Jo Espen Bjerk er motorsykkelentusiasten som ble elbil-designer og nå selger elsykler som varme hvetebrød fra butikken EV Oslo på Storo i Oslo. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Vi har valgt å satse på kvalitetssykler fra anerkjente, europeiske merker. Det setter åpenbart kundene pris på. Salget har gått over all forventning dette året, sier gründeren som nå er på flyttefot.

Han har forlengst vokst ut av butikken i Grefsenveien, og overtar nå brorparten av Spinn Sykkelshops gamle lokaler ved rundkjøringen på vestsiden av Storo Storsenter – vegg i vegg med Expert.

I bygget til venstre dukker EV Oslo snart opp, i lokalene der Spinn Sykkelshop har holdt til i mange år. Spinn finnes fortsatt på Majorstua, forøvrig, på Storo blir det nå elektriske sykler som tar over utstillingsvinduene. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

De siste årene har vi sett mange billige elsykler fra mer eller mindre obskure produsenter. Jo Espen Bjerk valgte en annen vei da han i 2011 etablerte Electric Vehicles Oslo.

Som industridesigner fra Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo er han opptatt av god formgivning. Som mangeårig ansvarlig for design og konseptutvikling på den siste generasjonen av elbilen Buddy, vet han mye om kjøretøyer som går på strøm.

Dermed satset han på europeiske elsykkelmerker av høy kvalitet da han startet for seg selv. I dag fører EV Oslo sykler fra spanske BH-Emotion samt de tyske merkene Panther, Winora, Haibike, Riese & Müller og Grace.

Panther TE-10SR er for de sportslige elsyklistene og bruker krankmotoren fra Bosch for å utnytte dreiemomentet optimalt. Med krankmotor utnytter også motorkraften utvekslingen på sykkelen, mens en navmotor vil måtte streve litt hardere i bratte klatringer, for eksempel. Denne sportsmodellen koster 24 900 kroner.

De to sistnevnte tilhører det definitive premium-sjiktet blant elsyklene. Men flere av de andre er blant stormerkene som nå driver elsykkelsalget i Europa til historiske høyder.

I tillegg er Bjerk Norges eneste offisielle forhandler av elektriske Zero Motorcycles. Den lille elscooteren Tante Paula er også på plass i det overfylte lokalet der vi forsøker å sikre oss intervjutid mellom kundene

For elsykkelsesongen er åpenbart ikke over, selv om vi skriver oktober.

– Nei, jeg må stadig bestille nye varer fra Tyskland og Spania, og er glad for at så mange har oppdaget at elsykkelrevolusjonen er i full gang. Den nye generasjonen sykler leverer på et helt annet nivå når det gjelder både design og ytelser. Det er det åpenbart mange som verdsetter, sier Bjerk.

Tyske Pantherwerke er en stor sykkelfabrikk med en rikholdig modellpalett. Elsyklene bruker både deres egenutvikle Panterra-motorer i framnavet – eller den nye krankmotoren fra Bosch. TE-7T assisteres av en Panterra-motor, har batteriet smart plassert bak seterøret, skivebrems foran, LED-lys ferdig installert – og lander på 16 900 kroner i Norge.

Litt over halvparten av elsykkel-kjøperne hos EV Oslo er kvinner. De fleste kundene er i alderen 35 til 55 – den yngste så langt er 14. Snittprisen ligger mellom 15 og 16 000 kroner.

Og i løpet av de nærmeste ukene flytter altså EV Oslo inn i lokalene der Spinn Sykkelshop har holdt til i mange, mange år.

– Jeg ser fram til å få mer plass til å vise fram hva vi har å by på, og det er hyggelig å kunne gjøre det i så sentralt plasserte lokaler, sier Jo Espen Bjerk til Transportsykkel.no.

Grace er et samarbeid mellom den tyske terrengsykkelguruen Karl-Heinz Nicolai og gründeren Michael Hecken. Resultatet har vakt oppsikt for både design og ytelse. Grace Easy har vedlikeholdsfri reimdrift fra Gates Carbon Drive i stedet for kjede, mens det anerkjente BionX-baknavet inneholder både motor og girmekanisme. Prisen i Norge havner trolig på drøyt 30 000 kroner.

I løpet av det siste året har han slått fast at målgruppen for elsykler er en annen enn mange i sportsbransjen synes å tro.

Mange har fortsatt inntrykk av at elsykler først og fremst er et alternativ for eldre som sliter med helsa. Selv om elsykler selvsagt er et funn for de som er fysisk redusert, ser Bjerk at de aller fleste kundene har andre grunner til å velge elektrisk.

Noen har miljøhensyn som første prioritet og vil droppe bil i byen. Andre er entusiastiske syklister som gjerne vil utvide sin egen rekkevidde.

– Men for svært mange handler det om å få hverdagen til å gå opp, sier Bjerk.

– De er lut lei av å tilbringe morgenen i bilkø og lete febrilsk etter parkeringsplasser. Sykkelen er smidigere i bytrafikken. Men med vanlig sykkel rekker de ikke både kundemøtet og barnehagen. De trenger en sykkel som lar dem komme mye fortere fram uten å svette. For disse kundene blir elsykkelen løsningen. For andre handler det mer om å senke terskelen for å komme seg ut på sykkeltur, i byen eller i marka.

Her er undertegnedes våteste drøm akkurat nå: Lastesykkelen Load fra Riese & Müller. Kraftig elmotor og fjæring på begge hjul gjør denne sykkelen til et nyttekjøretøy i særklasse. I tillegg kan den deles på midten for enklere lagring. Men billig blir den neppe når den ankommer i 2013.

For det er ikke bare bysykler i butikken. En av de store bestselgerne er spansk og har terrenghjul.

– Denne har vært en storselger hos oss, sier Jo Espen Bjerk og peker på en robust modell som henger i vinduet, utstyrt med knastedekk. Prislappen er på 18 900 kroner, og inkluderer batteri inkludert i ramma, en sensorstyrt motor i baknavet og hydrauliske skivebremser på begge hjul.

– Emotion Neo-serien leveres av spanske BH, som også lager terrengsykkelen som Julie Bresset vant OL-gull på i sommer, forteller Bjerk.  – Den er utrolig kvikk og har overbevist mange i løpet av noen minutters prøvekjøring. Prøv selv!

Snart piler jeg opp Grefsenveien, på let etter utfordringer. En bratt skråning på venstre side av veien peker seg ut. Selv med tjue års erfaring som terrengsyklist hadde jeg aldri gått løs på den oppover.

Spanske Emotion kommer med denne 29eren for 2013, skreddersydd for deg som liker lange turer i marka. Prisen havner på 22 900 kr. Merket er kanskje ukjent for mange her hjemme, men er en del av merket BH – som leverte gullvinner-sykkelen under kvinnenes OL-ritt i terrengsykling i sommer.

Nå ruller jeg ned for å prøve, klikker Neo’en ned i krabbegir og legger kroppsvekten frampå. Jeg tråkker opp igjen med alt jeg har, og har min fulle hyre med å sikre grep for bakdekket i gresset. Uten assistanse hadde mine egne krefter definitivt ikke fått meg opp. Men snart er jeg på toppen, og kan tråkke videre – med et glis.

Jo Espen Bjerk understreker at å være på elsykkeltur i marka ikke handler om at du skal utkonkurrere treningsfantomene. Dette handler om å gjøre det enklere å velge sykkel i stedet for sofaen, om å nyte turen og oppleve mer. Assistansen gjør deg ikke til et fartsfantom, men gir deg et skyv opp hver eneste motbakke. Passerer du 25 km/t, slutter motoren å jobbe – slik er reglene som skiller elmopeder og elsykler.

For et par med ulikt formnivå er en elsykkel ideellt for fellesturer. Den ene kan for eksempel bruke klatringene til å trene på sin vanlige sykkel uten motor – mens den andre lett kan holde følge uten å slite seg ut, takket være 250 hjelpsomme watt i motoren.

Syklene fra Riese und Müller ser snodige ut, men selskapet i tyske Darmstadt har siden 1993 etablert seg som hoffleverandør til kresne kjennere som sykler langt og lenge. Alle modeller har fjæring på begge hjul, og er bygget for komfort og slitestyrke. Modellen Culture kom i 1997, og leveres nå i elektrisk versjon med den nye krankmotoren fra Bosch.

Treningsutbyttet kommer uansett motor eller ei. For alle norske elsykler krever at du selv holder pedalene i bevegelse før motoren kan slå inn. Mange av modellene har sensorer som registrerer hvor hardt du selv tar i – og doserer motorkraften deretter. Gir du jernet opp bakkene, bidrar sykkelen med mye mer assistanse enn om du triller langsomt avgårde på flatmark.

Det er gått fem år siden første gang undertegnede testet elsykkel. Allerede den gang ble jeg overbevist om at dette er en fantastisk løsning på mange av storbyens transportproblemer.

I dag er løsningene blitt mye bedre, og elsyklistene flere. Har du ennå ikke prøvd selv, bør du definitivt unne deg opplevelsen.

Posted by transportsykkel

4 Comments

  1. Asbjørn Mostad 22. January 2014 at 15:23

    Hvorfor er Grace et “obskurt merke”? Deres MX modell med lavplassert, børsteløs Bosch , tannremdrift, trinnløst gir og dempegaffel virker på meg som en fremragende sykkel til konkurransedyktig pris. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på sykkelens “obskure” kvalitet/konstruksjon, og spesielt vil jeg gjerne vite hvor den faller gjennom i sammenligning med Emotion som er et alternativ for meg. Mangelen på tannrem og moderne gearløsning er minuselementer for Emotion fordi man må regne med at dette vil bli vanlig i årene fremover.

    Med Vennlig hilsen Asbjørn Mostad, Randaberg og som handler i sykkelsenteret der.

    Reply

    1. Hei Asbjørn, jeg må innrømme at jeg ikke finner noe sted hvor jeg har kalt Grace et obskurt merke. Ordet forekommer bare i én setning i denne artikkelen: «De siste årene har vi sett mange billige elsykler fra mer eller mindre obskure produsenter.» Her bruker jeg ikke ordet i betydningen «dårlig kvalitet», men mer som «ukjent» eller «lite kjent».

      I Sykkelguiden som du finner et annet sted på denne siden, omtaler jeg derimot Grace som et nytt og ambisiøst merke – som jeg ikke har noe å utsette på. Jeg er helt enig med deg i at kombinasjonen av Bosch-motor og trinnløs girkasse er fin, selv om jeg personlig ikke ser det store poenget med tannrem-drift på sykler.

      En kort forklaring på min lunkne holdning: Tannrem krever at sykkelen kun har ett drev foran og ett drev bak. En sammenlikning med kjededrift må derfor gjøres mellom to sykler med tilsvarende oppsett, altså sykler med interne girnav eller kun ett gir.

      Mange sammenlikner likevel med sykler der det tradisjonelle girsystemet ligger utenfor baknavet. Det er i disse systemene at et slitt og tørt kjede virkelig skaper problemer, fordi kjedet da ikke vil flytte seg smidig nok fra drev til drev.

      Men på en sykkel med kun to drev er ikke kjedets tilstand like kritisk. Jeg er en av de mange som har syklet med kjededrevne sykler og interne girnav i mange, mange år nærmest uten å vedlikeholde kjedet i det hele tatt. Det fikk vask og smøring i ny og ne, og ble skiftet hver gang det ble slitt. Et nytt kjede koster et par-tre hundrelapper, og kan skiftes på et blunk. Passende drev finnes overalt.

      Hadde jeg hatt tannrem kunne jeg sluppet smøringen, som kostet meg noen minutter i måneden. Og jeg kunne syklet lengre mellom hvert serviceintervall med bytte. Og det kan helt sikkert hende at virkningsgraden er noen hårstrå mer effektiv enn et kjede. Jeg har ikke syklet nok med rem til å si hvor merkbart dette er. Men jeg vet at mange liker følelsen som remdrift gir.

      Men for å oppnå disse marginale fordelene, måtte jeg altså anskaffet meg en ramme spesialkonstruert med åpning i bakre rammerør, jeg måtte ha spesialdrev laget for tannrem og jeg må passe på å ha nøyaktig riktig remspenning for å unngå glipp (dette siste er muligens mindre kritisk på nyere systemer som jeg ikke har prøvd). Dersom reima skulle ryke, måtte jeg sannsynligvis spesialbestille en ny, og ha spenningsmåler som hjelpemiddel ved installasjon. I tillegg koster tannrem-systemene pr i dag mye mer enn kjededrevne løsninger. Jeg synes de gir lite for pengene.

      Dette er årsaken til at jeg ikke er spesielt begeistret, tross de besnærende egenskapene. Jeg håper at jeg tar feil på flere punkter her, og tar med glede i mot gode argumenter som kan hjelpe meg å se poenget bedre.

      Inntil videre mener jeg stort sett det samme som jeg mente da jeg skrev dette i 2009:
      http://bysykling.blogspot.se/2009/03/chain-drive-im-not-loving-it.html

      Reply

  2. Thor-Arne Solhaug 17. May 2015 at 21:37

    Vedr.: Lastesykkelen Load fra Riese & Müller

    Er det ikke nå på tide å oppdatere infoen dere dir ?

    Det står noe om når den ankommer i 2013 …..

    Slik slendrian gjør jo at jeg/mange blir skeptiske ikke tror hva dere skriver

    Reply

    1. Hei Thor-Arne. Dette er en artikkel fra 2012, som du kan se helt øverst. Det er derfor det står at Load kommer i 2013. Som i enhver avis, må artiklene dermed leses med publiseringsdatoen i mente. Siden dette nettstedet drives non-profit av én mann på egen fritid, vil du helt sikkert også finne andre ting som virkelig burde vært oppdatert – som for eksempel Sykkelguiden. Håper likevel du bærer over med meg. Jeg gjør alt jeg kan for at all informasjon skal være helt korrekt når den publiseres. Vennlig hilsen fra Geir Anders i Transportsykkel

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *