eBullitt blir fra høsten av levert i to versjoner, når den nye utgaven med Shimanos sterkere E8000-motor dukker opp i butikkene. Denne versjonen er bygget for terrengbruk, og leverer mer krefter enn den urbane E6000-motoren når det røyner på i bakkene.

Nye eBullitt E8000 har fremdeles det samme 500Wh batteriet, men får et mindre display og utvendige Shimano XT-gir.

NYKOMMEREN: Du skal være spesielt interessert for å se forskjell på den nye eBullitt og den gamle modellen – det er kun selve motoren som ser annerledes ut. Her er det første eksemplaret ankommet lasterampa hjemme hos Larry vs Harry i København. Alle foto: Hans Bullitt Fogh

For å finne ut mer om hva Bullitt-skaperne tenker nå, kastet jeg meg på en kjapp messenger-chat med sjefen sjøl, Hans Bullitt Fogh:

– Gratulerer med ny modell!

– Takk! Elsykler er jo ofte ikke særlig sexy, men designet på denne sykkelen tilfredsstiller selv en gammel sykkelsnobb som meg. Det er en ekte racer som kan lesse på 100 kilo, den sterkeste og letteste varevogna jeg har vært borte i.

– På hvilken måte har mottakelsen og salgsutviklingen av eBullitt overrasket deg?

– For to år siden – da vi introduserte eBullitt med Shimano Steps – veddet Larry og jeg en kasse champagne om nettopp denne andelen og hvor stor den ville bli ved utgangen av 2017. Larry sa den gangen at elsyklene da ville utgjøre 25 prosent av alle våre solgte sykler, og jeg sa at han var gal. Men aldri har jeg vært så glad for utsikten til å tape et veddemål mot Larry!

STERKERE: Shimano Steps E8000 er bygget for bruk i elektriske terrengsykler, og leverer mer krefter enn den urbane E6000-modellen – som eBullitt har hatt siden lanseringen for to år siden. Nå vil Larry vs Harry selge begge versjonene parallellt.

– Hvorfor trodde du ikke på spådommen hans?

– Vi har alltid stilt meget høye krav til kvalitet, noe som betyr at våre utsalgspriser ligger i den høyere delen av lastesykkelmarkedet. Legger du til Shimano STePS-motorsystemet, ender du med en forholdsvis kostbar sykkel. Jeg var sikker på at denne prisen ville gjøre det svært vanskelig å selge eBullitten. Likevel har vi altså solgt riktig mange av dem de siste par årene.

– Hvordan tror du kundene forsvarer prisen?

– Jeg tror man skal se på elektriske lastesykler som «the missing link», kjøretøyet som befinner seg midt mellom en sykkel og en bil. Sammenlikner du prisen på en eBullitt med prisen på en bil, er jo vår sykkel et røverkjøp. Inntil videre har vi solgt alt vi har kunnet produsere, og bestillingene strømmer stadig vekk inn.

LEKEN: Bullitt-testkjøring utenfor hovedkvarteret i København. Den nye E8000-modellen besto wheelie-prøven med glans.

– Hva er hovedårsaken til at du nå går fra internt Alfine-girnav til utvendig XT-drivverk på eBullitt E8000?

– Vi har sett noen klare tendenser i stell og vedlikehold av elsykler, som har gjort at vi har satset stort på Alfine i snart 10 år. På vanlige sykler merker du straks om kjedet ikke er smurt, om bremsene henger eller dekkene ikke er pumpet ordentlig. Kjører du elsykkel, er det ikke så viktig om utstyret er topptunet, så lenge det er strøm på batteriet. Den går lett uansett. Tidligere brukte vi BionX-systemet på våre elektriske Bullitter, der motoren i bakhjulet krever utvendige gir. De vi fikk inn til service, hadde mange ganger svært slitte og skitne drivverk, og ofte brukte ikke kundene alle girene engang. Reparasjonskostnadene på disse syklene ble ofte høye, og inntrykket av den elektriske Bullitten ble ikke så bra som det burde være. Da Shimano lanserte STePS 6000-serien, så vi plutselig et system som var beskyttet mot søle og vær og vind, og som hadde automatisk girskift. Det sistnevnte skåner utstyret utrolig og gir mye bedre batteriøkonomi enn BionX-systemet der kundene ikke gadd å bytte gir, og tråkket rundt på for tung utveksling slik at motoren måtte ta det meste av jobben.

ELEKTRONISK: Selv om E8000 får utvendig girsystem, er bevegelsen i den robuste XT-girarmen bak også her styrt elektronisk med Di2-systemet. Det betyr at du ikke trenger å smøre girvaiere eller bekymre deg over at de skal fryse i kulda.

– Men nå som Bullitt får sterkere motor, går dere bort fra Alfine på denne utgaven. Har du vært borte i syklister som har utsatt Alfine-navet for dreiemoment det ikke har taklet? Eller handler det kun om smidighet og hurtighet i selve girskiftet?

– Vi har opplevd at kunder har tråkket i stykker Alfine Di2 nav, men generelt er det det stærkeste girnavet jeg har brukt. Da vi introduserte den første Bullitten med Alfine 8, ristet alle på hodet av oss. Men i de snart 10 år vi har vært på markedet, har vi vist hva Alfine-serien kan. Likevel vil vi inntil videre kun selge E8000-modellen med XT Di2-girsystemet, fordi E8000-motoren er bygget opp rundt dette drivverket og vi anser det som mer sporty. Vi går også ut fra at E8000-kundene er gearheads som i større grad vet hvordan man skal passe og stelle utstyret sitt. eBullitt med E6000 blir fremdeles solgt med Di2 Alfine, for de som ønsker mindre vedlikehold.

BESKYTTET: Terrengsykling handler om å prøve seg på hindringer som ikke alltid går som tenkt, derfor er også displayet på terreng-tilpassede E8000 mindre og plassert slik at det ikke kan brekke av i et tryn. Du kan også koble systemet til en app på telefonen og tilpasse flere parametre via bluetooth.

– Dere utstyrer eBullitt med slanke og raske Kojak-dekk i en periode der flere går for fetere dekk for økt komfort og grep på tungt lastede sykler?

– Vi har satt opp våre E8000-modeller med Kojak-dekk fordi de kjører helt fantastisk og ser fete ut. Da vi først introduserte disse slanke dekkene til lastesykler, ble vi ansett som gærne. I dag er vi bestemt ikke alene om vår begeistring for slicks. Men det er riktig at det er moderne med fetere dekk, derfor leverer vi E8000-modellen med et sett ekstra dekk, de uforlignelige Schwalbe Marathon Supreme i 1.65-bredde. Der får du mer komfort, men stadig vekk et lynraskt og meget sexy dekk.

NY RAMME: Mange av dagens E6000-eiere vil lure på om de kan oppgradere til ny motor på sine rammer. Svaret er dessverre nei, ikke minst fordi festepunktene på ramma er annerledes utformet på E8000 – her sett fra venstre side på en ramme uten bakhjul.

– Har dere på noe tidspunkt vurdert å gi Bullitt økt plass til større dekkvolum i bakrammen?

– På Bullitten har vi vi valgt å bruke et vanlig kranklager og vi har plassert bakhjulet svært tett på seterøret. Dette gir oss en sporty sykkel, men begrenser samtidig hvor fete dekk man kan bruke – Bullitten kan ta opp til 2.0-tommer brede dekk bak. Dette er et bevisst valg fra vår side, et valg som gir oss egenskaper vi ønsker men samtidig begrenser andre. Det finnes riktig mange spennende dekk som er fetere enn 2.0, men disse kan vi dessverre ikke få plass til.

CANOPY: Bullitt går sine egne veier med canopyen, som skrus fast i ramma og har tekstilduker som er spent opp på et bur av metallrør.

– Et annet spøsmål når jeg først har deg her: Bullitt har sin canopy, som er lekker – men ikke så enkel å ta av og på i en fei. Er det aktuelt å utvikle en litt rommeligere kalesje som raskt kan tas av og på, slik flere andre lastesykler tilbyr?

– Canopyen til Bullitt er – akkurat som dekkstørrelsen – et produkt der vi har måttet ta noen valg. Det ville være smart om canopyen kan tas av og på litt lettere enn det som er tilfellet nå. Årsaken til at det ikke kan gjøres, er vårt fokus på sikkerhet for passasjerene. Den fastmonterte canopyen utgjør sammen med rammen en svært trafikksikker konstruksjon: Ved en velt eller et sammenstøt fra siden, sitter barnet eller barna inne i et slags beskyttende metallbur. Rett over nyttår i 2018 lanserer vi et nytt sete til canopyen, et produkt som vil bety at vi har verdens sikreste lastesykkel til barnetransport (og vi mener det sgu!).

KUN I SVART: Selv om denne aller første utgaven er i rødt, blir den aller første serien med eBullitt E8000 kun tilgjengelig i svart lakk.

– Da vi snakket sammen for et par år siden, nevnte du at dere arbeidet med en mindre lastesykkel. Er disse planene fremdeles aktuelle?

– Det går jo mange rykter i bransjen, og mange av dem handler om hva Larry & Harry holder på med. Når vi ikke teller pengebunkene våre, fester med de unge og kjente eller reiser verden rundt på første klasse, så er vi faktisk i gang med å utvikle en mindre modell av en lastesykkel. Akkurat som Bullitt gjorde, kommer denne nye sykkelen til å sette nye standarder for lastesykler når det gjelder utseende og ytelse. Den har allerede fått et fett navn, og den kommer i tre farger: Svart, sølv og rosa!

– Og når er premieren?

– Ja, det er stadig vekk en hemmelighet.

– Argh!

 

PS: Det skulle ikke forundre meg om den nye minimodellen lanseres i begynnelsen av september, samtidig med at resten av bransjen samles om 2018-modellene på Eurobike-messa i Tyskland, men dette er kun ren gjetting. eBullitt ble lansert på Berliner Fahrradschau i mars 2015. 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

2 Comments

  1. Benjamin Myklebust Rød 5. July 2017 at 12:04

    Har aldri prøvd sykkel med Di2 (i alle fall ikke bevisst). Det ble vel utviklet uavhengig av elsykler, så har elsykler med Di2 et separat batteri til giret, eller går alt på framdriftsbatteriet?

    Reply

    1. Elsyklene med Di2 bruker hovedbatteriet til å drive girsystemet også. Jeg vil tro at det forbruket er helt minimalt. Batteriet som Shimano nå leverer til Di2-sykler uten elmotor gjemmes i seterøret på ramma, leverer 3.7 Wh kapasitet (et typisk elsykkelbatteri har 500 Wh) og skal vare omlag 200 mil pr lading ved normal girskifting med racer.
      https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-di2-battery-bt-dn110-532021

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *