Elmotorene er i ferd med å gi lastesykkelmarkedet et skyv som kan løfte denne ganske trauste kategorien opp til helt nye høyder.

Danske Butchers & Bicycles har forlengst vist hva som skjer når den klassiske kassesykkelen blir motorisert, og svenske Livelo tar den snart enda et hakk videre.

14_Load_hybrid (4)

Tyske Riese & Müller har også redefinert long john-sjangeren med sin motoriserte og fulldempede Load (bildet over), mens nederlandske Urban Arrow har gitt sitt lekre bidrag for de med behov for større lasterom. For et par uker siden fulgte også hipsterfavoritten Bullitt etter, med sin nye eBullitt basert på Shimano Steps.

Det amerikanske elsykkelmarkedet har lenge ligget mange hestelengder bak europeerne. Xtracycle og Yuba er blitt grundig slått av Blue Label Transporter (bildet under) på motorisering – den var i 2013 og 2014 eneste longtail med integrert elmotor (den er nå ute av modellprogrammet, men Evo Elsykler har heldigvis kjøpt hele restlageret).

GRUNNVERSJONEN: Slik ser Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid ut i nedstrippet versjon, slik den blir levert ny. Langt navn på lang sykkel. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

BASIC: Slik ser Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid ut, slik den blir levert fra butikken. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Både Xtracycle og Yuba har kun tilbudt ettermontering av bakhjulsmotor på sine Edgerunner og Mundo-modeller, noe som ikke er helt ideellt når tung last skal flyttes opp lange, bratte bakker.

(Midtmotorene øker nemlig «turtallet» når du girer ned, og jobber dermed mer effektivt opp bakkene i lette gir – akkurat slik du gjør når du kjører bil. Bakhjulsmotoren får ikke utnyttet sykkelens egne gir, har dermed kun én utveksling, og må kverne på denne også i lav fart. Ikke noe problem med gode hjulmotorer til vanlig bruk – vi elsker fortsatt vår bakhjulsmotoriserte elsykkel, men verdt å merke seg ved tung last eller svært lange brattbakker. En annen fordel med midtmotor: Mye enklere å ta av og på hjulet ved punktering eller dekkbytte).

Men nå skjer det altså store ting på motorfronten!

xtra-edge-bosch

Xtracycle får endelig sin Bosch-motoriserte Edgerunner på markedet i August, og rett før påske slapp Yuba nyheten om sin helt nye longtail – Spicy Curry. Den får motor fra taiwanske TranzX, og har et helt nytt rammedesign med 20-tommers bakhjul, akkurat som Edgerunner.

spicy-curry-side_595

Dermed er de to ledende longtail-produsentene ute med to like konsepter, med hver sin vri. Der Xtracycle er lett, slank og elegant i rammerørene, er Yuba ruslebiffen som tåler alt. Her kan du se Xtracycles versjon, fra førvisningen i USA i fjor sommer (advarsel: ensom GoPro-reporter, litt slitsomt):

Yuba-gründeren Benjamin Sarrazin begynte å jobbe for Xtracycle allerede i 2000, men hoppet av for å utvikle sin egen longtail. Navnet Yuba Mundo tok han fra Xtracycles egen businessplan, den gang de ønsket å bygge en enkel longtail for fattige bønder i Nicaragua som ledd i et bistandsprosjekt.

Det er ingen hemmelighet at stemningen mellom han og Xtracycle-sjef Ross Evans ikke har vært bare koz og klemz siden. Sarrazins versjon er naturlig nok en annen, nemlig at han fikk navneidéen fra kajakkturene i Yuba River.

Spicy-Curry-side-fence_595

Bedre blir stemningen neppe når Sarrazin nå gjør nøyaktig som Xtracycle forlengst har gjort: Krymper bakhjulet på longtailen for å få et lavere tyngdepunkt og dermed en stødigere sykkel når lasten er tung.

I tillegg kommer Yuba nå etter Xtracycle med plug-in-løsning for tilbehør bak. Forløperen Mundo hadde fastmonterte lastebrett, nå kan du selv velge hvordan du vil sette opp sykkelen. Dette er det ene store minuset i margen jeg har ved Blue Label Transporter, som kun har en lang, standard bagasjebærer – og ikke noe tilbehør for last.

Yuba Spicy Curry er derimot et pakkesel av de sjeldne.

Ramma er åpenbart supersolid i beste Yuba-ånd (med livstidsgaranti), og det superlave rammerøret foran gir et rekordenkelt innsteg i sykkelen, enda bedre enn den allerede lave Edgerunneren. Perfekt for de syklistene blant oss som ikke rager høyest over bakken. Batteriplasseringen er også lav og smart. Hva slags vesker Yuba leverer til nykommeren, er fortsatt ikke kjent.

yuba-spicy-curry-rack

Men et trekk som jeg virkelig falt for, er det nye lasteplanet – Truck Bed – som kan plugges inn bak. Denne plattformen er topp for alle som vil frakte store ting, og som nå slipper å stable dem ute på én av sidene. Med denne får du virkelig en pickup på to hjul.

På vanlig Yuba-vis har den også gjenger som lar deg feste bagasjebæreren foran direkte i ramma, slik at vekta der framme ikke påvirker styringen slik det blir når bæreren er festet til gaffel eller aksling. Dette har Xtracycle heldigvis også fått på plass på Edgerunner.

Mens Edgerunner har hentet motoren fra markedslederen Bosch, forteller Yuba at Spicy Curry har en motor fra Currie Technologies.

yuba-spicy-curry-motor

Det er egentlig snakk om en taiwansk motor fra TranzX. Men Currie er det kjente, veletablerte amerikanske elsykkelmerket som for to år siden hentet inn TranzX som partner på motorisering. Jeg gjetter på at Yuba dermed henviser til Currie Tech for å gi hjemmemarkedet en trygghet på at dette er bra varer.

Litt sykkelnerd-trivia for de som er interessert i slikt:

TranzX har produsert sykkelkomponenter siden 1992, primært i budsjettkategorien – og har de siste årene også bygget opp en egen avdeling for elmotorer. Så langt kommer disse motorene originalt kun hos sykkelmerker som stort sett er ukjente her i Norge, med unntak av de europeiske merkene Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Raleigh og Lapierre.

Alle disse merkene bruker TranzX-motorer på enkelte modeller, og alle disse merkene er også eid av den nederlandske bransjegiganten Accell Group. Og hvem var det som kjøpte Currie Tech i 2012? Jepp, akkurat. Målet for Accell var å sikre seg et godt forhandlernettverk i USA for sine egne merker, og Currie er nå blant annet amerikansk importør for Haibike.

Men tilbake til våre hjemlige trakter – og den sørgelige siden av denne saken: Verken Xtracycle Edgerunner eller Yuba Spicy Curry ser ut til å havne i norske butikker med det første.

Greenspeed i Drammen (som nå også har åpnet butikk på Vulkan i Oslo) er i dialog med Xtracycle, men må gå via en italiensk distributør for å få inn syklene. Dermed ryker prisen opp, på en sykkel som allerede er dyr, og tilgangen er også sterkt begrenset på vår side av Atlanterhavet.

Yuba har foreløpig kun lansert sin elektriske longtail i USA-versjon med 350W motor, og har heller ingen norsk importør som jeg kjenner til. Kan noen vennligst gjøre noe med dette?

Dette kunne faktisk sett annerledes ut, om norske Hans Rusten hadde fått det som han ville. Den visjonære syklisten startet transportsykkelbutikken Xbike i Drammen allerede i 2009, og solgte både Yuba-longtails og Xtracycles longtail-kit. Men han var åpenbart forut for sin tid, og butikken ble dessverre stengt før mange nok oppdaget hvor smarte disse syklene er. Synd!

Jeg krysser uansett fingrene for at vi ser disse supersyklene på norske veier så snart som mulig.

Den elektriske sykkelfesten er som kjent allerede i gang – og lastesyklene er de som trenger motoren aller mest.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

7 Comments

  1. Kan melde ifra om god dialog med OGA s.r.l. (Xtracycle sin europesike distributør). Prisen ble helt grei etter at OGA erkjente at de kan trekke ifra VAT (21 %) på salg til Norge (€ 2626 for en Edgerunner 30D med family pack). Fraktkosten er ettersom jeg kan forstå meget rimelig på kun € 65 for sykkel og full pakke ekstrautstyr. Noe rart er det likevel at de krever 10 % forskudd på kjøpet. Så gjenstår det å se om de holder ord på leveringstid.

    Reply

    1. Hei Lars Ottar, dette virker jo skikkelig lovende! 23 000 NOK pluss mva, altså? Når skal du ha den i hus, ifølge prognosene fra Italia? Håper du holder oss løpende orientert om dette kjøpet, her kan det fort bli flere som vil gjøre det samme!

      Reply

      1. Det stemmer bra det med dagens kurs. Får håpe den synker litt igjen til de er klare til å sende i “første halvdel av Juli”.

        Reply

  2. Da sykkelen i hus, montert og prøvekjørt til SFO med godt resultat 😉 OGA leverte slik som lovet og opprettholdt god kommunikasjon hele tiden så dette kan anbefales.

    Reply

    1. Suverent! Har du bilder, vet du hvor du skal sende dem! (Korrekt svar = transportsykkel@gmail.com)

      Reply

  3. Jarle K Jørgensen 23. September 2015 at 11:55

    Jeg har vært i kontakt med http://www.e-lastenrad.de, og de sender Yuba Mondo til Norge.

    Reply

    1. Christoffer Staib 28. May 2016 at 23:18

      Men den vises ikke på nettsiden nå?

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *