Hva gjør du når du ikke finner den optimale transportsykkelen i noen butikk? Sigmund kjøper et byggesett på nettet og finner fram verktøykassen. I ukene som kommer følger vi byggeprosessen og erfaringene han gjør seg.

Vår gjesteblogger Sigmund har vært på jakt etter en smart sykkel for å transportere varer, barn og voksne mellom hverdagens mange stoppesteder. Han har nå bestemt seg for å kjøpe et forlengersett fra Xtracycle og bygge om sin egen sykkel til en langsykkel – heretter kalt longtail. På Transportsykkel.no kan du følge prosessen i ukene som kommer, med både bygging og prøving. Aller først forteller han om transportbehovene som må dekkes, og hvorfor ingen av de gamle løsningene var gode nok. Noen som kjenner seg igjen?

Vi er en liten familie som har våre, sikkert helt vanlige, utfordringer med å få dagene til å gå smidig. Vi er 2 voksne i arbeid, en 6-åring på skolen og en 4-åring i barnehagen.

Hjemmefra er det 1 km til skolen, 2 km til barnehagen, 1,5 km til T-banen og til arbeidsplassene er det henholdsvis 10 og 12 km.

Den ene av oss kan komme seg til arbeidet med T-bane, sykkel eller bil, mens bilen er utelukket for den andre. Utfordringene er da å flytte voksne og barn rundt i nærområdet morgen og ettermiddag, i kombinasjon med å komme seg til og fra arbeidet, samtidig som man ønsker å en tidsmessig noenlunde full arbeidsdag.

Den største av disse utfordringene er å flytte ungene rundt i nærområdet på morgen og ettermiddag. Dette har vi til nå gjort med enten bil, med sykkel og -vogn, guttene på egne hjulgående farkoster (pedal-, løpe- eller sparkesykkel), gående eller kombinasjoner disse.

Men nå som 6-åringen har begynt på skolen har alternativene blitt færre.

Skolen til 6-åringen ligger på en høyde, så 4-åringen sliter med å sykle dit selv i noe mer enn gangtempo. Avstandene har økt, så det tar litt lang tid å gå, selv for voksne. Og skolen har sykkelforbud for 1. klassinger.

Slik funker løsningen Sigmund går for: Xtracycle lager en ekstra ramme som skrus fast i bakre del av ramma på sykkelen din. Dermed kan bakhjulet flyttes et godt stykke bakover, og gi plass til et realt lasteplan, digre sidevesker og alt du måtte ønske å ta med deg hjem.

Alternativene som gjenstår er å bruke bil, for så å parkere på innfartsparkeringen og kjøre T-bane til byen, sykkel med -vogn, eller en litt klønete kombinasjon av sykkel med plass til ett barn og å spasere. Med sykkel er det et alternativ å sykle helt til jobben, eller kombinere med T-banen.

Hvis vi ønsker å bruke sykkel, så er det beste alternativet vårt i dag å bruke sykkelvogn. Sykkelvogn har vi brukt siden eldstemann kunne sitte oppreist på egenhånd, og det er plass til begge oppi.

Men bruk av sykkelvogn er ikke helt uten utfordringer. Vognen blir som regel parkert sammen med gutten som ble levert sist. Samtidig har begge voksne hengerfeste på sin sykkel. Og det ligger alltid et tredje hjul i vogna, som kan settes på dersom den som skal levere eller hente er gående.

Men med de avstandene vi har, så er det å gå utelukket. Hvis man da ønsker å sykle til jobb, så må enten begge sykle, eller én voksen må både levere og hente (det å levere eller hente med bil, og ha en sykkelvogn i bagasjen er überklønete).

Eldstemann har nå mindre lyst til å sitte i henger’n, og på toppen av det hele så sovner ofte 4-åringen i sykkelvogna på vei hjem (og da kan man som kjent se bort fra standard kveldsrutiner). Sykkelopplevelsen når man bruker henger er heller ikke den beste, da vogna er noe tung og man føler at man er en stor ekvipasje på tur.

I løpet av sensommeren har vi derfor søkt etter alternative sykkelbaserte løsninger, som kan transportere to barn rundt i nærområdet. Her er alternativene vi allerede har, og hvorfor de ikke lenger fungerer optimalt:

  • Begge gutta har vokst ut av standard barnesete.
  • En løsning med et ekstrasete festet på ramma, mellom styret og setet er anskaffet og testet. Dette er greit på korte avstander, men det er trangt, så det egner seg bare for den ene voksne i vårt hjem.I tillegg er ekstrasetet i veien også når det ikke sitter et barn der.
  • Vanlig bagasjebrett og litt tilpasninger kan transportere ett barn, men begge barna på én vanlig sykkel er vrient.

Så… Med opplevelsene fra Transportsykkelpiknik på Sankthanshaugen i minnet, ble det vurdert om en transportsykkel kunne gi flere og bedre transportalternativ.

Med en transportsykkel som passer begge voksne, samtidig som to gutter kan sitte på, kan denne brukes både til transport i nærområdet og pendling til jobben.

Transportsykkelen kan selvsagt kombineres med T-bane, ved å flytte oss rundt i nærområdet og så parkere på stasjonen. Og med dobbelt sett nøkler kan den ene voksne levere, og den andre hente – med én og samme sykkel.

Her er alt som trengs: En donorsykkel klar for ombygging, en spennende eske fra Xtracycle – samt litt ekstra deler fra chainreactioncycles.com.

For å teste ut dette så falt valget på et ombyggings-kit fra Xtracycle. Valget av Xtracycle var i hovedsak fundert utfra at det er en kostnadsmessig relativt lavterskel løsning, men også fordi den kan fungere som pendlesykkel, helt til jobben.

Så nå skal familien sjekke ut hva en slik sykkel kan gjøre for oss og om den kan forenkle hverdagen vår.

Donorsykkel til prosjektet fantes allerede i familiens “sykkelflåte”. Et Xtracycle-kit ble bestilt direkte fra leverandøren. Og en tilleggspakke med dekk, skjermer, styrer, litt drivverk og annet smått ble bestilt fra ChainReactionCycles.

I tillegg er én av familiemedlemmene noe over gjennomsnittet glad i å mekke sykkel, så nå skal det skal bygges longtail! (Eller langhalesykkel? Eller sykkelpickup? Eller..?)

Her på Transportsykkel.no kan dere følge prosessen framover.
Vi kommer tilbake med ny rapport når ombyggingen er fullført.

Posted by transportsykkel

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *