Idéen om et lastesykkelarrangement kom fra sportsdirektør Aimar Niedzwiedzki på Peloton, mens jeg fikk gleden av å klekke ut opplegget og intervjue et knippe inviterte lastesyklister, etter et kort innledningsforedrag:

peloton-aften-39316

Alle innebilder: Kristoffer H. Kippernes.           Alle utebilder: Geir Anders Rybakken Ørslien

Iwan fra arkitektkontoret Lala Tøyen kom med deres nye firmasykkel, en Butchers & Bicycles med Bosch-motor. Nina dukket opp med en splitter nye Riese & Müller Load, mens Grete hadde med sin røde Xtracycle Edgerunner med Bafang elmotor.

Bjørn (bildet over) stilte med kveldens eneste 100% muskeldrevne sykkel, en Workcycles Kr8 – og i tillegg kom entusiastene Andreas, Hans-Marius og Askild fra Bring Express Norge AS for å fortelle om sine to budsykler: En Urban Arrow og en Riese & Müller Load, begge utstyrt med låsbare bokser på lasteplanet.

peloton-aften-39294

Iwan (til høyre her) var først ute, og anbefalte alle firmaer å investere i en firmasykkel på deling. De åtte ansatte i Lala Tøyen deler på en hvit Butchers & Bicycles Mk1-E, og er storfornøyd.

Tre hjul og en bredde på 90 cm er ikke noe problem i Oslotrafikken, mener Iwan – som frakter to og tidvis tre barnehagebarn i kassa foran (den tredje sitter da oppå en ryggsekk, på tvers foran de to på sittebenken, men den vektfordelingen gjør at sykkelen vipper opp bak hvis føreren går av setet uten at frontstøttene er nede).

peloton-aften-39307

Den danske trehjulingen var en stor hit under prøvesyklingsseansen utenfor (som forøvrig tok nærmere en time). Det at denne sykkelen kan lene seg over i svingene gjør den både morsom og smidig i trafikken. Sykling skal ikke bare være praktisk, det skal jo være gøy også, understreket Iwan.

Lala Tøyen er forøvrig et arkitektkontor i særklasse når det handler om sykkel og byplanlegging: De vant «Get a bike»-konkurransen til Futurebuilt i 2013 med bidraget Oslofølelsen, og er en sterk pådriver i arbeidet med å gjøre Oslo til en sykkelvennlig ny. Sjekk nettsidene deres for mer!

peloton-aften-39329

Med inngangsdør foran og høy kalesje, sitter to store barn tørt og trygt på setebenken i Mk1-E. Her er taket rullet tilbake for å gi den fine kabriolet-følelsen.

Grete (bildet under) har syklet til jobb i mange år med vanlig sykkel, men i år ville hun og mannen komme seg ut av bilkøene og trafikk-frustrasjonen i den daglige logistikken. Med to barn som går på skole fire kilometers motbakke hjemmefra, må de krysse Ring 3 i Oslo for å komme seg mellom hjem og skole. Med tunnelarbeid og stengninger betyr det uforutsigbare morgener og ettermiddager.

Dermed skaffet de seg hver sin longtail; Grete har nå en rød Xtracycle Edgerunner med Bafang-motor, mens mannen sykler en Surly Big Dummy uten strøm. De fordeler levering og henting mellom seg, og sparer ifølge Grete masse tid hver dag – i tillegg til at barna synes skoleveien er blitt mye morsommere.

peloton-aften-39382

Med rekkverket «Hooptie» som ekstrautstyr sitter de to trygt bakpå, med plass til ekstra bagasje i de store sideveskene. Grete ble utsatt for en stygg sykkelulykke i vinter, med påfølgende sykehusopphold, men ville raskt tilbake på sykkelen. Hun føler seg tryggere på longtailen enn på noen annen sykkel, fordi den er lang og stødig – og inspirerer til roligere og mer defensiv sykling.

peloton-aften-39387

Edgerunner har mindre bakhjul enn forhjul, noe som gjør at tyngdepunktet blir lavere, sykkelen stødigere – og både fører og passasjerer lettere kommer opp på sykkelen (rammerøret er også lavere enn på Surly Big Dummy).

Nina (til høyre på bildet under) frakter sine to femåringer til skolen hver dag, og har også kun motbakke på veien. Hun kan bekrefte at lastesykkel med elmotor gjør det mulig helt uten svetting – og fikk mange vitebegjærlige gjester rundt sin Riese & Müller Load.

For ett år siden prøvesyklet hun modellen hos forhandleren i Oslo, og ble fullstendig solgt. I sommer valgte hun å selge en MGB veteranbil som ikke lenger ble brukt, og bestemte seg for å bruke pengene på noe skikkelig gøy. Valget var ikke vanskelig. Load’en er nå hennes nye bybil, og brukes til alt. Hun syntes den var lettsyklet fra første meter, og er storfornøyd.

peloton-aften-39359

Hennes egen Load er tilpasset med sete og håndtak fra Brooks, og skal snart påmonteres original bagasjebærer bak for ekstra lastekapasitet. I går var det faktisk tre Load-sykler på plass i Torggata, og de ble grundig prøvesyklet av mange.

Uansett sykkel: Noe av det beste med en slik seanse, er de brede smilene til de som prøver for første gang – det grenset nesten til feststemning utenfor Peloton i går. Her er en fornøyd Nina omsider på vei hjem med sin nye bybil:

peloton-aften-39442-2

De tre entusiastene fra Bring Express bidro med unike perspektiver på lastesykkelbruk: De lever av å levere pakker kjappest mulig i Oslo sentrum, og trenger sykler som er bygget for fart. Det er ikke Urban Arrow, som de først fikk inn i stallen etter en lengre research-fase. Med bakoverlent sitteposisjon og kjøreegenskaper skreddersydd for barnefrakt, blir den et hakk for treig for sykkelbudene.

Riese & Müller Load, derimot, leverer bokstavelig talt varene: En kjappere og mer kompakt sykkel, som fungerer utmerket også i budtrafikk, ifølge budsyklist Askild (gul jakke på bildet under). Hans kollega Hans-Marius Heier var en av de første budsyklistene i Oslo, og har sammen med kollega Andreas Vaagen lagt ned en stor innsats for å få inn lastesykler i Bring-systemet. De to sitter i dag i lederroller i Bring Express, og sikret midler fra Postens Miljøfond for å kjøpe inn disse to syklene.
peloton-aften-39326

Hvert bud er selvstendig næringsdrivende, og kjøper og vedlikeholder sine sykler på egen regning. Det er én av faktorene som gjør det krevende å gå over til kostbare, elektriske lastesykkel. En budsyklist kan også tilbakelegge opp mot 12-13 mil på én dag i byen, og det stiller også svært høye krav til driftssikkerhet. Det blir spennende å følge med på disse gutta videre, og se hvilke erfaringer de gjør seg over tid.

peloton-aften-39440

– So, do the chicks dig your bike?
– Yeah, the chicks dig my bike. How about your bike?
– My bike?
– Yeah, your bike.
– The chicks dig it.

(Takk til John Erik Riley for bildetekst)

Bjørn Gabrielsen kom på sin Workcycles Kr8, men sørget selvsagt for å prøve de andres sykler også – inkludert Iwans Butchers & Bicycles. Bjørn har de siste femten-tjue årene vært fast bruker av lastesykkel, inkludert Christiania-sykkel og longtail med Xtracycle-forlengersett.

Med to barn og intet førerkort ville han nå ha en sykkel som både er lett å bruke i trafikken og har plass til flest mulig barn. Dermed ble det Workcycles, anskaffet etter personlig oppmøte hos produsenten i Amsterdam. Du kan lese mer om Bjørns valg i denne artikkelen fra tidligere i sommer.

peloton-aften-39412

Anna var én av mange som prøvesyklet Bjørns romslige Kr8 med kalesje og eget sete til minstemann. Selv kom Anna til Peloton med en annen Workcycles, nemlig Fr8 – som er et mer kompakt alternativ for de som vil frakte to barn bakpå og kanskje ett til i eget sete ved styret:

Fr8 har nemlig en fantastisk bagasjebærer bak, som gir plass nok til to barn på en lang sittepute. Legg også merke til ryggstøtten helt bakerst. Kassa foran rommer både batteri og bagasje, og Anna planlegger å bytte til en større frontbærer med større kasse etterhvert. Du kan lese mer om Anna og sykkelen her.

peloton-aften-39435

Som kveldens programleder må jeg få takke de prima syklistene som bidro med sine historier, og selvsagt det førsteklasses publikummet som fylte opp Peloton med god stemning og gode spørsmål. Det er et godt tegn når spørsmålsrunden etterpå tar nesten like lang tid som den første timen med foredrag og intervjuer!

Mange gode poenger ble tatt opp, og publikum og gjester utvekslet synspunkter og erfaringer fra et vidt spekter av temaer. Et av temaene som kom opp, var selvsagt pris. Disse syklene er kostbare, og jeg skulle ønske at det var flere alternativer i de lavere prisklassene. Det finnes noen rimelige kassesykler fra kinesiske produsenter, men flere kunne vise til erfaringer som gjør det lurt å tenke seg om to ganger. Bremser og elmotorer er ofte svake punkter, og kan ødelegge både sykkelglede og nytteverdi.

(Kan ikke noen snart begynne å importere longtailene fra Yuba, forresten? Yuba Mundo koster ca 14 000 kroner fra den tyske forhandleren som sender til Norge, men det hadde vært bedre å se den i norsk butikk!)

peloton-aften-39355

Men hva er dyrt? Syklistene vi møtte i går bruker sine elsykler som bil-erstatning i byen, og i den konteksten snakker vi plutselig om rimelige transportmidler – som også gir en helt annen opplevelse av nærmiljøet og byen rundt oss.

Skal vi dømme etter de fantastisk blide ansiktene som rullet inn etter endte prøvekjøringer i går kveld, er det også grunn til å tro at flere ble overbevist. For svært mange av oss, har den nye bybilen sykkelhjul.

Takk til alle sammen – her er noen flere glimt fra en prima aften:

peloton-aften-39370

peloton-aften-39366

peloton-aften-39398

peloton-aften-39406

peloton-aften-39376

peloton-aften-39322

peloton-aften-39291

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *