Da Arne Aas kom inn og ba om en nærmere kikk på den nye elsykkelen fra Cannondale, svarte sportsbutikkselgeren kjapt: «Er du blitt lat nå?». 

To år er gått siden den rutinerte terrengsyklisten Arne Aas fra Trondheim så overbærende på den eplekjekke sykkelselgeren som han aldri hadde sett før. Så ble Arne henvist til en dyktigere selger i samme butikk. Det endte med kjøp.

20 000 kroner betalte Arne for en Cannondale E-Bike av 2012-modell (sykkelen koster mer, men han fikk fem tusen i rabatt, som en introduksjonspris).

Han har ikke angret et sekund.

FORNØYD FYR: Arne Aas går etter funksjonelle løsninger, og valgte ramme med lavt innsteg – siden den er mye enklere å gå av og på med et barn bakpå sykkelen. Da kan du ikke svinge foten over og bak setet, slik han gjør med de andre syklene sine. Veskene på forhjulet er velkjent utstyr for langtur-syklister, siden plasseringen gjør at de kan ta en del vekt uten å gjøre styringen ustø (den blir litt tregere, men påvirkes ikke like mye som om vekten skulle vært i en styreveske). Etter to år har Arne hatt null problemer med sin Cannondale. Alle foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

FORNØYD FYR: Arne Aas går etter funksjonelle løsninger, og valgte ramme med lavt innsteg på sin Cannondale – siden denne er mye enklere å gå av og på med et barn bakpå sykkelen. Med barnesete kan du ikke svinge foten over og bak setet, slik han gjør med de andre syklene sine. Veskene på forhjulet er velkjent utstyr for langtur-syklister, siden plasseringen gjør at de kan ta en del vekt uten å gjøre styringen ustø (den blir litt tregere, men påvirkes ikke like mye som om vekten skulle vært i en styreveske). Etter to år har Arne hatt null problemer med sin Cannondale. Og for de som føler seg kallet til å påpeke mangel på hjelm i det øverste bildet: Ta det med ro. Arne bruker alltid hjelm i trafikken, men ikke alltid på en kjapp demonstrasjonstur i bakken bak huset. Alle foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Hva var det som fikk deg – en durkdreven og veltrent terrengsyklist – til å vurdere elektrisk sykkel?

– Jeg ville slippe bilkø på vei til og fra jobb. Det var utgangspunktet. I mange år syklet jeg de seks kilometrene til jobb, og var glad for å starte hver dag med kunne bevege meg i frisk luft. Det er for kort og ikke bratt nok til å være noen seriøs treningsøkt, men samtidig var det umulig for meg å sykle der uten å svette. Det betød at jeg måtte skifte og dusje på jobb, skifte tilbake til sykkelklær før hjemturen, og dusje på nytt hjemme. Så fikk vi barn. Da ble det viktigere å spare tid på morgen og ettermiddag, og jeg tok bilen i stedet.

– Og så?

– Så satt jeg der, da, i bilkøen. Og konstaterte at tross kø her og der, så sparte jeg fortsatt tid i forhold til sykkelpendlingen, fordi jeg slapp all den skiftingen og dusjingen. Dermed ble jeg bilist hver dag. Men det irriterte meg, og jeg savnet syklingen. Savnet det å slippe å tenke på kø og trafikk, siden jeg er heldig nok til å ha gode sykkelfelt hele veien til jobb.

BOSCH: Denne motoren krever en ramme som er bygget for bruk med midtmotor. Den driver direkte på krankakslingen, og forsterker dermed din egen innsats. Akkurat som beina dine går fortere når du bytter til lettere gir, øker også motorturtallet her når du girer ned. Siden de fleste elmotorer trenger litt turtall for å yte maks, er derfor midtmotor en fordel dersom du skal sykle mye i bratte bakker med tung last. Der vil en motor i baknavet (eller foran, for den saks skyld) måtte gå på lavere turtall, siden den sitter på den andre siden av girsystemet. Dette er første generasjon Bosch-motor – i fjor lanserte de den aller nyeste, med litt mer kraft og litt mindre støy. Arnes utgave har dog krefter i massevis.

BOSCH: Denne motoren krever en ramme som er bygget for bruk med midtmotor. Den driver direkte på krankakslingen, og assisterer dermed lårmusklene dine direkte. Og akkurat som beina dine går fortere når du bytter til lettere gir, øker også motorturtallet her når du girer ned. Siden de fleste elmotorer trenger litt turtall for å yte maks, er derfor midtmotor en fordel dersom du skal sykle mye i bratte bakker med tung last. Der vil en motor i baknavet (eller foran, for den saks skyld) måtte gå på lavere turtall, siden den motoren ikke har et girsystem mellom seg og hjulet. Derfor er det kun farten som bestemmer turtallet på navmotorene. Dette er første generasjon Bosch-motor – i fjor lanserte de den aller nyeste, med litt mer kraft og litt mindre støy. Arnes utgave har dog krefter i massevis.

– Når begynte du å vurdere elsykkel?

– Jeg var nysgjerrig på elsykler allerede for flere år siden. Jeg fikk prøve en kollegas sykkel, og orienterte meg på nettet. Men det var i bilkøen våren 2012 at jeg innså at elsykkel var løsningen for meg. Da gikk det ikke så lang tid før jeg hadde sjekket alternativene som fantes i byen, og endte med Cannondalen.

– En dyr sak!

– Jeg kunne helt klart fått noe billigere, ja. Men jeg ville ikke ta sjansen på en billigmodell. Jeg er veldig glad i å sykle, og ville ha en solid kvalitetssykkel som jeg kan stole på – med alt nødvendig utstyr på plass. Cannondalen hadde alt: Krankmotor fra Bosch, integrerte lys, vedlikeholdsfritt girnav, hydrauliske skivebremser og selvsagt skjermer og en skikkelig kjedekasse, slik at jeg kan sykle i vanlige klær.

INTERNT: Denne sykkelen har åtte gir gjemt inne i Shimano Alfine-baknavet. Armen med trinsehjulet er altså ikke et bakgir, den er der kun for å holde kjedet stramt. Fordelen med girnav er at girsystemet da er nærmest vedlikeholdsfritt og upåvirket av regn og søle. i tillegg kan du gire mens du står stille. Det er fint om du kommer inn på rødt lys, og trenger å legge inn et lavere gir mens du gjør deg klar til start (de rutinerte gjør selvsagt dette under nedbremsingen, men selv de kan glemme det av og til...)

INTERNT: Denne sykkelen har åtte gir gjemt inne i Shimano Alfine-baknavet. Armen med trinsehjulene er altså ikke et bakgir, den er der kun for å holde kjedet stramt. Fordelen med girnav er at girsystemet da er nærmest vedlikeholdsfritt og upåvirket av regn og søle. i tillegg kan du gire mens du står stille. Det er fint om du kommer inn på rødt lys, og trenger å legge inn et lavere gir mens du gjør deg klar til start (de rutinerte gjør selvsagt dette under nedbremsingen, men selv de kan glemme det av og til…)

– Det er mange som bekymrer seg over at kondisen skal gå rett vest om de begynner med elsykkel. Hva med deg?

– Det har ikke bekymret meg et sekund. Husk at før dette kjørte jeg bil hver dag. Nå sykler jeg hver dag, og beveger kroppen hele veien. Frisk luft, ingen kø, godt humør. Mye bedre enn alternativet på fire hjul. Og for meg var uansett ikke jobbsyklingen den store kondisjonstreningen. Den får jeg gjennom aktiv stisykling og lange skiturer.

– Husker du førsteinntrykket av sykkelen, den første turen?

– Det var overraskende artig fra første stund. Jeg var ikke helt forberedt på hvor fantastisk det er å skyte fart som ingenting. Selve kjørefølelsen ellers var ikke så uvant, den er god å sykle på og motorskyvet fra krankmotoren er utrolig smooth. Det føles som en vanlig sykkel, bortsett fra at du har superkrefter.

STRØMLEVERANDØREN: Batteriet kan lett tas ut av bagasjebæreren for lading, og for litt varmere oppbevaring på de kalde vinterdagene. Rammemontert lås er fint hvis du skal en svipptur innom butikken, og ikke orker å hente fram gromlåsen. Legg også merke til setepinnen fra Suntour, som har en stålfjær innvendig og et leddsystem øverst som gir deg en utrolig komfort. Den er kjøpt som ekstrautstyr, og funker fint uansett temperatur.

STRØMLEVERANDØREN: Batteriet kan lett tas ut av bagasjebæreren for lading, og for litt varmere oppbevaring på de kalde vinterdagene. Rammemontert lås er fint hvis du skal en svipptur innom butikken, og ikke orker å hente fram gromlåsen. Legg også merke til setepinnen fra Suntour, som har en stålfjær innvendig og et leddsystem øverst som gir deg en utrolig komfort. Den er kjøpt som ekstrautstyr, og funker fint uansett temperatur.

– Hva med rekkevidden?

– Produsentens oppgitte rekkevidde på 55 km stemmer greit nå om sommeren. Jeg kan sykle til og fra jobb fire ganger på én lading – det blir 48 km til sammen. Batteriet taper seg nok litt for hvert år, men det er fortsatt god kapasitet. Men om vinteren lader jeg hver dag for å være sikker, siden batterikapasiteten går ned i minusgrader – og rullemotstand fra snøslaps og piggdekk krever endel mer energi.

– Hvordan takler sykkelen norsk vinterkulde?

– Helt fint. Jeg har syklet i 22 minusgrader uten noen problemer. Elsykkel er helt genialt om vinteren. På halvdårlig brøytede sykkelveier er det mye tyngre å sykle enn på asfalt, så der kommer hjelpemotoren enda mer til sin rett. På bar asfalt klarer jeg fint å holde minst 25 km/t med en vanlig sykkel på flatene, så der bidrar elmotoren først og fremst til at jeg kommer meg frem uten å bli svett. Det går ikke veldig mye raskere enn vanlig sykkel med mindre det er mye bakker eller motvind. På vinteren, derimot, får jeg konstant hjelp av motoren gjennom snø og slaps, og jeg kommer meg frem raskere enn med en vanlig sykkel, uten å bli svett og utslitt. I regnvær har du en annen fordel med elsykkel: Du kan sykle langt uten å bli svett og klam inni det tette regntøyet.

SYKKELGLAD MANN: Arne Aas har drevet med stisykling i mange år, og har flere ganger dratt på bratte sykkelferier til alpene for å oppleve storslagen terrengsykling. Er du over snittet interessert, vil du legge merke til at bakdemperen mangler på hans Cube Stereo 650B stisykkel, som henger på veggen. Demperen er selvsagt på tuning hos tuning-spesialisten Avalanche (noe enhver terrengsykkelnerd vil nikke anerkjennende til).

SYKKELGLAD MANN: Arne Aas har drevet med stisykling i mange år, og har flere ganger dratt på bratte sykkelferier til alpene for å oppleve storslagen terrengsykling. Er du over snittet interessert, vil du legge merke til at bakdemperen mangler på hans Cube Stereo 650B stisykkel, som henger på veggen. Demperen er selvsagt på tuning hos tuning-spesialisten Avalanche (noe enhver terrengsykkelnerd vil nikke anerkjennende til).

– Hvor interesserte er stisykkelkompisene dine i elsykkelen din?

– Ikke veldig interessert. De er nok som de fleste andre: De ser på sykling som noe som skal være en fysisk utskeielse, noe som du skal bli litt sliten av. Elsykkel, er ikke det juks da? Det hører jeg ofte.

– Hva svarer du?

– Hva skal man si? Jeg bruker denne sykkelen som et transportmiddel, i stedet for bil. Jeg konkurrerer ikke med noen. Da kan jeg heller ikke jukse. Det er en typisk idé hos de som ikke klarer å se på sykler som noe annet enn treningsutstyr.

KJØRELYS: Som ethvert seriøst transportmiddel, har selvsagt denne sykkelen kjørelys som får strøm fra sykkelens eget batteri. Nok en bekymring mindre.

KJØRELYS: Som ethvert seriøst transportmiddel, har selvsagt denne sykkelen kjørelys som får strøm fra sykkelens eget batteri. Nok en bekymring mindre. Den litt merkelige gaffelen med trekkspillmuffe er Cannondales egen HeadShok dempegaffel, der hele fjæringssystemet er gjemt på toppen av gaffelen. Da slipper du å ha teleskop-bein på begge sider av hjulet, noe som blant annet gjør det enklere å få på plass skruefester til lowrider-stativet. Perfekt for tursykler som vil ha litt komfort. Denne løsningen har også en stor spak helt øverst – rett bak styret – som enkelt lar deg låse gaffelen når du ikke vil ha fjæringen aktivert.

– Hva sier de når de får en prøvetur?

– Alle som jeg setter oppå og sender avgårde, blir positivt overrasket. De fleste er ikke klar over hvor mye skyv det faktisk er i motoren, og noen klarer ikke la være å le på vei opp brattbakken. Men de kommer ikke bort fra idéen om at det uansett er juks.

PÅ FJELLTUR: Arne elsker fjellet, og oppsøker det både til fots, på ski og på sykkel. Her fra en kryssing av Huldreheimen (også kjent som Gausdal Vestfjell) i 2008. For de spesielt interesserte: Sykkelen her er en Turner Five Spot med 14 innvendige gir i et tysk Rohloff-nav.

PÅ FJELLTUR: Arne elsker fjellet, og oppsøker det både til fots, på ski og på sykkel. Her fra en kryssing av Huldreheimen (også kjent som Gausdal Vestfjell) i 2008. For de spesielt interesserte: Sykkelen her er en Turner Five Spot med 14 innvendige gir i et tysk Rohloff-nav. Arkivfoto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Akkurat som den eplekjekke selgeren?

– Det var en spesiell opplevelse å være elsykkelkunde i sportsbutikkene her i byen, ja. Én ting var han som spurte om jeg var blitt lat, siden jeg kunne spørre om noe slikt – selv om butikken hans faktisk hadde en førsteklasses elsykkel til salgs. Et annet sted jeg kom inn og spurte hvor elsyklene sto, bare pekte selgerne meg i riktig retning. Det sto tre sykkelselgere der. Ingen av dem gadd å bli med meg bort. Jeg måtte studere elsyklene deres alene. Etterpå spurte jeg om de hadde en brosjyre for elsyklene. Nei, det hadde de ikke. De gjorde ikke det minste forsøk på å selge. Heldigvis hadde butikken med Cannondalen en kunnskapsrik selger. Han er selv en ivrig syklist, og har åpenbart forstått poenget med elsykler.

KONTROLLPANELET: Slik ser displayet til Bosch ut på denne modellen. Her kan Arne velge hvor mye assistanse han vil ha fra motoren. Du kan velge bare litt, slik at du må ta i hardere selv – eller mye, slik at sykkelen gir på maks. Arne foretrekker det siste. Kondistrening får han uansett, både på ski og stisyklene.

KONTROLLPANELET: Slik ser displayet til Bosch ut på denne modellen. Her kan Arne velge hvor mye assistanse han vil ha fra motoren. Du kan velge bare litt, slik at du må ta i hardere selv – eller mye, slik at sykkelen gir på maks. Arne foretrekker det siste. Kondistrening får han uansett, både på ski og stisyklene.

– Hva fikk deg til å velge den såkalte «dameramma»?

– «Low instep»-modellen har et par åpenbare praktiske fordeler: Når jeg har barnesete bak, er det mye enklere å komme av og på sykkelen når ramma har lavt innsteg. I tillegg ville jeg ha en sykkel som min gravide kone også kunne bruke uten problemer. Da var det et enkelt valg.

– Bruker du den til annet enn jobbsykling?

– Det hender jeg tar den til butikken, og frakter varene i barnetilhenger. Ellers er den fin når jeg og kona sykler en tur sammen. Da har jeg barn i tilhengeren mens hun sykler strømløs sykkel uten bagasje. Men en elsykkel med full tilhenger er fortsatt lettere å sykle opp bakkene enn strømløs sykkel uten last. Så jeg skrur ned effekten litt, da blir det jevnere fordelt.

LOWRIDER: Frontveskene er fra tyske Ortlieb, som er spesialist på regntette og slitesterke bagasjeløsninger. Bærerløsningen  for denne typen vesker kalles lowrider på det internasjonale fagspråket.

LOWRIDER: Frontveskene er fra tyske Ortlieb, som er spesialist på regntette og slitesterke bagasjeløsninger. Bærerløsningen for denne typen vesker kalles lowrider på det internasjonale fagspråket.

– Du har bagasjevesker midt nede på siden av forhjulet, hvordan fungerer det?

– Det fungerer fint, og vekta merkes ikke så tydelig der nede som den veska jeg først hadde oppe på styret. Jeg liker ikke å ha bagasjevekten høyt oppe, fordi den påvirker styringen mer. Jeg hadde sidevesker bak før datteren vår begynte i barnehagen og trengte sete bak – det lar seg ikke kombinere med veske der. Det å ha bagasjen på ryggen liker jeg ikke, ryggsekk blir for klamt.

– Og så har du horn!

– Hehe. Ja, det var vanskelig å finne en god ringeklokke som høres godt på avstand. Da måtte jeg være veldig nær før fotgjengerne hører meg, og jeg liker ikke å skremme folk. Derfor satte jeg på et horn, så jeg kan varsle i god tid. Det fungerer fint, det er alltid noen som flirer litt av den lyden – og det er nesten så jeg må le litt selv også. Det er jo en rar greie, men i praksis løser det oppgaven godt. Jeg har utviklet en klemme-teknikk der jeg kan velge lydnivå, jeg kan fløyte skikkelig høyt eller lavt og diskret.

– Men det blir ikke noe trykklufthorn med det første?

– Neppe. Trykkluft blir å gå over en grense. Jeg må ha en vennlig lyd!

BÆRT! Som ingeniører flest, har Arne en praktisk og rasjonell tilnærming til problemstillingene. Da vanlige ringeklokker ikke var hørbare nok på litt avstand, var veien kort til en fleksibel lydkilde som med et håndtrykk kan variere lydstyrken.

BÆRT! Som ingeniører flest, har Arne en praktisk og rasjonell tilnærming til problemstillingene. Da vanlige ringeklokker ikke var hørbare nok på litt avstand, var veien kort til en fleksibel lydkilde som med et håndtrykk kan variere lydstyrken.

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

3 Comments

  1. […] An electric bike. A Cannondale sounds good, but I’ll settle for a cheaper […]

    Reply

  2. Ringeklokke er påbudt på sykkel i Norge. Det er ikke lov med horn. Dessverre.

    Reply

    1. Det har du jammen rett i, John. Takk for innspillet. Jeg var ikke klar over at andre varselapparater enn ringeklokke var forbudt. http://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§6

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *