Hva er det som får en aksjemegler til å si opp jobben etter femten år og gå ut i usikkerheten? Mats Porle fra Stockholm tok valget for å skape seg en mer meningsfylt jobb. Han ville konstruere drømmesykkelen til seg selv og tvillingene, i håp om at den kan lokke flere byboere ut av bilkøer og rushtrafikk.

Fire år senere lanserer han nå endelig Livelo – verdens letteste sykkel med tre hjul og elmotor. Rammen er i aluminium, med rene linjer inspirert av raske konkurransesykler.

Hjulopphenget er utviklet sammen med ekspertene i Carbon Trikes, og bygger på Ackermann-prinsippet kjent fra bilindustrien – der forhjulene går i ulik kurveradius for å sikre maksimalt grep når det går fort i svingene. Passasjerrommet foran er kledd med kunststoff-duker, og har veltebøyler som beskytter hodene på de små.

Motoren sitter i bakhjulet, batteriet står oppreist like bak passasjerboksen. Prisen er 31 000 kroner med motor, langt under den åpenbare hovedkonkurrenten fra Danmark.

livelo-7

MENNENE BAK: Designer Fredrik Rudenstam (foran) og gründer Mats Porle i butikklokalene i Stockholm. Foto: Livelo

Klikker du her, kan du se nærmere på spesifikasjonene.

Dette er historien om hvordan Livelo ble til.

– Jeg skal lage en sykkel, sa Mats Porle til de vantro finans-kollegene sine i 2011, før han ryddet pulten i banklokalene, takket for seg og dro hjem til kjøkkenet i byleiligheten. Der begynte han på scratch, med den store idéen som først tok form på lekeplassen med tvillingene på to år, Lisa og Vilmer. Da de ble født i 2007, tok det ikke lang tid før Mats begynte å lete etter ny sykkel. Han måtte ha en smart sykkel som kunne frakte ham selv og barna rundt i Stockholm. Han var lei av å bruke bilen på «idiotkorte turer», som han selv beskriver det.

Løsningen ble en dansk Nihola, med kasse foran. Den ble frøet som den nye idéen vokste ut fra.

– Det er en fantastisk sykkel, og den ble en øyeåpner for oss. Jeg måtte kjempe i familierådet før vi handlet, siden den koster sine drøye 20 000 kroner. Det er mye penger. Men da vi innså hvor mye vi faktisk brukte den, framsto den som et kupp. Vi brukte den til alt, hele tiden.

På lekeplassene kom både barn og foreldre bort og spurte hvor Mats hadde fått tak i den. På den tiden kjente han til alle de sju andre lastesykkel-eierne i Stockholm. Lastesykkelen var en sjelden fugl. Barna ville prøvesitte, de voksne ville prøvekjøre. Og responsen var unison.

«Det er jo en slik sykkel vi burde hatt».

livelo--2

KOMPLETT: Livelo har skivebremser og skjermer på alle tre hjul (selv om framskjermene ikke var klare da denne tidlige versjonen ble fotografert). Forhjulsbremsene har parkeringsfunksjon, slik at du kan gå fra sykkelen med låste forhjul. Foto: Johan Gustafsson

– Det tok ikke lang tid å forstå at vi bare har sett starten på endringene som vil komme. Nye, elektriske sykler med plass til både barn og bagasje vil på sikt forandre byen. Bilens storhetstid er over inne i Stockholm. Snittfarten for biltrafikken her er 12 km/t. Vi må over på andre løsninger, sier Mats Porle.

Nå lager han altså en annen løsning selv. Den ultimate lastesykkelen. Han begynte med en telefon til Bjørn Dahlstrøm, en anerkjent industridesigner, bosatt i Stockholm, kjent blant annet for sitt samarbeide med sykkelprodusenten Skeppshult.

livelo-9

– Jeg fant ham via et Google-søk på «cykel + designer», og ringte ham med én gang. Han inviterte meg over. Vi snakket lenge sammen om hva jeg var ute etter, hva jeg så for meg. Det endte med at han sendte meg videre til en av sine lærlinger, Fredrik Axelsson.  Dermed ble det han og jeg som satt der, på kjøkkenet hjemme hos oss, med hundre post-it-lapper på veggene: Fulle av ord som beskrev hva jeg ville ha, hva slags sykkel dette skulle bli. For halvannet år siden ble også designeren Fredrik Rudenstam tilknyttet Livelo, han har tidligere arbeidet med Nishiki og Trek.

Mats Porle vil nevne én mann til, som har vært med fra starten og støttet utviklingsarbeidet både strategisk, finansielt og som sparringpartner.

– Ulf Myrberg var min arbeidsgiver i bankindustrien, og har støttet meg og Livelo på mange ulike måter.

Det kom godt med. For det ble en lang utviklingsprosess.

livelo--3

SMARTE SETER: Lastekassen har et lokk som åpnes med glidelås, og kan foldes sammen og gjemmes inntil bakveggen. Dette lokket kan også foldes ned og brukes som seter, med innebygde sikkerhetsbelter. Foreløpig har det ikke kommet informasjon om kalesje ved bruk i regnvær. Foto: Johan Gustafsson

– Det tok jo mye, mye mer tid enn jeg hadde trodd. Showroomet på Karlavägen i Stockholm leide vi allerede i 2013. Men syklene er ikke klare før nå. Vi kunne ikke ta noen snarveier, det var så mye som måtte komme helt på plass. Jeg tenker at vi får én sjanse til å lykkes. Og den sjansen kommer nå.

– Fortell oss hvordan du tenkte i utviklingen av Livelo!

– Jeg hadde allerede brukt Niholaen mye, og visste godt hvilke egenskaper jeg ville utvikle videre. Den viktigste var kassen der barna sitter. Den var svært enkel og spartansk, sammenliknet med de beste barnetilhengerne – som har mer anatomisk formede seter og en helt annen komfort. Dette har vi jobbet mye med. Barna skal ikke bare dumpes ned i en transportkasse. De skal være passasjerer og nyte turen og naturligvis sitte trygt.

– Hva var viktig for deg som syklist?

– Når jeg ser på en del av de eksisterende transportsyklene, så ser jeg ofte bare en kasse som noen har satt hjul og pedaler på. Jeg ville ha en sykkel som du sitter godt på, som ikke har styret helt oppe ved brystkassa. Jeg vil sitte slik at jeg har mye kraft og god kontroll. Og så er vekten viktig for oss: Vi kjører aluminium og en lett, men solid og gummibelagt tekstilduk rundt passasjerene – som i Ortlieb-veskene – i stedet for å bygge med stål og treverk. Dette stoffet går det an å sy lommer på, det er lett å tilpasse, er vanntett og passer fint for sykkelbruk.

livelo--4

TRYGG: Mats Porle bekymret seg for hvor trygge barna er ved en eventuell velt, siden hodene stikker opp av kassa. Han endte med å designe bøyler som dekker hver side av lasterommet. Foto: Johan Gustafsson

– Hvor mye veier Livelo-sykkelen?

– 34 kilo inkludert motor og batteri. Det er mindre enn hva andre sykler i samme kategori veier uten elmotor. Vi vil at Livelo skal være en sykkel som du også vil nyte uten passasjerer. Den skal være super å sykle på, også når du er på tur alene. Det har vært en grunnleggende idé helt fra begynnelsen. Du skal ikke behøve å ha tre sykler til hver voksen i familien, det bør holde med én lastesykkel og så én vanlig, som du gjerne har fra før.

– Hva har vært de største utfordringene i dette prosjektet?

– Når sykkelen er såpass lett, er det en utfordring å få den stabil. Mange av de andre bruker tyngden for å skape stabilitet. Jeg kjente i prøvesyklingen av de første prototypene at den er så lett at den fort kan gå opp på to hjul når den presses i svingene. Da måtte vi gå tilbake et steg, og se hva vi skulle gjøre.

livelo-1

ALLROUNDEREN: Mats Porle ville bygge en lastesykkel som skal være rask og morsom å bruke til hverdags, enten du har med bagasje eller ei. Her på gaten hjemme i Stockholm. Foto: Johan Gustafsson

– Hva gjorde dere?

– Da hadde jeg utrolig flaks som møtte folka bak Carbon Trikes akkurat da. De bygger verdens letteste og raskeste liggesykkel, og jager gram i hver eneste detalj. De har lyktes, men de har også holdt på i mange år – og hadde gjort hele leksa med tanke på styring. De var svært generøse og delte av sin kunnskap, og hjalp meg enormt mye. Cambervinkler og dybdekunnskap om hjuloppheng og styreegenskaper, det er avanserte greier. Men vi var tvunget til å gjøre dette ordentlig, og vi gjorde det sammen med Carbon Trikes. Resultatet har blitt veldig bra.

– Kan den lene seg over i svingene?

– Nei, denne sykkelen tilter ikke. Vi ville ha en lett sykkel, og tilt-funksjonen tar mye plass der nede. Vår sykkel krever fem minutters tilvenning mens du lærer deg å bli kjent med egenskapene, du må noen ganger lene deg litt over selv hvis du sykler alene i en rask sving. Etter lang tid med prototypene er jeg veldig trygg på at dette fungerer topp. Samtidig er det jo bra at det finnes alternativer. Jeg har ingen behov for å si at andre sykler er dårlige – jeg liker at det finnes et mangfold å velge i. Nå har jeg kun laget det som jeg selv ville valgt.

livelo-3

DEBUT: Livelo ble lansert med fest i butikklokalene i oktober i fjor. Det var høy stemning, selv om det fortsatt var lenge igjen til de første syklene skulle bli klare for salg. Noen demosykler er på plass i butikken nå, men den første sendingen med sykler for salg kommer først midt i august. Foto: Livelo

– Fortell om bøylene som går over passasjerplassen, hva tenkte du her?

– Bøylene foran er rett og slett en veltebøyle. Da jeg syklet med barna tidligere, tenkte jeg ofte «Hva skjer om jeg blir påkjørt og denne sykkelen velter, og barnas hoder stikker opp av kanten?» Jeg vil jo ikke se hodet deres gå i asfalten i en velt, så jeg ville ha en detalj her som tar denne første smellen. Men det var vrient! Jeg kan vise deg minst femti tegninger av ulike bøyler, som vi droppet i tur og orden. Jeg vil at stolen skal være mulig å komprimere så den ikke stjeler lasteplass når du sykler uten barn. Det skal også være riktig klaring i alle retninger – det var mye som skulle klaffe der. Det går ikke an å bare tegne en bøyle og kjøre på. Du må bruke masse tid på å veie ulike hensyn mot hverandre. Denne detaljen skulle jo også harmonere med de andre detaljene.

– Sykkelen ser ut til å ha et langt overheng foran?

– Det skyldes ganske enkelt at jeg ville ha en kort akselavstand for å gjøre sykkelen smidigst mulig å manøvrere. Når vi samtidig skal ha god plass til passasjerenes bein, må det bli slik. Det er jo ikke noe problem ved kjøring, og ved på- og avlessing har vi en støtte som vippes ned der framme for stabilisering. Vi tegnet selvsagt mange, mange ulike versjoner av den også. Vi har til slutt valgt en ganske enkel støtte, som er sveiset fast i rammen. Det funker superbra! Denne støtten er ellers designet slik at den klapper opp av seg selv straks du begynner å sykle. Det er med andre ord ikke noe problem om du glemmer den.

livelo-6

DESIGNOBJEKT: Mats og Fredrik har fått mange gode tilbakemeldinger på designet. Mange liker de rene og sportslige linjene. Men selv om designet er sporty, er sykkelen først og fremst er utviklet for å være praktisk i hverdagsbruk. Foto: Johan Gustafsson

– Vurderte du noen gang to hjul i stedet for tre?

– Jeg ønsket å ha tre hjul, fordi det til mitt bruk er tryggere med barn som passasjerer. Noe av det som virkelig er topp med tre hjul, er stabilitet i lav fart. Nå kan jeg sykle langsomt gjennom gatene med barna, og sykkelen er stabil uansett hva som skjer. Du trenger aldri streve for å holde balansen.

– Hvorfor motor i bakhjulet, og ikke ved kranken?

– Årsaken til at motoren sitter bak, er at vi ville lage to ulike versjoner på samme ramme – med og uten elmotor. Da var det lett for oss å velge bakhjulsmontering, slik at rammen kan være lik. Men jo mer jeg sykler med den, jo mer merker jeg hvor utviklingen går nå: De aller fleste kundene kommer nok til å kjøpe med elmotor. Og med tanke på de ulike motorplasseringene, så har jo hvert konsept sine ulike styrker. Jeg liker personlig veldig godt det jevne skyvet fra bakhjulsmotoren.

livelo-10

– Du virker enormt begeistret for dette prosjektet. Hva synes du er mest spennende?

– Min tanke er at dette med sykkel som moderne transport – det har ikke engang begynt. Vi har nådd «peak car» i byene nå, og om noen år tror jeg synet på bensin- og dieselbiler kommer til å forandres dramatisk, omtrent som vi ser på røyking i dag. Den moderne transportsykkelen er jo blitt et utrolig sofistikert transportmiddel. Den tar deg gjennom byen mye raskere enn med bil, og er helt upåvirket av de stadig økende parkeringsproblemene. Vi hadde besøk av Barack Obama her i Stockholm for en tid siden, og gatene ble sperret overalt. Den dagen lot follk bilen stå, og lydbildet i sentrum var dramatisk annerledes! Det var søndagsmorgen-stemning i hele byen, hele dagen. Luften kjentes straks renere, og vi hørte fuglene! Tenk om det kunne bli slik hele året!

livelo-

HEKKMOTOR: Livelo ville ha en rammeløsning som også kunne brukes uten motor, og gikk dermed for motor i bakhjulet. Med felles ramme for begge versjoner kan de holde prisen så lav som mulig. Foto: Johan Gustafsson

Livelo med elmotor koster 31 000 kr inkl moms i Sverige. Norsk importør er foreløpig ikke på plass, Mats Porle ønsker primært å selge den første batchen med sykler direkte fra sin butikk i Stockholm. Mer info finner du på livelo.se.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

12 Comments

  1. Nettopp fått en sykkel fra Oslo-fillialen, storfornøyd! En liten ting jeg kunne ønsket meg er fjæring foran og bak, mulig det går for mye utover stabiliteten?

    Reply

    1. Er dette en sykkel for oss over 190 cm ?

      Reply

      1. Da vil jeg anbefale et nytt og brattere styreframspring så du kan sitte mer behagelig oppreist, siden styret står ganske lavt original. Jeg er 187 og brukte en slik justerbar stem, og da satt jeg slik: http://transportsykkel.no/wp-content/uploads/2015/12/livelo-38310.jpg

        Oslobutikken er forøvrig under bygging i Industrigata 60 på Majorstua, så det kan hende de har en demosykkel stående om du er i byen og svinger forbi.

        Reply

        1. Hei,

          Takk for raskt svar.

          Ja har avtalt med de på Livelo at de skal gi en lyd så snart de har noen sykler inne for prøving

          Reply

          1. Bra. Husk å ta med – hvis mulig – de barna som skal sitte på til daglig, og sørg for å sykle opp noen bratte bakker med dem oppi. Den ved Fagerborg kirke egner seg bra. Test så det samme med andre tilsvarende sykler før du kjøper, det kan være store forskjeller i trekk-kraft.

            Reply

            1. Ryktet skal ha det til at butikken åpner på “ordentlig” 8. september. Vi har tjuvstarta og fikk vår for ei drøy uke siden, og er riktig så happy. Kjennes ut som en solid sak, og barna trives i kurven.

              Reply

  2. KonatilSverre :D 19. August 2016 at 14:39

    Hei!

    Håper man kan justere høyden på både sete og styre da. 🙂

    Reply

    1. Hei KonaTilSverre! 😀

      Jepp: Med et justerbart styreframspring er det enkelt å justere høyden på styret ved hjelp av noen vri med en unbrakonøkkel – og setet kan du flytte opp og ned kjapt om du har hurtighendel der den festes i ramma. Her er den førstnevnte dingsen, som butikken sikkert kan sette på for dere: https://www.xxl.no/bbb-highsix-bhs-29-os-justerbar-stem-110/p/1059912_2_style?gclid=CjwKEAjw3Nq9BRCw8OD6s4eI5HASJABsfCIatuzkCfoZkL-plYs-GvJm6u0MayXP1jVWsa9KSOAJPxoCqbnw_wcB

      Reply

      1. Livelo har hurtighendel for justering av setehøyde, men styrehøyden kan (så langt vi har klart å finne ut) bare justeres om man skaffer seg et justerbart styrefremspring (som Geir Anders skriver over).

        Reply

      2. Hvor bra fungerer den (Livelo) med last i bratt oppoverbakke ? Leste akkurat en post på transportsykkelforum om dårling erfaring med motor på bakhjulet og bratte bakker (Babboe City E).

        Skal selvsagt prøve den så snart det lar seg gjøre, men om det er en sykkel som først og fremst fungere i flate Stockholm eller København er ikke dette sykkelen for oss…

        Reply

        1. Livelos hjulmotor er ikke like sprek i bakkene som lastesykler med gode krankmotorer, som for eksempel Bosch og Yamaha. Jeg opplevde den først som svak, men erfarte etterhvert at den hjalp greit til – men med to barn i kassa er den ikke i nærheten av skyvet som de sterkeste midtmotorene leverer. Anbefaler på det varmeste en prøvetur med barn. Jeg vet om mange som er fornøyde med sin Livelo, men om lange og bratte bakker er på menyen daglig – så er det i alle fall viktig å prøvekjøre flere sykler før dere blar opp kronene.

          Reply

  3. konatilSverre 20. August 2016 at 10:37

    Takk for svar dere! 🙂
    Jeg ser at gründeren selv bruker sykkelen til 3 store barn med sykkelsete. Høres lovende ut for oss med 3 tette. 🙂

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *