TEST
Bobike Mini+ barnesete for barn opp til 15 kg
(Setet har nylig byttet navn til Mini Classic)
PRODUSENT: www.bobike.com
PRIS: 699 kroner – 179 ekstra for sittepute
IMPORTØR: Shimano Nordic
Vi kjøpte vårt hos sykkelpikene.no

bobike-mini-

PLUSS 
+ Mye enklere å snakke med junior underveis
+ Syklist og passasjer deler samme utsikt
+ Vår testpassasjer elsker å sitte foran
+ Gjør det lett å ha med to barn på vanlige sykler
+ Svært enkelt å ta setet av og på sykkelen
+ Solid konstruksjon med fin sittekomfort

MINUS
– Setebeltet er tynt og tvinner seg for lett
– Umulig å løsne beltet med én voksenhånd (kan dog fikses)
– Sitteputa er ekstrautstyr og må kjøpes i tillegg
– Setet kommer i veien hvis du må stå og sykle bratt oppover

bobike-mini-5591

KONKLUSJON
Et overlegent mye hyggeligere alternativ enn baksetet for de yngste barna, og en klar favoritt hos oss. Vesla har også et baksete til rådighet, men velger framsetet hver eneste gang. Godkjent opp til femten kilo, men vår testpassasjer på 3 år og 8 måneder sitter fortsatt godt. En relativt lav seterygg gir fin støtte på kortere turer, men dette er ikke et sete å sovne i – slik noen gjør i ordinære, store seter for montering bak på sykkelen.

Vi stortrives med dette setet, men hadde i dag heller valgt den mer påkostede versjonen Mini Exclusive med langt bedre seler, selv om det hittil ikke er å finne i norske nettbutikker.

bobike-mini-5692

VURDERING
Dette nederlandske barnesetet er et svært vanlig syn på kontinentet, men har så langt ikke erobret det norske markedet. Ikke så rart, siden det ble introdusert her først i fjor.

Etter åtte måneders daglig bruk har setet forlengst overbevist vår testpassasjer, som nå klart foretrekker å sitte foran på vei til butikken eller barnehagen. Der ser hun det samme som oss, og hun kan snakke med mamma og pappa uten å rope. Følelsen av å sykle med barnet ditt på fanget gjør sykkelturene helt fantastisk mye hyggeligere enn når junior sitter bakpå.

Tross sine små ulemper har Bobike-setet derfor blitt en soleklar favoritt hos både liten og stor.

bobike-mini-5588

Vår yngste er nå større og tyngre enn hva produsenten har satt som maks grense for dette setet (oppgitt til å passe fra 9 måneder til 3 år/15 kilo). Så langt er det ikke noe som tyder på at det er problematisk. Lengden på setebeltet har fortsatt en del å gå på, beina kommer ikke inn til hjulet og setet er svært solid konstruert. Det hviler på én lang stålstang som svinger seg rundt på undersiden av sitteflaten, og har hver ende stikkende ned i festebraketten.

bobike-mini-5598

Setet er lekende lett å ta av og på sykkelen, det gjøres i løpet av sekunder. Vi lar det derfor stå igjen i barnehagen, slik at det blir enklere å sykle videre (det får også lett plass oppi den store kurven foran, om den er ledig). Her har framseter en ulempe baksetene ikke har: De kommer i veien dersom du vil stå og tråkke i motbakkene. Har du det ikke travelt, kan du selvsagt bare bruke krabbegir og sitte opp kneikene.

bobike-mini-5601

De fleste må også holde knærne litt mer fra hverandre når beinet er i toppen av tråkket for ikke å komme borti setet, men dette er noe som vi kjapt vente oss til – og ikke tenker på. Det samme gjelder når du stopper, da må du gå av sykkelen til siden i stedet for å stille deg rett over ramma.

bobike-mini-5603

Siden vi ikke fikk kjøpt dette setet før vesla hadde fylt tre år, tok vi ikke i bruk de inkluderte fothvilerne som mindre barn kan sette føttene nedi (de festes på skråstagene som går ned under og foran setekanten, og har sikringsstropper som holder føttene på plass).

Størrelsen på setet passer fint til barn fra ettårsalderen, men vi har en høne å plukke med setebeltet. Det er tynt og mykt, og tvinner seg altfor lett – også over skuldrene. Dermed sklir det lett av kroppen på barnet, og skaper milde gremmelser over et sete som ellers er prima på alle vis.

bobike-mini-5577

Modellen Bobike Mini Exclusive (som inntil nylig het Mini City) har en mer påkostet og langt bedre belteløsning (samt høyere seterygg, blant annet), men dette setet har vi ikke sett i noen norsk butikk. Sjekk denne grundige omtalen av forskjellene mellom Mini og Mini City.

Litt mer pirk: Det å løsne beltet foran, krever at du presser inn en låseknapp midt på spenna, samtidig som du klemmer på begge sider av den for å løsne. Dette krever to hender og overraskende mye krefter.

bobike-mini-5581

Vi synes dette ble tungvint, og filte derfor ned litt av den lille knotten som låseknappen er koblet til. Nå gir den fortsatt litt motstand, men beltet kan enkelt løsnes med én hånd. Siden vi ser barnet hele tiden og har armene rundt henne når vi sykler, er vi ikke bekymret for at hun åpner beltet selv.

bobike-mini-5786

Vi hadde tidligere et annet framsete, som var montert på rammerøret. Der satt junior lavere og nærmere hjulet, og fikk dessuten kurven i beina hver gang vi svingte til siden. Nå sitter hun høyere opp (lengre unna hjulet), på et sete som svinger med både styret og kurvens bevegelser (siden det jo er festet til det roterende styrerøret). Dermed har hun like god plass til beina uansett hva du har festet foran styret.

bobike-mini-5584

Sitteputen på bildene her er ekstrautstyr som kjøpes i tillegg. Vi brukte setet i mange måneder uten, og det går selvsagt helt fint. Men på lett antrukne midtsommerdager er det godt å ha noe litt mykere og lunere enn hardplast å sitte på. Det finnes også vindskjerm og hvilepute/håndtak til Bobike Mini, for deg som vil øke komforten enda et hakk.

PS: Lurte du på hva slags baksete som står på denne sykkelen? Det er et GMG Classic, som er godkjent for barn opp til 35 kilo (husk at det er fullt lovlig å ha 10-åringer bakpå sykkelen i Norge). Det selges ikke i Norge, så vi måtte bestille vårt her (fothvilerne kappet jeg av med vinkelsliper for at setet skulle få plass bakpå planet til en Trek Transport).

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

15 Comments

  1. Oppdaget mens jeg tittet på forhandlerweb’en til Shimano Nordic i dag at de har tatt opp agenturet på Bobike i (blant annet) Norge.
    I tillegg til ovennevnte sete fant jeg også modellen Junior Urban som ser ut til å være Bobike-utgaven av GMG Classic som er montert bak på ‘Sportern til Geir Anders.
    (Så og si alle norske sykkelforhandlere har et kundeforhold til Shimano Nordic, så dette burde med andre ord bli såre enkelt å få tak i!)

    (Saksopplysning: Jeg er verkstedsjef på XXL i Trondheim og har tidligere jobbet hos Shimano Nordic, men får ingen penger fra noen av de ovenstående for å skrive dette)

    Reply

    1. Bra, Peter – takk skal du ha! Jeg oppdaterer teksten sporenstreks.

      Reply

    1. Hei Linn! Det er helt riktig, jeg skulle gjerne hatt den der selv – bare på grunn av setebeltene, som er mye bedre enn på min basismodell.

      Reply

    2. Glemte én ting: Det er flere enn Bobike som lager sånne seter. Yepp er en konkurrent som jeg ikke har prøvd selv, men jeg har sett dem hos Evo Bikes på Storo. Verdt å sjekke ut: http://www.yepp.nl/uk/collection/yepp-mini

      Reply

      1. Takk for svar! Jeg lette opp denne siden igjen, vi skal handle sete snart 🙂

        Reply

        1. Oi, for et smilefjes.

          Reply

  2. Martin Stabenfeldt 5. March 2015 at 21:45

    Hei,

    Hvis jeg tolker bruksanvisningen riktig, så må styret-stem’et ha en diameter på mellom 22 og 28mm.
    Jeg har en Trek (LeMonde) hvor stem’et er 32mm. Tror du jeg klarer å montere setet her? Hva er diameteren på deres stem? 🙂

    Mvh,
    Martin Stabenfeldt

    Reply

    1. Hei Martin! Litt usikker her. Jeg antar du mener dimensjonen på styrerøret – altså det stående røret som kommer opp fra ramma og går inn i stem/styreframspring. Mitt er den gamle standarden på 1 1/8 tomme som nær sagt alle sykler har brukt fram til nå, altså 28,6 mm. Nå bruker jeg ikke Bobike-setet lenger, så jeg skal ikke være skråsikker. Men jeg er redd du kanskje må til med litt ghetto-mekking for å tilpasse. Skulle gjerne sjekket for deg, men delene er ikke her nå. Send en epost til Bobike, håper de kan hjelpe! Og sjekk også hvordan Yepp-setene festes, eller om de kommer med adaptere. De selges hos Evo Elsykler, i så fall.

      Reply

  3. For ordens skyld: Jeg snakker kun om styrerøret her, fordi det jo er der innfestingen er. Stem spiller ingen rolle her, det kan se ut som det vil – setet er uansett ikke borti der. Tok for gitt at det var førstnevnte du siktet til.

    Reply

  4. Martin Stabenfeldt 6. March 2015 at 07:52

    Det er selvfølgelig styrerøret jeg mener. 🙂

    Reply

  5. Martin Stabenfeldt 6. March 2015 at 07:56

    Takk for tips om Yepp-setene. Jeg satser på at den vil sitte med litt ghetto-mekking.

    Reply

  6. Var litt usikker på hvilken artikkel det var fornuftig å poste dette, men siden denne omhandler barneseter så prøver jeg her. Jeg er i ferd med å bestille meg en Surly Big Dummy som hovedsaklig skal gå som barnehagefrakter og sykling til jobb, men også til andre småturer med mer bagasje. Jeg må ha med meg tre barn, to på ett år og en på drøye to år.

    Jeg hadde sett for meg et sete ala Bobike’n her og to seter bak, men etter litt googling så ser jeg at dette kommer til å koste meg mer penger enn jeg er villig til å bruke. Bobike setet er jo priset fornuftig, men jeg har ikke funnet bakseter som er innenfor hva jeg kaller fornuftig.

    Har du gode forslag? Ønsker altså å få med tre små, men muligheter for å ta av alle seter for å få med annen bagasje.

    Reply

    1. Hei Stian! Vrien sak, det her! Jeg er nemlig blank på barneseter, siden jeg aldri har eid et – og kun hatt barna i tilhenger eller bakpå longtailen, men da først i treårsalderen på et enkelt sete som ikke gir nok støtte til ettåringene dine. Og jeg vet ikke om noen andre løsninger enn Yepp Maxi Easyfit-setene, som du sikker allerede har sett på. De kan så vidt jeg forstår skrus fast i Dummy Deck-bagasjeplata, som kommer standard med nye Big Dummyer (det kan dog se ut som om dette krever et adapter).

      Disse setene koster som du sikkert har sett 900 kr pr stk i Norge:
      http://evoelsykler.no/produkt/yepp-barnesete/
      http://www.yepp.nl/uk/Collection/Yepp-Maxi/Yepp-Maxi-Easyfit

      Ifølge denne ganske elendige videoen ser det også ut som om dette setet kan skrus ned i et Dummy Deck via et adapter, og det ser ut som om han bruker hull som allerede er der:
      https://www.youtube.com/watch?v=wGmnSxAim5g

      Da snakker vi for ordens skyld om dette adapteret:
      https://www.biketrailershop.com/yepp-maxi-xtracycle-peapod-easyfit-adapter-p-2157.html

      Xtracycle reklamerer for at deres nyeste brett – FlightDeck Two – nå er tilpasset direkte innfesting UTEN adapter, uten at jeg ser hva som skulle gjøre dette enklere å tilpasse enn Surlys eget metallbrett (i alle fall om du har en drill for hånden, slik at du kan skreddersy nye hull i Dummy Deck’et etter behov):
      https://www.biketrailershop.com/xtracycle-flightdeck-two-p-1940.html

      Et annet spørsmål er hva fotstøttene gjør med tilgangen på sideveskene, det ser ut som om det kan bli en vrien kombo, med mindre du gjør som jeg gjorde med det enklere setet jeg hadde på Trek Transport’en – kappet av fotstøttene først som sist, og tenkte at barnet UMULIG kan få foten inn i hjulet her…

      Uansett snakker vi om at to seter koster deg 1800 kroner, pluss noen hundrelapper i eventuelle adaptre. Og selv om jeg gjerne skulle hatt knalltips til rimeligere løsninger, så har jeg ikke det. Xtracycle har aldri anbefalt noen andre seter enn disse selv, og Surly er ikke så veldig opptatt av unger. De er med på den litt røffe adventure-greia, mens Xtracycle er et mer rendyrket familiemerke.

      Jeg ser jo at du kan kjøpe seter som OK Baby Bodyguard, som er rimeligere og også kommer med adapter for direkte montering på bagasjebrett – men jeg vet ikke hvor brede disse setene er, og om adapteret er greit å skru fast i et Dummy Deck.
      http://lekmer.se/barn-och-baby/sakerhet/cykelsitsar-o-tillbehor/ok-baby-cykelsits-bodyguard-med-paketh%C3%A5llarf%C3%A4ste-svart#product_info
      http://www.okbaby.it/en/products/bike-seats/item/Fastening%20bracket%20for%20carriers?category_id=13

      Kanskje det er andre her som vet mer? Det hadde vært bra. Om et par års tid er jo et Xtracycle Hooptie-rekkverk alt du trenger der bak – men nå er det selvsagt kun seter som gjelder. Krysser fingra for at du finner en løsning. Hold meg gjerne orientert!

      Reply

      1. Takk for utfyllende og godt svar! Her har jeg tydeligvis gjort alt for dårlig research da jeg ikke engang fant en norsk forhandler på setene. Eneste jeg fant var 200 USD for stykket og med moms og frakt og hele greia så ble det i overkant. 900 NOK er derimot helt fint.

        Er egentlig vanskelig å forstå noe av Xtracycle og hvordan ting festes sammen før man har sykkelen å kikke på.

        Da satser jeg på et oppsett med Bobike mini foran og to stk Yepp Maxi bak. Regner med at jeg må finne meg ei solid støtte for å få montert inn hele ungeflokken.

        Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *