Konseptet er enkelt: Du tar bakhulet av din helt vanlige sykkel, og monterer et slags stativ inn i bakenden. I dette stativet setter du bakhjulet tilbake på plass – og vips: Du har fått en longtailsykkel!

NYHETEN: Dette er en prototype av det nye forlengersettet, på Ross Evans egen Surly Krampus.

NYHETEN: Dette er en prototype av det nye forlengersettet, på Ross Evans egen Surly Krampus – en terrengsykkel med 29er-hjul med ekstra brede felger og tre tommer brede dekk. Surly definerer dette som en ny kategori hjul, nemlig 29+. Med det gamle forlengersettet hadde ikke disse hjulene fått plass. Legg også merke til den snasne, lille motoren han har under kranken – en Bafang BBS-01. Hvor han setter batteriet greier jeg dog ikke å se. Alle foto fra Xtracycles Google hangouts – gjengitt her med tillatelse.

Bakhjulet er nå flyttet noen og førti centimeter bakover, og påbygget har festepunkter for et utvalg med lastebøyler, bagasjevesker og en bred sittebenk for to.

APROPOS: Her ser du Sigmund bygge om sin Cannondale-commuter til longtail familiesykkel!

Xtracycle skapte en helt ny kategori sykler da Ross Evans og en kompis lanserte forlengersettet Free Radical i 1998. Det hele startet i 1995 med noen hjemmesveisede varianter, utviklet som et studentprosjekt for fattige bønder i Nicaragua.

DEN GAMLE: Free Radical – slik den ble produsert mellom 1998 og 2013.

DEN GAMLE: Free Radical – slik den ble produsert mellom 1998 og 2013. Her vises den uten lastebøyler, som settes ned i de fire åpningene som peker opp. Den nye modellen på bildet under har disse bøylene montert.

Da Free Radical dukket opp i sykkelbutikker hjemme i California, tok det etterhvert av – og skapte ikke bare en egen bevegelse. Det definerte også longtailen som den nyttigste sykkelen USA hadde sett.

Free Radical var billig (rundt 200 dollar), men ikke perfekt. Med tung last ble det fort en del svai i bakenden, noe som kan få uerfarne syklister til å skjelve litt i buksene. For fem år siden begynte Xtracycle arbeidet med en kraftigere utgave.

DEN NYE: Fortsatt uten navn, men nå snart i produksjon – Xtracycles nye kit som gjør sykkelen din til en longtail.

DEN NYE: Nyheten fra Xtracycle gjør samme jobb som byggesettet over, men skal være langt mer stabilt og solid. Fortsatt uten navn, men nå snart i produksjon.

Da Xtracycle viste prototypen i 2012, hadde den fått navnet Leap. Det nedstrippede, solide designet fikk applaus. Men navnet er kryptisk, lød tilbakemeldingene. Navnet ble droppet, og lanseringen utsatt. Primært fordi Xtracycles produksjonspartner ville ha mer tid til å finpusse på de kritske detaljene.

Høsten 2014 kom ryktene om at lansering endelig nærmet seg. Navnet var nå blitt MegaRack. Først midt i februar i år, etter et åpent nettmøte på Google Hangouts, ble Xtracycle gjort oppmerksomme på at bagasjebrettprodusenten Delta allerede bruker navnet.

PROTOTYPEN: Legg merke til bakenden – som nå får utskiftbare endestykker som gir rom for ekstra store hjul. De du ser her, er standardhjulene på Surly Krampus – og kalles 29+. Dette er altså felger med samme diameter som hybrid/racer/29er, bare dobbelt så brede.

PROTOTYPEN: Legg merke til bakenden – som nå får utskiftbare endestykker som gir rom for ekstra store hjul. De du ser her, er standardhjulene på Surly Krampus – og kalles 29+. Dette er altså felger med samme diameter som hybrid/racer/29er, bare dobbelt så brede.

Nå vet ikke Xtracycle helt hva de skal kalle produktet sitt, og ber fansen om hjelp. I de to direktesendte nettmøtene i februar fortalte Ross Evans om designarbeidet bak det nye forlengersettet. Det var der han blant annet ba folket komme med forslag.

Nettmøte 1 er her – med bakgrunnshistorien om Free Radical og veien videre.

Nettmøte 2 er her – med detaljene om designet av etterfølgeren.

Som du kanskje aner, er ikke Xtracycle big business.

xtracycle-leap-29

PRØVEKJØRT: Her er en prototype av Leap/MegaRack under prøvekjøring utenfor produksjonshallen på Taiwan. Sykkelen er en Tern sammenleggbar sykkel, et merke Xtracycle samarbeidet med om modellen Cargo Joe – som var en foldesykkel med Free Radical-sett ferdig montert.

I sitt 17 år er Xtracycle fortsatt bare er et lite firma med omlag 10 ansatte. Likevel har de skapt mye positiv ståhei med longtailsystemet sitt. Free Radical var lenge deres eneste produkt, sammen med vesker, brett og tilbehør for ulik last.

Nå har longtail-spesialistene stor suksess med Edgerunner-modellen de lanserte i 2013, og som i 2015 også kommer med Bosch-motor integrert. Årets modeller får flere nye detaljer, blant annet har Xtracycle etter alt å dømme redesignet flere løsninger for bagasjebøylene og parkeringsstøtten. Disse endringene kommer også på det nye forlengersettet, som bygges med grovdimensjonerte, kantete stålrørsprofiler.

xtracycle-leap-52

NY HEKK: På dagens modeller er det bakre røret sveiset fast i resten av ramma. Dermed er det ikke plass til noe større hjul enn 26-tommer (så lenge du vil ha på skikkelige dekk, i alle fall). På denne nye løsningen er bakenden utskiftbar. Modellene som er tilpasset et stort 29er-dekk får dermed et rør som går i bue utover. Her står det et 24-tommers hjul i ramma.

Det vil romme både større hjul og bredere dekk, og skal være langt mer robust enn den nå utgåtte modellen Free Radical. En av de første testerne mente at den nye forlengeren ble en minst like stabil longtail som hans egen Surly Big Dummy. Det er store ord.

xtracycle-leap-45-2

FAR SJØL: Ross Evans er ikke den strømlinjeformede businesstypen. Hans nettmøter er preget av åpen og ærlig begeistring, og litt distré kløning. Her viser han fram den nye innfestingen som skal låse påbygget fast rett bak kranken. Dette er betydelig mye mer robust gjort enn den forrige modellen.

I løpet av utviklingsfasen prøvde de ut en versjon der de stående lastebøylene ble sveiset fast – i stedet for å være avtagbare, som i dag. Målingene viste, til utviklernes overraskelse, at dette ikke ble noe stivere i praktisk bruk.

xtracycle-leap-26

DIGITALT: Ingen designpresentasjon er komplett uten noen CAD-tegninger av den nye konstruksjonen. Her ser vi forøvrig at KickBack-støtten er festet på den gamle måten – i samme punkt som de liggende bøylene går inn foran. Sjekk tegning lengre ned for en mer oppdatert versjon.

Her er lista over endringer som er på plass i den nye løsningen:

ROM FOR STØRRE HJUL: Forlengersettet har plass til hjul og dekk i kategorien 29+ – perfekt for ekspedisjonsbruk på røft underlag. De stående lastebøylene er også lengre for å gi nok plass over hjulet.

FIRE VERSJONER: Forlengersettet kommer i ulike versjoner, med felgbrems-fester og tilpassinger for 24, 26, 700c og 29+ hjul (det siste er forøvrig samme felgdiameter som 700c-hjul, altså det som racere og hybridsykler bruker)

BEDRE BREMSELØSNING: Festet for skivebremser er nå Post Mount, noe som gir langt enklere installasjon. Du slipper med andre ord å kjøpe 203mm skiver samt 160mm adapter, og subb mellom ramme og skive er ikke lenger et problem.

MYE MER STABIL: Innfestingen bak krankhuset er mer stabilt enn før, og bruker en arm som er justerbar i både lengde og vinkel for å passe flere ulike rammer. 

TAKLER ULIKE RAMMER: Innfestingen i sykkelrammas bakre endestykker (dropouts) passer til flere ulike design enn før. To ulike festepunkter er tilgjengelige. Disse to festene lar deg også endre akselavstanden, det ene er litt lengre fram enn det andre.

NY OG BEDRE STØTTE: En ny versjon av KickBack-støtten er festet under selve bakramma, og kan derfor monteres og tas av uten å måtte demontere de liggende lastebøylene hver gang, som i dag. Det er uvisst om den nye støtta er bredere i fotavtrykket (det hadde vært bra).

xtracycle-leap-48

NY VERSJON: Xtracycle lanserer en revidert versjon av sin LongTail-standard i år. Én detalj er innfestingen av den nye KickBack-støtten, som ser ut til å være festet under dagens punkt.

Men det er noen skår i gleden her:

Nedtur 1: Prisen er nesten tredoblet siden forrige modell, og havner på ca 600 dollar. Uten vesker.

Nedtur 2: Xtracycle håper å levere de første settene til høsten, men ser at våren 2016 er mer realistisk.

Hm. 600 dollar, pluss sidevesker og sitteplate. Det blir spennende å se norsk pris. Til sammenlikning: En fiks ferdig longtail fra Surly med vesker og alt som trengs, ligger på rundt 18 000 kroner. En Yuba Mundo koster en god del mindre, men selges foreløpig ikke i Norge.

xtracycle-leap-29-2

PRAKTISK: Nok et bilde fra testkjøring på Taiwan. Med longtail-kit på en foldesykkel som denne, bør ett problem være løst – nemlig parkering innendørs. De fleste longtail-eiere uten garasje, meg selv inkludert, sliter med å finne et sted hvor den lange sykkelen kan lagres og parkeres inne. Her kan sykkelen nærmest brettes, siden den er leddet rett foran seterøret.

I nettmøtene var Ross Evans åpen om utfordringene de har hatt underveis i utviklingen. Han sa også at prisen ikke er helt fastsatt, siden de ennå ikke har fått kjøpt inn alt produksjonsutstyret som må på plass i sveiseverkstedet på Taiwan før første serie kan bygges. Prisen for «tooling» alene er på over 20 000 dollar, nevnte Ross Evans i nettmøtet. Det er altså mye for en liten bedrift, som allerede har investert mye tid i en strevsom utviklingsfase.

xtracycle-leap-39

HOME, SWEET HOME: Hvis du noen gang kjører gjennom Oakland på vei ut til San Fransisco på den andre siden av bukta, finner du Xtracycles showroom og kontor i dette heller ikke veldig prangende hjørnelokalet. Foto: Google Street View

Xtracycle holder fortsatt til i et gammelt butikklokale i boligstrøket i Oakland (Ross Evans har bodd her lenge, og kjøpte nabohuset som firmakontor for noen år siden) – og er åpenbar fortsatt et stykke unna å være en strømlinjeformet gasellebedrift. Mangelen på cash (eller mangelen på risikovilje) viste seg for eksempel i de beskjedne produksjonstallene de la opp til for Edgerunner, som i flere perioder har vært frustrerende utsolgt verden over.

Men la oss heller konse på produktene. Det jeg personlig likte aller best med presentasjonen av det nye forlengersettet, var bildene av det i bruk på Ross’ personlige sykkel:

xtracycle-leap-21-2

YESS: Mitt favorittbilde, som helt sikkert dukker opp i en promo for det nye forlengersettet – Ross Evans & Søn på eventyr i åsene rundt Oakland, med en elektrifisert og forlenget Surly Krampus. Synes junior er havnet litt vel tett oppi ryggen på fattern, men det er vel dårlig stil å kverulere om sånt med oppfinneren personlig. Og sant nok: Jo lengre fram på bagasjebrettet vekten plasseres, jo bedre er sykkelen å kjøre.

En storhjulet Surly Krampus terrengsykkel med Bafang elmotor og barnesete bakpå (selv om setet er plassert altfor nær ryggen til pappa). Der har du den perfekte longtailen til eventyrbruk: 50mm brede felger (dobbelt så brede som standard terrengfelger), tre tommer brede dekk i 29-tommers størrelse – og en robust stålramme som basis. Disse dekkene gir suveren komfort og grep på mykt underlag, og er en mer hverdagsvennlig langtur-versjon av de mindre og feitere fatbike-hjulene som triumferer på snø og sand.

Med en Krampus longtail blir det virkelig moro å dra utenfor allfarvei. Enten du gjør det bare med telt og fiskestenger – eller med en junior eller to på lasset.

En annen opptur er at Xtracycle igjen har fått norsk importør – flere år etter at den første la ned driften: Både syklene og forlengersettet vil etterhvert dukke opp hos Greenspeed i Drammen, hvis ryktene ikke slår feil.

OPPDATERING: Ny informasjon torsdag morgen 5. mars: Xtracycle har nylig signert en europeisk distributør i Italia, slik at alle forhandlere på denne siden av dammen må hente varene gjennom denne. Dette gjør at Greenspeed må ta en ny runde med kalkulatoren, siden de ikke lenger kan importere direkte fra USA.  Den europeiske Xtracycle-distributøren har også valgt å foreløpig ikke ta inn Bosch-motoriserte Edgerunners, noe som også gjør det mer krevende å hente disse til Norge. 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

2 Comments

  1. Hei du, vet du om denne har kommet på markedet?

    Reply

    1. Hei Daniel! Den ligger som utsolgt/ikke tilgjengelig på Xtracycles sider – og oppgis å komme i løpet av 2016. Siden de er kjent for å komme treigt i gang med nye produkter, ville jeg ikke regnet med noe før til høsten – tidligst. Sjekk gjerne med Greenspeed i Drammen, som importerer Xtracycle, der kan André Sæther kanskje si noe mer.

      http://xtracycle.com/leap
      http://www.greenspeed.no/

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *