Ja, folkens, det er bare å scrolle nedover og rynke på nesa – for her har vi noen av de minst grasiøse dingsene som du kan skaffe deg til sykkelen din. Er du en estetisk feinschmecker, beklager jeg selvsagt for øyeskadene. 

Cane-Creek-Thudbuster-LT

Som dere ser, snakker vi altså om setepinner med fjæring, en produktkategori som er nærmest totalt ødelagt av de tusener på tusener med billigversjoner som sitter på billigsykler i øst og vest.

Billigversjonene er kjent for å gi minimalt med fjæring, de slarker ofte like mye sideveis som de fjærer nedover. Årsaken ganske enkelt at de er laget for å være billige, og da må noe ofres. Som for eksempel funksjonen.

Slik ser typiske billigpinner ut. De funker, men ikke godt nok. Jeg har prøvd mange sånne, og de har ofte for kort og for stram fjæring til å gi god effekt.

billigpinner

De alternative setepinnene som du skal få se her under, ser kanskje snodige ut, men du verden hvor mye bedre de er! 

Med kvalitetsfjæring rett under setet, føles det som om du svever over brostein og grus og småhumper. Sykkelen din går direkte i Cadillac-modus, i stedet for å sende støtsignalene rett opp i ryggmargen for hver småstein du passerer. 

dempepinne-funksjon

Betyr dette at du trenger en slik superpinne? Niks. Du klarer deg selvsagt fint uten.

Du kan heller prøve å slippe litt luft ut av dekkene. Det hjelper mye, særlig hvis du er typen som pleier å pumpe dekkene knallharde for å minske rullemotstanden på grus eller småruglete underlag.

Her har nemlig både den ene og den andre og den tredje undersøkelsen konkludert med at knallharde dekk ikke hjelper på rullemotstanden, med mindre underlaget er glatt som et nylagt stuegulv.

DEKK: En samling dekk fra familiens ulike sykler i ulike størrelser.

FEITE NOK DEKK? Sykler du mye på grus, kan du trygt velge bredere dekk med litt mindre luft. Det gir deg ikke bare ekstra komfort – det gjør også at hjulene ruller raskere og mer effektivt fordi dekkene lettere absorberer de tusenvis av små ujevnhetene, i stedet for å løfte hele sykkelen (inkludert syklist) over dem. Men vil du virkelig oppleve storslagen luftpute-komfort, er en fjærende setepinne av god kvalitet det som trengs.

Lærdommen? Med knallharde dekk får du bare dengt rumpa di hardt, uten å tjene et sekund på det.

Straks du forlater strøken, nyfeid asfalt og begir deg inn på et hakk grovere underlag, så triller sykkelen din faktisk lettere med litt mindre luft i dekkene (les linkene over!). Og ikke minst: Med bittelitt mindre luft i hjulene, får du det litt mer komfortabelt på setet.

Men jeg snakker meg bort.

For denne teksten er jo ikke primært skrevet for snusfornuftige typer som orker å lese lange rapporter om dekktrykk og rullemotstand.

VINTERFJÆRING: Dette er min bysykkel fotografert i februar 2011 – med Suntour NCX setepinne. Fjæring under setet er ekstra fabelaktig på vinterstid, når det oppstår masse små vaskebrett og humper på vinterveiene.

VINTERFJÆRING: Dette er min bysykkel fotografert i februar 2011 – med Suntour NCX setepinne. Fjæring under setet er ekstra fabelaktig på vinterstid, når det oppstår masse små vaskebrett og humper på vinterveiene. For meg er løsningen med stiv gaffel foran og fjæring kun i setepinnen helt ideell i byen, den gir meg all den komforten jeg trenger.

Niks, dette er skrevet for deg som simpelthen elsker komfort og gjerne vil ha mye mer – uten å blakke deg. Da er dempede setepinner akkurat det du bør sette på lista over luksus som du har lyst på. Har du vond rygg eller insisterer på å sykle med tung sekk, er det ikke luksus en gang!

(Den ultimate luksusen er selvsagt fulldempede tursykler, mer om det en annen gang)

Det finnes to hovedtyper av slike setepinner, og denslags er det alltid greit å sette på et aldri så lite skjema:

Fjæringsløsning Virkemåte Fordeler Ulemper
Parallellogram
(alle pinnene i vår oversikt, unntatt USE)
En leddmekanisme gjør at setet beveger seg i bue litt bakover og nedover straks bakhjulet treffer en kant Minimal friksjon, reagerer kjapt på små ujevnheter Både vekt og prislapp er ofte høyere enn teleskop-pinner
Teleskopisk
(USE Vybe og alle billigpinner)
Et litt mindre rør beveger seg ned i hovedrøret på setepinnen, slik at setet går litt framover ved et støt nedenfra Enkel å lage, ergo rimeligere å kjøpe Mer friksjon, setet går på tvers av slaget fra bakhjulet

Hvis du la merke til illustrasjonen her oppe, ser du et vesentlig poeng: Når bakhjulet treffer en hump, får du vondt i rumpa. Det er fordi bakhjulet løfter sykkelen litt opp, veldig kjapt, slik at setet smeller opp og fram.

Setepinner med ledd gjør at setet kan møte dette smellet ved å bevege seg motsatt vei øyeblikkelig – på skrå ned og bakover. Leddene har minimalt med friksjon, og setet beveger seg dermed umiddelbart for å utlikne støtet.

Det kan se slik ut (meningsløst lang video, du trenger bare å se i 10-15 sek):

Da får ikke rumpa noen smell, og ryggen blir mindre sliten.

De billige, teleskopiske setepinnene forsøker å møte dette støtet fra bakhjulet ved å senke seg nedover i en annen retning, nemlig framover. Det er ikke like effektivt, og skaper ofte mer friksjon som gjør at fjæringen ikke reagerer like kjapt.

(Disse teleskopiske setepinnene har samme virkemåte som dempegaffelen, men den virker jo i riktig retning – siden den tar seg av støtene som kommer når framhjulet forsøker å løfte sykkelen over en hump).

OK… Nok teori!

Her er de setepinnene som jeg har mest tro på, i alfabetisk rekkefølge – inkludert min egen favoritt, som er billigst. NB: Dette er ikke en test, siden jeg kun har brukt to av disse. Dette er kun de som jeg selv ville vurdert til eget bruk.


byschultz-g1By.Schultz

Denne tyske setepinnen kommer fra skaperen av supersmarte SpeedLifter Twist – dingsen som lar deg heve og senke styret på null komma svisj, uten verktøy. Den lille stålfjæra inne i parallellogrammet kan byttes i ulike hardheter, og skiftes enkelt ved å løsne en skrue og åpne leddmekanismen. Jeg møtte konstruktøren Markus Schultz på Eurobike-messa da pinnen ble lansert i 2013. Et gjennomtenkt produkt fra en dyktig fyr, men litt vanskelig å finne i nettbutikkene.

Produsent: By.Schultz
Pris: 1450 kr (i Tyskland)


 

Cane Creek Thudbuster LT

thudbuster-ltDette er en setepinne jeg har brukt mye opp gjennom årene, mest til fjellsykling på stier – der den har gitt kjærkommen komfort til sykler uten fjæring på bakhjulet. Her er det kunststoff-puter i ulike hardheter som settes inn i parallellogrammet for å variere hvor stram fjæringen skal være. Ulempen er at putene blir stivere i kaldt vær, og at fjæringen ikke føles like silkemyk som pinnene med stålfjær. Men hvis du vil ha mest mulig fjæringsvei, er dette løsningen.

Produsent: Cane Creek
Pris: 2250 kr – men ofte på salg her



Cane Creek Thudbuster ST

thudbuster-stEtter at den originale Thudbusteren hadde vært på markedet i noen år, kom Short Travel-versjonen for de som bare trenger å bli kvitt vibrasjoner og småristing på grus og landeveier. Selve leddmekanismen er mye mindre, og rommer kun én kunststoff-pute. En slitesterk og velfungerende pinne, ofte brukt blant langtursyklister som vil skåne kroppen. Lettere enn Long Travel-versjonen også, om du bryr deg om denslags.

Produsent: Cane Creek
Pris: 2150 kroner – men ofte på salg her


 
Canyon VCLS 2.0/Ergon CF3

ergoncf3proDenne unike setepinnen er skreddersydd for konkurranse- og treningssyklister som ikke vil ha noe ekstra vekt (den veier kun 220 gram!), men gjerne vil ha en mye mer komfortabel tur på asfalt og grusveier. Den består av to separate halvdeler i karbon som bøyes i bak-fram-retningen når du møter en hump. Ergon og Canyon eies av to brødre i tyske Koblenz, og dette er et samarbeidsprosjekt som selges under begge merkenavn. 

Produsent: Ergon eller Canyon
Pris: Fra 1600 kr (i Tyskland)



Cirrus Bodyfloat

cirrus-bodyfloatAmerikanske Cirrus er førstevalget for den kresne connoisseur som gjerne blar opp for den optimale kur mot vibrasjoner og risting. Med to små stålfjærer som virker sammen og en leddmekanisme som nærmest ligger i vater under setet, isolerer Bodyfloat syklisten fra småhumper og kanter i underlaget, og lar musklaturen spare kreftene til der de trengs mest – rett ned i pedalene. Kostbar og litt krevende å sette opp, men får mye skryt. Se selvskryt-video her.

Produsent: Cirrus Cycles
Pris: Fra 2125 kroner (i USA) 


SR Suntour SP12-NCX – Min favoritt!

suntour-ncxDen billigste i dette selskapet er i mine øyne også en nydelig setepinne: Min egen utgave ble stjålet etter et par års bruk, og på longtailen har jeg et barnestyre som funker best når det kan festes tett oppunder mitt eget sete. Men denne kjøper jeg mer enn gjerne igjen: Her ligger stålfjæra inne i setepinnen, og er hele 15 cm lang. Det gir en super følsomhet, og fjæra kan i tillegg strammes via en skrue på undersiden. Tung, men mye komfort for penga. Anbefales på det varmeste!

Produsent: SR Suntour
Pris: 750 kroner



USE Vybe

use-vybeEn gang på 1990-tallet laget britiske USE noen av de letteste og lekreste setepinnene du kunne pryde terrengsykkelen din med. Fjærings-setepinnene deres derimot, hadde et mer frynsete rykte når det gjaldt slitestyrke– men den nye modellen Vybe skal være mer solid. Den kan også justere styrken på fjæringen for å tilpasses til ulike syklisters vekt og preferanser. Lett og fin, ideell for den som ikke vil at fjæringen skal synes – men designet er dømt til å by på mer friksjon enn de andre pinnene i denne omtalen.

Produsent: USE
Pris: 1450 kroner (i England)


 

Nerdebonus:

Nordmannen Cato Hals var tidlig ute med sin fjærende setepinne G-Shok, som ble patentsøkt allerede i 1996 – med stålfjær og parallellogram. Den ble i sin tid brukt av flere aktive terrengsyklister i Norge og USA, og ble sågar testet av yours truly litt senere. En svært følsom fjæringsløsning som krever tilvenning og et jevnt tråkk for ikke å gynge.

Nerdepresisering:

Alle setepinnene du ser her tilbyr fjæring, men ikke demping. Fjæring innebærer at setet kan utlikne støt ved å bevege seg, demping innebærer en tilleggsmekanisme som hindrer at setet spretter for kjapt tilbake og gynger for mye. Dette siste er det ingen av disse setepinnene som har – i motsetning til bra dempegafler, som både fjærer og demper (oftest ved hjelp av olje som strømmer gjennom en justérbar ventil og dermed regulerer farten på «returspretten»). For setepinner med demping, sjekk Airwings (takk til André i Greenspeed for tips i kommentarfeltet).

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

6 Comments

  1. Som du selv presiserer er det ikke demping i disse setepinnene, men det finnes også: Ta en titt på Airwings – http://www.airwings-systems.de/extra-bike-2.html
    Kan skaffes hos en forhandler nær deg.. 😉

    Reply

    1. Harrusett! Jeg fikk to Airwings-pinner for testing for mange år siden, men hørte aldri noe mer fra den kanten og antok dermed – uten å sjekke – at de ga opp. Assumption is the mother of all fuckups… Takk for tips!

      Reply

  2. Fint og ryddig om et emne jeg ikke har vært så mye borti. Snuser på en slik suntour til el-transportern. Men: “gir den bort” mye tråkkkraft? Hadde vært fett å bruke den på (det tunge droget av en) tjukksykkel også.

    Reply

    1. Hei Martin! Den maksimale vandringen på Suntour-pinnen er 50mm – og jeg opplevde ikke at den bevegelsen forstyrret tråkket mitt. I de hardeste motbakkene reiste jeg meg oftest opp uansett, og da er jo hekken på sykkelen like stiv som den pleide å være. Det som kan frike ut en ny bruker, er den lille bakoverbevegelsen – særlig på Thudbuster LT, som har lengre vandring. Det føltes fullstendig latterlig å bli jekket unna styret på den måten de første gangene, og jeg husker fortsatt at jeg tenkte «tabbekjøp». Etter et par turer vente jeg meg til det, motorikken ble omprogrammert, og den lille bevegelsen var da et ikke-problem.

      Vil du teste litt, så har jeg en Thudbuster LT til låns på Ekeberg.

      Reply

  3. Lars Ellingsen 1. April 2016 at 19:34

    For 90-talls terrengsykkelnostalgi anbefales nrk dokumentaren Sykkelstyret med nevnte Cato Hals.
    https://tv.nrk.no/serie/samtid/falm12000993/01-03-1994#

    Før han laget setepinnen laget han et styrefremspring som kunne regulere vinkelen i fart og med fjæring. Ganske fiffig ide.

    Min far har både setepinne og styrefremspring på sykkel den dag i dag og de fungerer fortsatt!

    Reply

  4. Takk for nyttig informasjon Geir.

    1. Jeg har valgt å følge ditt råd om å satse på én av de dyrere løsningene, men opplever en merkelig laber interesse fra produsentene eller leverandørene til å få disse solgt. Jeg vil mest sannsynlig ende opp med en Cane Creek Thudbuster, som er den eneste tilgjengelig i Norge.

    2. Det stemmer ikke at kraften fra en hump forplanter seg opp og fram slik du (og Cane Creek) skisserer dette. Kraften, eller riktigere sagt bevegelsesendringen, er ikke annerledes for bakhjulet enn framhjulet. Altså mer eller mindre parallelt med setepinnen. Kraften som du merker på tvers av pinnen, kommer faktisk fra armene.
    Sykkelen går plutselig opp når ett av hjulene treffer en hump. Tenk på styre, sete og skuldre som hjørner på en trekant. Kroppens treghet vil ikke være med på løftet og trekanten prøver derfor å være flatere. En trekant har ingen valg: lavere høyde krever enten kortere sider eller bredere base. Eller med andre ord: sette og styre skyves fra hverandre hvis armene (eller ryggen) ikke flekser.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *