Transportsykkelpiknik 2012: Syklene

Her er noen av syklene og menneskene som deltok på Transportsykkelpiknik 2012 på Sankthanshaugen i juni. Vi ba hver enkelt fortelle om sin sykkel og tanken bak valget. Noen er forhandlere, noen er privatpersoner. Vi gjorde ikke forskjell på noen, men har lagt inn tydelig info om hvem som også selger syklene de kom med. Klikk på bildene for å se større versjoner, og bruk gjerne denne klikkbare oversikten for å gå direkte til den sykkelen du vil lese om.


Akrobat Long John
Bobbin Daytripper
Bullitt
Burley Nomad
Christianiabike
Electra Amsterdam
Emotion Carbon
Emotion Sport
Hase Pino
Kona Ute
Nihola Family
Merida E-Spresso
Pilen Special
SCO budsykkel
Scott med Bulldogsete
Surly Big Dummy 2012
Surly Big Dummy 2010
Surly Ogre
Trek Belleville
Trek GFC Transport 2011
Trek GFC Transport 2012
Triobike
Winora town:exp
Xtracycle FreeRadical



NAVN:
Magne L. Heian

MIN SYKKEL:
Surly Big Dummy 2011 modell, utstyrt med Shimano Alfine 8-girs nav, Surly Nice Rack bagasjebærer til fronten og SKS Chromoplastic 65mm skjermer med hjemmelagd skvettlapp.

MITT VALG:
I 2010 var jeg på utkikk etter en solid, allsidig sykkel til transport og turer. Hørte litt rundt og fikk blant annet foreslått en longtailsykkel. Syns først den virket litt stor, men etter litt betenkningstid tenkte jeg: Hvorfor ikke bare kjøre på med maksimalt med lastekapasitet?

Vinteren 2010/2011 ble det bygging av sykkel, og jeg har elsket den siden dagen den sto ferdig. Det som er så fantastisk med Big Dummyen er at jeg kan dra til butikken og handle mat for resten av uka eller hente en pakke på postkontoret og slippe å bekymre meg om jeg har nok plass. Den gjør at jeg slipper å ha bil, eller bruke noe særlig penger på kollektivtransport.

MITT BRUK:
Jeg bruker den når jeg skal på butikken, stranda, turer og andre ærend hvor det er greit med litt plass. Den er i bruk hele året, og jeg tar gjerne denne istedenfor kollektivtransport.

KJØPSINFORMASJON:
Kan kjøpes komplett eller som ramme hos svenske www.cyclecomponents.com. Veiledende pris for en komplett sykkel er ca 17 000 med dagens kronekurs. Min sykkel er selvbygd og har derfor litt annet utstyr enn en standard Big Dummmy.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
http://surlybikes.com/bikes/big_dummy

Tilbake til sykkeloversikten



NAVN:

Halvard Lillevik, forhandler av Bullitt hos sykkelsentralen.no

MIN SYKKEL: 
Dette er en dansk Bullitt, modellen kalles “Little Boy” og har 7 gir. Bullitt fås også med fullt XT-utstyr. På bildet er det medfølgende barneste i skinn og sikkerhetsseler samt sidevegger.

MITT VALG:
Sykkelen valgte jeg av flere grunner, blant annet at jeg synes den er skikkelig kul. Jeg ble oppmerksom på den i København fordi jeg syntes den så så rask ut. Dette viste seg å stemme. Den aller viktigste kjøpsgrunnen for en Bullitt mener jeg er at det er en skikkelig kassesykkel/transportsykkel, som fungerer optimalt i norsk terreng.

MITT BRUK:
Raske turer til og fra jobb/ sentrum/ jobb og barnehage. Sykkelen gjør det fullt mulig å tråkke til når du har skikkelig dårlig tid. Det gjør den til en svært god erstatning til bilen.

KJØPSINFORMASJON:
Fåes kjøpt gjennom www.sykkelsentralen.no, eller ved direkte kontakt med Halvard på tlf. 900 93 531. Prisene begynner på 16.500,-

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.larryvsharry.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Jo Espen Bjerk, forhandler av Winora hos EV Oslo

MIN SYKKEL:
Dette er en Winora town:exp evo2, en urban elsykkel fra et merke som er helt nytt i Norge – men som forlengst er prisbelønt og vel etablert i Europa. Sykkelen har en 250 watts elmotor i bakhjulet, som gir deg ekstra skyv når du trenger det. Rekkevidden er på hele 75 kilometer mellom hver lading.

MITT VALG:
Som industridesigner falt jeg for Winoras gjennomførte løsning med mange fine detaljer. Dette er en ny generasjon elsykler, raske, kompakte og lekre – og de vekker mye begeistring.

Opera Software kjøpte nettopp fem town:exp i rødt, selskapets egen farge. De vil heller ta elsykkel til eksterne møter enn å sitte i kø i en taxi. Jeg skjønner dem godt.

MITT BRUK:
Jeg bor på Grefsen i Oslo, høyt over byen – det betyr en solid stigning for alle som skal hjem fra jobb i sentrum. Med Winoraen kommer jeg meg hjem uten en dråpe svette på ryggen, hvis jeg ikke velger å legge inn litt ekstra trening og justerer ned assistansen.

Har jeg det ekstra travelt, kan jeg trykke inn turbo-knappen. Alle som prøver den lille finessen, kommer tilbake med et bredt glis. Og de kommer i alle fall ikke for sent fram!

KJØPSINFORMASJON:
Sykkelen kan prøvekjøres og kjøpes hos EV Oslo i Grefsenveien 57 på Storo. Pris 25 000 kr. Se www.ev-o.no for mer informasjon.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.winora.de

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Marit Løvstuen, forhandler av Electra hos sykkelpikene.no

MIN SYKKEL:
Electra Amsterdam Original 3i en, klassisk damesykkel. Kurven kommer fra nederlandske Basil. Sykkellåsen heter Viro Blocca og har solsikkemønster på seg

MITT VALG:
Dette er bare en av mange fine sykler fra Electra, og nå var det nok litt tilfeldig at valget falt akkurat på denne da bildet ble tatt. Til daglig suser jeg rundt på en Electra Townie med ballongdekk.

Men våre kunder som velger seg Amsterdam-modellen har et ønske om en damesykkel som har et klassisk utseende, de ønsker å sitte rett i ryggen når de sykler slik at de kan nyte utsikten mens de tar seg fram fra A til B. Sykkelen er lettsyklet, og enkel å håndtere selv om den ser “stor” ut.

Mange damer som sliter med vonde skuldre, rygg og nakke forteller oss at de har fått en helt ny sykkelopplevelse etter at de har fått seg en Amsterdam og ikke lengre trenger å sitte framoverlent og “henge over styret”. Sykkelen leveres i ulike farger.

MITT BRUK:
Når en kunde hos oss velger seg en Amsterdam-modell, ligger det ofte mange tanker og gamle drømmer bak valget. Den er nøye valgt ut, og de aller fleste sier de skal bruke den i hverdagen. Til og fra jobb eller studiested, syklene forsvinner både til by og bygd.

Noen planlegger også lengre turer, f.eks romantiske sykkelturer til Skagen, og er ivrige etter å skaffe seg bærere, trekasser og vesker som passer til sykkelens utseende.

KJØPSINFORMASJON:
Sykkel og tilbehør kan kjøpes hos Sykkelpikene.no og prisen på sykkelen slik den er avbildet er kr 5 590,-

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.electrabike.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Haukur Morthens

MIN SYKKEL:
Surly Big Dummy, årsmodell 2010 – med en del tilleggsutstyr og endringer:

Sete: Brooks Flyer
Håndtak: Ergon
Styre til passasjerer: Biltema
Gamle barends er montert som fotstøtter
Trykkluftshorn (115db, brukes bare på bilister og pumpes opp med sykkel pumpe)
Messing ringeklokke
Navdynamo
Lys foran: Philips Safe Ride 60 lux
Lys bak: Magicshine MJ-818
Dekk: Maxxis Hookworm 2.5″
Grill: Weber Q 120 gassgrill montert på Ikea-fjøl (settes på ved spesielle anledninger)

MITT VALG:
Bakgrunnen for at familien vår har gått til innkjøp av først en transportsykkel og siden en tandem, er rett og slett så enkel som at barna vokser. Her følger en liten fortelling som kanskje kan være inspirerende for andre som ønsker å være underveis på sykkel med barna sine, både i hverdagen og på ferie.

Vi hadde vært flittige brukere av vår Chariot-tilhenger helt fra datteren vår var et halvt år gammel. I ur og skur, over stokk og stein, året rundt. Først jenta alene, men etter hvert måtte hun gjøre plass til lillebror. Men som sagt, barna vokser og de fikk rett og slett ikke plass i hengeren lenger.

Jeg begynte å lete etter en sykkelløsning som gjorde det mulig for en voksen å transportere seg selv, minst to barn og ukens innkjøp. Søk på nettet førte til at jeg fant frem til Xtracycle og deres longtailkonsept. Min vurdering av våre behov og trafikksituasjonen i Oslo var at en longtail ville være den best egnede løsningen, og den ble valgt fremfor diverse Long John og kassesykkel-løsninger.

MITT BRUK:
Dette er nå min sykkel de fleste av årets dager og den har vist seg å være så smidig som jeg håpet på, samtidig som den er stabil og behagelig med tung last. Godt balansert, med god respons for en såpass tung sykkel. Med piggdekk på vinteren føles den nesten som en brøytebil.

Den har vist seg så anvendelig og nødvendig for våre daglige rutiner at den ofte brukes av samboeren min når hun har større transportbehov. Jeg kom imidlertid over et Xtracycle forlengersett for en tid tilbake, så nå skal hun få sin egen longtail. Og kanskje en av longtailene etter hvert blir elektrifisert.

KJØPSINFORMASJON:
Sykkelen ble kjøpt komplett fra sykkelverkstedet Jan Pedal i Oslo.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.surlybikes.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
André Sæther, forhandler av elsykler gjennom butikken Greenspeed i Drammen

MIN SYKKEL:
Merida E-Spresso 10 – en elsykkel med motor- og batterisystem fra Bosch. LightSkin-setepinnen med integrert sykkelbaklys er ekstrautstyr.

MITT VALG:
Jeg liker denne Meridaen spesielt godt, siden den er utstyrt med kvalitetskomponenter i alle ledd – inkludert drivsystemet fra tyske Bosch. Dette systemet har en senterplassert motor som er koblet direkte til krankakslingen ved pedalene. Dermed får motoren utnyttet girutvekslingen på vanlig måte, i motsetning til motorer som er plassert i et av hjulene.

Det merker jeg i drøye motbakker, der motoren bidrar med ekstremt høyt dreiemoment på lave gir. Det betyr at jeg kan starte fra stillestående uten problemer, uansett hvor bratt det er. Sykkelen har sensorer som registrerer både hvor fort jeg sykler og hvor hardt jeg tråkker, og porsjonerer ut motorkreftene deretter. Det innbyr til å legge inn litt ekstra egeninnsats: Jo mer jeg tar i, jo mer skyv bidrar motoren med.

Designet på sykkelen tiltaler meg definitivt også. Jeg er glad de etablerte sykkelprodusentene nå er kommet på banen etter at elsykkelmarkedet frem til for få år siden var preget av kinesiske produsenter med tvilsom kvalitet og et lite tiltalende design.

MITT BRUK:
Denne sykkelen kan jeg bruke til alt. Jeg tar den like gjerne ut på en intensiv treningstur med maks puls som på et ærend i byen eller et selskap der jeg ankommer uten en svetteperle under finskjorta.

KJØPSINFORMASJON:
Merida E-Spresso koster 29 999 kroner og importeres av Stians Sport. Denne demosykkelen kan prøvesykles fra Greenspeed-butikken i Drammen på kvelder og lørdager.

Vi har også et godt utvalg elsykler som vi gjerne kjører ut i vår egen lastebil for prøvekjøringer. Se facebook.com/Greenspeed.no for mer info.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.merida-bikes.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Rasmus Leiro, forhandler av Nihola hos Pedalen Sykkelverksted

MIN SYKKEL:
Dette er en Nihola, en dansk lastesykkel med god plass til to barn foran. Dette er en moderne og kompakt kassesykkel, designet og utviklet av Niels Holme Larsen – derav navnet.

MITT VALG:
Nihola er en perfekt familiesykkel for deg som vil ha et alternativ til bilen når barn og varer skal transporteres rundt i lokalmiljøet. For min del var det dette som ble utgangspunktet, og etter et besøk hos produsenten i København tok vi inn de første syklene for drøyt fem år siden. Siden den gang har både familier og store industribedrifter tatt i bruk Nihola for å løse sine transportbehov.

MITT BRUK:
Med to barn og bosted nær byen har Niholaen vært en praktisk familiesykkel for meg personlig. Den er stabil og trygg, får med seg hva som helst – og er ikke minst en utrolig hyggelig måte å forflytte seg på sammen med barna. Med en slik sykkel blir det aldri kjedelig å være underveis.

KJØPSINFORMASJON:
Pedalen er eneste forhandler av Nihola i Norge, og har et tett forhold til produsenten i København. En Nihola Family levert med alt av kalesjer, seter og belter som trengs for å transportere to barn i alt slags vær koster 21 500 kroner. Den kan sendes med Posten for 800 kroner, og kommer da klar til bruk – ingen montering nødvendig.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.nihola.com

Tilbake til sykkeloversikten



NAVN:
Tom-Arne Solhaug. Forhandler av TrioBike hos Krabat AS.

MIN SYKKEL: 
TrioBike 2007-modell, med Heinzmann 36V hjelpemotor.

MITT VALG: 
Dette er en knalltøff sykkel med god plass. Ungene synes det er topp å sitte foran. Det er også praktisk å kunne dele den: Vognen foran kan enkelt demonteres, et ekstra forhjul til sykkelen ligger på undersiden og lar deg sykle videre mens vognen står parkert, for eksempel i barnehagen. Denne vognen er tilpasset til min funksjonshemmete sønn.

MITT BRUK: 
Mye brukt om sommeren i hverdagen, og på tur i helgene. Har hatt TrioBike i fem år.

KJØPSINFORMASJON:
Spesialtilpassete TrioBike kan kjøpes hos Krabat AS i Asker. TrioBike uten tilpasning kan kjøpes via www.triobike.com. Pris fra ca 20.000,- uten hjelpemotor eller utstyr.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.triobike.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Olav Torvund

MIN SYKKEL: 
Trek Transport 2011. Den er standard utstyrt, bortsett fra at jeg har montert kombipedaler.

MITT VALG: 
Etter at jeg solgte bilen, trengte jeg noe for å frakte matvarer hjem fra butikken og annen transport av litt mer enn hva man greit får plass til på en vanlig sykkel. Jeg har ikke barn som skal transporteres på sykkel, så det behovet var ikke med i min vurdering. En «longtail» syntes å passe godt for mitt behov. Denne sykkelen fantes på lager hos importøren i Norge og den var ikke spesielt dyr – faktisk langt rimeligere enn jeg hadde ventet.

MITT BRUK: 
Jeg kjøpte den i september 2011. Jeg bruker den mest til den ukentlige handleturen til en butikk med litt mer interessant vareutvalg enn de kjedelige kjedebutikkene. Jeg har til nå ikke brukt den om vinteren (har ikke montert piggdekk på den). I vinter brukte jeg heller min vintersykkel med Burley Travoy tilhenger koblet på bak, og handlet vel også litt mer i butikker som ligger i gangavstand.

Jeg har selv omtalt sykkelen her http://blogg.torvund.net/2012/03/17/trek-transport-sykkel-noen-brukererfaringer/
Burley Travoy tilhengeren er omtalt her http://blogg.torvund.net/2012/03/26/burley-travoy-sykkeltilhenger/

KJØPSINFORMASJON: 
Jeg kjøpte den hos Raske Sykler i Oslo, etter forslag fra importøren Foss sykler (www.trek.no). Butikken hadde den ikke på lager, men tok den inn på mitt ønske (og ga meg muligheten til å prøve sykkelen før jeg bestemte meg for å kjøpe eller ikke). Jeg tviler på at mange, om noen sykkelforhandlere har den inne. Men den kan bestilles gjennom alle som selger Trek sykler. Veiledende pris er 9 990 kroner.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.trek.no

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN: 
Brita Haneberg

MIN SYKKEL:
Fuji Nevada, 2012 med Burley Nomad sykkeltralle

MITT VALG: 
Sykkeltrallen er lett og praktisk til å frakte litt større ting enn det man vanligvis får med seg på en sykkel = mindre bilkjøring, mer tid utendørs og mer trim i hverdagen

MITT BRUK: 
Jeg bruker sykkel til det aller meste i hverdagen gjennom sommerhalvåret; til og fra jobb og fritidsaktiviteter. Med trallen kan jeg også gjøre større innkjøp med sykkel. Bruker også sykkel noe om vinteren når det ikke er mye snø.

KJØPSINFORMASJON: 
Trallen er kjøpt hos Syklistenes Landsforening. Sportskjeden Sport1 er også norsk forhandler av Burley.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.burley.com

Tilbake til sykkeloversikten



NAVN:
Hanne Grethe Torkildsen med barna Gustav (7 år) og Eva Birna (10 år)

MIN SYKKEL:
Hase Pino fra Hase Bikes i Tyskland, årsmodell 2006. Den er tilpasset mitt bruk med litt ekstra tilleggsutstyr:

Sete: Brooks Flyer
Håndtak: Ergon
Shimano Dura Ace bar end shifters
En gammel paraply tralle er gjenbrukt som setebelter
Navdynamo fra tyske SON
Lys foran: Busch & Müller 40 lux
Lys bak: Busch & Müller
Ekstra stabil parkeringsstøtte fra Hase

MITT VALG:
Noen ganger skal man lengre enn bare til skolen eller butikken. Og i tillegg liker familien vår å reise på en litt lengre sykkeltur annenhver sommerferie.

Det har blitt noen turer i Danmark og vi har vært i Sverige, men ambisjonsnivået stiger. Det blir gjerne 8-10 dagsetapper på ca. 50km i snitt. Da datteren vår ikke fikk plass i hengeren lenger, kjøpte vi en Burley Piccolo påhengsykkel. Denne festes til et tilhørende bagasjebrett og er vesentlig mer stabilt enn de som festes med en kobling til setepinne. Men da sønnen også hadde vokst ut av hengeren og i tillegg hadde lært seg å trå selv, måtte vi begynne å søke nye løsninger.

Tanken på en tandem hadde vi alltid funnet forlokkende, men ulempen kan være at den som sitter bak og bare skal trå, ser mest ryggen på den som sitter foran, ikke minst på tradisjonelle tandemer hvor setet bak er lavt nok for barn.

Tandemer med vanlig sittestilling for barn foran fant vi for lite fleksible. Til slutt oppdaget samboeren min Hase Bikes i Tyskland, som også lager flere typer av morsomme trehjulinger.

Deres tandem, Pino, sitter den som styrer og bestemmer bak i tradisjonell sittestilling, mens hjelperytteren er plassert som på en liggesykkel foran. Dette gjør at begge har like god sikt og sitter slik at det er lett å snakke sammen. I tillegg lager Hase barnekranker som kan knipses på, slik at sykkelen kan tilpasses hjelperyttere som er fra én til to meter lange.

MITT BRUK:
Som nevnt; dette er en tursykkel som fungerer perfekt på ferie – men den brukes også ellers.

Det er klart at friske barn som mestrer sykling, etter hvert kan sykle ganske lange strekninger på egen sykkel. Vi føler likevel at den sikkerheten det gir i trafikken å ha de fast tilkoblet en voksen, og den tryggheten det gir i forhold til fremdrift når forholdene ikke er på det beste, gjør at dette  blir løsningen for oss fremover. En annen fordel er at med en 5-åring som liker å ta seg en lur i løpet av dagen, kan vi bare spenne ham fast med noen setebelter, og tråkke på videre.

Kanskje påhengsykkelen på sikt blir erstattet med enda en Pino.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.hasebikes.de

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Per Asbjørn Risnes jr. og Lilja Cejka Risnes

MIN SYKKEL:
Scott omplasseringssykkel, funnet hensatt i egen bakgård. Påmontert Bulldog barnesete, selvimportert fra Tyskland. Barnet (Lilja, 7) er egenprodusert.

MITT VALG: 
Den har den fordelen at den ikke blir stjålet. Etter å ha blitt frastjålet et par antikviteter, en Velorbis herresykkel og noen dyrere bysykler, gikk jeg over til resirkulert sykkelbruk.

MITT BRUK: 
Jeg bruker sykkelen når det er bart på veiene. Brukes til frakt av barn og matvarer.

KJØPSINFORMASJON: 
Bulldog-barnesetet for montering foran på ramma kan kjøpes hos meg, søk på bulldog på Facebook eller Finn.no.

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Lars Wiktor Isachsen – med Wiktor Isachsen som co-pilot

MIN SYKKEL: 
Dette er en Marin Indian Fire Trail terrengsykkel, som er påmontert et Xtracycle Free Radical-forlengersett, et ekstra styre for junior – og signalhorn.

MITT VALG: 
Sykkelen har ett stort bruksområde. Den brukes til det meste, som å hente barn på skolen eller få med hjem det jeg trenger fra butikken uten problemer.

MITT BRUK: 
Sykkelen brukes hele året, med piggdekk om vinteren

KJØPSINFORMASJON: 
Xtracycle har pr i dag ikke noen importør i Norge , men settet kostet dengang omlag 4000 kroner.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.xtracycle.com

Tilbake til sykkeloversikten



NAVN: 

Eivind Eidslott med døtrene Marikken og Ea

MIN SYKKEL: 
Eivind har prøvekjørt Transportsykkels egen Trek GFC Transport – og stilte opp med denne på Sankthanshaugen. Det er en 2012-modell som er modifisert med større dekk (Schwalbe Fat Frank), lengre skjermer (Planet Bike Cascadia), komfortabelt lærsete (Brooks B17), justerbart styreframspring (Syntace VRO) og et nederlandsk barnesete bak, beregnet på barn opp til 35 kilo (GMG Classic Rear 6+).

MITT VALG: 
Å ta i bruk en Trek GFC Transport er som å gå ombord i en gondol i Venezia. Farkosten er forbløffende estetisk, det er masse plass til både guide, passasjerer og bagasje, framdriften er på alle måter miljøvennlig og folk stopper opp for å se på deg når du kommer seilende inn i byen. Sykkelen veier selvsagt noen kilo, men det glemmer du fort når barna som sitter bakpå ler og roper av ren lykke!

MITT BRUK: 
Jeg fikk øyeblikkelig lyst til å investere i en Trek GFC Transport. Vi har tre barn, men to av dem er ikke gamle nok til å sykle selv til skolen. I en hildring ser jeg for meg eldstejenta på egen sykkel og far eller mor på en Trek GFC Transport med to barn bakpå, på vei til skolen om morgenen, raskt og effektivt, smidig og miljøvennlig – rett og slett en strålende start på dagen! Returen hjem fra skolen ville vi selvsagt ta på samme vis. I tillegg ser jeg for meg storhandelen på dagligvarebutikken med sykkelen – og ikke bilen – som transportmiddel. Og jeg tror vi ville brukt sykkelen til å komme oss ut av byen – til skogen eller til sjøen på fine dager. Ser ikke bort fra at jeg ville cruise litt rundt på Transporten på ren måfå, også. Bare for å nyte!

KJØPSINFORMASJON:
Sykkelen kan kjøpes gjennom alle Trek-forhandlere, og koster 9 990 kroner med én sideveske bak.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
trek.no

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Morten I Kerr

MIN SYKKEL: 
Simpel.ch, “Frischluft Rohloff Tour” 2011, Rohloff SpeedHub, Son navdynamo, Gates beltDrive, Elixir hydrauliske skivebremser, Tubus low-rider (“Nova”) og bagasjebrett (“Cosmo”) i rustfritt stål

MITT VALG: 
Krav til minimalt med vedlikehold, spesielt på langturer og i vinterhalvåret (beltedrev med innvendig gir) – den ultimate transport- og hverdagssykkelen året rundt!

MITT BRUK: 
Daglig jobb-sykling, handleturer, langturer

KJØPSINFORMASJON: 
Kun nettbasert: www.simpel.ch  – antatt pris (med den utstyrspakken): NOK 30 000 + (leveres standard med Tubus bagasjebrett (“Cargo Classic” i pulverlakkert stål – ikke å anbefale for norske forhold) – men Tubus-produkter importeres av UteDepot (Røros) og kan fåes gjennom Syklistenes Landsforening

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.simpel.ch

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Halvard Lillevik, forhandler av Christianiabike hos sykkelsentralen.no

MIN SYKKEL:
Dette er en Christianiabike Model Light, 2012-modell.

MITT VALG:
Sykkelen er en eneste stor estetisk nytelse. Derfor valgte jeg den. Det var under et opphold i København forelskelse ved første blikk. Den er overraskene lett å sykle, og når du cruiser nyter du sykkelturen til det fulle. Dette er urbant liv “go large”. Jeg digger den!

MITT BRUK:
Jeg bruker den til posten med varer til kunder, til å levere datteren min i barnehagen, til å gjøre ukas storhandel, til å kose meg på en tur, har ofte tatt denne i stedet for barnevogn samt at jeg har brukt den mye til promotering da den har et enormt blikkfang.

KJØPSINFORMASJON:
Sykkelen fåes kjøpt på www.sykkelsentralen.no, eller ved å ringe Halvard på 900 93 531. Prisen er fra 17.900,-.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.christianiabikes.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Sportsklubben Rye, Expresslaget – ved Tore Haslemo

MIN SYKKEL: 
Kona Ute 2009, ombygget med følgende utstyr for å brukes som drikke- og næringstransport i lange ritt:

– Ultegra 6600 gir og skiftere (trinse fra Problem Solvers snur vaiertrekket til krankgiret).
– Avid BB7 Road (mekaniske skivebremser).
– SRAM 950 kompaktkrank 50/34 (12-25 kassett)
– 4 plastkasser, som hver rommer 15 drikkeflasker (donert av Posten Norge).
– “The Italian Road Bike Mirror” montert i styreenden/bukken
– Cateye sykkelcomputer.
– 700C x 32 mm (slicks) fra Bontrager

MITT VALG: 
Denne sykkelen ble valgt fordi den var velegnet til å bygge om til vår spesifikke bruk. Lett ramme med 28″ hjul og skivebremser, god lastekapasitet bak rytteren, stabil nok til å manøvrere i høy hastighet.

Fordelen med sykkelen er også at den lett lastes inn og ut av følgebiler, plasseres i takstativ og betjenes av en person. Den er også langt rimeligere enn flere av konkurrentene i longtail-sjangeren.

MITT BRUK: 
Sykkelen brukes til å forsyne Expresslaget til SK Rye med drikkeflasker og næring i lange ritt som Trondheim-Oslo. Lastet med 60 flasker kan den trygt og effektivt forsyne hele laget med to fulle flasker til hver mann – i fart. Dette utføres i løpet av få minutter i hastigheter rundt 40 km/t.

Sykkelen ble testet med originalt oppsett før ombygging og fungerer godt både med og uten last. Den er noe mykere i bakramma enn variantene fra Trek og Surly, men betydelig lettere. Den oppleves stabil nok, selv med ca 50 kg last i kassene.

Av praktiske hensyn er kassene montert oppe på planet, noe som gir et høyt tyngdepunkt med last. Dette, samt generøs akselavstand, er medvirkende til at sykkelen føles myk i baktriangelet når man står i pedalene.

KJØPSINFORMASJON: 
Sykkelen ble kjøpt hos Rå Sport i 2009 – raa.no Veilendende pris var da 6799 kroner, for komplett sykkel med sidevesker. Den finnes også som Minute (med kortere plan) og Electric Ute (el-sykkel).

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.konaworld.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Asgeir Nikolai Nilsen, forhandler av Bobbin hos sykkelpikene.no

MIN SYKKEL:
Her er jeg avbildet sammen med en Bobbin Daytripper Blue med lærsadel fra Brooks, påmontert en frontbærer. På bakken står en transportkasse i lyst tre.

MITT VALG:
Bobbin Daytripper fungerer bra for meg som trenger et effektivt fremkomstmiddel og som liker at det skjer med stil. Dette er ikke en sykkel til å sykle i terrenget med, eller til den som vil sykle veldig fort. Men med tre gir er den perfekt som bysykkel til og fra jobb.

Daytripper har en slank stålramme og den veier ca 15 kg. Jeg sitter oppreist med liten belastning på armene, og kan nyte utsikten mens jeg sykler – ikke bare stirre rett ned i asfalten som en gjør på mange terrengsykler. En flott B67 lærsadel fra Brooks hever inntrykket av sykkelen.

MITT BRUK:
De av Sykkelpikenes kunder som kjøper en slik sykkel, ønsker seg en klassisk herresykkel til bruk i hverdagen. Med frontbærer og kasse på sykkelen er det også mulig å transportere varer enkelt. Stil og nytte kan altså forenes!

KJØPSINFORMASJON:
Sykkel og tilbehør kan kjøpes hos www.sykkelpikene.no og prisen for en Bobbin Daytripper er 6990,-

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.bobbinbikes.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Knut Lønnqvist, ansatt hos Trek-importøren Foss Sykler

MIN SYKKEL:
Dette er en Trek Belleville 2012 modell, utstyrt slik den kommer som standard – med skjermer og bagasjebrett foran og bak i farger som matcher ramma. En dynamo inne i framnavet driver lyktene foran og bak, slik at jeg aldri trenger å tenke på batteribytte.

MITT VALG:
Jeg liker denne fordi det er en enkel og grei sykkel. Meget behagelig å sykle på, med et fantastisk styre. Navgir gjør det enkelt, trenger nær sagt aldri justering og påvirkes ikke av vær eller søle. Gode skjermer og bagasjebrett som gjør det enkelt å få med seg ting på daglige turer rundt omkring.

Sykkelen er også laget etter Treks Eco Friendly-modell: Alle delene er hentet fra så nærmere fabrikken som mulig, mange av dem, for eksempel styrehåndtakene, er laget av gjenvunnet materiale. Alt kan også gjennvinnes: Setet er for eksempel mulig å ta fra hverandre slik at de ulike materialene kan resirkuleres for seg.

MITT BRUK: 
Hverdagsykling så lenge det er bart. Til jobb, butikken, parken, standa osv. Også fin til turer i marka i bedagelig tempo, hvor turen er viktigere en farten.

KJØPSINFORMASJON:
Sykkelen kan kjøpes hos alle Trek-forhandlere og koster 4990 kroner.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.trek.no

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Per Kristian Hilden

MIN SYKKEL: 
SCO Budsykkel (også kalt “Short John”) laget av danske Smith & Co. i Odense, trolig tidlig på 1980-tallet. Får i disse dager et oppsving med et Brooks-sete og totonet bjelle. Vurderer å oppgradere bakhjulet for å få noen gir å gå på.

MITT VALG: 
Denne kjøpte jeg i Silkeborg på vei hjem fra ferie hos danske venner i 1990. Først og fremst fordi den er sjarmerende og jeg fikk den for noen få hundrelapper.

Den har vist seg å være en helt ualminnelig robust sykkel. Tror jeg har pumpet dekkene to eller tre ganger på alle disse åra, og den har stått ute hele året. Og det er bare gravitasjon og balansekunst som ser ut til å begrense kapasiteten til å frakte last, det er stort sett mopeddimensjoner på alt.

Har en gang fraktet hele trommesettet mitt gjennom sentrum, i flightcaser stabla i et tårn, men da ble sykkelen trillet…

MITT BRUK: 
Jeg brukte den mer da vi bodde på Grünerløkka, men er i ferd med å ta den i bruk etter inspirasjon av en kamerat, som har kjøpt seg en Long John. Bruksområde er småhandling i nærbutikken og frakt av yngstemann til og fra korpsøvelse, skolefritids og sånt.

Sykkelen veier litt, og når jeg bor på Grefsen bruker jeg andre sykler når jeg skal lengre enn nabolaget.

KJØPSINFORMASJON: 
Smith & Co ble kjøpt opp i 1995, tror jeg, og lagt ned et par år senere. Rettighetene til merket SCO ble visstnok kjøpt av Dansk Supermarked i 2007. Jeg vet ikke om akkurat denne modellen produseres lenger, men det er flust av tilsvarende til salgs brukt i Danmark – f.eks. i Den Blå Avis (dba.dk).

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Jo Espen Bjerk, forhandler av E-Motion hos EV Oslo

MIN SYKKEL:
Her ser du Emotion Carbon til venstre og Emotion Sport til høyre, to modeller med samme motor – men litt ulike bruksområder.

MITT VALG:
Emotion Carbon er blant verdens letteste elsykler, og er skreddersydd for mosjonisten med lang eller bratt vei til jobb. Sykkelen er satt opp som en racersykkel med flatt styre, og er lynrask. Emotion Sport har aluminiumsramme og er mer komfortorientert, og en av de mest allsidige elsyklene vi har.

MITT BRUK:
Kundene som kjøper Emotion hos oss ser raskt at dette er noe annet enn de billige, kinesiske elsyklene som lenge har blitt solgt fra ulike importører. Nå har utviklingen gått videre, og det synes her. Emotion-kundene vil ha kvalitet de kan stole på, og teknologi som ikke svikter. Det er også min erfaring etter mange solgte elsykler: Disse brukes til alle mulige formål, der brukerne har ett felles trekk: De ser nytten av å komme seg raskere rundt, og selv kunne velge hvor hardt de ønsker å ta i fra gang til gang.

KJØPSINFORMASJON:
Emotion importeres til Norge av EV Oslo, begge syklene kan kjøpes i butikken i Grefsenveien 57 på Storo. Prisene begynner på ca 20 000 kroner.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.bh-emotion.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Trond Gunnar Rasmussen

MIN SYKKEL: 
Dette er en Akrobat Long John Carrier, som ble importert fra Danmark av forrige eier i 2009. Den har 3 gir i navet og 100 kilo lastekapaseitet, fordelt på lasteplanet framme (60 x 60 cm) og et solid bagasjebrett.

MITT VALG: 
Jeg slo til nokså spontant da jeg traff første eier, som den gang vurderte å selge den til noen som ville ta den i bruk mer enn han gjorde. Long-John er en klassiker. Ettersom jeg ikke har bil, har jeg et visst transportbehov som min nye sykkel kan dekke langt på vei.

MITT BRUK: 
For eksempel: Småfrakting av piknikutstyr, ærend til bensinstasjon for å hente bensin til gressklippere – eller profilering av Miljøpartiet de Grønne

KJØPSINFORMASJON: 
Disse kan kjøpes via Esimex Design i Hanstholm i Danmark, prisen i 2009 var ca 10 000 kroner.

FORHANDLERS NETTSIDE:
www.esimex.dk

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Magne L. Heian

MIN SYKKEL: 
Surly Ogre 2012 modell. Bygget med Rohloff Speedhub 14-girs nav, Surly Nice Rack bagasjebærer, TopPeak styreveske, Ortlieb Back Roller Classic sykkelvesker og Planet Bike Cascadia skjermer.

MITT VALG: 
Etter at Big Dummyen min var ferdig bygget, var jeg på utkikk etter en sykkel som jeg kunne bruke når jeg ikke hadde noe behov for ha med så fryktelig mye bagasje. Jeg lette etter noe solid og allsidig som kunne brukes både på asfalt og dårligere underlag, dvs grus/traktorvei/sti.

Jeg fant først ikke noe som tente pluggene mine, men før jul i 2011 kom Surly med en ny modell, Ogre. På denne kunne man velge både navgir, singlespeed eller vanlig gir, med god plass for feite dekk. Selvsagt var det også fester for skjermer og bagasjebrett, samt både skivebrems eller V-brems etter ønske. Og da endte jeg opp på byggekjøret igjen.

Jeg liker allsidigheten i denne sykkelen. Jeg kan sette på noen terrengdekk og sykle sti i Nordmarka dagen lang. Eller sette på noen smale asfaltdekk og sykle en tur ned til Vestfold og besøke familie og venner.

MITT BRUK: 
Denne bruker jeg når jeg ikke trenger Big Dummyens enorme lastekapasitet. Den er også fin til trening, stisykling og turer, både korte og lange. Jeg er en vintersyklist, så denne skal nok få smake snø og is til vinteren. Tror den har gått omtrent 200km til nå, ble ferdigbygd i midten av april i år.

KJØPSINFORMASJON:
Kan kjøpes komplett eller som ramme hos Cyclecomponents.com
Veiledende for en komplett sykkel er ca 12 500 med dagens kronekurs

NB: Min sykkel er selvbygd og har derfor litt annet utstyr enn en standard Ogre.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.surlybikes.com

Tilbake til sykkeloversikten


NAVN:
Rasmus Leiro, forhandler av Pilen hos Pedalen Sykkelverksted

MIN SYKKEL:
Pilen Special kommer fra en svensk, familieeid produsent i Målilla – som leverer klassiske sykler med mange fine detaljer.

MITT VALG:
Pilen er en perfekt løsning for deg som ikke har det brenntravelt, men vil sitte godt på en solid sykkel som vil vare lenge. Jeg liker at de tradisjonelle kvalitetene er tatt vare på – en oppreist, komfortabel sittestilling, et engelsk lærsete som blir bedre jo mer det brukes, en nyttig kurv som sørger for at du alltid får plass til litt ekstra – og selvsagt en kraftig bagasjebærer med Pilen-logo håndmalt på bakenden. Det er lett å bli glad i disse syklene, merker jeg.

MITT BRUK:
Pilen er en rendyrket tur- og transportsykkel, som jeg liker godt når jeg farter rundt i Fredrikstad. Det er ikke noe problem å legge ut på lengre turer om du vil, men for de fleste er Pilen en hverdagssykkel for de mange ærendene du har rundt der du bor eller der du jobber.

KJØPSINFORMASJON:
Pedalen Sykkelverksted er norsk importør, syklene kan prøves og kjøpes i våre butikker i Fredrikstad eller Halden. Special-modellen med lærhåndtak og rottingkurv koster 7 550 kroner.

PRODUSENTENS NETTSIDE:
www.pilencykel.se

Tilbake til sykkeloversikten

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *