Med sine evner til å kombinere romslig og fleksibel lasteplass med smidige kjøreegenskaper også i tett bytrafikk, har kassesyklene med to hjul blitt en favoritt hos mange. Og nå begynner det endelig å bli mye å velge mellom.

hercules-cargo-2017-36861

En ny konkurrent i familiesykkel-segmentet er Hercules Cargo, som importeres av Greenspeed i Drammen. Dette er en tysk premium-sykkel med Bosch-motor, og vi fikk prøvekjøre Norges første eksemplar på Hellerudsletta sist helg. Modellen ble lansert i fjor, men har ikke kommet i handelen før nå.

Hercules-Cargo_blue

BLÅDRESSEN: Hercules Cargo skal også komme i blått, for den som vil synes litt bedre i trafikken. Foto: Hercules

Her kan du lese hva jeg skrev om Hercules Cargo i juli 2015

Førsteinntrykket? En lettkjørt og romslig arbeidshest, med en smart finesse som ingen andre har: Den kan deles i to uten verktøy, og fronten kan brukes som trillevogn.

hercules-cargo-2017-37199

Jada, vi har sett delbare kassesykler før – både Riese & Müller Load og Douze kan med litt verktøy deles for enklere lagring og transport, mens longtailen Tern Cargo Node kan slås sammen. Men det er bare Hercules som har løst det slik som dette:

hercules-cargo-2017-37209

To små hjul kan lett vippes ned bak lasterommet, før du kobler av hele fronten med fire spaker og litt håndsnurring på skruene. Hele styremekanismen forblir en del av fronten. Et par grep frigjør kabler og bremseslangen til bakenden, og vips:

hercules-cargo-2017-37215

Du kan trille hele fronten rett inn i butikken og komme ut igjen med sykkelen ferdig pakket.

Siden styret med et håndgrep kan vippes til en lavere og mer bakoverlengt stilling, er det lett også for de små å trille. Signe (6) var svært begeistret over trillefunksjonen, ikke minst fordi den var så lett å styre rundt svingene.

hercules-cargo-2017-36881

Når de ikke er i bruk, er hjulene vippet opp og er ikke i veien for noe. Et lavt innsteg sikrer at det er superenkelt å gå av og på sykkelen – en stor fordel med barn i kassa foran. Her ser du sykkelen med ett batteri, men den vil også kunne fås med to batterier etterhvert, slik som Riese & Müller fra 2017 også tilbyr på sine lastesykler. Da snakker vi om en skikkelig arbeidshest!

Hercules Cargo framstår som en robust og gjennomtenkt sykkel – det er i alle fall inntrykket jeg sitter igjen med etter en halvtimes prøvekjøring. Lasteplanet er en stålplate med hull som slipper gjennom vann og søle – og enda viktigere: Det er uvanlig bredt!

hercules-cargo-2017-36874

Sittebenken måler hele 59 cm i bredden og er 25 cm dyp. Jeg tror ikke noen av konkurrentene slår den noteringen – basert på tallene jeg har sett.

Til sammenlikning: Workcycles Kr8 er 40 cm bred i gulvet (men veggene skråner opp til 50 cm åpning øverst), Bullitts lasteplan er 44,5 cm bredt, Riese & Müller Load er 45 cm bred bakerst (men skrår til 39 cm foran), og Babboe City Mountain måler 48 cm i bunnen av kassa – for å nevne noen av målene som fabrikantene oppgir. Korrigér gjerne om noe er feil.

hercules-cargo-2017-36906

Selve planet er 68 cm langt, og det var nok til at min seks år gamle testkollega kunne sitte med strake bein framover. Hun kunne faktisk montere av og på sideveggene på kassa selv, noe som er et klart pluss. Flere kassesykler kommer med lastebokser som har faste vegger, og de som kan fjernes, krever ofte en del skruing.

På Hercules, derimot, slippes veggene ned i små spor på hver ende, og har to plugger på undersiden som korresponderer med hull i ramma. De sitter godt fast, men kan nappes rett ut på to sekunder.

hercules-cargo-2017-36824

Lasteplanet ligger lavt i bakkant, og styret stikker ikke framover – noe som gjør at selv store barn kan sitte på uten å dunke hodet oppi styret. Sittebenken er 17 cm høy, lasteplanet er 68 cm langt – 3 cm kortere enn Bullitt, men nok til at Signe kunne sitte med strake bein.

Hva så med kjøreegenskapene? Mange kvier seg for kassesykkel, fordi de ser så lange og ustyrlige ut. Det er det ingen grunn til: De fleste av disse syklene venner du deg til etter ti sekunder, og slik er det også med Hercules Cargo. Den føles stødig, trygg og lettsyklet, også på dårlig vei – der dempegaffelen foran bidrar til bedre veigrep og bedre komfort for barna foran.

hercules-cargo-2017-36893

Puten du ser ved seteryggen, er en sidestøtte som kan leveres for de yngste passasjerene.

Til nå er det kun Riese & Müller som har produsert kassesykler med fjæring. På sykler hvor barn og bagasje plasseres rett bak et framskutt, men lite forhjul, opplever jeg ikke fjæringen som luksus. Den er en praktisk og nyttig løsning: Signe og jeg tråkket oppover langs noen humpete tråkk i høyt gress, vi syklet over løs jord og grus – og kjørte til og med rett opp en ganske høy fortauskant på 90 graders angrepsvinkel, i ren nysgjerrighet. Null problem. «En gang til, pappa!».

hercules-cargo-2017-36887

Hercules Cargo har – på linje med flere andre lastesykler – et trinnløst Nuvinci girnav i bakhjulet. Men på denne sykkelen er det kombinert med det automatiske Harmony H-Sync-systemet som er utviklet sammen med Bosch – og som tar seg av giringen selv. Du trenger bare å velge hvor fort du liker å tråkke.

hercules-cargo-2017-36878Jeg må nemlig taste inn hvor mange pedalomdreininger pr minutt som jeg liker å sykle med (antall omdreininger kalles «kadens» på sykkelspråket). Deretter girer sykkelen automatisk ettersom farten endrer seg, slik at du kan tråkke like jevnt, uansett fart. Kadensen endrer du kjapt med pluss- og minusknappene på den lille kontrolleren ved venstre tommel.

hercules-cargo-2017-36922

Dette fungerte smidig nok på vår korte tur, men systemet krever at du tenker litt selv også. Om jeg hadde satt den til langsomme 50 tråkk pr minutt – så ble det ikke akkurat fest i motbakkene. Da ble sykkelen tvunget til å holde en for høy utveksling. Noen kjappe knappetrykk opp til 80 tråkk pr minutt, og vips: Masse krefter til rådighet, fordi systemet endelig kunne velge et lettere gir.

Hercules har foreløpig ikke sluppet noen kalesje, men et par hull i ramma tyder på at de har en plan. Sykkelen vil koste ca 60 000 kroner (altså betydelig billigere enn mange énseters, umotoriserte terrengsykler), og er nå på lager i Tyskland for rask levering via Drammen.

hercules-cargo-2017-36872

Posted by Geir Anders

Geir Anders started Cargobike Magazine – formerly known as Transportsykkel – back in 2012, to stoke up the new boom of electric bikes and cargobikes. He is also co-founder and the first editor of Scandinavia's leading mountain bike magazine Terrengsykkel, and works as an independent writer and photographer in Oslo, Norway.

One Comment

  1. Preben Torbjørnsen 28. January 2017 at 19:47

    Hei! Er det noen som har prøvd denne eller har noe å si om den? Lurer på om den er bra og anbefales?

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *