Bor du i Kværnerbyen, trenger du ikke lenger å kjøpe din egen elsykkel. Du kan plukke opp en fra ladestasjonen nede på gata, og sykle hvor du vil.

OBOS tror dette kan være en av framtidas smarte transportløsninger for sine byboere.

obos-wattworld-31839

Med et årsabonnement på 300 kroner i året kan du leie syklene for 15 kroner timen eller 40 kroner dagen. Uten abonnement er prisen 25 kroner timen. Pilotprosjektet kan utvides til flere borettslag hvis responsen blir god.

Noen kjappe regnestykker: Sykler du to dager i uka hver uke i åtte måneder, koster dette deg 2 860 kr. Bruker du leie-elsykkelen fem dager i uka i åtte måneder i året, blir kostnaden 6 700 kroner. Og sykler du fem dager i uka hver eneste uke året rundt, må du ut med 9 900 kroner.

Du kan registrere deg som bruker på rentaebike.no – og lese mer om hvordan dette systemet fungerer her.

obos-wattworld-31843

Kort sagt: Er du abonnent, kan du låse opp syklene med smarttelefonen eller et eget brukerkort. Du kan også reservere en sykkel 15 minutter i forveien, via nettet. Deretter sykler du av gårde, og låser sykkelen med den fastmonterte vaierlåsen.

Hver sykkel har innebygget GPS som kartlegger turene og kan bidra til å lokalisere syklene. 

Sykkelen låses til stativet med en rammemontert brakett som også inneholder ladeplugg. På et display i ladestasjonen ser du batteristatus før du tråkker av gårde.

Systemet kalles Mobility Parc og leveres av WattWorld Norge AS, med teknologi som WattWorld i Sveits har utviklet i løpet av de siste ti årene. De drifter allerede liknende stasjoner i flere europeiske land, noen av dem drives av egne solceller.

obos-wattworld-31767

SJEFENE: Forretningsutvikler Sveinung Rud (t.v.) og administrerende direktør Even Jermstad i OBOS Nye Hjem har stor tro på elsykkel-deling i borettslag i Oslo. I dag åpnet de pilotprosjektet med 15 sykler i Kværnerbyen. Alle foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Dette er et pilotprosjekt som vi gleder oss til å følge med på, sier forretningsutvikler Sveinung Rud i OBOS. Han er en av de begeistrede deltakerne som jeg møter på åpningsseremonien i Kværnerbyen – der syklene står plassert i gata som har fått navnet Smeltedigelen.

Men om og når det blir flere elsykkel-stasjoner rundt i byen, det synes OBOS selv at det er for tidlig å si noe om.

– Nå skal vi se på etterspørselen og hva det vil koste å drifte dette prosjektet, før vi kan konkludere. Dette er jo et pilotprosjekt, som vi har investert i for å høste erfaring og få reelle tall på bordet. Først når vi ser responsen fra brukerne og får erfart hvordan dette fungerer i praksis,  så kan vi si noe mer om hva som må til for å ta dette ut i større skala. Men i mine øyne bør en slik ordning også være svært interessant for borettslag lengre unna sentrum, sier Sveinung Rud.

obos-wattworld-31786

KOM PÅ TO HJUL: Finansbyråd Robert Steen syklet kommunens egen elsykkel på vei opp fra Rådhuset til Kværnerbyen.

– Et svært spennende tiltak, som bør være lett å skalere opp, sier finansbyråd Robert Steen, som ankom Kværnerbyen på en av kommunens egne elsykler. På vei tilbake til kontoret benyttet han og byrådssekretær Åsmund Strand Johansen anledningen til å låne en av de nye OBOS-syklene.

– Det går fort, vettu! Dette er jo råmorsomt, sier Steen fornøyd. Som sjef for kommunens finanser er han naturlig nok også opptatt av å senke den økonomiske terskelen for å velge elsykkel.

obos-wattworld-31856

SWISS DESIGN: Både syklene og ladestasjonen kommer fra WattWorlds base i Genéve i Sveits.

– Vi trenger å gjøre et skift i måten vi transporterer oss på, og da gjelder det å finne gode løsninger som folk har lyst til å bruke – og som kan skaleres opp etter hvert som behovet øker. Dette er en slik løsning, sier Robert Steen til Transportsykkel foran de nye stativene, der folk stadig plukker fram sykler for prøveturer.

– Disse OBOS-syklene koster brukeren mindre enn trikkebilletten for tur og retur, og gjør at de som ikke velger å kjøpe egen elsykkel for 20 000 kroner også kan få tilgang. Det er et viktig poeng i mine øyne, understreker Steen.

obos-wattworld-31868

I FARTA: Byrådssekretær Åsmund Strand Johansen (t.v.) og finansbyråd Robert Steen på vei hjem til kontoret etter åpningen av elsykkelstasjonen i Kværnerbyen.

– I tillegg er dette en løsning som er enkel å skalere opp. Hvis prøveprosjektet innfrir, kan dette rulles ut – bokstavelig talt – for alle de 200 000 OBOS-boligene her i byen.

Steen understreker at potensialet er stort og sykkelbruken er på vei opp: I desember 2015 ble det målt 40 prosent mer sykkeltrafikk i Oslo enn i desember 2014.

obos-wattworld-31817

CHEEEESE! Ingen åpning uten skrytebilder: Sveinung Rud i OBOS, Erik Munkelien i WattWorld Norge og finansbyråd Robert Steen var et fornøyd trekløver i dag.

– Alle jeg møter som bytter fra bil til elsykkel, opplever det uten unntak som veldig positivt og spør seg selv om hvorfor de ikke byttet før. Den erkjennelsen smitter, og slik kommer denne revolusjonen til å utvikle seg, spår finansbyråden.

Men OBOS understreker på sin side at det fortsatt er for tidlig å si noe konkret om når dette prosjektet tas videre, og på hvilke måter.

obos-wattworld-31886

– Hva er bruksfrekvensen dere må over før dere vil anse denne ene sykkelutleien som lønnsom?

– Det er ikke helt klart ennå. Nå har vi investert i femten sykler og en ladestasjon med budsjettmidler som er tilgjengelige i byggeprosjektet vi driver med her i Kværnerbyen akkurat nå. Hvis hver sykkel brukes rundt 180 dager i året, så er vi i nærheten av det vi har tatt som utgangspunkt her. Men det viktige for oss er at dette blir et tilbud som ikke skal koste mer enn det å reise kollektivt fram og tilbake. Så får vi regne videre på dette når vi vet mer, sier Sveinung Rud.

Ved siden av nikker Even Jermstad, direktøren for OBOS Nye Hjem. Han har vært ansvarlig for utbyggingen i Kværnerbyen de siste årene, og ser for seg at elsykkel-ordning kan være svært attraktivt i nye boligprosjekter.

obos-wattworld-31738

NYBYGGEREN: Even Jermstad (i hvit skjorte) leder OBOS Nye Hjem, og håper mange nye boligprosjekter vil se verdien av å inkludere elsykkeldeling som et tilbud til beboerne helt fra starten.

– Vi må se på flere inntektskilder enn bare abonnement og leieinntekter. Det er plass til reklame på selve syklene, og det å tilby elsykkel-deling som en del av pakken antas å ha en markedsmessig verdi for et nytt boligprosjekt. Dersom syklene brukes som transportmiddel der man ellers ville brukt bil, blir bildet enda mer interessant. Da bør det åpnes for å kunne redusere parkeringsdekningen i prosjekter som etablerer sykkelordninger. Utbyggere vil da kunne regne etablering av sykkelordninger som en god investering og slik ta noe av kostnaden, sier Jermstad til Transportsykkel.

obos-wattworld-31821

ENTUSIAST: Tyra Tronstad i OBOS er selv elsyklist og svært glad for å se at dette prosjektet settes ut i livet. Leverandøren Erik Munkelien i WattWorld er naturlig nok også fornøyd.

Erik Munkelien er markedssjef i WattWorld Norge AS, og forteller om svært stor pågang fra kunder som ønsker å etablere ladestasjoner som denne. Det er særlig eiendomsutviklere, hoteller og bedrifter som har tatt kontakt.

obos-wattworld-31756-2

Oslo er dog ikke først med deling av elektriske sykler:

Forus Næringspark og Stavanger kommune startet sin elektriske bysykkelordning i 2014, og har som mål å utvide til 300 sykler.

De bruker samme sykler som Københavns avanserte bysykler, med navigering via stor skjerm på styret. Disse syklene koster langt mer i innkjøp, dermed er også leieprisen en helt annen –med 210 kr pr dag, eller 30 kroner timen de første fire timer. Du kan lese mer om Stavangers sykler her.

MERK: Jeg er ikke habil når jeg skriver om WattWorld Norge AS, siden jeg som frilans tekstforfatter i februar 2016 hadde et oppdrag fra dette selskapet. Da skrev jeg en tekst om WattWorld og sykkelmodellene de selger, til bruk i deres egne presentasjoner. Ut over dette ene oppdraget har jeg ingen annen relasjon til selskapet eller de involverte.
Når jeg nå velger å skrive om dette her, er det kun fordi jeg ser på det som interessant for Transportsykkels lesere. Denne artikkelen er altså ikke skrevet på oppdrag eller mot betaling, det er heller ingen andre artikler på Transportsykkel.no. Dette er en uavhenging blogg som produseres på ren entusiastbasis.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

One Comment

  1. Ebbe Helberg 11. May 2016 at 15:19

    Hei!
    Vil bare opplyse om at el-bysyklene i Stavanger nå har fått en rimeligere abonnementsordning, 399,- pr halvår eller 599,- pr år. Da kan man sykle så mye man vil! mvh Ivrig bruker.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *