ove-xtracycle-edgerunner-1020888

Men la oss ta en liten test nå først, bare for å sjekke hva slags type du er – siden dette er en tekst som går i dybden og krever at du tar med litt oksygen:

(Nei, orker ikke tull nå, ta meg rett til hovedpoengene!)

Ta en kikk på denne sykkelen. Et overblikk, bare. Du trenger ikke mer enn fem-seks sekunder.

tarn-20

Ferdig? Bra. Så kommer spørsmålet:

Hva tenkte du da du så dette bildet?

Nærmere bestemt: Liknet tankene dine mest på alternativ A, B, C eller D her:

Alternativ A: Oi! Fin farge!

Alternativ B: Morsom sykkel. Hvorfor er hjulene så tjukke? Men fin farge, da.

Alternativ C: Svære dekk! Men er ikke fatbike-dekk enda større? Er dette en mellomting? Fin farge!

Alternativ D: Hey, 27 pluss! Fett! Heftig standover på denne her. Hadde vært digg med remote på senkepinnen, da… Den har vel åpning for intern vaier til pinnen? 32 tenner foran, regner jeg med… Men med 42 bak så hadde jeg jammen vurdert 34 foran.  Hvor mye veier de Chronicle-dekkene sammenliknet med Nobby Nic, tro? Hm. Har glemt vekta på Nobby Nic. Må googles! Og aj aj, det der Cinch-systemet til Race Face ser cleant ut, digg å slippe det ekstra godset på kranken. Fikk nesten lyst på. Lurer på om den Rebagaffelen har Boost 110 spacing? Er vel sånn kombo 29 og 27 pluss-gaffel det der, vil jeg tro. Og de kommer vel bare med Boost? Eller? Søren. Må googles. Fås den i svart, forresten?

tarn-20_lifestyle-7

BRITISK STÅL: Kategori D-leserne har allerede fastslått at dette er en Genesis Tarn 20 med 27+-hjul – altså med felger som har litt større diameter enn 26 tommer, samt dekk som er tre tommer brede og gir betydelig mer grep og komfort enn vanlige terrengsykkeldekk på 2,0 til 2,3 tommer. Foto: genesisbikes.co.uk

Hvis du svarte A: Ser man det! Gratulerer! Du er helt normal og verdsetter oransje!

Hvis du svarte B: Aha! Du så straks at dette ikke var en vanlig terrengsykkel. Våkent! 

Hvis du svarte C: Topp! Du er jo sykkelinteressert! (Og ja, 27+ er faktisk en mellomting)

Hvis du svarte D: Akk ja… Vi har alle vårt. Hvis det er noen trøst: Du er ikke alene. 

Årsaken til denne lille testen, er selvsagt min lille mistanke om at Ove Haukenes på Voss faller i kategori D. Jeg har ingen helt konkrete holdepunkter for mistanken, men noe ante meg da jeg fikk kikke på disse lekre bildene av hans nye Xtracycle Edgerunner som han fikk i fjor høst.

ove-xtracycle-edgerunner-4185

Den så nemlig ikke helt slik ut da den var ny. 

På disse framifrå bildene er den fortsatt helt ny, men den er altså allerede forandret på en lang rekke punkter. Og dette er helt typisk for kategori D-folk:

De ser ikke på en sykkel som en sykkel. De ser på den som en dagsaktuell samling av funksjonelle komponenter, som de til enhver tid kan – og bør – bytte ut dersom de finner noe som fungerer bedre til sine til enhver tid rådende behov. 

ORIGINALEN: Slik ser Xtracycle Edgerunner ut i familieversjon med 27 gir og ingen elmotor. Foto: Xtracycle

ORIGINALEN: Slik ser Xtracycle Edgerunner ut i familieversjon med 27 gir og ingen elmotor. Foto: Xtracycle

Problemet med kategori D-folka er selvsagt at de konstant finner noe på nettet som fungerer bedre.

Og to uker senere, når pakken kommer i posten, dysser de det ned for livsledsageren og hevder at det bare er noen billige reserveslanger som var på salg, mens det i virkeligheten er et omstendelig utfrest tannhjul som koster like mye som et par nye og fine joggesko.

Nuvel! Jeg beklager selvsagt alt dette insinuerende utenomsnakket, Ove! (du forstår sikkert at dette  egentlig bare er bekjennelser og egenterapi for meg selv).

La oss heller ta en kikk på gromsykkelen, som her står uten bagasjedelen satt på plass (den kan nemlig lett løftes ut av de fire rørene den settes nedi). 

ove-xtracycle-edgerunner-4166

Hvis du ser nøye på detaljene her, ser du nemlig hva som skjer når en som er godt over gjennomsnittlig interessert i sykler skaffer seg en longtail.

– Værsågod, Ove, ordet er ditt: 

– Takk! Etter en del frem og tilbake har jeg endt opp med en Xtracycle Edgerunner 30D med Bafang BBS-01-motor som jeg monterte selv. Både jeg og tvillingene mine er strålende fornøyde. Stor stemning hver gang de hentes i barnehagen med «verdens raskeste sykkel».

Vi bor på Voss, et stykke ovenfor sentrum. Da er det rett ned til sentrum, og selvsagt rett opp igjen etterpå. Derfor ville jeg ha lette gir og gode bremser. Helst burde selve sykkelen vært lettere også (dette gjelder ALLE sykler som eies av kategori D-folk, red.anm.), men med motor så går det forbausende greit.

ove-xtracycle-edgerunner-4167

Den kom i fjor høst, og vi rakk en del barnehagehenting og noen turer på «Vangen» før vinteren kom. Satser etter hvert på at mye av handling og liknende ærender kan gjøres med sykkel. Og får jeg tid, kan paragliding bli en ny hobby – det innebærer som kjent ganske stort utstyr, som kan dyttes ned i grinda bak på Edgerunneren.  

Jeg vurderte en Bullitt lenge, mye fordi den er knallfin, men siden jeg skal ha plass til 3 barn på korte turer etterhvert, valgte jeg en Edgerunner. Den får inn tre små på lasteplanet for småturene. De «danske» kassesykkelløsningene blir fort for tunge. Den nye longtailen fra Felt ville jeg også vurdert, men det er vanskelig med plass til tre der.

Hvis Ove ikke hadde bodd på Voss, men i Oakland i California – og ikke vært mann, men kvinne – og i tillegg bare tatt i bruk sykkelen helt uten oppgraderinger – og hatt to venner i nabolaget med like sykler, så hadde han sett AKKURAT slik ut! Foto: Xtracycle

OMTRENT SLIK, ALTSÅ: Hvis Ove ikke hadde bodd på Voss, men i Oakland i California, og ikke vært mann, men kvinne, og i tillegg bare tatt i bruk sykkelen helt uten oppgraderinger, OG hatt to venner i nabolaget med like sykler, så hadde han faktisk sett AKKURAT slik ut! Foto: Xtracycle

Jeg bestilte sykkelen direkte fra den europeiske distributøren i Italia, før de begynte å sende syklene via den norske importøren Greenspeed i Drammen. Dermed kom den i en stor eske, umontert. Det er mange skruer! Hadde jeg vist hvor mye jeg uansett ville skifte ut av deler, hadde jeg kanskje valgt en «enklere» utstyrt modell, og ser jeg på totalprisen dette til slutt endte på, så kunne jeg jo vurdert den ferdig elektrifiserte fra Xtracycle. Men det hadde ikke vært like moro!

ove-xtracycle-edgerunner-4172

– Fortell gjerne litt om delebyttingen her. Nå er det uansett bare kategori D-folk som leser videre.

– OK! Som med så mange prosjekter tok den ene endringen den andre, og til slutt hadde jeg plukket sykkelen i biter og skiftet ut det meste…

Først: Jeg liker flatt styre, så da monterte jeg det. Og siden vi bor på vestlandet, så skrudde jeg av Shimano Deore-girsystemet som sto på originalt og byttet til nye Shimano XT 1×11 med 10-42 kassett bak, og en Lekkie 42-tanns narrow wide foran. Større tannhjul bak og mindre foran betyr lettere gir som funker bedre i brattbakkene på Voss.

ove-xtracycle-edgerunner-4171

Så ble det Shimano XT bremser, pimpet opp med Jagwire slanger. Jeg ville gjerne ha et ryddigere oppsett på styret enn hva originalbremsene ga, med disse kan både bremse- og girhendel monteres på samme feste. Jagwire-bremseslangene skal gi litt bedre bremsefunksjon fordi de er stivere og ikke utvider seg noe når det blir trykk på hydraulikken.

ove-xtracycle-edgerunner-4177

Dessuten tar sølvfargen på slangene litt fokus bort fra alle Bafang-ledningene, og da tar det noen sekunder ekstra før syklistene du sykler fra ser at det er en elsykkel. «Pappa vi syklet fra ham!». Motbakker, lange fjes og latter fra barna. Moro!

Lys er kjekt å ha, så jeg kjøpte lys og koblinger hos Underdog Bikes i Oslo. Dette er en Grintech LED-lykt som tar strøm fra batteriet. 

Seteklemme med hurtigklemme kom på plass, slik at kona kan låne sykkelen. Bakpå satte jeg en standard Hooptie barnegrind fra Xtracycle, som fikk ekstra polstring foran og bak for mer komfort. På hver side ble det Xtracycle originalvesker, samt U-Tubes fothvilere og Xtracycles tobeinte støtte. 

Skjermsett er selvsagt også montert, noe man er nødt til å ha på Vestlandet… Jeg er strålende fornøyd med byggejobben og resultatet, og vi gleder oss til våren! 

ove-xtracycle-edgerunner-4174

– Det skjønner jeg godt. Men siden vi nå som sagt befinner oss godt inne i kategori D-sonen, er det mulig å gå enda litt mer i detalj?

– Gjerne! Styrebyttet skyldes kun at jeg aldri har funnet meg til rette med veldig bøyde styrer. Derfor skiftet jeg til et rett styre og valgte heller litt kortere stem, et Cannondale stem som lå i sykkelboden.  

Bafang-tilpassingen gikk greit, men jeg måtte ha en ekstra ledning for at fartsføleren skulle nå til bakhjulet. Det var standard batterifester på rammen bak som flytter batteriet bort fra kjedet. Jeg har droppet motorkutt-sensorer på bremsene, og ikke sett behovet heller. Brukte dog noe tid på å stokke brytere og tommelgass på styret, men ble fornøyd til slutt.  

Det var først sent i prosessen at jeg gikk for lys, de ble koblet i parallell på batteristrømmen med en «anderson tap», levert med tilpasset ledningslengde fra Underdog Bikes, sammen med Grin Tech-lyktene. Godt nok lys, og veldig solid! Anderson-koblingene var litt knotete uten spesialverktøy, men jeg fikk det tett tilslutt.

Jeg skiftet til en hurtigklemme på setepinnen , slik at kona og andre kan låne sykkelen. Skjermsettet er det orginale som fulgte med. Litt plundrete montering, men fungerer godt og ser bra ut. Ungene sitter på en «Magic Carpet»-pute bakpå, og der innså jeg etterpå at jeg kunne ha kjøpt to og laget en u-formet sal, men vi løste det med et gammelt liggenderlag og strips – som ble til polstring foran og bak.

ove-xtracycle-edgerunner-4169

Som en overraskelse var det 4 skruefester på styrerøret, som ikke var avbildet på nettsidene. Ikke spesielt pene, men Porter Rack-bæreren som kan festes der, ser solid ut. Kommer derfor til å kjøpe en slik en. Skal også montere en Abus Bordo-lås på rammen. Setet blir sannsynligvis også byttet etter hvert. Det duger til korte turer, men er ikke spesielt komfortabelt, og svikter litt på sidene. 

Alt i alt var dette et morsomt prosjekt, som tok mer tid en jeg trodde. Til våren blir det mindre bygging, og mer sykling!

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

3 Comments

  1. Som vanlig en glede å lese artiklene dine, Geir Anders! Hadde det ikke vært for transportsykkel.no hadde jeg nok neppe kjøpt Bafang-motor og gitt meg i kast med montering på min On-One ScandAl.
    Fin kategori-inndeling av leserne, forresten..

    Reply

  2. Veldig artig å lese og se. Enig med RuneB, takket være gode artikler her på transportsykkel falt valget på samme sykkel, elmotor og batteri som Ove i fjor sommer. Bilen har for det meste stått parkert siden. En får med seg forbausende mye med denne;
    *4 fulle handleposer og 6 åringen
    *to sekker ve
    *hockeybag og køller
    *lufttørker (på sidevogn)
    *koffert
    *telt med liggeunderlag og sekk med tøy og mat og 6 åringen og fiskestenger
    *to 6 åringer med kroneis og syklene deres

    Takker og bukker for flotte artikler!

    Reply

    1. Takk så mye for veldig hyggelig tilbakemelding til dere begge, Rune og Lars Ottar! Veldig gøy å se hvor mye du får med deg på longtailen – helt klart en aha-opplevelse for mange!

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *