Taga 2.0 ble sluppet på Kickstarter i ettermiddag norsk tid, og de første syklene som kunne forhåndsbestilles for 599 dollar – altså fem tusen norske kroner (pluss mva og frakt, selvsagt) – ble utsolgt i løpet av noen minutter.

Nå kl 17:50 gjenstår det rundt 200 sykler til 649 dollar. Full pris blir 999 dollar – pluss barnseter.

Se kampanjesiden på Kickstarter her.

Taga2-Father-Kid-WaterGun-web

PÅ NETT: Taga selger de fleste av sine sykler direkte via egen nettbutikk, og den nye Taga 2.0 blir i første omgang kun tilgjengelig for de som backer Kickstarter-kampanjen som startet i dag. Da kan du også bestille vannpistol som ekstrautstyr.

Taga 2.0 har tre gir i navet, skivebremser foran og barneseter som ekstrautstyr. Disse kan plasseres med eller mot fartsretningen. Selve kassa foran er konstruert av en plastbelagt metallramme som holder en tekstilduk som utgjør selve beinplassen eller lasterommet.

Setene festes i denne liggende ramma, og kan felles ned når de ikke er i bruk, slik at du kan plassere lette esker eller liknende oppå. Egne braketter lar deg bruke barneseter fra bilen, om du vil (og har sete med Maxi Cosi eller Be Safe-kompatible fester).

Taga2-Shopping-web

BAGASJEROM: Taga 2.0 har ikke et veldig stort bagasjerom, men reklamefilmen dokumenterer at det i hvert fall er plass til en diger handlepose mellom setene. Seteryggene kan legges ned og låses til hverandre ved hjelp av en egen, separat vaierlås.

Blant det andre tilleggsutstyret er en diger kalesje, eller en bøyle som lar deg feste ulike dingser foran barnet. Taga er spesielt fornøyd med at de har en stor vannpistol med festebrakett for denne bøylen på tilbehørsmenyen. Når seteryggene er slått ned, kan de låses mot hverandre for å sikre det som er inne i lasterommet foran.

Du synes kanskje at det er noe kjent med denne sykkelen?

taga-original

FØRSTEVERSJONEN: Denne Taga-sykkelen ble lansert i 2007 og kom på markedet i 2009. Den fremste finesse er at du kan folde den til en barnevogn i løpet av et lite minutt, uten å ta barnet ut av setet (det har føtter og plasseres på bakken mens du folder og fikser).

Jepp: Du har trolig sett originalutgaven på nettet en eller flere ganger: Taga er blitt berømt som den nederlandske sykkelen med barnsete foran, som på et minutt kan gjøres om til en barnevogn.

Selv med en pris på omlag 15 000 norske kroner har Taga 1 blitt en storselger, særlig i USA og Canada. Tyskland, Spania, England og Korea har også vært viktige markeder for Taga, ifølge dem selv.

taga2-profil

SPLITTER NY: Taga 2.0 kan ikke foldes sammen og bli en barnevogn, men den koster da også mye mindre enn den første utgaven fra 2009.

Taga ble lansert i 2009, er blitt solgt til 40 land – og er altså en klassiker på delte videoer i sosiale medier. Nå er den i tillegg fullstendig utsolgt over hele verden og kommer ikke på lager igjen før i august, siden Facebooksiden GI Gadgets delte en Taga-video til sine svært mange følgere for et par uker siden.

taga-kalesje

KAN VANNES: En romslig kalesje kan fås som ekstrautstyr, og grundig testing tyder på at den er helt vanntett.

– Denne ene videoen fikk 70 millioner visninger i løpet av én uke, og som et direkte resultat fikk vi så mange bestillinger at epost-systemet og webløsningen vår faktisk brøt sammen, skriver Karin Stern i Taga når jeg tar kontakt for å høre mer om Taga 2.0.

– Hvor mange har dere solgt av den orginale Tagaen?

– Vi røper ikke noen tall, men vi kan si at i USA er vi én av de to største selskapene innen lastesykkel/familiesykkel-markedet.

Taga2-Mother-TwoKids-web

MYKE VEGGER: Der de fleste lastesykler har faste vegger, bruker Taga 2.0 en syntetisk tekstilduk som fotbrønn og lasterom. Setene er festet til den liggende stålramma som er dekket med hvit plast, og som også er feste for bøylen i midten samt kalesjen som er ekstrautstyr.

– Hva ønsker dere å oppnå med den nye Taga 2.0-modellen?

– Vi ønsker å lage en familiesykkel som har mange ulike funksjoner og muligheter, som ser bra ut og som har en overkommelig pris. Det siste gjør at den kan være en mulighet for et bredere lag av familier fra mange ulike bakgrunner. Taga 2.0 blir den rimeligste familie-/lastesykkelen på markedet, men vi har ikke gått på kompromiss med kvaliteten, hevder Karin Stern.

Det de har droppet for å få prisen ned, er altså trillevogn-funksjonen fra originalen. Like greit, ifølge Taga-eier Liss Anda i Stavanger:

taga-liss--3

NORSK TAGA: Denne Tagaen har gått i Stavanger i over tre år nå, og eier Liss Anda liker hvordan barnet sitter med god utsikt framover. Her er det pappa Bjørn-Are og datteren Juno som er på tur. Alle foto: Liss Anda

– Vi bruker vår så og si aldri som barnevogn. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å trille ungen i noe som veier dobbelt så mye som ungen selv. Om man ikke skal sykle er det like greitt å bære på ryggen eller skuldrene, sier Anda, som kjøpte sin for halv pris på eBay i London og fløy den gratis hjem til Norge som barnevogn.

Hun valgte Taga fordi hun likte løsningen med barnesete foran, slik at vesla får god utsikt – og er knallfornøyd med hvordan den fungerer som familiesykkel.

– Det virket som en kjekkere måte for barnet å bli syklet på enn å sitte bakpå. Og jeg vet ikke hvem som digger den mest; mannen min Bjørn-Are eller datteren vår Juno. Drawbacket er jo at det er en hollandsk oppfinnelse for hollandske forhold. Det er ganske god trening å sykle den i oppoverbakke, da den veier nærmere 30 kg pluss barn, og bare har tre gir!

taga-trunk

DEMONTERT: Taga 2.0 er ikke en sammenleggbar sykkel, men den er i alle fall demonterbar. Slik ser den ut i promovideoen, skrudd fra hverandre og plassert baki en bil.

Den nye Taga 2.0 kommer derfor med elektrisk assistanse som ekstrautstyr – i form av en 250W Bafang-motor i bakhjulet, med et 36V batteri på 13ah (amperetimer) og en rekkevidde som Taga anslår til mellom 32 og 45 kilometer.

taga-toseters

FLEKSIBEL: Taga 2.0 har to seter som kan snus i begge retninger. Jeg er litt usikker på hvor mye beinplass barna har i akkurat denne konfigurasjonen. Når de sitter mot hverandre er det trolig romsligere når de litt større barna kan sette knærne inn mellom den andres knær.

Med tanke på lastekapasitet, skriver Taga at det bakre setet nærmest syklisten er egnet for barn opp til 8 år eller ca 35 kilo. Det fremste setet anbefaler de til barn på maks 23 kilo eller omlag 5 års alder. Du får i tillegg kjøpt et eget bagasjebrett bak som festes i setepinnen og i ramma ved bakhjulet, for å få plass til et vanlig sykkelsete for barn bak – om du vil ha med deg tre små på tur.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

2 Comments

  1. Lene Paulsen Walderhaug 9. September 2016 at 12:45

    Hvor mye koster denne på norsk?

    Reply

  2. Melina Mandozzi 15. March 2017 at 21:46

    Hei! Kan man ser eller prøve ut disse nye taga 2.0 sykkel i Bergen?

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *