Jess! Sigmunds longtailsykkel er nå på hjul! Her kommer del to i vår framhaldssoge om kunsten å bygge byens smarteste transportsykkel. Følg godt med, og prøv gjerne det samme hjemme. Her er vår gjesteblogger Sigmund:

Første testtur! Kun frambrems foreløpig.

For meg er noen timer med mekking som balsam for sjelen. Så til tross for en travel hverdag, så får jeg bare mer energi av et par timer i garasjen, etter at barna er lagt. Derfor var det ikke altfor vanskelig å finne tid til å skru sammen det nye transportvidunderet.

Donorsykkelen
Som donorsykkel hadde jeg en Cannondale Bad Boy i garasjen. Dette er en sykkel tiltenkt urban pendling, med store 26″ dekk, skivebremser, lavt krankhus og geometri tilpasset gaffel uten demping. I mine øyne er dette et meget godt utgangspunkt for konvertering til longtail. Jeg valgte stiv gaffel av flere grunner, blant annet fordi det er mindre vedlikehold og den er solid. Lavt krankhus er viktig for meg da jeg ønsker å kunne holde sykkelen i oppe, med rumpa på setet og én fot i bakken, samtidig som setehøyden er grei nok når jeg tråkker.

En fin Cannondale har brått blitt et fullblods nyttekjøretøy – og klar for alt!

Xtracycle-systemet og montasje av forlengerrammen
I kit’et fra Xtracycle følger det med en grunnpakke, som er selve forlengelserammen og ulike plater, skruer og festedetaljer. Integrert i rammen er flere grensesnitt for å montere forskjellig tilbehør. Hvilket tilbehør man velger, avhenger jo av den enkelte sitt behov. Jeg som har ambisjoner om å transportere mine to gutter, pluss bagasje, hadde således bestilt deler tilpasset dette. Så i min eske var det lastebøyler, sidevesker, topplate, pute og trekk til topplata, fotplater og støtte. I tillegg til donorsykkelen og kit’et fra Xtracycle hadde jeg en eske fra ChainReactionCycles, der det var styre og styreframspring til å feste på setepinnen, styreteip, skjermer, store dekk, kjede, girwire og -strømpe.

Dette er Xtracycles “grunnstamme” – før videre påbygging av tilbehøret.

Xtracycle grunnrammen monteres til hjulfestene (dropout’ene) og med en klemme mot kjedestagene, helt inne ved krankhuset. Det var litt spennende å se om dette passet min donorsykkel, og det gjorde det. Hvorvidt Xtracycle-rammen passer er jo vesentlig, så dersom dette ikke passer så vil vil du kunne returnere hele settet tilbake til Xtracycle og få refundert verdien. Det eneste du taper er fraktkostnadene.

Xtracycle anbefaler å legge festet til rammen deres på oversiden av eventuelle forsterkinger mellom kjedestagene. Men jeg la den på undersiden for å holde krankhuset lavt.

Jeg valgte å feste det fremre festet på undersiden av tverrstaget mellom kjedestagene. Dette er ikke i henhold til det som står beskrevet i manualen. Men jeg gjorde dette for å sikre at jeg fikk et lavt krankhus. Med min løsning så blir det vesentlig strekk i den fremre skruen til Xtracycle-rammen, så jeg valgte å bruke to skruer. Jeg gjør dette avviket fra manualen vel vitende om hva som kan skje om skruene svikter, så dette må jeg sjekke regelmessig (se bildet over).

SRAM bakgir er et lite hakk mer vintervennlig enn Shimano, siden den ikke er like følsom for friksjon mellom vaier og vaierstrømpe.

Drivverk
Etter et par vintre med frosne og ødelagte framvekslere så satset jeg på bare én klinge foran, med 32 tenner. Om dette gir riktig utveksling for meg, vil jeg først finne ut når vi tar denne sykkelen i bruk. På utsiden av klingen har jeg montert en beskyttelsering, som egentlig er laget for å beskytte selve klingen. Men for min del så beskytter den bukseben fra kjedet.

Når det gjaldt bakveksler så valgte jeg  SRAM fremfor Shimano, da SRAM har større vandring på girwiren mellom hvert gir, og jeg vurderer derfor SRAM som mer vintersikkert. Men det viktigste for driftssikkerhet er kontinuerlig strømpe fra girspak til girvekeksler. Dette er selvsagt for å unngå at vann og møkk kommer inn i wirestrømpen, slik at wiren ikke går tregt eller fryser fast.

Hel wirestrømpe fra girspak til bakgir er valgt, for å minimere vanninntrenging. Fukt i wirestrømpa gir frostproblemer.

Bremser
Skivebremser er overlegent felgbremser på stort sett alle områder, og jeg ville derfor ha dette også på transportsykkelen min. Frambremsen var det bare å skru på plass. mens skivebremsene bak var den delen av byggverket som ga meg mest hodebry. For det første trenger man mer enn 185cm bremseslange, og dette er lenger enn noen bremser blir levert med. Jeg måtte derfor kjøpe fittings og hydraulikkslange i løsvekt, plukke fra hverandre bremsesettet mitt og montere inn den lange bremseslangen. Deretter måtte systemet fylles med bremsevæske og luftes.

Skivebremser er behagelig, men her krever det noen ekstra nerdepoeng å få til. 203mm skive og frambrakett for 185mm skive må til, for å få dette sammen. (Xtracycle ble originalt konstruert UTEN feste til skivebrems, så dette er lagt til i senere revisjoner.I tillegg trengete jeg 190cm hydraulikkslange på bremsene. Dette er 20cm mer enn det som leveres standard på de fleste bremser. Jeg måtte derfor kjøpe slange og nye fittings i løsvekt, installere ny slange, fylle bremsevæske og lufte bremsene.

Dette er en jobb som krever spesialutstyr og er også litt vrient å få til godt, dersom man ikke har gjort dette før. I tillegg så er skivebremsfestene på Xtracycle-rammen noe utenfor normal spekk, og man trenger bremseskiver for utforsykkel, 203 mm, og en kaliper frambrakett for 185 mm skive… Så det å montere skivebremser på Xtracycle er noe man kun gjør dersom man har mekket en del tidligere, eller så gir man denne jobben til sitt lokale sykkelverksted.

Den nye bakramma er en modulbasert plattform med festepunkter for en lang rekke tilbehør.

Dersom man velger å bruke felgbremser så får man ikke denne utfordringen, da disse er vesentlig enklere og mer “rett fram” å montere.

Bagasjebøyler og topplate

Barnetransport og lastekapasitet
For å transportere mine to gutter så hadde jeg bestilt en topplate, inkludert en mykere pute på toppen, styre og styrestem til å feste på setepinnen og fotplater. Styret var plukket utfra at det var med vesentlig bakoversving, da jeg hadde en idé om at den eldste gutten kunne holde rundt den minste. I tillegg skulle de slippe å holde i det kalde styret, så hele styret ble dekket av styreteip, slik man har på racersykler.

Styreteip langs hele lengden gir behagelig grep for guttehender.

De første testene med ekvipasjet viste at sykkelen fungerer utmerket til transport av to gutter på én gang. Det eneste er at den bakerste gutten får hjelmen til den fremste “i haka”, så jeg får se om jeg gjør noen  justeringer på oppsettet.

Endelig: Første søndagstur med ekvipasjen. God stemning!

Noen kan mene at jeg burde “feste” guttene bedre på noe vis, da de jo kan falle av. Men jeg mener at de raskt vil venne seg til hvordan man sitter på topplata. De vil også lære seg å kjenne sykkelens “bevegelserytme”, som er helt analogt med  passasjerer på motorsykkel. Men det viktigste mener jeg er at jeg som sjåfør har en defensiv sykkelstil og holder farten på et moderat nivå.

Så da kan man slepe guttesykkelen hjem. Framhjulet står oppi den ene sideveska, og er festet med en lastestrikk. Og eieren av tilhenger’n har tommytryne, som en liten tributt til Bill Watterson 😉

Varer, skolesekker og annet transporteres i sideveskene. Dessverre må jeg si disse ikke er veldig godt tilpasset norsk klima, da de ikke har noen form for lokk over selve “bag’en”. Så hvordan dette vil fungere med last i regn, eller dersom den blir stående ute, er jeg spent på. På bilder fra Interbike så har jeg sett at Xtracycle er i ferd med å ta fram nye sidevesker, med lokk, som ser fine ut. Forhåpentligvis er disse bedre tilpasset norske forhold.

Bakhjulet er plassert så langt bak som mulig, for å sikre at vekta alltid befinner seg godt foran bakakslingen – det betyr mye når det lastes tungt bakpå.

Tilleggsutstyr
En lastesykkel må jo være praktisk, og da må man ha på plass en del tilleggsutstyr. Skjermene må være så breie at de dekker godt, skvettlappene holder unne den siste spruten og er i mine øyne også et lite stilelement. Lys må man ha i Norge, og da jeg ikke har dynamo i framhjulet så måtte det bli batterilykter, begge er moderne LED-lykter, men i en litt retro stil.

Stabil “scooterstøtte” er gull verdt når du parkerer med tung last.

Støtte er viktig på en lastesykkel. Selv har jeg valgt en slik dobbel “scooterstøtte” som som Xtracycle leverer. Denne klikkes på plass i ett av grensesnittene som er integrert i Xtracycle forlengerrammen. De første testene indikerer at støtten ikke er stabil nok til at gutten kan klatre opp på sykkelen uten at jeg holder i denne, men jeg håper den er stabil nok til at jeg kan laste opp sideveskene.

Selve sykkelen blir i utgangspunktet ikke noe bredere av påbygget bak, med mindre du velger å montere fotbrett eller bredere lastebøyler.

Tidsforbruk og kostnader
Så hva koster dette byggverket? Pakken fra Xtracycle, inkludert lastebøyler, topplate med pute, sidevesker, støtte og fotplater kom på ca $1000 + frakt og moms. Deler fra ChainReactionCycles ble 1500 kr + frakt og moms. Totalt blir dette rundt 10000kr + kostnaden for donorsykkelen. Selve byggingen tok totalt ca 5t, og av disse brukte jeg rundt 2t på skivebremsene bak.

Innfestingen i sykkelrammas endestykker bak – her på nært hold

Er dette dyrt? Nja… 😉 10000 kr er jo en del penger, så det er jo ikke noe man setter igang med uten å ha tenkt over dette grundig i forkant. Men hvis en transportsykkel som dette kan fungere som et alternativ til en småbil, så er jo ikke prisen spesielt høy.

Alternativer til Xtracycle
Det finnes selvsagt alternativer til Xtracycle. Et par alternativ er f.eks. Trek GFC Transport, som er en fiks ferdig longtail man kan kjøpe i norske butikker for 10000 kr. Eller man kan kjøpe en Yuba Mundo på nettet for rundt 13000 kr (€1100 + frakt og moms). Og det finnes flere – Surly tilbyr for eksempel sin Big Dummy, en Xtracycle-løsning integrert i en egen longtailramme.

Av erfaring vet jag at når man får en “hyllevare” sykkel i hus, så har sykkelentusiasten i meg en tendens til å bytte ut deler og tilpasse til mine preferanser. Så en “hyllevare”-sykkel til 10 000 kr ender ofte opp med å koste litt mer. Så personlig er jeg fornøyd med min Cannondale Xtracycle, der jeg har satt sammen akkurat de komponentene jeg ønsket meg, som er tilpasset mine funksjonelle behov og mine ønsker rundt visuell stil på byggverket.

I neste innlegg skal jeg rapportere litt fra våre første inntrykk fra bruk av sykkelen, og hele familien gleder seg til å teste vårt nye transportalternativ i hverdagen. Guttene synes i alle fall at det er stor stas å sitte bakpå, så motivasjonen derfra skal det ikke stå på.

Posted by transportsykkel

One Comment

  1. Har hatt besøk av både familien og sykkelen, og det ser strålende ut.
    Kom forresten over en artikkel om japanske transportsykler:
    http://www.treehugger.com/bikes/japanese-petite-e-bike-superior-kid-carrying-machine.html

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *