Noen av dere kjenner kanskje det tyske elsykkelmerket Grace, som siden 2008 har levert sykler i luksus-segmentet? Og kanskje du har hørt om elsykkelen Smart, som selges via bilprodusenten Daimler Benz’ småbil-merke med samme navn?

heisenberg-cargo1

Nå er Grace-gründerne og Smart-utviklerne tilbake med et helt nytt merke – HNF Heisenberg – og en helt ny lastesykkel: HNF Heisenberg CD1 Cargo. Den skal ifølge produsenten tåle hele 160 kilo last på planet, og 240 kilo totalvekt inkludert fører.

Og ser du den helt i profil, ser den ved første blikk ut som en vanlig tohjuls lastesykkel med plan foran.

heisenberg-cargo2

Men straks du ser mer, oppdager du at den faktisk har to forhjul der foran lasteplanet – og et avansert hjuloppheng med justérbar krengefunksjon via en støtdemper på hvert hjul, samt doble skivebremser.

En spak på styret kontrollerer demper-enhetene, og lar deg velge om du vil låse hjulopphenget foran og kunne laste på varer eller barn uten noe krenging i det hele tatt, om du vil ha litt sideveis bevegelse – eller kjøre med helt aktiv forstilling som lar deg lene deg over til siden som på en vanlig sykkel.

Assistansen leveres fra en Bosch Performance CX-motor, koblet til det kraftigste batteriet Bosch leverer – med kapasitet på 500 Wh. Et lydløst belte har erstattet kjedet, og midt i bakhjulet snurrer en trinnløs, værbeskyttet girkasse fra Nuvinci.

heisenberg-cargo3

HNF Heisenberg CD1 ble lansert på Eurobike for et par uker siden, da bare med et enkelt lasteplan dekket med edeltre. Planet er 65 cm bredt og kommer i tre ulike lengder, på 45 og 68 og hele 91 cm langt – bransjens største plan!

På hver side av planet er et skinnesystem som kan brukes for å feste tilbehør. Jeg likte det jeg så, men klødde meg i hodet likevel: Hvor er barnesetene? Hvor er lastekassa? Hvorfor lansere en naken sykkel?

heisenberg-front-top

Jeg hadde altså ikke fått med meg strategien:

HNF Heisenberg har oppsøkt spesialister på barnetransport og verktøyfrakting, og utvikler nå lasteløsninger sammen med disse. Tyske Sortimo er først ut: De lager vanligvis vertøyskap og innnredning til varebiler, med lekre og låsbare løsninger.

De har åpenbart sett at kundene trenger alternativer til varebilen i de tett trafikkerte bykjernene, der både arbeidsfolk, gods og verktøy blir stående fast i bilkøer som koster både tid og penger.

heisenberg-sortimo-procargo

I går lanserte derfor Sortimo sin versjon av HNF Heisenberg CD1.

LES OGSÅ: Den tyske bloggeren Jan Steinberg prøvekjører CD1 på Eurobike-messen

Den har fått navnet Sortimo ProCargo CT1 (klikk for brosjyre i PDF) – en yrkessykkel skreddersydd for næringsdrivende som trenger å ha med seg mye verktøy eller varer. 

Den kan skreddersys til ulike behov, med digert verktøyskap eller kasse med lette nettingvegger. Fremst har den et låsbart bagasjerom, med plass til hjelm, verktøy og en ekstra jakke.

Som trehjuling er sykkelen enklere å sykle i lav fart med tung last, samtidig som krengefunksjonen lar deg kjøre like kjapt i svingene som enhver annen sykkel.

procargo-ct1-schmal-3

Neste versjon ut skal ifølge meldingene fra Eurobike være en familieversjon, som HNF Heisenberg utvikler sammen med en veletablert, men ikke navngitt, produsent av barnetilhengere for sykkel.

Med andre ord: Vi kan trolig vente oss seter og sittekomfort et hakk over de enkle trebenkene som klassiske kassesykler bruker, og en kalesje som trolig vil være på linje med de beste barnehengerne. Er det lov å håpe på lukkbare åpninger med luftenetting og justérbar solskjerming?

I mellomtiden kan vi nyte synet av Sortimo Procargo CT1, som ser ut til å være usedvanlig gjennomført.

– Dette er Sortimos svar på urbaniseringen, sier selskapet selv i en pressemelding.

– Fortettingen i byene gjør at stadig mer tjenesteyting må leveres i urbane områder, på en måte som forhindrer svevestøv og forurensende utslipp. Den naturlige konsekvensen av dette, er et skifte til nye transportmidler. ProCargo CT1 viser hvordan dette kan fungere. Den forener lastemulighetene i et lite nyttekjøretøy med fleksibiliteten til en sykkel, konstaterer Sortimo.

heiseberg-aksel

HNF står forøvrig for Hecken, Nicolai & Friends – og de to første navnene tilhører gründerne Michael Hecken og Karlheinz Nicolai. De to etablerte merket Grace i 2008 – og solgte de siden til sykkelprodusenten Mifa.

Som nevnt sto de to også bak utviklingen av elsykkelen Smart, som Daimler Benz lanserte i 2012.

procargo-ct1-gitterbox-1

Kalle Nicolai har også sitt eget sykkelmerke – og har dessuten imponert oss terrengsykkel-nerder med sitt designtalent helt siden han jobbet i AMP Research i 1991, der han bidro til utviklingen av Horst Link-systemet (den tidens raffeste fjæringsssystem for fulldempede sykler).

Med i HNF Heisenberg-prosjektet har de to tatt med seg Benjamin Börries fra Grace, og sammen akter de å selge syklene direkte via nettet. Ifølge gründerne skal deres kvalitetskontroll i både produksjon og ferdigstilling ligge på et så høyt nivå at feilprosenten kan reduseres betraktelig.

procargo-ct1-schmal-1

Hvis noe går galt i løpet av garantitiden, sender de heller en kvalifisert mekaniker hjem til deg for å fikse sykkelen – slik enkelte luksusbilmerker yter direkte assistanse ved teknisk stans.

HNF Heisenberg har også en serie vanlige elsykler, både for terrengbruk og bygater. Men siden det er lastesykkelen vi er mest interessert i, kan du kikke nærmere på spesifikasjonene her:

skjermbilde-2016-09-24-22-20-20

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

2 Comments

  1. Etter å ha byttet hele “drivlinja” på min sykkel med krankmotor for tredje(?) gang så er interessen for vedlikeholdsfrie og innebygde komponenter som dette Nuvinci-giret større enn noen gang. (Og, ja, jeg suger på vedlikehold…) En gang jeg stoppet deg like ved Operaen fortalte du at innebygde gir tåler mindre og rett og slett risikerer å bli tråkket i stykker. Det rimer også med at bl.a. Bosch “trimmer ned” ytelsen på modeller med nav-gir. Ihvertfall gjorde de det tidligere. Men hvordan henger det sammen med valg av CX-motor og bruk av Nuvinci-giret på denne lastesykkelen som åpenbart er laget for å tåle tung vekt, og dermed antageligvis tunge tråkk? Har det skjedd en gledelig utvikling her? Ville du anbefalt nav-gir til oss som er sprekkferdige av stolthet hvis vi klarer å rense kjedet en gang i året (istedenfor ukentlig, som vel er nødvendig for å unngå “slipepasta”-effekten)?

    Reply

    1. Hei Steinar!

      Jepp, jeg nevnte for deg at noen girnav er utsatt for overbelastning og slitasje når de møter sterke krefter i drivlinja. Da tenkte jeg spesielt på de rimeligere girnavene, som Shimano Nexus og Alfine. De funker fint og er ikke dårlige nav, men jeg kjenner flere som har tråkket i stykker begge. Da snakker vi om store syklister som har dratt tung henger i motbakke. Disse girene er egentlig ikke laget for den type bruk.

      Men det finnes robuste navgir: Rådyre og tyske Rohloff er et eksempel, men også her møter vi et problem – nemlig at du må slakke på gassen for å skifte til neste gir. Det funker bare sånn passe med de fleste elmotorsystemer, selv om enkelte nå lager sensorer som lar motoren tilpasse pådraget til girskiftingen.

      Nuvinci er ganske annerledes enn noen av de andre girnavene, fordi det er trinnløst. Dermed slipper du akilleshælen som handler om girskifting – det går supersmooth og smidig for seg, uten at navet trenger å flytte på tannhjul og smådeler. Utvekslingen skifter simpelthen ved at kuler endrer vinkel inne i navet. Du kan se mer om dette her: http://www.fallbrooktech.com/nuvinci-technology

      Nå vet ikke jeg noe om hvor mye krefter disse navene tåler å belastes med, men jeg ville ikke bekymret meg. Det er en grunn til at stadig flere elsykler kommer med Nuvinci, på tross av at dette er tunge nav som heller ikke er de mest effektive, jeg hører stadig påstander om at de stjeler litt krefter i form av friksjon, men har til gode å se tørre tall. Og med kraftige elmotorer så er det for mange et ikke-problem uansett.

      Svaret mitt er dermed: Jeg anbefaler girnav, men hvilket du skal velge, avhenger av hva du skal bruke det til. Jeg har syklet i mange år med Shimano Alfine på strømløs sykkel og likte det godt, men ville ikke hatt det på min Big Dummy, fordi jeg er usikker på hva det tåler i lengden av heavy duty bruk.

      Samtidig vet jeg folk som sykler med Alfine 11 på elektrifisert Bullitt – og er fornøyd. Beklager vagt svar. Det er ikke noen enkel fasit her.

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *