– Välkommen! Det här är inte klokt, vad?

Livelo-gründer Mats Porle smiler når han tar i mot i egen butikk på norsk jord, og legger ikke skjul på at dette er et stort løft for det unge sykkelmerket fra Stockholm. I fjor startet de salget av sin aller første modell, Livelo #1 – den lette og kompakte trehjulingen med veltebøyle over passasjerkabinen.

Nå velger de Norge som første satsing utenlands.

livelo-oslo-brandstore-33051-2

NYE PÅ LAGET: Juel Erik Elvebø (til venstre) og Peter Kaensche (til høyre) er ansatt ved Livelos nye butikk i Oslo. Juel Erik tar seg av salg og tekniske spørsmål, mens Peter kommer til å jobbe mer mot bedriftsmarkedet. I midten en fornøyd Livelo-sjef Mats Porle. Alle foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Mange har spurt oss hvorfor vi ikke starter i København i stedet, som allerede har et modent marked for lastesykler. Men det skjer så mye spennende i Oslo og Norge nå, og det vil vi være med på: Oslo tar viktige skritt for å bli en bedre sykkelby der biltrafikken reduseres i indre by, og vi ser også at engasjementet for elektriske kjøretøyer er stort – også for elektriske lastesykler.

– Hva er de viktigste forskjellene på Stockholm og Oslo, sett fra Livelos ståsted?

– Det er nok alle de bratte bakkene som dere har her i landet. Perfekt for elektriske lastesykler!

LES OGSÅ: Finansmannen som ble sykkelgründer – slik startet Livelo-historien

livelo-oslo-brandstore-33142

Høstmørket sniker seg rundt hushjørnene i Industrigata på Majorstua, drøyt 300 meter unna byens store handlegate; Bogstadveien.

Inne i Livelobutikken i krysset ved Åsaveien ser Mats Porle lyst på framtida.

– Vi har bare såvidt begynt å skrape i overflaten av potensialet som lastesyklene faktisk har. Fortsatt er det mange som automatisk tenker barnefamilier når de ser disse syklene, men virkeligheten er langt mer nyansert. Hos oss i Stockholm kjøper eldre kvinner Livelo for å kunne sykle turer med hundene sine i kassa foran, vi har selskaper som bruker sykkelen til å frakte og promotere varer. Den er perfekt for håndverkere som vil ha med verktøy – potensialet er enormt. Og det er denne bredden som er så spennende for oss.

Dette er også bakgrunnen for at Livelo nå planlegger flere spesialversjoner:

– Livelo #1 er en ganske generell og fleksibel i sin utførelse, men vi har planer om å utvikle flere modeller for spesifikke behov. Sykler for mennesker med funksjonsnedsettelser, kommersiell bud- og varetransport samt bikeshare-systemer er områder der vi ser spennende potensiale, sier Porle.

livelo-oslo-brandstore-33094

Hjemme i Sverige er de fleste kundene i storbyer som Stockholm og Göteborg, men kjøperne finnes også ute i distriktene. Dit sender Livelo komplette sykler i esker, klare til bruk. Den norske prisen er satt til 39 000 kroner.

– Det er mange forhandlere som har ønsket å selge Livelo, men vi er fortsatt et nytt merke og vil helst ha direkte kontakt med kundene som kjøper syklene våre. Vi tror på den modellen, og vil heller knytte til oss partnere som kan ta seg av teknisk service hos kundene som vi ikke når selv.

livelo-oslo-brandstore-33026

– Hvordan har salget vært det siste året?

– Det har gått langt over forventning, med tanke på at dette er vårt første produkt og at vi i praksis ikke har drevet noen markedsføring i det hele tatt.

– Vi har fått noen presseoppslag, vi har noen profilerte personer som har kjøpt Livelo og skapt litt oppmerksomhet. Men det viktigste er at jo flere sykler som ruller i byen med fornøyde eiere, jo flere oppdager at dette er noe de har nytte av selv også.

livelo-oslo-brandstore-33101-2

En ny eier har også kommet inn i selskapet: Bo Engman er ingeniør og medgründer bak selskapet Permobil, som spesialiserer seg på elektriske rullestoler – og i dag har omlag tusen ansatte verden rundt. Nå bruker han all sin tid på å utvikle Livelo videre.

– Jeg tror komfort blir viktig for framtidas lastesykler, sier han når jeg spør hvilke retninger bransjen og Livelo vil gå i.

– Det handler ikke nødvendigvis om fjæring, men om lastesykler som er enklere og mer behagelige i bruk for både fører og passasjerer.

livelo-oslo-brandstore-33135-2

FARGERIKT: De alle fleste velger den svarte, men Livelo leverer også blå og røde kabiner foran – for de som vil synes litt bedre i trafikken. Mats Porle, Markus Löwegren og Bo Engman jobber alle hos Livelo i Stockholm, og tok turen til Oslo for å delta på åpningsfesten i går kveld.

Livelo #1 har motoren i bakhjulet, i et marked der mange snakker varmt om krankmotorens fortreffelighet. Mats Porle er ikke bekymret.

– Jeg følger med på hva som sies, selvsagt, og ser at det er gode argumenter for både hjulmotorer og krankmotorer, sier han. Livelo #1 er kjent for svært lav vekt og sportslige kjøreegenskaper. Og selv om elmotoren i bakhjulet ikke er blant de hissigste i klassen, kom jeg greit opp bakkene jeg prøvde da jeg lånte en Livelo noen dager i fjor høst.

livelo-oslo-brandstore-33154

– Vi har valgt motor i bakhjulet av flere grunner og har mange fornøyde brukere, og så får vi se hva vi gjør på sikt. Den samme diskusjonen går i Tyskland, der Bosch er markedsleder akkurat nå. Men det kommer flere motorprodusenter nå som har god kvalitet, lav vekt og ganske lave priser, så det er ikke sikkert at Bosch leder dette løpet om to år. Vi skal ta noen viktige valg her, men er minst like opptatt av ambisjonene vi har innen passasjersikkerhet og kvalitet på komponentene. Vi har brukt svært mye tid det siste året på å perfeksjonere skjermfestene foran, for å nevne et lite eksempel. Det er summen av alle disse små detaljene vi jobber med, som definerer kvaliteten på det vi leverer.

AIRBAG: Livelo har sikkerhet som et av sine satsingsområder, og selger også en annen svensk suksess i samme sjanger: Den usynlige hjelmen Hövding, som er en airbag gjemt i en krave. Når du tryner, popper en luftpute rundt hodet ditt som beskytter bedre enn vanlige hjelmer.

AIRBAG: Livelo har sikkerhet som et av sine satsingsområder, og selger også en annen svensk suksess i samme sjanger: Den usynlige hjelmen Hövding, som er en airbag gjemt i en krave. Når du tryner, popper en luftpute rundt hodet ditt og beskytter det bedre enn vanlige hjelmer. Sjekk den ut på www.hovding.com

Livelo-butikken skal holde åpent tirsdager, torsdager og lørdager i tiden som kommer.

Med denne nyåpningen, har Oslos syklister nå fire faghandlere som fører lastesykler. Tre av dem har åpnet i nye lokaler i løpet av dette året. Hørte vi noen si lastesykkelboom?

Boxbike holder til i Bygdøy Allé 65 på Frogner.

Evo Elsykler har butikker både i Nydalen, Skøyen og Sandvika.

Livelo finner du i Industrigata 60 på Majorstua.

Oslo Transportsykkel er i Ivan Bjørndals gate 3 på Sagene

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders started Cargobike Magazine – formerly known as Transportsykkel – back in 2012, to stoke up the new boom of electric bikes and cargobikes. He is also co-founder and the first editor of Scandinavia's leading mountain bike magazine Terrengsykkel, and works as an independent writer and photographer in Oslo, Norway.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *