Le Petit Porteur er navnet, en fransk bysykkel med supersolide bagasjebærere både foran og bak – som til sammen takler 80 kilo last. Den er under produksjon nå, og leveres kun på forhåndsbestilling via Haugen Outdoor.

Det er ingen nyhet at sykler kan frakte mer enn du tror. Men mange tenker automatisk at sykkelen da bør være diger. Le Petit Porteur vil vise at sykler med lastekapasitet kan være både kompakte og rimelige.

Et innlegg delt av hpastagram (@hpastagram)

Det er krevende å få ned prisen på sykler som bygges i få eksemplarer med spesielle løsninger. Her hjelper et enkelt, 3-girs Nexus-nav med på å holde budsjettet nede til rett under 10 000 kroner – uten kurven. Skivebremsene er mekaniske, altså aktivert med vaier i stedet for hydraulikkslange som på dyrere sykler.

Lasteevnen er solid for en så kompakt sykkel: 20 kilo foran og hele 60 kilo bak går uten problemer, ifølge produsenten. Frontbæreren er forankret i ramma og ikke på gaffelen, slik at tung last foran ikke påvirker styringen. Kurven rommer femti liter og leveres som ekstrautstyr.

Det franske merket Le Petit Porteur er helt nystartet, og har denne sykkelen som sin første og eneste modell. Det blir kun produsert i 200 eksemplarer i år, og fristen for bestilling til Norge via importøren er allerede 11. april.

Bak Le Petit Porteur står Renaud Gohin fra Paris, mannen som over flere år har spesialisert seg på røft turutstyr i form av hardføre sekker, bager og gummibåter. Han er kjent som hoffleverandør til de franske spesialstyrkene og til private som handler via nettbutikken HPA Shop.

– Historien hans er vel at han begynte å lage bager av restmaterialer etter RIB-båter og at det ballet på seg. Og så fikk han lyst til å lage sin egen sykkel, forteller Lars-Kristian Haugen i Haugen Outdoor.

Det norske sykkelmarkedet er en liten jungel med noen store aktører som rager høyt opp i sportsbransjen, omgitt av en underskog av mindre importører som tar inn smalere merker og modeller. Der finner du nystartede Haugen Outdoor.

FLASHBACK: Lars-Kristian Haugen er i utgangspunktet svak for svarte bysykler med 20-tommers hjul. Her med sin Cannondale Hooligan på Grünerløkka for fire år siden. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Noen av dere har kanskje møtt Lars-Kristian da han jobbet hos Boxbike i Oslo i fjor, andre har kanskje lest tekstene eller sett bildene hans i Fri Flyt, magasinet for bratt friluftsliv, der han fremdeles er frilanser.

For ham er det viktig å tilby en praktisk sykkel som ikke er for dyr.

– Da jeg først skulle starte noe eget og sykkelrelatert ville jeg slå an tonen med et produkt som signaliserer noe unikt og annerledes, noe som ikke er for pretensiøst eller blåser folk av banen med høye priser, sier Lars-Kristian.

– Jeg har selv et barn, og vet det er ikke alle som kan hoste opp drøyt 45.000 for en elektrisk kassesykkel. Dermed tenker jeg at det er et marked for et sånt realt pakkesel med tre gir til rundt ti tusen. Mitt håp er at det kanskje gjør en stor forskjell for noen.

– Hva er planene dine framover?

– Planen er å tilby en sykkel eller to av gangen, gjerne av den litt spesielle sorten, og med flere varer som også har med sykkelbruk å gjøre. Jeg har allerede bestilt HPAs spesialbag for lastesykler, som passer perfekt på en Bullitt eller en Omnium.

– Og hvor mye tåler Le Petit Porteur av last?

– Produsenten går god for 60 kg på bagga, og 20 kg på racket foran. Kurven som kommer mot et tillegg rommer 50 liter. Forøvrig følger det med en avtagbar skiltplate i ramma, perfekt for egenmarkedsføring, eller for å selge reklameplass på Foodora-sykkelen din, eller budsykkelen.

– Dette er jo et knøttlite, nystartet minimerke – hvordan fant du det?

– Jeg oppdaget en av sykkel-prototypene til Renaud Gohin i explore-feeden min på Instagram litt før jul. Jeg følger rundt 1300 kontoer på Instagram, og sikkert halparten er rammebyggere og sykkeldesignere eller produsenter av utstyr. Så jeg tok kontakt der, og lurte på hva dette var. Da han svarte billig transportsykkel og begrenset opplag, så var jeg rett på kroken!

Posted by Geir Anders

Geir Anders started Cargobike Magazine – formerly known as Transportsykkel – back in 2012, to stoke up the new boom of electric bikes and cargobikes. He is also co-founder and the first editor of Scandinavia's leading mountain bike magazine Terrengsykkel, and works as an independent writer and photographer in Oslo, Norway.

2 Comments

  1. Interessant sykkel. Verdt å nevne at små hjul gir god bremseeffekt selv om skivebremsene ikke er like kraftige som på sykler med store hjul.

    Reply

    1. Det er et godt poeng som jeg ofte glemmer, Tor Arne. Takk for nyttig innspill!

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *