Nei, dette er ikke viktig, altså. Det går veldig fint an å sykle uten det jeg skal snakke om her. De fleste lever veldig godt uten, og det er ikke meningen å påføre noen Gear Acquisition Syndrome. Men likevel – det må sies:

Sykkelstyrer med skikkelig bøy bakover er oppsiktsvekkende digg.

Med andre ord: Velkommen til nok et blikk inn i nerdens verden.

Det å bytte sykkelstyre til et med annen form kan være den enkleste og rimeligste måten å få en helt ny kjørefølelse på. Styrer med mye bakoverbøy handler om å gjøre sykkelen din mer komfortabel. Men de fleste av oss er godt vant med det vi har, og tenker sjelden over at det lett kan bli mye bedre.

Jeg husker første gang jeg ble nysgjerrig på slike styrer som dette, for ti-tolv år siden. Jeg kjøpte et On-One Mary-styre og prøvde det én tur.

Etterpå skrudde jeg det av og la det i boden. Jeg satte på det gamle, blyant-rette styret igjen og tenkte: Jepp! Det er vel en grunn til at alle terrengsyklister her i landet, unntatt et par snålinger, bruker rette styrer – og ikke disse bøyde påfunnene!

Dette er mitt Jones H-Bar Loop-styre, som jeg har syklet med siden i fjor sommer. Det er et nydelig styre å ha i hendene. Les videre, så får du vite alt om hvorfor.

Det bøyde styret ble for uvant. Det ble for rart. Men etterhvert var det flere ting som gjorde meg ekstra interessert i bedre håndkomfort. Én ting var at jeg hadde tøffet meg med hopping i Hafjell Bike Park, fullstendig blottet for noen talenter i den retningen, noe som ikke overraskende endte på operasjonsbordet på Ullevål.

Jeg har fremdeles åtte skruer og to plater i et litt ugreit høyre håndledd, og det merkes av og til, men jeg er selvsagt dypt takknemlig for at det gikk såpass bra.

I sommer byttet jeg ut det nederste styret med det øverste. Begge kan anbefales på det varmeste. Ikke minst det nederste, som i dag heter On-One OG og koster en fjerdedel av det øverste.

Og apropos hender og stive håndledd:

Når jeg holder begge hendene opp foran meg og krummer fingrene rundt et imaginært styre mens jeg slapper helt av i armer og håndledd, så ser jeg jo at dette imaginære styret ikke er rett som en blyant.

Prøv selv. Hadde jeg hatt en pinne i hver hånd, ville de befunnet seg i omlag 45 graders vinkel mot en rett linje mellom hendene mine. Et idealstyre vil dermed måtte peke rundt 45 grader bakover for å legge seg naturlig på plass i hendene mine.

For å holde i et helt rett styre, må jeg vri håndleddene litt utover. Det funker fint til sporty sykling der du legger deg lavere med albuene ut, men er i mine øyne mye mindre komfortabelt.

En annen ting er at styrer med bøy bakover er normen blant europeiske bysyklister, og slik har det vært i flere generasjoner. Se på syklene som brukes til hverdags i de mektige sykkellandene, der svinger håndtakene seg vakkert bakover med den største selvfølge.

Og se på den gamle feriesykkelen jeg har stående i Sverige, en Crescent Koster med ett gir og et blankt og bøyd styre som jeg digger å holde i (dette var forøvrig det første profilbildet på Transportsykkels Facebookside, fra 10. august 2011, før nettstedet var på lufta):

Her i landet har det vært sportssyklene som har diktert styrefasongen. Terrengsyklene feide over oss på slutten av 1980-tallet, og de hadde flate, rette styrer (med bare noen få graders bøy på). Dermed fulgte alle sporty hverdagssykler etter. Bare bestemorssyklene holdt stand.

Men hvorfor er det bare mine gamle feriesykler, bestemors sykkel pluss millioner av bysykler i hele Europa som skal ha slike behagelige, bøyde kosestyrer? Hvorfor skal jeg ikke ha det like digg til hverdags på en moderne longtail?

Derfor prøvde jeg videre. Det måtte to nye forsøk til med to andre styrer før jeg plutselig falt pladask. Jeg monterte et On-One Fleegle, men ble heller ikke nå overbevist. Så prøvde jeg et styre som er identisk med dagens On-One OG.

Siden har jeg ikke syklet med annet enn bakoverbøyde styrer til bybruk.

Og siden jeg aldri klarer å holde kjeft når jeg er begeistret, kommer her et helt konkret tips om tre skikkelig gode styrer for deg som har lyst til å øke komforten et hakk.

Styre
Pris (+mva/frakt)
Bakoverbøy (sweep)
Bredde
Oppsving (rise)
260 kroner
25 grader
68,5 cm
38 mm
510 kroner
40 grader
67,0 cm
37 mm
1010 kroner
45 grader
71,0 cm
13 mm

En fin fjerde løsning er Surly Open Bar, som med hele 53 grader bakoverbøy, 66,6 cm bredde og 0 eller 40 mm oppsving bør være et supert alternativ, til rundt 450 kroner pluss mva og frakt (om du ikke bestiller fra importøren BC Sport). Men: Det er tynnere på midten (25,4 mm) enn dagens moderne standard (31,8mm), og kan dermed kreve en foring mellom styret og framspringet for å kunne brukes.

Du lurer kanskje på hva oppsving er? Det er høydeforskjellen mellom der du har henda dine og den delen av styret som er festet til styreframspringet.

Litt ekstra høyde på styret kan være praktisk om du vil sitte litt mer oppreist. Her ser du et eksempel på masse oppsving, på Karolines bysykkel (et gammelt Octane One Chemical med hele 3 tommer oppsving):

Men tilbake til selve styrene jeg tipser om her:

Her ser du nederst forløperen til On-One OG (dette heter Ragley Carnegies og er ellers likt), og øverst ser du den merkelige luksusgreia som heter Jones H-Bar Loop (jeg kommer tilbake til den snodige konstruksjonen lengre ned). Forskjellen på vinkelen ute i kantene ser ikke stor ut, men de føles påfallende forskjellige likevel.

Etter flere år på det nederste styret, var det en kjempeovergang å komme til Jones. Det føles mye bredere (selv om det ikke ser slik ut) og ligger forbausende annerledes i hånda. Kommer du hit fra et rett styre, tar det nok litt tid å venne seg til det nye.

FINJUSTERING: Jeg trodde lenge at jeg måtte ha lengre styreframspring med Jones-styret, siden det jo strekker seg en god del lengre bakover og dermed endrer håndposisjonen bakover. Men jeg har fortsatt det samme framspringet som før. I utgangspunktet er Loop-styret laget slik at du kan ha hendene dine omtrent på samme sted som før, men du får mye ekstra plass på begge sider å flytte hendene til, innover eller utover mot endene – for variasjonens skyld. Da jeg byttet styre, havnet hendene mine litt lavere, litt nærmere setet og litt lengre ut i bredden. Etter litt testing med ulike styreframspring har jeg endt med å la det gamle stå på. Siden jeg sykler ganske fort og aktivt, synes jeg også at kontrollen på styringen blir best når styret ikke er altfor høyt.

Det er litt tilfeldig at jeg har det første og det siste styret på lista – jeg kunne like gjerne kjøpt Soma Clarence også, om jeg hadde researchet bedre. Det har nemlig den ideelle kombinasjonen av ok pris og perfekt fasong, i alle fall på papiret. Nesten like mye bøy som Jones, men halve prisen.

Her ser du før/etter-bildene av det lille byttet i fjor sommer (ja, styret står litt skeivt på begge bildene – godt sett!).

Men… hvem er så nerdete at de bytter styrer på sykkelen sin? Er ikke det veldig mye… ehh… styr?

God nyhet: Det kan gjøres på noen få minutter med bare et par unbrakonøkler og litt innledende research, som å lese forklaringen under her. Det kan også gjøres på en drøy halvtime med null research, et par unbrakonøkler samt fare for bitter banning og beske besvergelser.

Det er heller ikke dyrt å få gjort det på nærmeste verksted.

Et enkelt styrebytte gjøres altså slik:

1: BORT MED DINGSENE PÅ STYRET: Skru løs gir- og bremsehendler, håndtak og eventuelle tilbehør som er festet på styret ditt, slik at bare selve styret står igjen (bare la ting henge og slenge etter vaiere/ledninger). Alt dette er normalt festet med unbrakoskruer med 4, 5 eller 6 mm hode. Håndtak i gummi kan sitte godt. Vri og dra til du ser mannen med ljåen. Neste gang: Bytt til håndtak med aluminiumshylse inni og låseringer på hver side. Da tar det noen sekunder.

2: LØSNE SKRUENE FORAN: Løsne de to eller fire skruene foran på styreframspringet, som altså er den rørformede dingsen som styret er festet til. Ikke ta disse helt ut oppå en terrasse med sprekker mellom terrassebordene og dermed ekstremt få muligheter til å få tak i skruer som ramler ned og blir borte for alltid. Jeg bare nevner det. Aner ikke hvor jeg har det fra *host*.


3: TA UT DET GAMLE STYRET: Noen styreframspring har en frontplate som kan tas av, på andre må du trekke styret ut sideveis. For å bytte til et vanlig styre, trenger du ikke ta av frontplaten – det holder å løsne skruene nok til at styret kan trekkes ut sideveis. Avtakbar frontplate ble kun oppfunnet for de som vil bytte selve styreframspringet uten å måtte fjerne håndtak og hendler for å få det frigjort fra styret.

3: SETT INN OG JUSTÉR DET NYE: Sett det nye styret på plass, trekk skruene nesten helt til, vri på styret til det står i en komfortabel vinkel – og stram skruene til (stram dem vekselvis i små steg for å sikre jevn fordeling). Dette med vinkelen på styret – altså om endene peker litt ned, rett bort eller litt opp – har enormt mye å si for komforten. Jeg foretrekker oftest at endene peker bittelitt oppover, men Jones liker jeg best helt flatt (selv om bruksanvisningen sier 15 grader ned).

5: MONTÉR DINGSENE IGJEN: Sett på gir- og bremsehendler, håndtak, computer og de andre tingene slik at alt kommer på plass igjen. Her er det vanlig å angre på at du ikke tok et mobilsnapshot av styret før du begynte hele denne operasjonen, særlig hvis du er A) glemsk eller B) uerfaren og dermed sliter med å huske hva som skal stå innerst av gir eller bremsehendler. Tips: Girhendel innerst.

OBS: Når du bytter fra rett til bakoverbøyd styre med mye bredde, kan det fort skje at gir- og bremsevaierne dine blir for korte. Når hendlene plutselig peker mer framover, må vaierne som skal bakover ta en større sving før de går inn til føringene på ramma. Ikke noe problem om verkstedet bytter for deg, men vær forberedt om du gjør dette selv.

Nå er du ferdig, og kan ta en prøvetur – men ikke før du har dobbeltsjekket at alle skruene er strammet til. Det er ikke helt uvanlig å glemme å stramme skruen til bremsehendelen HVER gang man bytter styre (har jeg hørt).

Her ser du et snapshot fra midtveis i prosessen, der frontplata er helt av. Det trenger du altså ikke å gjøre, med mindre du har kjøpt deg weirdo-styre fra Jones – som er laget slik at det ikke bare kan tres inn i styreframspringet fra siden.

Her er de tre Jones-versjonene som finnes – du kan se hele utvalget her:

Hvorfor det underlige designet med rør i alle retninger? Spør designer Jeff Jones, en skjeggete eksentriker fra de dype skoger i Amerika. Det viktigste er at styret gir deg mange ulike steder å legge hendene, slik at du får variasjon på langtur.

Jones H-Bars regnes ofte som selve über-styret i kategorien «alternative handlebars», men de lages i små serier og koster dessverre mye penger. En drøy tusing pluss moms og frakt er jo en goood del mer enn hva normale folk gidder å betale for et styre. Men som vist over: Det finnes alternativer!

Er du fortsatt nysgjerrig, så kan du kikke på denne videoen. Her viser Jeff hvordan det hele begynte, og hvordan styrene hans har utviklet seg i løpet av mange år:

Og dersom du lurer på hva man kan bruke plassen på, er det nok av hardcore tursyklister som kan vise fram eksempler. Her er det Neil Beltchenko i Bikepacking som er ute og farter, med en liten sovepose hengende under styret (det kan du selvsagt gjøre med et hvilket som helst styre) og lys og GPSer og mobilholder og snackbag hengende rundt.

Legg merke til at han har plassert gir- og bremsehendler helt foran, for å ha mer plass til å flytte hendene. Jeg liker å ha henda så bredt som mulig hele tiden, og har derfor hendlene lengre ute.

Foto: Neil Beltchencko – Bikepacking.com

Det finnes selvsagt også egnede vesker som du kan feste i loopen, om du vil ha et lett tilgjengelig sted å lagre nøkler, telefon, snacks, miniverktøy – eventuelt skjeggbalsam.

Til slutt: Det finnes en hel haug av andre styrer med skikkelig fin bøy som ikke er nevnt her. Årsaken til at de ikke er nevnt her, er at jeg synes de er for smale. Skikkelig brede styrer (i min bok 68 cm og oppover til 76 cm) er én av mine kjepphester. Jeg synes ikke bare at det er behagelig, jeg synes også at jeg får bedre spenntak i et bredt styre når jeg navigerer en blytung og fullastet lastesykkel gjennom vanskelige partier.

Her forklarer Jeff selv hvorfor han liker sine styrer akkurat slik de er – og så kan du også se hvordan han bygger terrengsyklene sine:

For min del er brede styrer en vane jeg har med fra terrengsyklingen, der styrer på rundt 70-75 cm nå er helt normalt – i motsetning til de typiske styrene på 58-62 cm bredde som de fleste vanlige sykler kommer med. For femten-tjue år siden var terrengsykkelstyrer like smale, men her har utviklingen bare gått én vei.

Jones H-Bar var også smalere før, og den gamle bredden er markert på styret for konservative sjeler som har kjøpt seg nytt men vil ha gammel bredde. Det er bare å hente baufila.

Det glitrer blankt i et sykkelstyre.
Nu er det juni og heggeduft.
Og unge piker har tynde tøie
imellem sig og den lyse luft.

De går på veien med hver sin sykkel.
I taushet vandrer de, to og to.
Men bak dem driver de unge gutter
i søndagsblådress og brune sko.

Og de blir modige: Lån mig syklen!
Det får de lov til, de unge mænd,
Blå dresser suser langs hvite hegger.
Så får hun sykkelen sin igjen.

Men nu går gutten ved hendes side,
hans djerve plan er blitt kront med held:
han holder taket i sykkelstyret!
Og rundt omkring er det junikveld.

Og hendes hånd er på andre siden,
den gjør et kjærtegn, en liten sving:
vi går og holder på noget sammen!
Og begge later som ingenting.

De går på veien ganske tause,
med hjertet fyldt av hvad begge vet,
mens næven knuger det blanke nikkel.
O sykkelstyre. O kjærlighet.

Nordahl Grieg

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

12 Comments

  1. Ivar Sturla Hjorthol Eidem 19. January 2017 at 13:32

    Jeg bruker bare crc eller kjedeolje spray ell. Inni gummihylsa både ved avmontering og påmontering. Fungerer hver gang.

    Reply

  2. Hei- Er det ingen steder i Norge hvor man kan få kjøpt slike styrer. Jeg har lett, men finner bare rette styrer. Vet du om noen?

    Reply

    1. Hei Morten! Beklager at jeg ikke har gode svar til deg – jeg har heller ikke sett mange gode alternativer i norske butikker. Se ellers svaret til Nina under!

      Reply

  3. Lurer på det samme som Morten! Takk for fin artikkel! Jeg hadde en Gary Fisher med bøyd styre en gang, og elsket det! Nå har jeg fått et lavt og rett og misliker det.

    Reply

    1. Hei Nina og Morten! Jeg skulle gjerne gitt dere et håndfast tips, men det er fremdeles sjelden å finne gode slike styrer i sykkelbutikkene. Jeg ville sjekket med Dapper på Grünerløkka og Oslo Transportsykkel på Lilleborg/Torshov.

      Alternativet er utenlandske nettbutikker, som tyske Bikester (som har eget norsk side, men sender produktene fra Tyskland):
      https://www.bikester.no/sykkeldeler/styrer-og-barends/styrer-til-bysykler.html

      (Husk å sjekke at tykkelsen midt på styret er likt som det du har fra før om du kun bytter selve styret – eldre sykler har 25,4 mm, mens mange nyere har 31,8 mm)

      Reply

  4. Takk for svar! De to oslobutikkene ser ikke ut til å ha slike styrer, i hvert fall ikke på nett. Mht bikester.no, blir det kanskje styret HUMPERT AEROWING som ligner H-styret ditt mest?

    Reply

    1. Det stemmer nok, Nina! Det er dog en god del smalere, så om du ønsker større bredde er nok On-One OG fremdeles et godt alternativ – med mindre bakoverbøy, riktignok. Hvis jeg skulle valgt mellom smalt styre med 40-45 graders bøy eller bredt styre med 25 graders bøy, så hadde nok jeg gått for det brede. Men dette er altså KUN personlig preferanse, og et visst oppheng i brede styrer som jeg er vant med fra terrengsyklingen. Jeg liker også å kunne holde god fart med ganske tung sykkel, og synes dermed at det bredere styret oppleves mer stabilt. Hadde jeg syklet litt roligere, ville nok det smalere styret vært vel så bra. Beklager at jeg sannsynligvis bare gjør deg mer usikker enn du i utgangspunktet var 🙂

      Reply

  5. Hehe. Hva tror du om dette? For ekstremt?
    http://www.satoribike.com/pro.php?m=d&pid=18&cid=8&f=2

    Reply

    1. Hei Nina, det er ekstremt i forhold til de flate og rette styrene norske sportssykler bruker til vanlig – men slett ikke ekstremt når du ser på komfortsykler rundt omkring. Sjekk også de moderne elsyklene fra franske Moustache, de har et fastmontert styre som både er høyt og kurvet, med høyde og bakoversving omtrent på linje med Satori-styret.

      Hvis du sjelden sykler veldig fort og ønsker deg maks komfort og cruiser-følelse, er det bare å teste ut dette styret. Det kan kanskje ta en tur eller to før du venner deg til det, men mitt stalltips er at du vil like det godt. Men gå for den bredeste versjonen på 63 cm, så slipper du å sykle med albuene for nær kroppen 🙂

      Reply

  6. Her er forresten et bilde av den Gary Fisher-modellen jeg hadde. Klarer du å anslå kurvingen på styret her? https://i.ebayimg.com/00/s/NTc2WDEwMjQ=/z/LIoAAOSwMsVXjo84/$_86.JPG

    Reply

  7. Dette er dagens styrevedtak: Et Satori Noirette, anbefalt og påmontert hos Krankenhaus på Gruünerløkka. Bilde: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/90ce990e-13b6-4c0f-b4b9-cb4ffd17dfb7.jpg

    Reply

  8. Morten Smith 7. April 2017 at 14:25

    Jeg kjøpte fra Bikster to stk. Humpert Ergotec Mooncruiser. Kostet kr. 270.- m/frakt og ble levert fem dager etter bestilling ble levert inn. Passet perfekt, men jeg måtte forlenge bremsewirene og dermed ble de kr. 150.- dyrere pr. stk. Uansett, kjempefornøyd med styret.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *