Da Bullitt første gang ble vist på Berlin Fahrradschau den 1. september 2008, ble den mer enn noen annen sykkel et gjennombrudd for den moderne lastesykkelen. Bullittt veide halvparten av de klassiske Long John-modellene, var bygget i store aluminiumsrør – og var designet av to fyrer som liker fart.

Lars Malmborg var designer hos Winther Cykler, der han var ansvarlig for trehjulingen Kangaroo. Hans Bullitt Fogh var snekkeren som brukte Long John som arbeidskjøretøy ut på oppdrag. Hans mente det var på tide å lage en ny og bedre versjon, og foreslo at Lars burde fikse biffen.

Dermed var de i gang.

10499391_886606764700315_5150801327499652597_o

Alle foto: Hans Bullitt Fogh/Larry vs Harry Cargobikes

I dette intervjuet (som jeg gjorde for en stund siden og ikke har fått somlet meg til å skrive ferdig før nå) røper Hans Bullitt Fogh at Bullitt fortsatt produseres i en ganske liten serie på drøyt 500 sykler pr år. Men som urbant ikon for den nye cargobike-bevegelsen har den skapt seg et langt større avtrykk.

Mange har ventet lenge på en elektrisk versjon, som ikke bare bruker ettermontert navmotor. I morgen er Hans og Lars tilbake på sykkelmessen i Berlin – med den helt nye eBullitt.

De forsøkte tidligere i uka å dekke til nyheten med teaserbildet under, for å holde liv i spekulasjonene om hvilken motor de har valgt. Dessverre kan enhver elsykkel-nerd tydelig se Shimano-displayet på styret – og dermed er katten ute av sekken:

ebullit-yellow

Lars og Hans opererer under firmanavnet Larry VS Harry Cargobikes.

Lars er ingeniøren og designeren som tilbringer mange, mange uker hvert år hos rammebyggerne på Taiwan. Hans er den utadvendte markedsføreren som styrer butikken, sykler fort og langt, svinger seg høyt i sosiale medier og kort sagt fører ordet på vegne av duoen.

Heldigvis har Mikael Colville-Andersen i Copenhagenize sikret seg dette intervjuet der begge snakker:

Selv nøyde jeg meg med en prat med den uvanlig hyggelige Hans, før det var offentlig hvor og når den nye elsykkelen skulle lanseres. Vil du vite mer om hvordan Bullitt ble som den ble, og hva de tenker om neste skritt?

Værsågod, Hans!

– Bullitt er blitt en hit blant urbane transportsyklister. Men hvem er dere som står bak?

 – Ser du på sykkelbransjen som helhet, er vi en mikroskopisk spiller på denne banen. Vi er to mann – Hans Bullitt Fogh og Lars Malmborg – som startet med å forbedre den klassiske Long John-sykkelen som har vært brukt i generasjoner. Det holder vi fortsatt på med, med base og butikk i København og dyktige rammebyggere på Taiwan. Så har vi sett at mange verdsetter det vi  har bygget, men som sagt: Vi er en mygg i sykkelbransjen. Den består av fire-fem industrikjemper, som vi er langt, langt unna.

10533893_894593040568354_6967527440548304655_o

– Hva tror du er det mest attraktive med syklene dere lager?

– Vi hadde jo aldri trodd at vi skulle komme dit hvor vi er nå, og har diskutert hva i all verden det er vi har gjort riktig. Jeg tror det først og fremst handler om at syklene dekker våre behov. Jeg har en familie, vi har to Bullitt-sykler, og de dekker nitti prosent av våre transportbehov i det daglige. Det er ikke mange som vil svi av 20 000 kroner på en sykkel bare fordi den er kul – den må faktisk ha en tilsvarende nytteverdi. Samtidig har Bullitt denne x-faktoren som gjør at folk får lyst på en. Den kommer i mange farger, den er sporty, den er morsom.

– Hvordan begynte Bullitt-prosjektet?

– Jeg er en sykkelfrik som har hatt masse sykler opp gjennom årene. En dag begynte jeg å pimpe opp en gammel Long John med nye komponenter, og etterhvert oppdaget jeg at både raceren og terrengsykkelen ble stående og støve ned. Jeg valgte Long John hver gang, fordi den dekket behovene mine. Jeg arbeidet som snekker, og brukte sykkelen som varebil. Så begynte tankene å snurre: Hvordan kan dette gjøres bedre? Hvordan kan den bli lettere, raskere, stivere – med andre ord enda mer fristende å bruke hver dag? Jeg liker raske sykler, og jeg liker nyttige sykler. Jeg snakket med Lars om dette. Han er ingeniør og designeren av oss. Dermed kom denne sykkelen fram på tegnebrettet. Og så begynte det hele. Navnet tok vi fra mitt mellomnavn, det kommer fra min farfar – han kom fra Bullitt i Kentucky.

10548787_878761722151486_1398268010463363959_o

– Hvor er de viktigste markedene deres?

– Det er Europa som betyr klart mest, og Tyskland er kanskje spesielt viktig for oss. Tyskerne er litt som Danmark, bare at de er mange flere. De er ikke redde for nytt utstyr og er villige til å betale for kvalitet. Frankrike og England åpner også fint opp nå, og vi selger jo til stort sett de fleste landene på kontinentet. USA åpner seg også stille og rolig opp. Vi prøver oss fram i Australia og Japan, men det er det europeiske markedet som er vårt marked. Vi selger godt i Holland, men der har man jo også en litt annen sykkeltradisjon. De sykler mer på tunge, gamle sykler. Bullitt er nok ikke så tiltalende for den jevne mann i gata, og det har overrasket meg litt.

885677_1030014007026256_3462767753051672149_o

– Jeg har inntrykk av at særlig budsyklistene er glade i Bullitt?

– Vi så fort at sykkelbudmarkedet nå har endret seg. De sykler ikke lenger med brev og papirer – de frakter gods. De har fått større leveranser, og mange har derfor gått over til lastesykler. Dermed trenger de noe tar mye last, og som både er hurtig og stabilt. En periode gikk 30-40 prosent av syklene våre til profesjonelle sykkelbud, og vi brukte også mange av dem i startfasen – for å bli synlige i bybildet.

10005937_820650511295941_797885738416045371_o

– Dere er synlige på nettet også, i langt større grad enn hva produksjonsvolumet skulle tilsi?

– Ja, vi er blitt store på nettet og ser fascinasjonen, men nettet kan være farlig om du ikke har kvaliteten i orden. Hvis kravstore kunder opplever brudd og feil, så tar det ikke lang tid før de bildene kommer på nett. Men her kommer det jeg mener er vår styrke: Vi er gode til å utvikle. Vi har svært høye krav til kvalitet, ting bare MÅ være i orden. Det er en grunn til at min kollega Larry i en lang periode har tilbrakt ti måneder i året på fabrikken vi bruker på Taiwan. Det handler om kvalitetskontroll og kontinuerlig videreutvikling av detaljene. Se på Christianiasykkelen, den har vært nesten uendret de siste årene – mens det har skjedd mye med Bullitt siden de første syklene kom for sju år siden.

892189_735265093167817_1064883358_o

– Hvordan selger de elektriske versjonene?

– Vi selger riktig mange av e-Bullitt med navmotor fra kanadiske BionX, og dette markedet eksploderte i 2012. Det er kjempestort nå. Vår sykkel har en utsalgspris på rundt 30 000 kroner, og det er jo like mye som en varebil. Men du har et kjøretøy som kan brukes i yrkessammenheng, og det ser vi mer og mer av. I Tyskland og Holland er det kjempestort med elektrisk drevne sykler til yrkesbruk.

– I fjor høst så vi en Bullitt med Brose midtmotor på en tyske varemesse – når kommer den på markedet?

– Den sykkelen var kun en demoversjon som ble laget av Brose selv til Eurobike-messen. Selv om den var fantastisk å kjøre, så blir det av ulike årsaker ikke Brose som blir vårt fremtidige valg av motorsystem. Nå tilbyr vi BionX motor i bakhjulet, men er alltid på utkikk etter nye systemer. Hva som kommer i framtiden kan jeg ikke si noe mer om ennå. Konkurrentene kikker oss jo stadig over skulderen.

1399097_815756128452046_636638168_o

– Hvor mange sykler lager dere i året?

– Vi ligger på omkring fem hundre, og beveger oss stadig oppover. Men er som sagt fortsatt bittesmå, målt opp mot giganter som Giant, Trek og Specialized. Det er mer naturlig å sammenlikne oss med våre kolleger i Nihola og Christianiabikes. De er også store sammenliknet med oss, men jeg er ikke redd for de direkte konkurrentene våre som bygger andre typer cargobikes. Vi er alle små, og det er plass til alle. Jeg er mer opptatt av hva som kan skje den dagen en av de virkelig store aktørene i sykkelbransjen ser hva vi gjør, ser at volumet øker – og tenker: Disse syklene kan vi bygge billigere.

– Hva skjer da?

– Da kommer de til å se nøye på en Bullitt! I mine øyne ligger vi teknisk sett langt foran de andre syklene i denne kategorien, og dermed er vi også de som det er mest fristende å kopiere. Det har faktisk allerede skjedd, i en modell fra Triobike her i København som jeg anser som en ren kopi. Nå venter vi bare på at de store merkene også skal gjøre det samme.

– Eller kjøpe dere opp, kanskje? Har dere blitt kontaktet av en av de store?

– Nei, men jeg ville jo håpe at de kommer til oss i stedet for bare å kopiere produktet. Men pr i dag er vi ikke til salgs. Vi har masse å komme med framover. Bullitt er ikke den eneste sykkelen fra oss, selv om den selger svært godt.

– Hva er på vei?

– Vi kan godt tenke oss en mindre modell. De siste par-tre årene har vi hatt en slik modell klar, men vi vil at Bullitt skal være 100 prosent før vi går videre. Vi gjør stadig bittesmå justeringer, finpusser detaljene. Vi kunne også godt tenke oss å lage en folkesykkel, en gjennomført sykkel uten 27 gir og all den bullshit jeg ikke trenger. Hvor er den gode sykkelen som du setter deg på og sier «dette er kvalitet, her er alt i orden», men som ikke koster 10 000 kroner og er fancy og håndlaget?

10697156_917295124964812_6432048111477211263_o

– Jeg blir mer nysgjerrig på lille-Bullitten. Hvordan vil den se ut? Jeg så dere delte bildet over  av en forkortet utgave av Bullitt på Facebook i fjor sommer. Altså helt lik dagens modell, bare kortere. Blir den slik?

– Det får du tidsnok se, men du kan jo også se for deg en kortere modell med lasteplanet over forhjulet. Det er noen utfordringer med et slikt design, men de tar vi – og sykkelen vil helt klart ha vår signatur. Jeg vil kalle den en liten revolusjon innen lastesykler, så kopistene skal få nok å jobbe med videre framover også.

– Den distinkte design-signaturen som Bullitten har, hvordan oppsto den?

– Det er Larry som står bak den. Vi lette som nevnt etter svakhetene i en Long John, og endte med å lage ramme og lasteplan i ett stykke. Vi ville ha det enkelt og solid, og samtidig lett. Ut over dét var det ingen grunn til å gjenoppfinne det som allerede funker. Min gamle Long John var et fantastisk kjøretøy, og er det fortsatt. Dette med lastesykler er ikke religion. Det er kun et verktøy som mange velger for sin hverdag, simpelthen fordi det er enklest og best.

10608201_902310519796606_2973848269054931497_o

– Hva har vært det beste for dere to i Larry vs Harry de siste par årene?

– Det har vært gleden ved å utvikle produktet, som vi har fått mer tid til det siste året – og støtten fra våre fans. Jeg vet at det høres ut som et sitat fra et dårlig boyband, men det er disse to tingene som skaper drive hos oss. Oppmerksomheten rundt det vi gjør med syklene våre er noen ganger helt overveldende. Det forplikter og minner oss om at det er noen der ute som virkelig verdsetter det vi lager. Når jeg ser at andre deler min egen begeistring, så blir jeg glad – og så gidder jeg å jobbe 70 timer i neste uke også.

Norsk importør av Bullitt er Oslo Transportsykkel, som holder til i Ivan Bjørndals gate 3 på Lilleborg.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *