Kristian Stoll fra Oslo jaktet på et ekstra langt bagasjebrett til hverdagssykkelen. Researchen endte med elektrisk longtail. Her er hans erfaringer med Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid.

– Hva slags sykkel er dette?

– Jeg har en Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid. Dette er en 2013-utgave, kjøpt hos Evo Elsykler på Storo i Oslo i februar i 2014. Jeg kjøpte en standard utgave: Girsystemet er et trinnløst navgir, mekaniske skivebremser, dempegaffel med lockout, meget kraftig bagasjebrett, skjermer og lys. Den har dessuten krankmontert Bosch Elektrisk motor på 250W, og ble levert med et batteri på 400Wh. Av tilleggsutstyr er det et Brooks lærsete, Hamax sleepy barnesete, tilhengerfeste og mobilholder.

KLAR FOR TUR: Kristian Stoll og junior er klar for avgang til barnehagen ombord på familiens Ble Label Transporter. Foto: Kristian Stoll

KLAR FOR TUR: Kristian Stoll og junior er klar for avgang til barnehagen ombord på familiens Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid. Dette er en av svært få longtailsykler som leveres med elmotor som standard. Foto: Kristian Stoll

– Hva bruker du sykkelen til?

– Jeg bruker sykkelen daglig, i all slags vær og i de fleste situasjoner. For meg innebærer det henting og levering i barnehage, sykling til og fra jobb (5 til 22km avstand hver vei – så langt), storhandling, trening alene, kombiturer (sykkel+buss, sykkel+bil osv) og avslappende kveldsturer – altså det meste. Stort sett i byen, men også på grusveier, stier og ikke minst snø. Hvorfor? Fordi den er like praktisk som en stasjonsvogn, gir frihetsfølelsen til en motorsykkel (mer, fordi jeg kan sykle hvor jeg vil), gir meg masse moro med barna, fyller hverdagen med gratis trening som ikke tar tid, er miljøvennlig og kult. Mye av dette kan med rette sies om vanlige sykler også, og jeg har syklet stort sett hver dag i mitt voksne liv. Men denne sykkelen gir meg andre muligheter og mye mer glede og muligheter enn en vanlig sykkel.

ALLSIDIG: Dette er den eneste longtailsykkelen som tar vanlig tilhengerfeste uten spesielle tilpasninger, siden den ikke kommer med brede lastebrett som dekker hjulakslingen bak. Her med en Nordic Cab tilhenger, som brukes året rundt. Foto: Kristian Stoll

ALLSIDIG: Dette er den eneste longtailsykkelen som tar vanlig tilhengerfeste uten spesielle tilpasninger, siden den ikke kommer med brede lastebrett som dekker hjulakslingen bak. Her med en Nordic Cab tilhenger, som brukes året rundt. Foto: Kristian Stoll

– Hva fikk deg til å velge denne?

– I starten jaktet jeg bare på et ekstra langt bagasjebrett sånn at jeg fikk plass til barnesete, sidevesker og bagasje oppå bagasjebrettet. En sykkel av vanlig lengde er nemlig lett å få med på kollektivt, på bil og er lettere enn andre transportsykler. Men å finne gode og lange bagasjebrett er faktisk ikke så lett, det ble fort til at jeg måtte ha ny sykkel for å få noe som passet over ens. Dette førte meg over i transportsykkelverdenen. I starten var jeg nysgjerrig på sykler med stort lasterom (for eksempel Bullitt, Urban Arrow, Madsen) fordi de er så lette å pakke og man får god kontakt med passasjerene.

– Hvorfor ble det ikke en av disse?

– Når jeg ikke gikk for noe sånt, var det fordi de ofte ikke kan kombineres andre transportmidler (bil, tog, buss osv), at de fleste er tunge i bratte motbakker og ikke er egnet i snø og utenfor asfalt. Dermed måtte det bli longtail. Jeg ville ha en der man kan bruke Hamaxseter festet på ramma (under setepinnen) fordi disse setene kan festes på omtrent alle vanlige sykler – også de uten bagasjebrett, de har flere modeller som kan tiltes bakover så barn sover godt på langtur, og at setene er lette og sikre.

GRUNNVERSJONEN: Slik ser Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid ut i nedstrippet versjon, slik den blir levert ny. Langt navn på lang sykkel. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

GRUNNVERSJONEN: Slik ser Riese & Müller Blue Label Transporter Hybrid ut i nedstrippet versjon, slik den blir levert ny. Dette er produsentens egen demosykkel, fotografert under prøvekjøring på Eurobike-messen i Tyskland i fjor høst. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Andre kriterier som var viktige?

– Dernest var det viktig at vi kunne feste sykkelvogn til akslingen istedenfor i ramma med div spesielle fester, igjen fordi det er fleksibelt og enkelt så vogna kan festes til andre sykler vi bruker. Neste på lista var at jeg ville prøve navgir for å minske vedlikeholdet, og jeg ville gjerne ha en komplett sykkel med skjermer osv.

– Hvorfor elektrisk motor?

– Elmotor seilte opp som viktig av flere grunner. Den kutter pendlertiden med over en halv time(kritisk for å rekke jobb etter levering av barn i barnehage om morgenen), gjør det mulig å velge å ikke komme frem gjennomsvett i møter osv, og gjør sykkel til et like lettvint valg som bil.

RYDDIG: En ramme som er bygget for elmotor sørger for ryddig kabelføring. Transporter Hybrid bruker første generasjon Bosch-motor. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

RYDDIG: En ramme som er bygget for elmotor sørger for ryddig kabelføring. Transporter Hybrid bruker første generasjon Bosch-motor. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Hva var det som gjorde at du landet på akkurat denne sykkelen?

– At jeg til slutt falt ned på denne sykkelen med denne motoren, var dels fordi denne Transporteren var den eneste jeg fant som kunne kjøpes der og da over disk i Oslo og som var klar til bruk umiddelbart. I tillegg hadde jeg prøvd flere andre R&M sykler og likte svært godt kombinasjonen av navgiret (Nuvinci N360) og den krankmonterte Bosch motoren med momentsensor.

GOD PLASS: Med barnesete montert på rammerøret blir det litt ekstra plass på bagasjebæreren. En annen fordel er at setet fra Hamax kan lenes bakover i soveposisjon. Foto: Kristian Stoll

GOD PLASS: Med barnesete montert på rammerøret blir det litt ekstra plass på bagasjebæreren. En annen fordel er at setet fra Hamax kan lenes bakover i soveposisjon. Foto: Kristian Stoll

– Hvorfor er momentsensor viktig for deg?

– Momentsensoren gjør at så og si alle som prøver den har følelsen av «å sykle på ordentlig, bare med mere kraft» – det er ingen mopedfølelse, der motoren bare drar deg avgårde! Den bare forsterker ditt eget tråkk på en diskret måte. Tysk Bosch levert av en fysisk forhandler med garanti i Oslo er også meget attraktivt når sykkelen skal være i daglig bruk. Det  var også viktig for meg å kunne ta av batteriet for å lade og oppbevare det inne.

– Fordi?

– Vinterstid er dette viktig for å få maks effekt ut av batteriet, det gjør at jeg slipper å bære inn sykkelen der det ikke finnes utekontakter og det er en enkel måte å fjerne en dyr del som kanskje er attraktiv å stjele. Det er en god sylinderlås integrert i batteriet, dermed festes og sikres batteriet på en enkel måte. Og så er det et poeng til med elmotor for min del.

– Og det er?

– Elmotoren gjør som kjent at intensiteten på syklingen blir lavere enn den er når jeg pendler med  vanlig sykkel. Dette gir meg mye bedre restitusjonsøkter etter trening, og dermed god restitusjon og fettforbrenning som bonus. Du kan lese mer om elsykkel og formforbedring her.

riese-muller-transporter-3

RIDE-THROUGH: Det er ingen grunn til å velge køen inne når man blir sulten på sykkeltur! Foto: Kristian Stoll

– Andre ting som bør nevnes?

– Ut over dette er jeg blitt veldig glad i sittestillingen (jeg er 182 høy, men både damer på 165 og karer på 193 sier de sitter godt), håndtakene, at det er reflekser i dekkene, ølkassefestene som følger med som standard og at lysene drives av elmotorbatteriet.

– Betyr det at du er fornøyd med alt?

– Det er mye som fortjener skryt, men selvsagt er noe å trekke for også.

– Kom igjen!

– Det viktigste for meg er at jeg gjerne skulle hatt et større gir-register. Jeg synes tråkkefrekvensen blir for rask ved ca 28 km/t. Dette bør kunne ordnes med en større krans eller en krans og girskifter foran, jeg har ikke undersøkt om det finnes enda. Gjennomsnittsfarten min med last ligger på 20,8km/t (der min ytelse ligger på 50-55% av maksimal puls, som er akkurat lavt nok til at jeg ikke svetter), mens farten opp bratte bakker ligger på mellom 8-16 km/t.

KLUKK? Trenger du å transportere en høne? Kristian Stoll demonstrerer at man ikke trenger bil for å drive med dyretransport. Det holder lenge med en Nordic Cab tilhenger. Foto: Kristan Stoll

KLUKK? Trenger du å transportere en høne? Kristian Stoll demonstrerer at man ikke trenger bil for å drive med dyretransport. Det holder lenge med en Nordic Cab tilhenger. Foto: Kristan Stoll

– Andre ting?

– Batterikapasiteten skulle gjerne vært større. Jeg kjøpte 400W batteri, som var det største de har – dette gir i snitt 31km på maksimal effekt (anslår at den går på maks effekt ca 50% av denne strekningen, på flater og nedover leverer jeg selv all trekkraft), som er akkurat nok til at jeg må ha med lader på jobb. I tillegg skulle jeg gjerne brukt Xtracycle-systemet, spesielt sideveskene fordi de er mye mer fleksible enn noe annet jeg har sett. En kanskje grei nok mellomløsning kan kanskje være å investere i Freerider fra Green Guru, selv om dette er noe jeg bare har sett på nett.

– Men ellers er alt ok, altså?

– Vel, det er dumt at det ikke er fester for drikkeflaske, pedalene kunne med fordel hatt mer friksjon, kjedekassa er litt skjør og jeg måtte smelte om fasongen på forskjermen for å få plass til vinterdekk med pigger. Sist men ikke minst skulle jeg gjerne hatt en stødigere støtte. Pr nå bruker jeg den (enkelt)støtta som fulgte med, men Evo leter etter en kompatibel To-fot-støtte som forhåpentligvis vil gjøre det trygt å laste opp to barn på bagasjebrettet uten å måtte lene sykkelen mot noe.

I PARKEN: Kristian Stoll deltok på Transportsykkel 2014 i Frognerparken i mai. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

I PARKEN: Kristian Stoll deltok på Transportsykkel 2014 i Frognerparken i mai. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

21 Comments

  1. Hei Kristian, fant dere en bedre støtte? eventuelt hvilken modell?

    Reply

  2. Jeg lurer også på støtte. hvilken er ideell Jeg har en Hebie fold-rex, funker bra, men nå har jeg slått den i stykker.

    Reply

  3. Her ville jeg helt klart ha valgt støtten med navnet Ursus Jumbo – den brukte jeg selv på min Trek-longtail, og den er suverent den beste jeg har vært borti. Ikke minst fordi den er mye mer bredbeint og dermed mer stabil enn andre versjoner jeg har sett. Anbefales på det varmeste, dessverre vet jeg ikke om noen norsk forhandler:
    http://transportsykkel.no/wp-content/uploads/2014/03/signe-kickstand.jpg

    http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-city-bike/bicycle-kickstand/bicycle-kickstand-double/ursus-double-bicycle-stand-jumbo-26-inch-black/

    Reply

  4. Om bare få dager kan jeg gi en fyldig rapport om bruken av Ursus Jumbo på Transporteren til Riese Müller. Vi har nemlig nylig gått til innkjøp av transportsykkel nr 2 (det som man før kalte konebilen), i vårt tilfelle en Transporter. I beste nerdestil har jeg nylig avsluttet en intens og altoppslukende researchfase som endte i to bestillingslister til henholdsvis chainreactioncycles.com og til hollandbikeshop.com

    Deriblant en Ursus Jumbo (hollandbikeshop selger disse til god pris).

    Reply

    1. Gratulerer med imponerende sykkelstall! Bare for sikkerhets skyld: Det ER ordinært støttefeste på ramma foran bakhjulet til RM Transporter, ikke sant? Ikke bare bak ved siden av hjulet? Klarte ikke se det på bildene nå, og ble brått usikker.

      Reply

  5. Takk for det. Trenger ikke noen ny transportsykkel med det første. Joda det er ordinært støttefeste på ramma forran bakhjulet. Jeg er mest spent på bakkeklaringen og om det blir trøbbel å komme opp for eksempel høye fortauskanter.

    Reply

  6. Det jeg er mest spent på er om Jumboen kommer i konflikt med kjedet i hevet posisjon. Har sendt en e-post til Ursus for å spør om avstand, men nå kan jeg jo bare vente til du Trygve har sjekket, supert!!

    Noen som sitter på andre modifikasjonstips til Transporter?

    Jeg har bestilt Surly Dummy vesker fra cyclecomponents og krysser fingrene for at jeg klarer å montere de sånn noenlunde, kan nok komme med en liten rapport på hvordan det går etter ar de er i hus.

    Reply

  7. Noe nytt ift. Jumboen Alf?

    Reply

  8. Skuffelsen var stor da jeg omsider hadde montert Ursus Jumbo på transporteren. Kunnet kjapt konstatere følgende:

    – Det blir konflikt med kjedet når man sykler. Avstanden fra kjeden til støtten er såpass liten at kjedet slår mot støtten dersom du kjører over en hump. Det er fult mulig å sykle, men i lengden blir dette både irriterende, samt at det sliter unødvendig på kjedet.

    – Problem nummer to var litt mer overraskende. Til tross for at jeg hadde målt (trodde jeg i hvert fall) så var ikke støtten lang nok i utfelt posisjon (altså når man skal sette sykkelen fra seg.) Dette kan kanskje forklares med at jeg har skiftet til litt mer komfortable og fetere dekk (Big Ben 2.35). Har ikke forsøkt støtten i kombinasjon med standarddekkene som sykkelen leveres med.

    Konklusjon: Uavhengig av dekkbredde vil jeg ikke anbefale Ursus Jumbo til Transporteren. (Støtten forøvrig ser ut til å være av prima kvalitet 🙂

    Reply

  9. Jeg bestilte også Ursus Jumbo, og jeg har standardekkene enda. Har kun hatt den montert et par dager. Regner med at den er 100% lik som Alfs støtte i målene, men jeg har litt annen erfaring:

    – Det er lite klaring mellom kjede og støtte, men hos meg så ser det ut til at dette går greit. Er enig i at kjedet kan kommer borti ved humper etc., men det ser i mine øyne uproblematisk ut da det tar nedi en flate og ikke en skarp kant.

    – Støttens lengde er perfekt ift. standardekkene, den holder sykkelen stødig som bare det. Den løfter ikke fremhjulet i hele tatt, så jeg forstår godt at med større dekk så blir den nok litt kort.

    Min konklusjon er at den er veldig godt egnet til sykkelen. Liker spesielt godt foldemekanismen.

    Vil foreslå at du får laget deg et avstandsstykke på ca. 1cm Alf. da vil ikke støtten komme i konflikt med kjedet, samt, den vil komme langt nok ned i utslått posisjon. Ser eventuelt de har en del adapter plater hos hollandbikeshop, muligens noe slikt kan gjøre nytten: http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-city-bike/bicycle-kickstand/bicycle-kickstand-parts/ursus-adaptor-plate-jumbo-slim/

    Jeg har i tillegg montert Surly Dummy bagger. Dette gikk forholdsvis greit, selv om de er tilpasset Xtracycle systemet. Fraktet nettopp en full handlevogn med plastposer hjem i går med god hjelp av baggene.

    Merker du forskjell på rullemotstand og komfort med tykkere dekk? har vært inne på tanken selv.. Har du gjort andre modifikasjoner?

    Reply

    1. Kult at Surly Dummy Bags passet, Frode! Vet at Evo Elsykler har montert Xtracycle X2-bager på Blue Label Transporter, så en slik nede i byen i vår. De så ut til å sitte helt utmerket. Hadde vært gøy å se bilder av både støtten og bagene, legg gjerne ut på Transportsykkelforumet: https://www.facebook.com/groups/transportsykkel/

      Spent på hvordan det kan funke med mellomlegg på din sykkel, Alf! Beina skrår jo veldig bredt ut, så ikke ser at den kunne bli snau – selv om jeg tok for gitt at den passet til alt.

      Jeg monterte forøvrig en enklere tobeint støtte på vår BH Emotion (den overtok støtten som satt på Trek Transport da jeg byttet til Jumbo) – og der slang også kjedet nedi beinet på støtta i enkelte situasjoner. Det strøk bare over en gummibelagt del av støtten, så jeg lot det skure (bokstavelig talt). Funket helt fint. Men ser at det kan se helt annerledes ut hos deg.

      Reply

    2. Hei Frode! Jeg er også på jakt etter en mer stabil støtte til min Transporter. Er du fortsatt fornøyd med Ursus Jumbo?

      Reply

  10. Takk for nyttig korreks Frode. Innser at mitt forrige innlegg nok var skrevet i affekt, sterkt preget av nedslående resultater i mekkeboden. Muuulig at min dom over Ursus Jumbo var unødig hard.

    Topp å høre at den funker med standarddekkene. Dette er jo gode nyheter. Klirring fra kjedet i humpene er vel strengt tatt noe man kan leve med.

    Jeg er veldig fornøyd med litt fetere dekk. Komforten er merkbart bedre i følge min bedre halvdel som bruker sykkelen som sin daglig hente, bringe og sykle til jobben sykkel. Jeg synes også den tar humper og ujevnheter mye bedre. Det betyr selvagt mindre humping for de to som sitter bak også. På grusveiene i marka merker jeg virkelig forskjell. Jeg valgte Schwalbe Big Ben 2.35 (kjøpt hos Hollandbikeshop) fordi de har litt mer mønsterdybde enn Big Apple som jeg har på min andre transportsykkel. Merker forskjell når vi sykler innover i marka, særlig hvis det er vått og sleipt. Rullemotstanden er jeg usikker på. Med elmotor vil jeg påstå at forskjellen er minimal. Bredere dekk krever bredere skjermer. Jeg gikk for SKS Bluemels 65mm. Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt noen som var enda litt lengre og som i tillegg hadde skvettlapper.

    Styret ble også byttet ut. Samboeren min har ganske lang rygg og ønsket en litt mer oppreist sittestilling. Etter litt research falt valget på NC17 trekking handlebar (http://www.chainreactioncycles.com/no/en/nc-17-trekking-handlebar/rp-prod105843) Litt mindre bakoverbøy enn styret som blir levert med transporteren men gir en behagelig og noe mer oppreist sittestilling. Forskjellen er ikke stor men nok til at samboeren min er fornøyd.

    I tillegg har vi satt på en frontbærer. Valgte å prøve Riese&Müller sin egen frontbærer som festes direkte på styrerøret. Det jeg har merket under bruk er at svingegenskapene til sykkelen ganske fort blir påvirket hvis jeg prøver å lesse på for mye. Antar det kan ha sammenheng med ganske slak vinkel på styrerøret. Har forøvrig kjøpt en stabilisatorfjær som jeg enda ikke har fått montert. Trolig vil den hjelpe på litt. For vår del blir nok frontbæreren en mellomløsning frem til vi kan bytte ut de to store Yeppsetene bakpå med noen mindre juniorseter uten fotbeskyttere som går ned langs siden av hjulet. Da kan vi sette på store eller små sykkelvesker.

    Supert å høre dine erfaringer med Surly sine Dummy bagger. Jeg avventer litt til vi får satt på andre barneseter bakpå. Takk for tips om avstandsstykker til Jumbostøtten.

    Reply

  11. Har du link til frontbæreren Alf? Klarte ikke å Google meg frem til den..

    Reply

  12. Jeg så den ved en tilfeldighet på riesemüller sine egne nettsider. Den er avbildet på et av forsidebildene av Charger gx sykkelen. De hadde tatt den inn hos evoelsykler uten at jeg vet hvor mange de har på lager. Den funker finfint og ser snasen ut men min erfaring er at styringen påvirkes ganske mye hvis du lesser på for mye. Men for småting som du vil ha lett tilgjengelig er det gull. Vurderer å stripse på en kurv sånn at jeg slipper å stroppe alt fast hele tiden.

    Reply

    1. Aha, jeg la ikke merke til før nå at denne bæreren faktisk klemmes direkte til selve styrerøret. Det forklarer hvorfor du merker tyngden så godt med noe bagasje på. Hadde den vært festet til selve ramma, hadde ikke dét vært noe problem. Jeg har festet min kurv direkte til aksling og (stiv) gaffel foran. Merker at mye vekt påvirker styringen og gjør den tregere, men tror jeg har programmert dette inn i motorikken min nå – med andre ord kompensert med tilvenning. Skulle dog fryktelig gjerne hatt festepunkter direkte på rammerøret foran, slik Yuba og Xtracycle har.

      Bilde av Charger med frontbæreren (som jo er en smart måte å løse det på, siden man ikke kan feste den til verken ramma eller dempegaffelen): http://en.r-m.de/wp-content/uploads/2015/07/16_BL_Charger_Gx_53_Curry_3531.jpg

      Reply

  13. Hei! Me har ein Blue Label Transporter og har installert Yuba si dobbelstøtte på den. Det var eit styr å få til – men sykkelmekanikeren vår fiksa det. Vart dyrt til saman, men verdt det no. Den står støtt som eit fjell. I tillegg har me òg ein frontbærer, og xtracycle-vesker. Den burde definitivt ha kome med alt dette frå butikken, men kjekt å ha fiksa den opp til vår bruk i alle fall:) Me har elles stort sett eitt barnesete på bagasjebrettet – som akkurat ikkje kjem i vegen for veskene – og har feste til eit sete foran òg, til dei tilfella me fraktar veldig mykje bakpå, eller har med oss to barn. Vurderer å finne på eit slags regntrekk for passasjeren inspirert av diverse amerikanerar på nettet, men har ikkje kome så langt enda.

    Her er eit bilete av fullasta longtail med sykkelvogn på veg til toget for skihelg: http://pho.to/9lGaD

    (Det var ikkje longtailen som endte opp med å trekke sykkelvogna i dette tilfellet, det var ein anna el-sykkel som òg hadde barnet i sykkelsete, men me syntes det var litt stilig at me kunne fått med oss alt på éin sykkel, om ønskeleg. Kunne sikkert fått plass til barnet inni vogna på eit vis.)

    Reply

  14. Hva med å bruke 28″-varianten av Ursus Jumbo-støtta? Det har ikke all verden å si om den blir et par centimeter for lang

    http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-city-bike/bicycle-kickstand/bicycle-kickstand-double/ursus-double-bicycle-stand-jumbo-28-inch-black/

    Jeg vurderer å kjøpe en Transporter, men syns det er snaut med informasjon om ekstrautstyr. Skulle gjerne hatt brede plater på kjedestagene, men det ser det ut til at man må spikke selv.

    Syns det ser ut som den leveres med for smale skjermer, så de må byttes til noen bredere. Også skulle jeg gjerne ha droppet barneseter til fordel for sittepute, stoker bar og bøyler. Finner ingen informasjon om for eksempel Yuba sine deler vil passe.

    Stoker bar: http://yubabikes.com/cargobikestore/add-ons/45-hold-on.html
    Sittepute: http://yubabikes.com/cargobikestore/add-ons/36-soft-spot.html
    Ring: http://yubabikes.com/cargobikestore/add-ons/138-ring.html
    Bamboo decks: http://0d252876a72f9721a06b-aca9d3a49c88e24942792bc24f7839de.r54.cf2.rackcdn.com/image/0e0a903783b55c3ef9e1fb63c83d9510f089ba39.jpg

    Reply

  15. Erla: Var det denne dobbeltstøtten dere kjøpte: http://yubabikes.com/cargobikestore/add-ons/104-boda-double-stand.html

    …og hvilken mekaniker monterte den for dere?

    Vi sykler daglig med to barn bakpå og trenger sårt en dobbeltstøtte – ser at det er er ulike erfaringer med Ursus Jumbo.

    Alle: Er det flere som har problemer med at giret frosser fast i vinterkulda? Noen forslag til løsninger?
    Vi har også lett etter sykkeltrekk som passer – har noen funnet noe godt alternativ?

    Reply

  16. …i tillegg, har noen erfaringer med å feste kurv (helst så stor som mulig) foran? Ser at flere foreslår Riese & Mullers fromtbærer, men vil gjerne ha noe med bedre lastekapasitet.

    Reply

  17. Dobbeltstøtte til R&M Transporter

    Jeg har nå brukt Ursus Jumbo på min ene transporter i 5 mnd. Konklusjonen så langt:
    – God dobbeltstøtte er gull verdt!
    Den fungerer så godt som støtte at jeg kan leve med de to hovedulempene: Jumboens utforming gjør at kjedet subber litt(noe som skaper en litt irriterende lyd) og går utover sykkelens kapasitet ift høye kanter.
    Monteringen kan sikker gjøres på flere måter. Jeg brukte det ferdigborrede hullet i rammen som er der for midtmonterte støtter. Mutteren som følger med støtta er utformet som en brakett/skive-denne valgte jeg å kutte til med vinkelsliper så den passer inni/nede i ramma, dette for å kunne bruke den medfølgende bolten og for å unngå et ekstra moment på denne.

    På den andre transporteren har jeg også dobbeltstøtte. Denne kan monteres rett på sånn den er, men er av typen der støttebeina samles og svinges inn og opp på motsatt side av rammen fra der kjedet er. Dermed unngår man problemet med at kjedet subber. Denne støtta er vesentlig smalere og fungerer dermed så mye dårligere som støtte enn hva Jumboen gjør at jeg klart foretrekker Jumboen selv om den subber.. samtidig tror jeg ikke en slik støtte kan bli særlig bred uten at kan/bakkeklaringen blir uakseptabelt dårlig.

    Et triks ift dobbelstøtter: Jeg ser at en del sliter med å få løftet opp sykkelen for å fa avlastet midtstøtten nok til at man får brettet den opp. Et lurt triks, som funker bedre og bedre med last på er å klemme inn bakbremsen samtidig som man drar sykkelen bakover og opp på bakhjulet. Da er det bare et ørite løft som skal til:) Kanskje med mindre man har en Madsen eller liknende sykkel med mye last forran bakhjulet…

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *