Hei! Så hyggelig at du ser deg omkring her!

Dette er kort og godt et nettmagasin om de smarte syklene som gjør hverdagstransporten enklere og morsommere. Det handler dermed mye om elsykler og lastesykler (altså de syklene som er bygget med ekstra mye plass til barn og bagasje).

geiranders-sykkel

Foto: Karoline Møller

Jeg som står for tekster og bilder på Transportsykkel heter Geir Anders Rybakken Ørslien, og driver ellers som frilansfotograf og journalist på geiranders.com.

Jeg startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. I bytrafikken ser jeg på disse superpraktiske løsningene som både supplement og erstatning for bilen – og en gryende revolusjon for persontransporten.

Men først og fremst er det både morsomt og inspirerende å sykle gjennom byen med smarte sykler som kan frakte mye mer enn du tror. Det er dét som er grunnen til at jeg så gjerne skriver om dette.

For lenge, lenge siden – altså i 2001 – startet jeg nettmagasinet Terrengsykkel.no med gode venner, og var en periode også redaktør i papirutgaven som Fri Flyt gir ut – og som i dag er Nordens ledende sykkelmagasin. Det er med andre ord en langvarig lidenskap for sykler i alle varianter som ligger bak her.

Jeg håper at noe av denne gleden smitter.

Har du tips til noe du vil lese om? Send meg gjerne tips eller spørsmål på  transportsykkel@gmail.com eller via LinkedIn, om du vil.

PS: Jeg skriver av og til om lastesykler og sykkelkultur andre steder enn her, og holder av og til små foredrag. Trenger du noe sånt, så si fra. Jeg kommer gjerne på besøk. 

Morgenbladet juni 2011: Fra sport til transport
Dagens Næringsliv D2 august 2011: Bysyklene som er laget for bysykling
Dagens Næringsliv mai 2012: Sykkelen som bryter alle grenser
Friluftsmagasinet UTE september 2014: Den perfekte sykkel

Transpo-Stickers2

transportsykkel-2

«It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best,
since you have to sweat up the hills and can coast down them.
Thus you remember them as they actually are,
while in a motorcar only a high hill impresses you,
and you have no such accurate remembrance
of country you have driven through
as you gain by riding a bicycle»

Ernest Hemingway

2 Comments

  1. Hei, jeg planlegger å kjøpe meg en langdistanse-sykkel til våren. Jeg har sirklet rundt Surly “Long H.Trucker, eller “Big Dummy,og har snakket med de Svenske importørene i Karlstad. Det hadde imidlertid vært enklere å handle med en forhandler, der du ikke måtte tråkke 30 mil for service.

    Jeg har nå sett på Trek sin transportsykkel, og den virker solid, men er den passelig for langturer , eller er det en by-sykkel?

    Jeg har gitt opp å prøve å få hjelp hos en forhandler, når det gjelder transport/langtur-sykkel. Enten later de som de ikke forstår, eller de forstår, men prøver å få deg fra ideen ved å vise den letteste hybriden på markedet. ( jeg kan sette på et bagasjebrett, men den er ikke beregnet for det, eller, det finnes mange gode sykkelsekker som jeg kan anbefale)

    Jeg skal oppsøke en Trek-forhandler i Oslo, som har sykler inne på lager det går an å prøve.

    På forhånd takk

    Mvh
    Atle Norheim

    Reply

    1. Hei Atle!

      Jeg forstår frustrasjonen din – det er ikke enkelt å finne kunnskap om rendyrkede transportsykler i norske sportsforretninger. Jeg har selv brukt Trek Transport et halvt års tid, og mener det er en allsidig sykkel som kan fungere på langtur – men det krever at du tilpasser den noe. Og til ditt bruk mener jeg at Surly Big Dummy er et bedre valg, om du vil ha longtail.

      Selv har jeg tilpasset min Trek til ren lokaltrafikk i byen, for eksempel med fast barnesete og store ballongdekk som tåler å møte fortauskanter med tung last (men som også triller tregere enn originaldekkene).

      Den originale bagasjevesken som følger med er heller ikke tilstrekkelig vanntett for turbruk, og jeg har ennå ikke prøvd om Ortliebvesker passer. Jeg planlegger å skrive en grundig testomtale av Trek Transport i løpet av høsten og publisere den her.

      En viktig forskjell på Trek Transport og Surly Big Dummy er akselavstanden: Big Dummy har plassert bakhjulet så langt bak som mulig, og er dermed mer stabil med tung last bakerst. Trek’en har bakhjulet mer midt under bagasjeplattformen, og er mer utsatt for lett front om du lesser på tungt der bak.

      Trek har også en parkeringsstøtte som er for smal mellom beina og dermed fungerer elendig med mye last på sykkelen. Her har Big Dummy flere bedre alternative løsninger. Dog koster den dobbelt så mye.

      Du må gjerne komme innom meg og prøvesykle min Trek Transport. Til vanlig nærtrafikk er denne sykkelen det beste alternativet i et kost/nytte-perspektiv, om du ikke vil forlenge en sykkel du allerede har med Xtracycles eget forlenger-kit.

      Vil du ha inspirasjon til langtur med Big Dummy, kan du jo kikke på disse gutta som syklet Amerika på langs med longtail: http://www.ridingthespine.com/gallery.html

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *