Oslo vil bli en sykkelby, og selv om det er langt fram – så er bevegelsen større enn på lenge. Oslo kommune har endelig satt fart i utbyggingen av tryggere sykkelveier, mangfoldet av syklister og sykler er større enn jeg har sett før – og ikke minst:

Noen ildsjeler tar i et ekstra tak for å løfte sykkelkulturen i hovedstaden – ved å sørge for at gamle sykler blir som nye. Disse tre verkstedene har hver sin spesielle historie, og to av dem åpner nå de nærmeste dagene.

OPPDATERT: Her er bildet fra åpningsdagen søndag 21. mai, der det var bra pågang av folk og sykler det nye verkstedet. Foto: Sykkelkjøkkenet Oslo

Sykkelkjøkkenet Oslo

St. Halvards gate 1B
www.skoslo.no
https://www.facebook.com/events/1872094859782903/
Åpningsfest søndag 21. mai kl 13-15

Sykkelkjøkkenet Oslo åpner eget verksted i Gamlebyen! Like ved skateparken til Gamlebyen Skateboardforening kan du nå stikke innom Norges første frivillig-drevne sykkelverksted. Åpningsfesten begynner i morgen søndag klokka ett!

Det er fire år siden Sykkelkjøkkenet Oslo startet med mekkekurs og pop-up-arrangementer rundt i byen, der de frivillige medlemmene hjelper andre med å reparere egne sykler. Ved siden av mekkekurs og workshops for barn, unge og voksne har Sykkelkjøkkenet Oslo også hentet forlatte sykler i samarbeid med Oslo kommune, og satt disse i stand.

Nå er det Sparebankstiftelsen DNB som sørger for at Sykkelkjøkkenet får fast tilholdssted i byen. De åpner for drop-in, gratis, gjør-det-selv sykkelmekking på torsdager kl.18 – 20, og ser stadig etter nye frivillige. Jo flere som melder seg, jo flere kvelder kan de holde åpent.

Retour

Storgata 36
www.retour.no
https://www.facebook.com/events/1892531184318730/
Åpningsfest onsdag 24. mai kl 17

Etter 10 måneder med planlegging, blir Retour byens nyeste sykkelbutikk og -verksted når de åpner onsdag til uka. Stikkord: Klassiske sykkelrammer på ellers utrangerte sykler hentes til verkstedet i stedet for å bli kastet, og bygges opp til elegante, klassiske bysykler med nye deler – slik at du kan få deg en unik sykkel.

Slik presenterer gjengen bak Retour prosjektet sitt:

«Vi redder slitne sykler og skaper inkluderende arbeidsplasser. Syklene bli pusset, lakket og satt sammen med kjærlighet og håndplukkede nye deler.

Med Retour-prosjektet ønsker vi å skape aktivitet og arbeidsplasser for mennesker som faller utenfor arbeidslivet eller skolegang, gjennom ulike oppgaver som mekking, montering, lagerhold og salg».

Sjekk videoen over for å få vite mer om dette prosjektet!


Paahjul

Dronning Eufemias Gate 28
http://www.bymisjon.no/Virksomheter/PAAHJUL-sykkelverksted/
https://www.facebook.com/PaahjulOslo/

Det er gått et drøyt halvår siden sykkelverkstedet Paa Hjul åpnet i Bjørvika i fjor høst, men de bør definitivt også nevnes her. Det er Kirkens Bymisjon som står bak driften, og det er
investeringsselskapet HitecVision som betaler husleien for lokalene i DNBs kontorbygg – i tillegg til å bidra med kunnskap om innspill til forretningsdriften.

Som de andre sykkelverkstedene Kirkens Bymisjon driver, er fagkunnskapen kombinert med sosiale perspektiver. Blant de som arbeider hos Paa Hjul er det flere med rusbakgrunn, som her får opplæring og arbeidstrening som sykkelmekanikere. Målet er at arbeidstakerne skal finne seg lønnet arbeid andre steder innen et år.

Med tanke på at Barcode-kvartalet skal få 10 000 ansatte og svært få bilparkeringsplasser, er lokalene også strategisk godt plassert. Du må sykle inn under midten av bygget for å finne dem i passasjen, og de er herved anbefalt.

Her ser du hvor du finner disse tre verkstedene i byen:

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *