Oregon Manifest har de siste årene utviklet seg fra først å være en lokal festival for profesjonelle sykkelbyggere på den amerikanske østkysten, til å bli en storstilt designkonkurranse der alle syklene må gjennomføre en åtte mils testløype med bagasje.

Formatet var inspirert av 1930-tallets konkurranser i Frankrike, der konstruktørene av porteur-sykler måtte se sine tohjulinger få brutal juling over milevis av grus og brustein med full last – ofte 15 kilo aviser på frontbæreren.

Her er noen glimt fra Oregon Manifest i 2011:

Årets konsept er mer kommersielt trimmet, helt uten festival og testritt:

Fem team i fem amerikanske byer skal utvikle hver sin sykkel. En avstemming på nettet bidrar til å kåre folkets favoritt. Vinnermodellen blir produsert i 100 eksemplarer av det tradisjonsrike, japanske merket Fuji. 

Arrangørens drøm er at vinnersykkelen skal gå i full serieproduksjon og bli den nye Schwinn Sting-Ray – ikonet som fikk en helt generasjon unge til å elske sykkelen sin (Sting-Ray fra 1963 var en forløper til den norske Apache-sykkelen som kom i 1972).

Siden 2008 har Oregon Manifest – med utspring i den imponerende sykkelkulturen i Portland – ønsket å redefinere bysykkelen, gjennom nye idéer og løsninger. De resulterende syklene har vært tidvis fascinerende, men har på ingen måte fått de store sykkelprodusentene til å snu seg to ganger.

Her kan du se vinnerne fra forrige runde i 2011.

XTRAVOIS: Clever Cycles er blant USAs største forhandlere av transportsykler. De elsker Xtracycle-konseptet, men ville ha en modell som var mer fleksibel for ulike typer syklister. Dermed skapte de Xtravois 2.0 for Oregon Manifest 2011, med en elmotor som driver på kranken. En ideell familiesykkel som er enkel å komme av og på.

XTRAVOIS: Clever Cycles er blant USAs største forhandlere av transportsykler. De elsker Xtracycle-konseptet, men ville ha en modell som var mer fleksibel for ulike typer syklister. Dermed skapte de Xtravois 2.0 for Oregon Manifest 2011, med en elmotor som driver på kranken. En ideell familiesykkel som er enkel å komme av og på, og som lett kan tilpasses syklister med ulik høyde. Foto: Quixote Bicycles

Hver av dem har vist flere nytenkende løsninger på detaljnivå. Min favoritt er den elektrifiserte longtailen Xtravois, som ble utviklet av Clever Cycles og bygget av Quixote Cyles.

Den eneste som har klart å nærme seg produksjon, er retro-elsykkelen Faraday, som er laget for å skjule at den faktisk er en elsykkel. Den gikk gjennom en vellykket Kickstarter-kampanje og begynner snart  levering til de første kundene.

FARADAY: Sykkelen som ble designet av byrået IDEO for Oregon Manifest 2011, gjorde deretter braksuksess på crowdfunding-siden Kickstarter.com og er nå i produksjon. Spørsmålet er om form har overkjørt funksjon når det kommer til batteriløsningen (ja, jeg er en skeptisk grinebiter...).

FARADAY: Sykkelen som ble designet av byrået IDEO for Oregon Manifest 2011, gjorde deretter braksuksess på crowdfunding-siden Kickstarter.com og er nå i produksjon. Spørsmålet er om form har overkjørt funksjon når det kommer til batteriløsningen (ja, jeg er en skeptisk grinebiter…).

Men likevel mener jeg at Oregon Manifest havnet i hipsterfella, med dyre spesialsykler som bejubles av den entusiastiske menigheten – men som er milevis fra å være kandidater til serieproduksjon med skikkelig volum og en folkelig pris. 

VINNEREN: Denne elsykkelen vant Oregon Manifest i 2011, signert rammebyggeren Tony Pereira fra Portland. Juryen falt for den låsbare boksen med innebygget musikkspiller og høyttalere, samt elmotoren. Valget ble raskt kritiserte av flere for ikke å være nytenkende nok.

VINNEREN: Denne elsykkelen vant Oregon Manifest i 2011, signert rammebyggeren Tony Pereira fra Portland. Juryen falt for den låsbare boksen med innebygget musikkspiller og høyttalere, samt elmotoren – som er standard hyllevare fra canadiske BionX. Valget ble raskt kritiserte av flere for ikke å være nytenkende nok. Det er det ikke vanskelig å slutte seg til, selv om sykkelen har sin åpenbare sjarm.

 

Nå vil arrangøren forandre dette og sikte seg inn mot kommersielle muligheter. Et grep som siden lanseringen mandag kveld har ført til mye bitter murring i tidsriktige Portland-skjegg, fra folk som allerede savner de tidligere massemønstringene av kunsthåndverk med intrikate, eksotiske løsninger.

Men de fleste innser også at hvis målet er å skape en sykkel som får bredt gjennomslag, en sykkel som vekker en helt realistisk kjøpelyst hos tusenvis av mennesker, så trenger en slik designkonkurranse stramme rammer.

SAN FRAN: Denne muntre, fargerike og mangfoldige gjengen utgjør teamet fra San Fransisco. Huge Design arbeider vanligvis med kunder som Samsung, Microsoft, Nike, Google and HP. Sammen med Tom Schoeniger i 4130 Cycle Works skal de utvikle sykkelen som skal appellere til det brede lag av folket.

SAN FRAN: Denne muntre, fargerike og mangfoldige gjengen utgjør teamet fra San Fransisco. Huge Design arbeider vanligvis med kunder som Samsung, Microsoft, Nike, Google og HP. Sammen med Tom Schoeniger i 4130 Cycle Works skal de utvikle sykkelen som skal appellere til det brede lag av folket.

De fem designteamene er valgt ut fra fem amerikanske byer med veletablert sykkelkultur:

ChicagoNew YorkPortlandSan Fransico og Seattle.

Hvert team består av folk fra et etablert industridesignkontor, samt rammebyggere som vanligvis arbeider med skreddersøm på høyt nivå – og bygger kostbare rammer for svært kresne syklister.

Sammen skal de nå forsøke å innfri konkurransekriteriene i en løsning som lar seg masseprodusere.

Jeg er svært spent på å se om de klarer å utvikle en enkel, robust og rimelig sykkel basert på lett tilgjengelige komponenter – eller om de kommer opp med nok et knippe avanserte konseptsykler, med sære spesialløsninger som vil få rutinerte mekanikere i de tusen verksteder til å riste oppgitt på hodet.

DEN ULTIMATE BYSYKKEL? Et knippe av vinnerne fra Oregon Manifest 2011.

DEN ULTIMATE TRANSPORTSYKKEL? Et knippe av vinnerne fra Oregon Manifest 2011 viser mangfoldet i bidragene.

Uansett:  Her er kriteriene som Oregon Manifest har satt opp for hvert av de fem teamene:

 

Tyverisikring: Sykkelen skal ha et sikringssystem som skal være sikkert og enkelt å bruke.

Lys: Sykkelen skal ha lys som hjelper syklisten til å se og bli sett i mørket

Bagasjeplass: Sykkelen skal enkelt kunne frakte ulike typer bagasje, slik som en handlepose, en gymbag eller en jobbveske.

Parkeringsstøtte: Sykkelen skal kunne stå selv, også med tyngre bagasje og på ujevnt underlag.

Skjermer: Sykkelen skal ha skjermer som holder sykkel og syklist rene under kjøring

Kjøredyktighet: Sykkelen skal være fullt kjørbar med bagasje. Hvert team må levere film av sykkelen i bruk i ulike situasjoner, også i bratte bakker og med bagasje.

 

De fem modellene lanseres 25. juli i sine respektive byer, og kommer på nett 28. juli. Da kan du stemme på din egen favoritt fram til 2. august, da stemmegivningen avsluttes.

4. august kåres vinneren. Da begynner ingeniørene og økonomene hos Fuji med prosessen som jeg kanskje er aller mest fascinert av: «Value-engineering to a lower price point than a one-off, custom bike».

Hvis vinnerbidraget overlever denne siste runde uten å miste egenskapene som ga den seieren, er det håp.

Vil du følge med på dette? Følg Oregon Manifest på Facebook, Twitter eller Instagram

 

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *