De fleste lastesykler med tre hjul har en diger kasse foran, og er definitivt ikke laget for å bæres ned trappene til t-banen eller opp i en leilighet i fjerde etasje. Kiffy er annerledes. Denne lettvekteren har en liten bæreplate mellom forhjulene, i form av en hylle der bagasjen kan plasseres og stroppes fast.

kiffy-six

Den franske industridesigneren Patrick Jouffret i designbyrået 360 har sammen med ingeniøren Norbert Peytour utviklet trehjulingen, som nå lanseres med en promovideo og egen webside – dog uten noen som helst informasjon om salgsstart eller tilgjengelighet.

kiffy-gamme_couleur

Peytour har åpenbart arbeidet med modellen lenge, men det var først da Jouffret tok hånd om formene at Kiffy ble lanseringsklar. Både rammen og det lille lasteplanet kan leveres i flere farger. Beltedrift og enkle girnav sørger for minimalt vedlikehold.

kiffy-seafront

De tekniske attraksjonene består av et hjuloppheng som lar deg lene deg over i svingene – og et design som lar deg koble løs fronten og trille styret og de to hjulene avgårde som en trillebag, mens bakenden står igjen.

Denne siste finessen får du på modellen Flash, mens den rimeligere Fix leveres uten delingsmuligheten.

Noen bakkesprinter er de dog ikke, uansett versjon. Kiffy leveres med to baknav: Ett singlespeed med fast utveksling, og ett med to gir. Hydrauliske bremser på begge forhjul sørger i alle fall for at nedoverbakkene kan forseres trygt.

kiffy-standalone

18-tommers hjulstørrelse gjør sitt til at Kiffy tar liten plass. Total lengde er kun 145 cm. Når den er delt i to, trenger du bare 53 x 57 cm gulvflate for å parkere delene. Perfekt for små leiligheter, eller for deg som vil ha med sykkelen på kontoret.

kiffy-betong

Jeg har sendt epost til produsenten, uten å få svar. Jeg håper en norsk importør kan gjøre det samme – og få svar. Denne lille saken hadde det vært gøy å se i en norsk butikk!

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *