Navn: Ole Martin Aune Nilsen (37)
Bosted: Bergen
Sykkel: XYZ Cargo (Danmark/Tyskland)
Årsmodell: 2014
Pris: 11 000 danske kroner direkte fra fabrikk, delvis montert
Importør i Norge: Oslo Transportsykkel

xyz-ole-martin-0077

Tekst og bilder: Geir Anders Rybakken Ørslien

XYZ Cargo er én av to lastesykler som selges av det danske kollektivet N55. Designet er open source, det vil si at alle står fritt til å kopiere og bygge selv. XYZ tilbyr dog ikke tegninger, siden denne modellen er laget for kommersielt salg, men de tilbyr kurs hvor deltakerne får bygge sine egne sykler.

XYZ Cargo er konstruert som en spaceframe av firkantede aluminiumsrør uten en eneste sveis, alle skjøter er skrudd. Lasteplanet er en plate av gjennomsiktig, uknuselig polykarbonat. Ole Martin kjøpte sin i oktober 2014 og har ikke hatt ett problem.

XYZ Cargo selger også tre- og firhjulte lastesykler, og deler gratis byggetegninger av to andre sykkelmodeller. Les mer om XYZ Cargo-prosjektet på xyzcargo.com eller i Low Tech Magazine.

xyz-ole-martin-31209

Ole Martin er skuespiller ved Den Nationale Scene i Bergen, der han for tiden kan sees som tysk offiser i forestillingen «Samtale før døden». Takket være et godt tips fra en våken leser i Bergen (takk, Lars Ove!) fikk jeg et kjapt møte med Ole Martin da jeg en dag var i Bergen på en annen jobb. Hyggelig fyr, og superkul sykkel! La oss gå rett på sak:

– Hvor oppdaget du denne sykkelen?

– Det begynte med at jeg fikk skikkelig lyst på lastesykkel da vi var på besøk hos svigers i Sør-Sverige. Der så jeg massevis av dem, av de vanlige typene. Så begynte jeg selvsagt å google på «cargo bikes», og dermed fant jeg nettstedet til XYZ-prosjektet. Jeg ble veldig nysgjerrig: Er dette bare en diger haug meccano, eller er det noe som virkelig funker?

– Hva gjorde du med dét?

– Jeg sendte e-post til designeren, danske Ion Sørvin, og det ble en lengre korrespondanse. Han fortalte svært overbevisende om hvordan de har testet disse konstruksjonene, og hvor mange ulike løsninger som de har bygget med denne spaceframe-teknikken.

xyz-ole-martin-31261

– Hva slags type er denne Ion?

– Han startet i sin tid kunstkollektivet N55, som opererer i skjæringspunktene mellom kunst, design, urban arkitektur og bærekraftig byutvikling. NRK viste nylig dokumentaren Mikrotopia, der Ion var én av de som viste hvordan vi kan klare oss med færre ting og enklere, mindre bosteder. Blant de mange prosjektene hans for mer bærekraftige byliv er noen sykkelmodeller som du kan bygge selv etter deres egne tegninger, og et par som de selger ferdig bygget for å delfinansiere resten av arbeidet. Min sykkel er altså en av de to modellene som selges ferdig bygget.

xyz-ole-martin-31202

– Nettopp. Så det var bare å pakke opp og sykle avgårde?

– Vel…Det var dét jeg hadde håpet på. Jeg har jo ikke bil, så jeg gikk ned til godsterminalen her i Bergen for å hente sykkelen da pakka kom dit. Og så fikk jeg utlevert en pall med masse deler. Det viste seg at sykkelen kom «delvis montert», slik sykler leveres til forhandlerne direkte fra fabrikk. Det var jeg ikke forberedt på, kan du si. Men den eneste måten jeg kunne få med sykkelen hjem, var å montere den der og da. Så jeg lånte verktøy fra de som jobbet på terminalen, og satte i gang.

xyz-ole-martin-31237

– Hva var det som måtte gjøres?

– Jeg måtte skru på selve styreblokka, bakhjulsopphenget og hele fronten måtte kobles på. Det var en del montering, jeg satt der i tre-fire timer. Karene på godsterminalen kom etterhvert bort og hjalp meg litt. Hadde jeg visst dette, hadde jeg selvsagt leid meg en varebil for å hente pakken.

– Hvordan endte det hele?

– Det endte godt! Utpå ettermiddagen syklet jeg hjemover i styrtregnet, veldig fornøyd med meg selv! Men jeg hadde jo aldri syklet på en slik lastesykkel med plan foran, så jeg vinglet ganske kraftig på vei ut av terminalområdet. Samtidig kjente jeg med én gang at dette var en solid, kompakt sykkel med en veldig fin vektfordeling.

xyz-ole-martin-31219

– Ja, jeg fikk jo nettopp en liten prøvetur på den her, og den var overraskende lett å sykle på!

– Nettopp. Straks jeg vente meg til at forhjulet er langt der framme og at jeg måtte ta dypere svinger og tenke litt ekstra på vei inn i trange områder eller krappe kurver, så var den jo ikke noe problem å bruke. I dag føles den som en vanlig sykkel for meg, helt intuitiv. Men alle slike lastesykler krever litt mer balanse i lav fart, «speed is key» på disse modellene. Jo fortere du sykler, jo enklere er det.

xyz-ole-martin-31211

– Visste du med én gang at du ville ha motor?

– Jeg har jo lest en del på transportsykkel.no om dette med elmotorer, og hadde bestemt meg for å få en krankmotor. Til slutt endte det med en litt sånn «stup og skyt»-bestilling av en Bafang BBS-01 fra Kina, og så tok det evigheter før den kom. Og da den endelig kom, måtte ramma tilpasses litt for å gi motoren et godt feste. Jeg visste jo at sykkelen kan bestilles med motor, men da ligger den i bakhjulet. På en slik sykkel, som skal kunne frakte mye, ville jeg ha den i kranken, for å kunne la motoren gire ned og jobbe lettere i motbakkene.

– Jeg ser at du har sveiset på ekstramateriale der motoren festes. Du er med andre ord en komplett handyman?

– Hehe. Jeg liker å skru og lever godt med litt ekstra mekking for å få det som jeg vil ha det, men sveisingen fikk jeg hjelp til. Heldigvis jobber jeg på et teater med dyktige teknikere, som fikset den biffen for meg. Vi la på 4mm aluminiumsplate for å forsterke krankområdet for den ekstra belastningen. Det som bød på mest hodebry, var kjedelinja; å få drevet foran på rett linje med tannhjulet på bakhjulet.

xyz-ole-martin-31221

– Er du fornøyd med Bafang-motoren?

– Det er litt plunder med girnav og krankmotor, særlig i motbakke med mye last. Problemet er at disse girsystemene ikke kan gire mens du tråkker, altså må både jeg og motoren gå av gassen for å få giringen til å skje. Men jeg synes selve motoren drar fint i bakkene, selv om jeg også mener at norske forhold fortjener 500w-motorer. Farten trenger ikke være høyere, men litt mer kraft i bakkene hadde vært bra.

xyz-ole-martin-31198

– Sykler du mye med barn foran?

– Etter at sykkelen kom, fikk vi barnehageplass femti meter unna, så det behovet er ikke så stort. Men vi sykler stadig småturer, og jeg har bygget en kasse i kryssfinér som kan tas inn og ut. Der sitter veslejenta på to år godt! Jeg vurderer dog å få tak i en ferdig bygget kalesjeløsning, kanskje et sånt Bullitt-bur kan passe her foran?

– Hva har du ellers hatt med av bagasje?

– Jeg syklet hjem fem sekker med ved for en stund siden. Det var tungt! Det spørs om jeg tangerte lastegrensa akkurat der og da, selv om det gikk helt fint. Og så pusset vi opp badet i fjor, og da måtte jeg hente noen esker med fliser på Modena. Håndverkerne der lurte fælt på hva i all verden jeg tenkte på, som kom med sykkel for å hente. De så for seg knuste fliser og lang nese. Men alle kom trygt hjem! Jeg bare fora under med papp og noen ulltepper for sikkerhets skyld. Det nye kjellervinduet hjemme ble også fraktet hjem på denne.

xyz-ole-martin-31214

– Og ingen faretruende skrangling høres noe sted?

– Jeg kan høre noen gnisselyder når det er mye frampå her, eller litt kniriking når jeg sykler fort over fartshumper. Det er vel ikke så unaturlig, med så mange skruer på sykkelen. Husk at det er ikke én eneste sveis her! Derfor går jeg også over skruene og låsemutrene med jevne mellomrom, for å sjekke at alle sitter godt. Det gjør de, det er en tight og fin sykkel i bruk – og har ikke skapt noe trøbbel så langt.

xyz-ole-martin-31223

– Hvor mye veier sykkelen?

– Jeg tror vekta uten motor og batteri ligger på 26 kilo. Det er vel som en Bullitt, pluss et par kilo. Men til halve prisen!

– Hva betalte du?

– Jeg tror jeg betalte rundt 14-15 000 kroner, inkludert frakt og det hele. Det synes jeg ikke er så gærent. Jeg ser at prisen direkte fra produsent ligger på 11 000 danske. Jeg hadde jo veldig lyst på en Bullitt, og så lenge på Kr8 fra Workcycles. Men så tok jeg sjansen på denne. Det har jeg ikke angret på.

xyz-ole-martin-31203

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

One Comment

  1. Tror ikke jeg hadde hatt guts til å handle en skrudd lastesykkel, men utrolig kult at det funker! Har stått og drømt om kreative selvbygg foran alu-profil-hylla på Bauhaus noen ganger -inspirerende å se at det faktisk er liv laga.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *