Christian Duelund Græm tok med seg en dansk Bullitt på flyttelasset fra Køben til Oslo i fjor. For noen uker siden startet han Oslo Cargobikes, i håp om kunne å dele begeistringen.

For fem år siden lanserte de to danskene i kompaniskapet Larry vs Harry sin egen, moderne versjon av den klassiske Long John-lastesykkelen. De var begeistret for originalens lastekapasitet, men kunne ikke skjønne hvorfor ingen hadde laget en lettere, raskere og mer oppdatert utgave.

Dermed laget de den selv.

I dag er den fargesterke Bullitt-sykkelen forlengst blitt en ikonisk profil innen sin sjanger, omfavnet av både budsyklister og familiefolk, og omtalt med stor hengvívenhet på utallige nettfora. Med et fleksibelt lasteplan foran, lavt tyngdepunkt og langt lavere vekt enn originalen, omtales den ofte som verdens raskeste lastesykkel.

UT TIL FOLKET: Christian Duelund Græm deltok på standen til Syklistenes Landsforening for å vise lastesykkel-konseptet da Sykle til jobben-aksjonen ble åpnet foran Stortinget i april.

UT TIL FOLKET: Christian Duelund Græm deltok på standen til Syklistenes Landsforening for å vise lastesykkel-konseptet da Sykle til jobben-aksjonen ble åpnet foran Stortinget i april.

Den er dessuten en av de meget få i sin sjanger som kan dras opp på bakhjulet, sjekk nederste bilde i denne linken til det uoffisielle VM i Lastesykkel – som arrangeres av nettopp Larry vs Harry.

Christian Duelund Græm kjøpte sin oransje Bullitt Clockwork da han og kona fortsatt bodde i København. Så flyttet de til Oslo. Sykkelen fulgte selvsagt med, og Christian oppdaget at Bullitt slett ikke var noe vanlig syn i bybildet.

Dermed ble forretningsplanen født, og ikke lenge etter startet seniorrådgiveren i Direktoratet for Økonomistyring opp med business på si. For noen uker siden overtok småbarnsfaren importen av Bullitt til Norge, og opererer foreløpig driften fra sitt hjem midt mellom Slemdal og Smestadkrysset. Navnet er Oslo Cargobikes.

– Det er mange som kvier seg for å sykle på grunn av motbakkene, men du sykler både opp og ned bratte Oslobakker med lastesykkel hver dag. Hva tenker du om de tunge kneikene på en Bullitt?

– Jeg ser først og fremst på dette som et spørsmål om å tilpasse forventningene mine. Det plager meg ikke å bli forbikjørt av travlere syklister, og det gjør meg absolutt ingen ting at turen fra sentrum og hjem tar to minutter ekstra. Hvis det er snakk om en skikkelig lang bakke, tar jeg det ekstra rolig. Likevel noterer jeg at jeg nok holder et høyere tempo enn de fleste andre hverdagssyklister. En Bullitt trives godt med syklister som liker å holde farta oppe.

For en uke siden syklet jeg fra Ekebergsletta til Holmendammen på min Bullitt på 35 minutter, langs en rute gjennom sentrum. Det er 10 km. Jeg tror nesten ikke jeg kunne ha kjørt samme distanse i København særlig fortere. Oslo har motbakker, men nøyaktig like mange nedoverbakker. Dessuten trenger man jo ikke holde 25 km/t hele tiden. Senk farten og forventningene. Du kommer sannsynligvis likevel fortere fram enn med bil eller kollektivt. Og så trenger du ikke tenke på parkering.

STERK I TROEN: Christian Duelund Græm kjøpte sin Bullitt mens han fortsatt bodde i København. Nå vil han selge den danske lastesykkelen til nordmenn.

STERK I TROEN: Christian Duelund Græm kjøpte sin Bullitt mens han fortsatt bodde i København. Nå vil han selge den danske lastesykkelen til nordmenn.

– Du har stor tro på elektriske lastesykler, inkludert Bullitt. Hva slags system bruker eBullitten? 

– Den elektriske versjonen kommer med bakhjulsmotor og batteri fra kanadiske BionX, som allerede har solgt over en kvart million slike sett i løpet av ti års utvikling. Med elmotor er Bullitt virkelig et reellt alternativ til bil i byen. Jeg solgte nettopp den første til Tønsberg. I kuperte Oslo passer den helt perfekt.

– Bullitt har plass til både stor og tung bagasje. Hvordan påvirker dette kjøreegenskapene? 

– Opp til et visst nivå blir den faktisk bedre og mer stabil å sykle på med mer last foran. Bullitt har i utgangspunktet et meget lavt tyngdepunkt. Med seks handleposer fra min lokale REMA 1000 i kassen, oppleves sykkelen som ekstra stabil. Og så er den utstyrt med hydraliske skivebremser, noe som gir god sikkerhet.

– Du har montert en kasse som barnet ditt sitter i – er det originalutstyr, eller noe du bygger selv?

– Bullitten kommer med en rekke beslag som man kan bruke som man vil. Jeg har montert en bunnplate og to sidepaneler i aluminium samt et bakstykke i tykt plast og nylon – alle deler er originaldeler. Man kan også bygge en kasse selv – tegninger ligger på nettet. Min erfaring er at kassen og delene må tåle ganske mye, særlig hvis de skal brukes om vinteren.

– Mange lurer på hvordan en så lang sykkel med styrehjulet så langt foran føreren oppfører seg i tett bytrafikk. Hvordan var din egen læringskurve?

– Det tok fem minutter, og så hadde hjernen min vent seg til det. Dette er en av grunnene til at en byråkrat som meg i det hele tatt begynner med et slikt prosjekt: Jeg tror grunnleggende på det produktet jeg selger. Kjørefølelsen er etter min mening bedre enn alle andre lastesykler jeg har prøvd. Og jeg kan se overraskelsen hos folk når de prøver den: Ett minutt med angst, to minutter med mestringsfølelse, og så setter forelskelsen inn.  Den har to hjul, lavt tyngdepunkt, kvalitetsramme og -komponenter – og så er den jo ikke mer en halv meter lengre enn andre sykler.

pink-bullitt

– Hva er fordelene med en lastesykkel som Bullitt sammenliknet med for eksempel en langsykkel, eller longtail som den kalles ute i verden? (Forklaring: En langsykkel har forlenget bakparti med rom for ekstra store sidevesker og plass til minst to barn på bagasjebæreren)

– Jeg har ikke kjørt longtail fast, men de jeg har prøvd, liker jeg godt. Særlig fordi man ikke kjenner noen stor overgang fra en vanlig sykkel. En longtail oppleves nok litt mer «tilgjengelig» for folk flest. Men jeg liker godt muligheten for hele tiden å kunne se lasten min, og gjerne snakke med den, som når jeg har min sønn med. Bullitten fås også med sete og overdekning til transport av små barn, slik at de skjermes for vind og vær. Det er vanskelig på en longtail. I tillegg kan Bullitten transportere store enkelt-elementer, som for eksempel et par flyttekasser eller et brukt møbel, noe jeg stadig har til gode å se på en longtail.

I FARTA: Transportsykkels juniormedarbeider Eskil (10) får en prøvetur i kassa på Christians Bullitt.

I FARTA: Transportsykkels juniormedarbeider Eskil (10) får en prøvetur i kassa på Christians Bullitt.

– Hva er målet ditt for Oslo Cargobikes?

– Mitt primære mål på sikt er å få så mange folk til å kjøre Bullitt som mulig! Det betyr helt konkret at jeg på kort sikt må komme ut til og vise sykkelen frem til de folk som faktisk trenger den. Jeg tror grunnleggende på ideen om «monkey see, monkey do» – eller «show it, don’t tell it». Når folk med et transportbehov prøver Bullitten begynner de kjapt å tenke: Kan dette gå? Passer dette med hva jeg har behov for? Kan jeg få med både lille Marius, treningsbagen og to poser fra butikken? Min oppgave i Oslo Cargobikes er å hjelpe dem på vei, slik de kan selv kan svare på disse spørsmålene.

– Men fortsatt er du en liten aktør, som driver ved siden av full jobb?

– Ja, og på lang sikt gir det lite mening å selge et kvalitetsprodukt fra en garasje på Vinderen. Derfor er det mer langsiktige målet å finne en god samarbeidspartner som kan hjelpe meg med å stille ut og eventuelt selge Bullitt sammen med meg, og tro like sterkt på produktet. Det synes pr i dag noe vanskelig i Oslo, hvor markedet er dominert av enten store sportskjeder, små hardcore treningssykkelbutikker eller rene elsykkel-butikker.  Hvor er butikken for de gode hverdagssyklene, som herr og fru Hvermansen tør å gå inn i?

– Hvordan ser du på norske syklisters kunnskap om og forhold til moderne lastesykler?

– Interesserte og nysgjerrige. Jeg får spørsmål og kommentarer til sykkelen min opptil flere ganger hver dag når jeg er ute og sykler. De aller fleste innser nytteverdien umiddelbart. Men de tror for lite på seg selv og egne evner. Du trenger ikke være fra Danmark eller Nederland for å sette deg opp på en lastesykkel. Det er bare en sykkel.

Noe som er enda viktige for bruk av lastesykler her i byen, er folkets forhold til Oslo som sykkelby. Nei, det er selvsagt ikke like god infrastruktur som i København. Men det går an å sykle likevel. Og ja, biler er skumle, men hvis du behandler mennesket inne i bilen fint, så behandler hun deg fint. Infrastruktur og trafikkkulttur i Oslo må og skal være viktige prioriteringer framover, men det kan ikke være en unnskyldning for ikke å sykle.

– Hva skal til for at norske sykkelbutikker utvider sortimentet og våger å ta inn denne kategorien sykler?

– En revolusjon! Nei, jeg tror vel egentlig ikke at eksisterende butikker er klare for dette foreløpig. De har bygget opp sine forretningsmodeller på ulike måter, men alle sammen har treningssykler som det bærende element. I Norge er folks første sykkel en treningssykkel. Sykkel nummer to er hverdagssykkelen. I Danmark er dette omvendt. I Norge gjør dette at lastesykler er lite interessante for butikkene.

Etterspørselen må bli langt større for noe skjer, butikkene er ikke samfunnsinnovatører eller risikotakere, de skal tjene penger i de enkelte budsjettår. Det er selvsagt helt fair, men det betyr at vi må se etter andre og nye aktører – se på oss selv – for en mer umiddelbar løsning. Her syns jeg særlig at EVO Bikes på Storo må være et forbilde.

GRÜNDER: Oslo Cargobikes er helt i startgropa, med Bullitt som eneste kort på hånda. Det er dog et ess, ifølge innehaveren, Christian Duelund Græm.

GRÜNDER: Oslo Cargobikes er helt i startgropa, med Bullitt som eneste kort på hånda. Det er dog et ess, ifølge innehaveren, Christian Duelund Græm.

– Jeg ser forøvrig på din egen nettside at du er skeptisk til noen av de vanlige argumentene for å få folk til å sykle mer? 

– Jeg oppfatter mye av den sykkelvennlige retorikken som en moralsk appell til vår kollektivt dårlige samvittighet. «Du må sykle fordi det er bra for miljøet, samfunnet og folkehelsa». Dessverre tror jeg ikke alle disse strategiene er effektive. I praksis tar vi våre valg ut fra hva som dekker våre individuelle behov best mulig akkurat her og nå. I dag ser vi at svært mange velger bilen. Det er meget forståelig. Når du har et ærend, velger du alternativet som er mest praktisk og tar kortest tid.

– Men noen ganger er jo sykkelen dette alternativet? 

– Noen ganger, men ikke ofte nok. Derfor må vi, i stedet for å moralisere over andres valg, se hvordan sykkelen kan bli et langt mer fristende alternativ. Når jeg sykler hver dag, også i regnet, er det fordi sykkelen sparer meg for tid, i tillegg til å sikre meg både mosjon og velvære. Jeg velger ikke sykkelen om morgenen fordi jeg sparer miljøet for utslipp eller helsevesenet for penger. Dårlig samvittighet er ingen god drivkraft for den som vil skape varig forandring. Å dekke de umiddelbare, grunnleggende behovene er en langt mer effektiv strategi. Men svært mange trenger både langt bedre sykkelveier og et lett tilgjengelig utvalg av mer praktiske sykler før de lander på at sykkelen er den greieste måten å dekke sine transportbehov på. Selve infrastrukturen er det politikken og de offentlige tjenestene som snarest må sørge for. Men det som handler om mer praktiske sykler, det vil jeg gjerne bidra med.

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

6 Comments

  1. Birger Falch-Pedersen 18. July 2013 at 06:53

    Fin artikkel. Hva med å ta med “Cristiania-sykkelen” ?

    Reply

  2. Hei Birger, og takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg skriver gjerne om Christiania-sykkelen også – og kommer nok tilbake til den. Akkurat denne gang var det kun Bullitt det handlet om, siden Oslo Cargobikes kun fører dette merket.

    Reply

  3. Finnes en kombinasjon av denne lastesykkelen og BH Emotion Neo Cross (elsykkelen fra denne artikkelen: http://transportsykkel.no/de-dyre-elsyklene/ )?

    Reply

    1. Hei Arne! Det nærmeste alternativet blir nok å velge en e-Bullitt med Bion-X motor i bakhjulet, men den har du kanskje allerede vurdert? http://oslocargobikes.no/hvilken-bullitt/priser-og-modeller.html

      Reply

    2. Glemte å legge ved denne linken i forrige svar: Her kan du se hvordan Bullitt ser ut med Bion-X-kit. Klikk på de små bildene ute til høyre for å se detaljer: http://www.velogold.de/RAEDER-oxid/eBULLITT-BIONX.html

      Reply

  4. I’m not sure why but this website is loading extremely slow for me.
    Is anyone else having this issue or is it a problem on my
    end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *