Torsdag kveld denne uka var det gløgg og kaker hos Evo Elsykler på Skøyen, for å feire nykommeren Packster – som du kan lese mer om her. Jeg kom sent, glemte å forsyne meg – men fikk heldigvis med meg det viktigste:

En liten prøverunde med de to Packster-modellene (med 60,5 og 80,5 cm langt lasteplan), og en prat med Stephan Heitzmann – som er ny salgsansvarlig for Norden i Riese & Müller. Han har en fortid i store sykkelfirmaer som Magura og Specialized, men har bodd og jobbet i Norge de ti siste årene.

tr-riese-muller-packster-8920

KLAR FOR REIM: De høyt plasserte stagene på bakramma har en enkel forklaring. De gjør at Packster lettere kan bruke drivreim i stedet for kjede. På vanlige rammer går kjede (og reim) innenfor og gjennom åpningen mellom de to bakre rammerørene. Og siden en drivreim ikke kan splittes og skjøtes som et kjede, må det lages en lukkbar åpning i bakramma som reima kan trekkes ut gjennom ved bytte. Det er dyrt og plundrete. På Packster går reima i stedet hele veien _på undersiden_ av hele bakramma, og unngår dermed hele problemet. Packster kan selvsagt bestilles i en versjon med Nuvinci trinnløst nav og drivreim.

Førsteinntrykket av Packster, basert på en bitteliten prøverunde: Sykkelen oppfører seg prima. Kjørefølelsen er lettsyklet som en Load (dog selvsagt ikke like komfortabel), og med imponerende liten svingradius. Selv den lange versjonen med 80 cm lasterom virket både presis og udramatisk å sykle rundt med.

packster-box

STOREBROR: Lasteplanet på en Load er 39 cm bredt foran og 45 cm bredt bak – mens lengden er på 60 cm. Dermed ser du at Packster er mye bredere. 80 cm-versjonen av Packster ble opprinnelig tenkt for yrkesbruk, men er allerede blitt så populær blant familier at en egen kalesje er på vei for den lange utgaven.

Og lasterommet på den lange er digert! Målene ser du her. Begge to har en sittebenk som er 10 cm bredere enn på Load. Og skulle jeg valgt én av de to versjonene, hadde jeg helt klart gått for den lengste – som snart også kan leveres med kalesje (opprinnelig skulle kun 60cm få kalesje).

Oppdatering 22. februar: Riese & Müller kommer likevel ikke til å levere kalesje til Packster 80 i 2017, da de ikke har klart å få den stabil nok. Det er foreløpig uvisst om de prioriterer dette for 2018.

tr-riese-muller-packster-8879-2

EN RØD TRÅD: Sideveggene på Packster er i værbeskyttet tre, slik at du lett kan skru på det tilbehøret du måtte ønske av kroker og beslag. For å gjøre det mulig å ta av veggene uten verktøy, er de sikret med en lang lastestropp med strammeklype på bakveggen av lasteboksen. Kassa er forøvrig ikke standardsutstyr, men kjøpes i tillegg.

I tillegg til prøveturen, var opplegget for mitt lille besøk på lanseringen såre enkelt: Jeg stilte spørsmål. Stephan svarte. Og til slutt svarte gründer Markus Riese via epost fra Tyskland.

Slik gikk det:

– Ja, hvordan går det nå med Riese & Müller, egentlig?
– Det er enkelt å svare på det: Det går svært bra. Det er flere år siden vi tok beslutningen om å bli Europas ledende produsent av elektriske sykler i premium-segmentet. Etter dette kuttet vi ut alle modeller uten strøm, bortsett fra foldesykkelen Birdy, og satset kun elektrisk. Det lønte seg. Nå er vi på plass i tetsjiktet i øvre del av markedet – sammen med våre konkurrenter i Haibike, som også gjør det meget godt.

tr-riese-muller-packster-8871

EGEN MANN: Du skjønner at Riese & Müller har tro på det nordiske markedet når de ansetter en egen selger for Sverige og Danmark, bosatt i Norge. Stephan Heitzmann er storfornøyd med responsen på Packster, men har selv en Load hjemme.

– Hvor mange sykler selger Riese & Müller i året?
– Det ligger rundt 30 000 sykler årlig nå, og ti prosent av disse er lastesykler – i praksis Load-modellen, før den nå fikk selskap av Packster. Den har blitt enormt godt mottatt, og selger allerede bedre enn Load. Bare her hos Evo Elsykler har de solgt hele 20 Packstere i løpet av de fire første ukene som er gått siden første ladning kom.

tr-riese-muller-packster-8953

ROMSLIG: Packster kommer med digre sommerdekk på 2,4 tommers bredde i 27,5 tommers diameter. Det gjør at Ice Spiker vinterdekkene i 2,25 tommers bredde får god plass under de robuste spesialskjermene.

– Den større passasjerplassen var med andre ord etterlengtet, etter tre år med den heller smale Loaden?
– Vi fikk inn forhåndsbestillinger allerede før den offisielle lanseringen på Eurobike, og de tyske forhandlerne var helt klare: Dette er sykkelen vi trenger nå. Packster selger allerede bedre enn Load.

– Betyr det at vi kan vente oss en litt bredere Load snart?
– Det er det litt for tidlig å si noe om akkurat nå. Men det er tydelig at Packster treffer et behov. Det kom faktisk en interessert kunde her i stad, som nok hadde bestemt seg for å kjøpe Packster før hun kom inn døra. Hun bare pekte på den og slo til. Og hun ville ha den lange 80 cm-versjonen, der du for eksempel får plass til fire ølkasser stående sammen på planet.

tr-riese-muller-packster-8923

JUSTERBAR: Styret kan enkelt justeres opp og ned, men bør stå i høyeste posisjon når kalesjen skal gi rom for større barn. Vil du senke styret til en mer sporty posisjon når ungene er levert i barnehagen, kan du samtidig senke kalesjetaket ved å trekke ned strammesnorene i bakkant. Dermed drar du ned bakre ende på teltstengene som holder kalesjen oppe. Disse er festet i de fremste hjørnene på kassen, og går opp til øvre bakkant på kalesjen.

– Men den får du ikke kalesje til, ifølge lanseringsinformasjonen?
– Kalesjen vår ble i utgangspunktet kun laget for standardmodellen på 60cm, men etterspørselen på den lange utgaven er allerede så stor at en lengre kalesje nå må settes i produksjon.

NB: Se oppdatering lengre oppe i artikkelen: Kalesjen til 80 cm-versjonen kommer ikke likevel.

riese-muller-packster-sommerkalesjen

SOMMERVIND: Sidevinduene på kalesjen kan tas av, bakveggen rulles opp. Her ser du godt strammesnora som justerer høyden på taket, og festes på bakre del av kassen. Legg også merke til at hele det øvre styrerøret ikke kan justeres framover og bakover via et ledd nede ved ramma, som på Load. Her må det stå i fast posisjon. Foto: Riese & Müller

– Hva er forresten hovedidéen med puslespillet av en trekasse foran?
– Alt handler om brukervennlighet: Vi har laget en kasse der du kan ta bort sideveggene uten bruk av verktøy – de klikkes lett fast i de andre platene og holdes på plass med en jekkestropp som går rundt det hele. Enkelt og bunnsolid. Treveggene valgte vi fordi det er enkelt å sette inn skruer i dem – for eiere som ønsker å tilpasse egne detaljer. Noen vil alltid ha spesielle behov eller gode idéer, som kanskje krever at du fester et beslag eller noen kroker på veggene. Her kan du trygt finne fram skruene og gjøre som du vil.

tr-riese-muller-packster-8944

– Samtidig skrår lasteplanet oppover, og det forstår jeg ikke helt. Hva er tanken bak?
– Det må du nesten spørre Markus Riese om, siden jeg kom inn i selskapet først nå i sommer.

Som sagt, så gjort. Gründer, eier, ingeniør og designer Markus Riese kobles inn elektronisk, og tar seg av resten av spørsmålene via epost.

tr-riese-muller-packster-30729

HJEMVEIEN: Butikksjef Christian Eide Larsen ruller hjemover med Packsteren langs Dronning Eufemias gate i Bjørvika i Oslo.

– Som sagt: Hva er tanken bak det skrå lasteplanet? Nær sagt alle konkurrentene har plan som ligger i vater?
– Det er flere årsaker. Én av dem handler om å kunne svinge trygt i fart med et relativt bredt lasteplan. Tung last er ikke noe problem, men bred last kan by på problemer. Ved å løfte den litt opp, unngår vi at noe skrubber nedi når du legger deg over i svingene. Dette betyr mye for meg, som liker en litt sporty kjørestil – også på lastesykkel. En annen fordel ser du ved transport av høye kasser, eller ved bruk av en profesjonell, låsbar lasteboks i aluminium, som når opp mot styrehøyde. Med et plan som tilter noe framover, vil du få bedre plass til å svinge styret – fordi toppen av kassa skrår bort fra hendene dine. I tillegg vil løse gjenstander ligge roligere på plass, siden de ikke vil rulle bakover.

tr-riese-muller-packster-8928

DØRÅPNINGEN: Sidevinduet kan åpnes for å lufte, eller for å hente ting ut eller legge noe kjapt inn. Skal du få ut barna, bør du i stedet løfte opp kalesjen i bakkant.

– Men samtidig kommer jo barnas sitteplass høyere, noe som gjør at det blir mindre plass under kalesjen?
– Sammenlikner du med de nederlandske kassesyklene, er barna faktisk lavere plassert i en Packster. Kalesjen er dessuten laget slik at du har en viss justeringsmulighet i høyden – du kan stramme den ned eller slippe den oppover så langt det er mulig før den tar borti styret når du svinger. Posisjonen låser du trinnløst, ved å hekte strammesnøret inn i en slisse nederst på bakveggen.

tr-riese-muller-packster-8941

CABRIOLET: Her er kalesjen åpnet og hviler i den posisjonen som stengene gir. Skal du ha ut barna, bør du trekke den lengre opp og fram og holde den der for å gi plass. Her skimter du også strammesnora som justerer høyden på kalesjen, den henger ned fra bakre kant og kommer ut foran på siden av lastekassen. Både kasseveggene og barnesetet med sikkerhetsbelter er ekstrautstyr.

– Noen av de ferske Packster-eierne har opplevd at styret tar borti kalesjen når du svinger. Handler det om at de ikke har justert den riktig?
– Hvis dette skjer, er den ikke satt helt på plass. Da må du bare trekke kalesjen litt mer ned på kassehjørnene bak. Den er laget for å vippes opp og fram når barna skal ut, og det er viktig å få den helt ned på plass før du sykler videre. Sidevinduene kan også åpnes med glidelås, noe som er greit for å ta gjenstander kjapt inn og ut – eller for lufting.

packster-smal

SMAL: Det er viktig for Riese & Müller at de raske syklistene er happy. Derfor er Packster designet med en smal hovedramme, slik at de urbane trafikksmygerne skal slippe å bekymre seg over at de dunker borti noe på sin ferd gjennom byen. Her med vanntett Ortlieb-bag på smalt lasteplan. Foto: Riese & Müller

– Denne kan leveres med to batterier. Det ene ligger på ramma, det andre er festet under lasteplanet. Hvordan funker dette når du skal lade?
– Idéen bak DualBattery konseptet er jo at du dobler rekkevidden. Vi vet også at 60 prosent av brukerne lader bare ved å plugge kabelen rett i sykkelen, uten å ta av batteriet. Med to batterier lades begge batteriene automatisk på denne måten. Men for de aller fleste private behov, så rekker ett batteri for en hel dags sykling. Det er nok mest for unntakene – som lange turer og ferier – at to batterier vil kunne bli nødvendig.

tr-riese-muller-packster-8895-2

BATTERIPLASS: Her ser du den smale ramma under, med det svarte styrestaget gående på skrå. Denne plasseringen midt under sykkelen gjør at Packster kunne få en ekstra liten svingradius. Et blikk på parkeringsstøtten gjør det dessuten helt klart at denne står støtt når du går av. Legg også merke til braketten med de ledige skruehullene, som står klar for å ta i mot batteri nummer to.

– Hva da med de som ikke kan lade direkte på sykkelen, og vil bruke begge batteriene?
– Trenger du dobbel kapasitet og må ta med batteriene inn for lading, så må du velge den litt mindre komfortable løsningen – altså å legge sykkelen på siden og løsne batteriet under. Men de 40 prosentene som ikke lader direkte på sykkelen, og for de som bruker sykkelen til yrkesbruk, så tenker vi at det andre batteriet primært vil stå klart i standby hjemme eller på jobb. Når du kommer innom, bytter du bare batteri – og vil alltid ha et fulladet stående klart. Slik kan du sykle døgnet rundt om du vil, og aldri måtte vente på lading.

tr-riese-muller-packster-8937

RØD LØPER: Et blikk inn i kupéen avslører at Christian på Evo Elsykler liker å sykle hjem med musikk fra lasterommet. JBL-høyttaleren hans er koblet til musikkspilleren på mobilen, og sikrer ham mange blide blikk når han ruller gjennom byen.

– Transporter-longtailen fikk et kort liv hos dere med kun én sesong i produksjon, men er populær i Norge. Kommer det en ny longtail fra dere?
– Over hele Europa ser vi nå at det er størst etterspørsel etter lastesykler med bagasjen foran. Så i den nærmeste framtida kommer vi til å fokusere på denne typen når det gjelder lastesykler. Men vi har jo også sett, for eksempel i modellene Gemini og Transporter, at det er masse rom også for andre interessante konsepter på dette området.

tr-riese-muller-packster-30685

– OK. Men hvis dere skulle komme med en longtail, en Transporter 2.0, kan vi da vente oss å se mer tilbehør for bagasjehåndtering enn hva vi så sist, for eksempel nedre lastebøyler og store sidebager?
– Ja, absolutt. Tilbehør er viktig for lastesykler. Og selv om vi allerede nå har flere vesentlige lastefunksjoner på plass til Load og Packster, så vil vil fortsette å tilby nye typer ekstrautstyr til disse.

tr-riese-muller-packster-30627

UTVALGET: – Jeg ryddet bort rundt 15 sykler her i dag, så det skulle bli litt bedre plass til Packsteren, sier butikksjef Christian Eide Larsen i Evo Elsykler Skøyen. Stephan Heitzmann teller over, og kom like fullt til nærmere 50 elektriske sykler på ett gulv….

– Hva tenker du om det norske lastesykkelmarkedet framover?
– Norge var allerede kjent for sin høye andel elektriske biler. Men enda viktigere i våre øyne, er at Oslo også har begynt å utvikle og forbedre infrastrukturen for syklister. Det at færre biler i byen vil gi en høyere livskvalitet for byboere, er det forsatt mange europeiske byer som ikke forstår. Jeg synes det er interessant å se at små, progressive land som Norge kan påvirke andre til å følge etter. Så jeg tror ikke bare at elsykkelmarkedet i Norge vil øke, men også at Norge kan hjelpe til med å skyve Europa i riktig retning.

tr-riese-muller-packster-8905-2

SLIDING DROPOUT: Bakhjulet på Packster er festet slik at det kan forskyves litt framover og bakover i ramma. Det er nødvendig for å ta opp slakk i kjede eller belte når sykkelen går med kun ett tannhjul bak, som med det trinnløse Nuvinci-navet. Endestykkene her deler Packster forøvrig med modellen Nevo i den vanlige elsykkelmenyen fra Riese & Müller.

Til info: Prismessig var det varslet at Packster skulle bli en del rimeligere enn Load. I praksis ligger den rett under prismessig: Load-modellene finner du i prisklassen 50 til 55 000 kroner – mens Packster pr i dag ligger mellom 48 og 54 000 kroner – ikke medregnet ekstrautstyr som barneseter og kalesje. 

Posted by Geir Anders

Geir Anders started Cargobike Magazine – formerly known as Transportsykkel – back in 2012, to stoke up the new boom of electric bikes and cargobikes. He is also co-founder and the first editor of Scandinavia's leading mountain bike magazine Terrengsykkel, and works as an independent writer and photographer in Oslo, Norway.

6 Comments

  1. Kall meg gjerne kjedelig, men er ikke bekvem med unger i en 2-hjulssykkel vinterstid, selv med piggdekk. Gikk til slutt for Livelo som sitter som støpt uansett føre.

    Reply

    1. Det er ikke vanskelig å ha forståelse for det, Petter – selv om mange også har gode erfaringer med tohjulinger og barn på vinterføre. Uansett: Topp å høre at Liveloen gjør jobben på glatta også!

      Reply

  2. Hva skal man tenke om at den norske importøren tar nesten samme pris for Packster som for Load?

    3699 Euro for billigste Packster blir til 47 999 NOK i Norge – 15 000 mer enn vekslingskursen skulle tilsi (33 500,-)

    For billigste Load er ekstrapåslaget 8000,-.

    Reply

    1. Og i Tyskland koster en Packster fra 4000,- euro (36 000,-NOK) Load fra 5000,- Euro (45 000,-NOK)

      Reply

  3. Preben Torbjørnsen 28. January 2017 at 19:40

    Hmm jeg står i mellom de to modellene. Hva mener folk er den beste av de to? Sett på ebullit og hercules cargo og. Noen som kan dette?

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *