SURLY BIG DUMMY:

BIG DUMMY ANNO 2012: Magnus Thorvik kjøpte seg Surly Big Dummy for fire år siden – før Surly begynte å lage vesker selv – og han har vært fornøyd siden. Bøylene foran og bak bagasjebrettet er festene til barnegrinda Hooptie – der sidebøylene kan klikkes av og på etter behov.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39509

STORT OG SMÅTT: Middag i Oslos fineste park omgitt av hyggelige folk med lastesykler i alle farger og varianter. Denslags vil vi ha mer av!

2016frognerparken-transportsykkeltreff-8518

FIRE PÅ ÉN SYKKEL: Bjørn Harald Brekke Ander kom med Norges eneste Tern Cargo Node – en sammenleggbar sykkel som kommer med Xtracycles nye Leap forlengersett fabrikkmontert.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39450

KLAPP IGJEN: Med sammenleggbar ramme og nedfellbart styre er den en klar vinner for den som vil ha sykkelen med inn i heiser og boder. Les mer om Cargo Node her.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39468

KLIKK PÅ PLASS: Sager du en åpning i bagasjebrettet og skrur på en brakett, kan du klikke inn og ut et Yepp barnesete i løpet av sekunder. Familien Ander har en annen elsykkel som også bruker dette setet.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-8553

TYSK SJELDENHET: Veleon fra Berlin kom på markedet i 2014, men er et svært sjeldent syn her i landet. Finesse nr 1: Den kan lene seg over i svingene, men krengingen kan både justeres og låses fra styret. Her testsykler Håvard Bergheim demosykkelen til forhandleren Aktiv Hjelpemidler AS på Skjetten. Veleon ble medbrakt i ren entusiasme av Hans-Jørgen Fjuk  hos Strømmen Elsykkel.

Egen artikkel om denne sykkelen kommer senere.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-8532

SLAKTEREN: Butchers & Bicycles fra København kan også lene seg over i svingene, men der stopper likhetene. Danskene har bygget en større og bredere modell med Bosch-motor integrert og en romsligere lastekasse. Her er det den svorne Bullitt-liebhaber Arne Sannes Undheim & Sønn som ikke klarte å motstå fristelsen.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39649

KLASSIKER: Hvem sier at lastesykkelen er noe nymotens? SCO Long John har vært i produksjon siden før krigen, og Kristian Kvamme fikk tak i en 1988-modell som han har pusset opp. Kassa snekret han selv, nye hjul med åttegirs baknav og elmotor foran måtte også til.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39656

HANDYMAN: Den romslige kassa er altså egenprodusert, det samme gjelder stofftrekket. Dagligtransporten for denne sykkelen går mellom Sankthanshaugen og Blindern i Oslo, og forløper i god fart uten problemer.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39403

TOGET GÅR: Jeg rakk ikke notere navnet på denne kjernekaren, som skulle ut og sykle en runde for å få minsten i tilhengeren til å sovne. Håpet om å få sovingen til å skje på saueskinnet foran på den parkerte Riese & Müller Load ble ikke realisert i dag.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39582

VETERAN: Anders Hartmann er arkitekt og jobber med byplanlegging og sykkelinfrastruktur. På hjemmebane har han en velbrukt Bakfiets.nl (bildet) og en Workcycles Fr8. En kjapp utregning tilsier at fireåringen til nå har sittet på tusen ganger med pappa i kassesykkelen!

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39598

DOUZE: Endelig fikk jeg prøvekjørt franske Douze, som Boxbike kan importere både med og uten MPF krankmotor. Jeg syklet uten motorhjelp, og ble svært imponert over balanse og kjørefølelse: Lettsyklet og smidig, med latterlig liten svingradius – takket være vaierstyringen. Les mer om Douze her.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39602

LUKSUS: Douze er en kostbar sykkel med dyre, men gjennomførte detaljer. Den er også alene i sin klasse om å leveres med tre størrelser på lasteplanet: 40, 60 eller 80 cm. Dette er 60 cm-versjonen. Kasse, seter og kalesje er ekstrautstyr. Ramma kommer også i to utgaver, både med lavt innsteg som her – og med klassisk høy «herreramme».

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39586

LONGTAILSTEMNING: Jeg øyner en tendens. De som har lang fartstid fra terrengsykling eller landeveissykling – eller bare liker å sykle fort – går ofte for longtailsykkel. Her er det feinschmeckeren Espen Wettre som får svar på spørsmål fra Surly Big Dummy-eier Henrik.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39594

BACK IN BLACK: Henriks nye Big Dummy er forøvrig en riktig lekkerbisken med blank, svart lakk og blankpolerte stålskjermer fra Velo Orange som matcher lastebøylene bak. Detalj: Skvettlappene er fra SKS, og er kjøpt og skrudd fast i ettertid.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39515

BALLONGDEKK: Surly har nettopp lansert det digre dekket Extraterrestrial 26×2,5, som Henrik her dokumenterer får plass under 60mm brede skjermer. Lastebrettet foran er fra finske Pelago.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39567

PRØVETUR: Utallige sykler ble lånt bort i løpet av treffet. Her låner Helle Beer Urheim (bak) ut sin Workcycles Gr8 – en ørlitte grann kortere versjon av søstermodellen Fr8.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39561

TYVERISIKRING: Stygg spraylakkering for å demotivere skurken? Ikke her. Workcycles tilbyr fastsveiset navneskilt som fabrikkmontert ekstrautstyr, for å gjøre det litt mindre fristende å rappe sykkelen. Husk bare å bestill dette *samtidig* med at du bestiller sykkelen, siden navnemerket sveises fast før lakkering. Kult? Ja!

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39556

PASSE LANG: Workcycles Fr8 har litt lengre avstand mellom hjulene enn Gr8 – men Helle foretrekker en lett og kompakt hverdagssykkel. Den har uansett et bagasjebrett med ekstra lengde og ryggstøtte bakerst. To niåringer får fortsatt plass bak på småturene i nærmiljøet.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39474

SOLID SAK: Arne Sannes Undheim var med på Transportsykkeltreffet i Frognerparken i 2014 – og kom med samme sykkel nå, en klassisk Bullitt med utvendige gir. – Jeg har ikke gjort NOE med den siden vi var her sist. Jeg har bare syklet og syklet, uten å måtte stille på en skrue, forsikrer Arne. Et smart grep er at girvaieren går i heldekkende vaierstrømpe (faguttrykk for plasthylsen som er utenpå vaieren) helt fra spaken på styret og bak til selve giret. Da kommer det ikke slaps og søl inn og skaper korrosjon og dermed friksjon.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-8530

SIDEBROK: Arne har laget seg to små bagasjerom bak på kassa. – Veldig enkelt, jeg bare klippet opp beina på en gammel bukse, sydde igjen nederst og la inn strammesnor øverst!

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39431

BIKE FRIDAY: Ole Magnus Marksten er fornøyd eier av en ny Bike Friday Haul-a-Day med Bafang-motor, sannsynligvis den letteste og mest kompakte longtailen på markedet. Du kan lese mer om denne sykkelen her. Nytt av året er innfestingen av barnebøylen bak, som nå er forankret direkte i bagasjebrettet og ikke i setepinnen. Bøylen har også et stag på tvers bak, der den før var åpen.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39423

DEN RASKESTE FARGEN: Ole Magnus i longtailfaglig passiar med Marianne Henden, som kom med sin Xtracycle Edgerunner. De to syklene bruker samme system for bagasjen bak, men er ellers svært ulike.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39420

BRETTMORO: Kenneth Storrusten (i oransje genser) vet hva som skaper stemning på treff, og tok med seg et Gyroboard som ble skikkelig poppis blant de yngste (og noen eldre).

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39479

SMART: Kenneth hadde med seg mer. Hans splitter nye eBullitt med Shimano-motor har fått en impulsmontert passasjerkabin foran – i form av en gammel barnetilhenger uten hjul, som passet rett på lasteplanet. Der hjulene satt, har han montert sykkelstativer av typen som de fleste bruker på biltaket. Dermed får han lett med barnas sykler på tur, også på strekningene der de sitter på med pappa. Bakpå er det et ekstra bagasjerom i form av en tilhenger fra Carry Freedom.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39504

DOBBELT OPP: Slik ser ekvipasjen ut bakfra – her ser du godt de to sykkelstativene som er rigget på barnehengerens understell.

2016-frognerparken-transportsykkeltreff-8573

BULLITTMANNEN: Aslak Moe i Oslo Transportsykkel importerer Bullitt til Norge, og ser at eBullitt med Shimano Steps er blitt svært populær. Setet er ekstrautstyr, med en rygg som kan skyves tilbake og sittepute som vippes opp. Da tar det kun 10 cm med plass bakerst på lasteplanet.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39572

ROMSLIG: Babboe er lett gjenkjennelig med sine superromslige kalesjer med fire vinduer. Dette er modellen med Yamaha krankmotor og trinnløst Nuvinci girsystem.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39495

BOKSBIKE: Lars-Kristian Haugen fra Boxbike Oslo kom med en dansk Triobike Cargo med splitter ny og romslig lasteboks på planet. Med ganske lette plater i kasseveggene beholder sykkelen den sporty kjørefølelsen, helt til du slipper oppi noe tungt. Takket være lavt tyngdepunkt tåler dog denne typen sykler mye vekt foran uten å kjennes ustabil.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39477

EVOLUSJON: For bare fire år siden var Evo Elsykler en bitteliten butikk i et trangt lokale over Storokrysset, der gründeren og industridesigneren Jo Espen Bjerk solgte spanske og tyske elsykler. I dag leder han landets suverent største elsykkelkjede, med eget importselskap, åtte Evo-butikker og en lang rekke forhandlere over hele landet. Men sjefen sjøl sykler fortsatt ned for å være med på transportsykkeltreff, denne gang med en Butchers & Bicycles Mk1-E.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39482

BULLITTS KUSINE: Winther Wallaroo er lastesykkelen som Lars Malmborg designet for sin tidligere arbeidsgiver Winther. Det er ikke vanskelig å se slektskapet til Bullitt, som Malmborg nå arbeider med. Passasjerkabinen er en lett modifisert utgave av Winthers barnetilhenger Dolphin.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39588

SHARING IS CARING: Lars-Kristian Haugen iført viktig budskap.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39609

BREDT UTVALG: Boxbike Oslo og butikksjef Werner Jonassen (i rødt) har mye å velge mellom. Fra venstre Douze, Triobike, Babboe, Bakfiets.nl og Nihola.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39732

SOVEKABIN: Per Vollset kom med datteren på halvannet år, trygt sovende i Maxi Cosi-bilsetet som han har skrudd fast på sin eBullitt.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39743

NYHET: Hans-Jørgen Fjuk i Strømmen Elsykkel kom med sitt alternativ til Bafang BBS-01, en ettermontérbar krankmotor med momentsensor som han selger under navnet Zito. Motoren produseres av kinesiske Tongsheng, og selges under flere navn – som Tonsheng TSDZ2 eller Schachner MM15. Disse motorene leveres i både rimelige og oppgraderte versjoner, der forskjellene stort sett ligger i kvaliteten på de mekaniske komponentene. Zito-motoren er spesifisert med alle tilgjengelige oppgraderinger.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39746

STANDARD: Zito-kranken har en boltsirkeldiameter på 110mm – noe som på norsk betyr at du kan bruke vanlige tannhjul som du finner i sykkelbutikken. Du kan gå ned til 38 tenner i størrelse. Jeg prøvekjørte motoren en runde, og konstaterte at den dro svært godt. Momentsensoren innebærer at motoren registrerer hvor hardt du tråkker, og justerer assistansen deretter. Jo mer du tar i selv, jo mer hjelper motoren til. Mange opplever at dette gir en mer naturlig og smidig kjørefølelse.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-39550

BILFRI FAMILIE: Thomas Drevon har de siste tre åra hatt en Surly Big Dummy med Bafangmotor som familiens primære transportmiddel og barnefrakter, hver dag – året rundt.

2016frognerparken-transportsykkeltreff-8489

TAKK FOR I ÅR: Det var mange flere som jeg gjerne skulle ha snakket med og tatt bilde av, men jeg rakk rett og slett ikke over alt denne gangen. Jeg må vel bare definere det som et luksusproblem. Vi sees i parken neste år også!

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *