Supermarché er en kassesykkel som er laget for å være kort og kompakt, men har likevel mer plass i bredden enn Riese & Müller Load. Det unike med Supermarché er at den bruker små hjul både foran og bak, og blir derfor kortere enn konkurrentene.

yuba-supermarche-1

Nedturen er at de ennå ikke har planer om å lage en kalesje til den, og den kommer foreløpig ikke med noen integrert motor – her må du montere assistansen selv. Jeg kommer tilbake til detaljene, men først litt om storebroren med bagasjeplassen bak:

Longtailen Yuba Spicy Curry er ingen nyhet: Den ble lansert våren 2015, men har siden da kun vært å få kjøpt i USA. Nå melder den europeiske distributøren at syklene endelig er på vei til Europa, og at de ønsker seg norske forhandlere.

Yuba-Spicy-Curry-Lifestyle

GAMMEL VERSJON: Dette er første generasjon Spicy Curry med motor fra TranzX (som er merket med Currie i USA). Her er batteriet plassert bak kranken, mens andre generasjon Spicy Curry har et bearbeidet rammerør som gir plass til Bosch-batteriet på vanlig plass i rammetriangelet foran. Ellers skal sykkelen være stort sett uforandret.

– Vi regner med at vi får inn omlag 100 Yuba Spicy Curry i slutten av mars, og vi ser for oss en utsalgspris på 4500 euro (40 700 kroner), forteller Kai Dreher på epost fra tyske Heidelberg.

Han er salgssjef i Electric Bike Solutions GmbH, som har det europeiske agenturet på Yuba og samtidig driver nettbutikken e-Lastenrad.

– Vi sender selvsagt sykler i posten til Norge, men vil gjerne ha kontakt med norske forhandlere i de største byene – som er interessert i å drive salg og service. Pr i dag sender vi sykler direkte til kundene, og må få dem sendt tilbake som pakkepost dersom det skulle oppstå problemer som lokale verksteder ikke kan løse.

yuba-spicy-curry-

Men nå håper Kai og co at de nye Yuba-modellene skal by på få problemer. Spicy Curry bytter nemlig motorsystem og forlater dermed TranzX-systemet, men Kai vil ikke si noe detaljert om dette – han røper kun at det kommer en ny motor.

Dermed mailer jeg markedskoordinator Kate Herr på Yubas hovedkontor i Petaluma, California, tar en gjette-sjans og spør om det stemmer at Yuba Spicy Curry nå kommer med Bosch-motor. Svaret kommer kjapt:

– It’s true! Our secret is out…

Ingen kioskvelter av noen verdensnyhet, selvsagt, men opplagt et pluss for Yuba-flaggskipet som har fått litt varierende respons på motorvalget – mens erkerivalen Xtracycle Edgerunner har hatt god medvind på sine Bosch-modeller.

yuba-supermarche-3

HMMM: Dette hyggelige bildet av Supermarché på tur røper en enda mer interessant nyhet øverst i bildet.

Dermed gjør Yuba som alle de andre klassekameratene: Den nye longtailen Benno Boost E kommer snart til norske butikker med Bosch-motor, og Felt Brühaul er nok en amerikansk modell som valgte seg Bosch til assistanse. Med Yuba og Xtracycle betyr dette at det nå finnes fire longtailsykler med Bosch på verdensmarkedet, og alle kommer fra California.

Men Yuba vil ikke si stort om denne nyheten nå.

– Vi frigir ikke noe mer informasjon om denne sykkelen ennå, men om du sender meg en epost i slutten av mars, sender jeg gjerne all informasjonen, sier Kate – og sender meg i stedet rykende ferske pressebilder av Yuba Supermarché.

En rask sjekk av bildene røper fort en interessant detalj i bakgrunnen på et av dem:

yuba-supermarche-4

AHA: Så du umiddelbart at denne nye versjonen av Yuba Spicy Curry  – her i utsnitt fra bildet over – har fått Bosch-batteri, har du herved bestått falkøye-testen og kan kalle deg trestjernes elsykkelnerd.

Mer får vi ikke se av denne nå, men Yuba viser villig fram nye Sweet Curry – som er en ny versjon uten motor:

yuba-supermarche-1-2

MUSKELMASKIN: Yuba går motsatt vei av Xtracycle, som lanserte Edgerunner uten motor først. Spicy Curry får nå en strømløs brodermodell med navnet Sweet Curry, to år etter lansering av førstnevnte.

Men når det handler om Supermarché, snakker vi om en splitter ny modell – selv om Yuba villig snakket om prototypen de hadde klar for halvannet år siden, og som jeg delte litt om på forumet i september 2015 (med link til en video der Yuba-sjefen sier at den vil komme med midtmotor, noe de åpenbart har valgt å vente med).

yuba-supermarche-2

VAIERSTYRT: Legg merke til den blanke snella nederst på sykkelen, rett under styret. Der festes vaierne som går fram til toppen av gaffelen, og som overfører dine styresignaler til forhjulet.

Supermarché er designet for å være en lastesykkel som tar minst mulig plass, men samtidig har plass til barn opp til 9 års alder, ifølge Yuba. Lasteplanet er bare 57,5 cm langt (Bullitt er 71 cm), men sittebenken er 50,5 cm bred – det er faktisk bredere enn på Riese & Müller Load.

Begge hjulene er på 20 tommers diameter, med brede dekk i 2,4-tommers bredde for å gi litt komfort.

yuba-supermarche-1-3

Den endelige versjonen har fått noen ekstra forsterkninger i ramma i forhold til prototypen, men er ellers lik den vi fikk et glimt av i 2015. Vi snakker om en sykkel med en smal ramme der du kan skru på et lasteplan i tre, en sittebenk med ryggstøtte – eller en hel trekasse i forbløffende gammeldags stil.

yuba-supermarche-0-3

Men like interessant er den rimeligere løsningen med myk vinylboks i front – også kalt Soft Box: To sidebøyler som klikkes inn i ramma, og som holder en vanntett duk på plass rundt lasterom og sitteplass foran. Med andre ord en lett og fleksibel løsning, som bør være lett å ta av når det trengs.

yuba-supermarche-8

Supermarché (som er fransk for «supermarked» – Yuba-sjefen er født i Frankrike) kommer også med fastsveiset bagasjebærer bak, der alt er klart for å klikke på plass Yepp-seter og andre som måtte passe.

Yuba har hele veien testet to ulike styringssystemer for Supermarché – både med vanlig stang mellom gaffelen og styrerøret, og med to vaiere som går mellom bunnen av styrerøret og fram til toppen av gaffelen.

yuba-supermarche-6

De har endt med vaierstyring, noe som skal gi mindre svingradius og dermed enklere navigering når du skal snu på trange steder.

Verdt å nevne fra Yuba-menyen er også den siste versjonen av den mellomlange modellen Boda Boda – en longtail som tar mindre plass. Nå er den ute i en modell som Yuba kaller verdens første lastesykkel som også takler terrengbruk.

Det er selvsagt bare vås – det er ikke noe ved denne som gjør den mer terrengdyktig enn andre longtailsykler med 26-tommers hjul. Men verdt å vurdere er den like fullt for deg som gjerne vil ha god plass til barn og bagasje bakpå, men ikke er klar for en langversjon.

Kai Dreher på det vi kan kalle Europa-kontoret til Yuba sverger selv til klassikeren Yuba Mundo V5 – altså femte generasjon av sykkelen som Yuba har produsert i over ti år.

yuba-supermarche-1-1

ORIGINALEN: Yuba Mundo var den første lastesykkelen fra Yuba – og er fortsatt i produksjon, nå med lettere stålrør i høyere kvalitet. Motoren du ser her, er merket eRAD – men er egentlig en Bafang som er gitt nytt navn av den amerikanske leverandøren Lectric Cycles.

– Jeg er stor fan av denne modellen, som både er blitt lettere og mer stabil enn de tidligere versjonene, og som også er mer gjennomført i kvaliteten på sveiser og detaljer. På denne har vi brukt Bafang-motor i mange år, men siden i fjor har jeg brukt navmotoren fra Neodrives – som også kan kobles til en app på telefonen. Den har vist seg å være både stillegående og pålitelig, sier Dreher, som selvsagt er dønn inhabil som selger av alt dette.

Neodrives produseres forøvrig av tyske Alber, et selskap som er verdensledende på elmotorer til rullestoler, og som de tre siste årene har gått inn i elsykkelmarkedet.

For en oversikt over prisnivået på Supermarché sett mot de andre modellene, har jeg bare de amerikanske prisene å navigere etter foreløpig. De ser slik ut:

Spicy Curry – 3999 USD  (4500 euro i Tyskland)
ElMundo V5 – 3799 USD
Supermarché – 2599 USD
Sweet Curry – 2199 USD
Når distributøren i Tyskland selger direkte til land utenfor EU, trekkes tysk moms på 19% fra prisen – før norsk moms på 25% legges til når pakken kommer til deg. Fraktpriser har jeg ikke oversikt over.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

One Comment

  1. Christoffer Staib 12. January 2017 at 21:34

    Hurra for flere longtails å velge i – får vi noen gang se Mundo med fabrikk-Bosch/-Yamaha, tro? Det amerikanske Cargobikemiljøet virker smått panegyrisk til denne nesten klassedefinerende lastesykkelen.
    Mitt inntrykk er dog at modeller med fabrikkmonterte motorer blir så dyre for den jevne syklistamerikaner at produsentene satser lite på dette segmentet. Synd, for de gjør det svært godt når de først gjør det 😉

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *