Det finnes selvsagt mange flere fine sykkelforretninger i Oslo, men akkurat nå er det blitt spesielt frodig nederst på Grünerløkka. Bydelen ved Akerselva kan nå varte opp med flere nye forhandlere for deg som vil ha noe annet enn de gode, gamle terrengsyklene, hybridsyklene eller racerne.

lokkaguide-kart2

Her følger en aldri så liten løkkarapport fra både de etablerte og de nye sykkelbutikkene – for deg som vil oppdage hva byen har å by på.

Tilfeldigvis helt ideellt for deg som allerede har bestemt deg for å dukke opp på Transportsykkel 2015 og Sykkelens dag i samme nabolag neste lørdag!

Jeg er selvsagt smertelig klar over at mange av dere slett ikke bor i Oslo og like gjerne skulle sett en guide til deres egen by. Men siden det nå engang er i hovedstaden at one-man-showet Transportsykkel.no ruller gatelangs med kamera, så er det her jeg kan bidra.

Men: Bidra gjerne med tips om dine lokale, gode spesialbutikker for sykkel i kommentarfeltet – så kan dette bli nyttig for flere! Og ikke minst: Ser du at jeg har glemt noen som burde vært med her, så prikk meg gjerne på skulderen via transportsykkel@gmail.com – så kan det hende at det hjelper!

Oslovelo – Nordre gate 20

En bakgårdsleilighet i Nordre gate ble i fjor høst forvandlet til en sykkelbutikk som dyrker de urbane klassikerne. Oslovelo er en bitteliten sjappe full av dyktige folk, startet av den fransk-kanadiske duoen Simon Paquin Dagle og Zakari Des Rosiers – som tidligere spesialiserte seg på fixie- og singlespeed-sykler i et kjellerlokale ved Alexander Kiellands plass. I fjor fikk de med seg makkerne James Lowley og Sarah Winge-Jørgensen og skapte Oslovelo.

Her finner du fargerike detaljer, klassiske, blankpolerte komponenter og ikke minst de legendariske sykkelkurvene fra amerikanske Wald. Oslovelo nøyer seg ikke med å bygge lekkerbiskener basert på ubrukte, japanske vintage-rammer (øverst på denne siden) – de har også satt i gang produksjon av egne bysykler i stål, i herre- og dameversjon: Ola og Kari.

Bygården skal rives om to år, og da må Oslovelo finne et nytt hjem i byen. Inntil da finner du dem her, i byens mest kompakte kombinasjon av verksted og butikk.

lokkabikes-oslovelo-1080466

lokkabikes-oslovelo-1080472

lokkabikes-oslovelo-1080457

lokkabikes-oslovelo-1080476

 

Oslo Transportsykkel – Nordre gate 20

Det er allerede gått en stund siden vi presenterte Aslak Moe og hans nye selskap Oslo Transportsykkel – landets første rendyrkede transportsykkelforhandler. I tillegg til importørstatus for det danske lastesykkel-ikonet Bullitt og de nederlandske arbeidshestene fra Workcycles, er Oslo Transportsykkel også forhandler av longtail-klassikeren Surly Big Dummy. Alle kan selvsagt elektrifiseres med Bafang-motor før levering.

Nytt av året er at butikken er på plass i samme gård som Oslovelo: Aslak Moe har showroom i bakgården, er tilstede i Nordre gate 20 daglig og tar også i mot kunder etter avtale. Med bakgrunn fra Oslo Elsykkel og den ambulerende verkstedtjenesten Hjemmesykkelpleien, er Aslak en svært habil mekaniker. I vintersesongen vier han også noe av arbeidstiden til det han faktisk er utdannet som: sceneinstruktør (ofte kalt teaterregissør).

Siden Aslak var ute da jeg var innom Grünerløkka sist, tyr jeg til et arkivbilde fra utvalget, en Workcycles Fr8 (foto: Henry Cutler, Workcycles), et bilde av Aslak fra i fjor – samt et av kunden Christina og hennes Workcycles Kr8. Fine greier!

workcycles-15

aslak-oslotransport-9196

transportsykkel-0145

Greenspeed – Vulkan (Maridalsveien 13)

Vis-a-vis Mathallen rett på den andre siden av Akerselva finner vi den splitter nye Greenspeed-butikken i det store og relativt nybygde Vulkan-kvartalet. Navnet er allerede velkjent: Gründeren Andre Sæther var tidlig ute i elsykkelmarkedet da han startet i 2010, og har forlengst sørget for at Greenspeed er godt etablert hjemme i Drammen, nå med tilholdssted i Globusgården.

Elsykkelspesialistene hos Greenspeed har et godt utvalg av europeiske merker – og butikken i Oslo selger først og fremst Hercules, Peugeot, Flyer, YouMo og Coboc. André har også stor sans for Xtracycle, og arbeider for å få disse fine longtailsyklene til landet – selv om produsenten selv ikke satser stort på Europa foreløpig.

Hjelmer, låser og vesker fra Abus, seter fra Brooks samt klær fra Club Ride er også på plass i den ferske butikken på Vulkan – med grønn løper utenfor døra. Innenfor er det Øyvind Sæther som tar i mot:

lokkabikes-greenspeed-1080442

lokkabikes-greenspeed-1080450

lokkabikes-greenspeed-1080452

lokkabikes-greenspeed-1080454

lokkabikes-greenspeed-1080447

Dapper Krankenhaus – Markveien 51C

Vi har besøkt Dapper opptil flere ganger før her på Transportsykkel, og det er ikke rart: De tre gründerne i Nordre gate har gått foran med et godt eksempel for alle som vil vise at kvalitet varer lengst. Selv om noen fortsatt tror de dyrker urban sykkelmote, er det solid fagkunnskap om sykkel som ligger bak både utvalg og service.

Dapper har solgt mer enn de våget å håpe på, og i fjor høst åpnet de egen sykkelavdeling med verksted, like rundt hjørnet for det første lokalet (som nå er viet klær, tilbehør og barberutstyr). Dapper Krankenhaus i Markveien 51C er nå stedet å gå dersom du vil kikke nærmere på syklene fra britiske Pashley, tyske Schindelhauer, nederlandske Vanmoof, finske Pelago og amerikanske Electra.

Verkstedsjef Johan Brox har også sikret seg norsk distributørstatus for de britiske godsakene fra Brooks, og har veggene fulle av klær, sekker, seter, kurver og andre detaljer for kresne by- og tursyklister. Et komplett utvalg fra Velo Orange er også en attraksjon. Dapper er forøvrig ikke bare blitt én av Europas største forhandlere av Schindelhauer. De er også den butikken som selger klart mest av de stilsikre gromsyklene fra Pelago – foruten Pelagos eget utsalg i Helsinki.

Si hei til Joachim og Johan, som er folka du møter her:

lokkabikes-dapper-1080630

lokkabikes-dapper-1080632

lokkabikes-dapper-1080620

lokkabikes-dapper-1080616

lokkabikes-dapper-1080624

Underdog Bikes – Nordre Gate 20

Hittil har Underdog Bikes vært nøyaktig hva navnet tilsier: Et subkulturelt custom-elsykkelverksted for brutalt motoriserte og eksentriske cruisere – med ikke altfor tunge bekymringer for hva som er godkjent på offentlig vei (noe som har gjort at jeg heller ikke har hatt stort å skrive om herfra). Men i det siste har innehaver Magnus Sørlie også favnet videre, og tilbyr også salg og ettermontering av Bafang-elmotorer og tilhørende batteripakker for alle som vil gjøre sin egen sykkel enda nyttigere.

Det ryktes dessuten at enda større planer for lovlige veitransportmidler er ferdig utklekket på verkstedkontoret oppe i tredje etasje i bakgården som han deler med Oslovelo og Oslo Transportsykkel. Det kommer vi tilbake til straks vi får snusen i hva dette dreier seg om!

I mellomtiden må jeg nøye meg med å vise et ferskt paparazzibilde fra Nordre Gate 20 (jada, sykkelen du ser har faktisk en motor i hvert hjul!), og et ikke fullt så ferskt portrett av Magnus fra Transportsykkel 2014. Værsgo!

lokkabikes-oslovelo-1080478

transportsykkel-0163

Oslo Sykkelverksted – Sannergata 29A

Nå forlater vi det sykkel-intensive nabolaget nederst på løkka, og beveger oss noen kvartaler oppover i retning Sinsen. I Sannergata finner vi Oslo Sykkelverksted, som i mange år har solgt fornuftige hverdagssykler og hatt et solid verksted til tjeneste. For et par år siden begynte også salget av elsykler å ta seg litt opp i butikken. Siden har salget eksplodert, og elsyklene er nå blitt en svært viktig del av hverdagen her.

I den elektriske sjangeren selger Oslo Sykkelverksted mest av merkene Haibike, Focus og Kalkhoff. Ukjente merker for mange her hjemme, men svært velkjente kvalitetsmerker for de som følger det tyske sykkelmarkedet – som uten tvil leder an i utviklingen av de moderne elsyklene. Vil du ha en prøvetur på strøm, er det bare å legge igjen ID-kortet i disken og trille avgårde.

lokkabikes-oslosykkelverksted-1080581

lokkabikes-oslosykkelverksted-1080583

lokkabikes-oslosykkelverksted-1080592

lokkabikes-oslosykkelverksted-1080579

 

Evo Elsykler – Vitaminveien 1

Vi kan ikke snakke om elsykkelbutikker på Løkka uten å bevege oss et par kilometer oppover langs Akerselva og ta med pionéren på Storo: Evo Elsykler med Jo Espen Bjerk i spissen var tidlig ute med å rendyrke det elektriske modellutvalget. Det som i 2011 var en bitteliten butikk tett på Storokrysset, er i dag vokst til å bli en ledende elsykkelkjede med forhandlere i hele landet, og egne, romslige butikker både på Storo og i Sandvika.

Evo Konsept AS har også sikret seg importørstatus på en rekke innovative og velrennomerte merker – som tyske Riese & Müller, spanske BH Emotion, nederlandske Urban Arrow, danske Butchers & Bicycles, franske Moustache og italienske El Ciclo. Evo Elsykler har byens ubestridt største utvalg av elektriske lastesykler – i tillegg til de vanlige elsyklene, selvsagt. De nederlandske barnesetene fra Yepp er også verdt å nevne fra utvalget her.

I mangel på splitter nye bilder, bringer jeg gründeren sjæl & junior med en Riese & Müller Load fra Frognerparken i fjor sommer – pluss Janca Klann, som var gjest på Transportsykkel 2014 og prøvesyklet Evos største transportsykkel: Urban Arrow.

transportsykkel-0169

transportsykkel-0080

Jo Espen Bjerk er motorsykkelentusiasten som ble elbil-designer og nå selger elsykler som varme hvetebrød fra butikken EV Oslo på Storo i Oslo. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Jo Espen Bjerk er motorsykkelentusiasten som ble elbil-designer og nå selger elsykler som varme hvetebrød fra butikken EV Oslo på Storo i Oslo. Dette bildet er forøvrig over to år gammelt, fra januar 2013. Butikken er utvidet betydelig siden. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

One Comment

  1. Fin gjennomgang. Jeg har vært inne på tanken om å lage noe tilsvarende selv, dog ikke med spesielt fokus på Grünerløkka. Men tiden har så langt ikke strukket til, sikkert ikke et ukjent problem for deg heller. Bra vi er flere som kan bidra på hver våre måter. Gode sykkelbutikker og sykkelverksteder trenger oppmerksomhet.

    Jeg skulle gjerne ha sett at noen av disse forhandlerne kunne være litt mer høyrøstede.Vi får stadig høre at restriksjoner på bilbruk og tilrettelegging for sykling er et problem for næringsdrivende. Men jeg er sikker på at disse næringsdrivende mer enn gjene vil ha bedre sykkeltilrettelegging, både av hensyn til sykkelmarkedet generelt, og for at deres butikker skal bli mer tilgjengelig for syklister. Jeg har tidligere vært inne på dette i min kommentar til linjen Nordregt, Møllerveien, Fredensborgveien. http://blogg.torvund.net/2014/12/30/missing-link-thor-olsens-gt-fredensborgveien-og-nordregate/

    Sykkelbutikker er like vikte som f.eks. klesbutikker, og arbeidsplassene i sykkelbutikker og sykkelverksteder er (minst) like viktige som andre arbeidsplasser.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *