Det skjedde i Tøyenparken i går ved lunsjtider. Et solid knippe av norske elsykkelimportører tok i mot nysgjerrige pressefolk, og hadde hele 50 ulike modeller klare til prøvekjøring.

jobbsykkelen-31700

PÅ BESØK: President Hannes Neupert (t.v.) i det tyske test-instituttet ExtraEnergy lytter til Christer Sæbøs ord om sine nye modeller fra svenske EcoRide, som Sæbø representerer på det norske markedet fra sin base på Røa Sport AS.

Den tidligere supermodellen Vendela Kirsebom var glamorøst trekkplaster, med sin nye E-Green signaturmodell i en fargepalett hun har utviklet sammen med produsenten Stians Sport.

jobbsykkelen-31710

GLAM: Vendela Kirsebom har sammen med Stians Sport valgt farger og dekor på en signaturmodell av en elsykkel med motor i framhjulet. Det er en strategi som skaper oppmerksomhet.

Men det handlet selvsagt om mye mer enn kjendiser som for første gang bidrar til å selge inn elsykkelen til folket. Det handlet om at elsykkelen nå er i ferd med å bli forstått av både mediene og markedet.

jobbsykkelen-31704

MATBORDET: Werner Jonassen fra Boxbike kom på en Babboe med Yamaha-motor, og hadde dermed sykkelen som egnet seg best til servering av Tøyen-Cola og Hulda Tronstads hjemmebakte rundstykker (nam!). Hulda jobbet i Syklistenes Landsforening fram til i vinter, nå jobber hun med urban mobilitet i Elbilforeningen.

Den er ikke en sykkel for de som ikke klarer å tråkke opp bakkene selv. Den er en helt ny kjøretøykategori, som skapt for å erstatte og supplere bilen i et trafikksystem som er i ferd med å korke seg selv igjen med bilkøer i og rundt byene våre.

Akkurat nå skjer det en elektrisk omveltning i norsk sykkelbransje som vi skal lete langt tilbake for å se maken til. De aller fleste i den etablerte bransjen har sittet lenge på gjerdet og betraktet utviklingen på avstand, mens små forhandlere og nisjemerker har bygget opp grunnmuren.

jobbsykkelen-31688

VETERAN: Odd Arne Steffensen driver stort med sykkelimport gjennom sitt eget selskap Beach Mountain i Trondheim, og er dessuten et kjent ansikt for alle halvgamle terrengsykkel-ringrever i Norge. Nå har han sin fulle hyre med å skaffe nok av elsykler fra Beach Mountains merker; Haibike, Winora og Diavelo.

Og nå går alt rett til værs. Forhandlere og importører forteller om en omsetningsvekst som de bare kunne drømme om for noen få år siden. En ledende importør som i mange år har hatt terrengsykler og racere som soleklare salgsledere, ser nå at elsyklene plutselig utgjør to tredjedeler av omsetningen.

Et slående faktum bak gårsdagens arrangement: Norsk Elbilforening er en sentral bidragsyter, gjennom prosjektet Jobbsykkelen – der de samarbeider med Syklistenes Landsforening, Evo Elsykler, Transportøkonomisk Institutt og Kristiansand kommune.

Sammen sto de som arrangør av happeningen der NRK P1 møtte opp og sendte direkte på Nitimen til over 800 000 lyttere.

jobbsykkelen-31669

TIL TJENESTE: Overalt hvor det er elsykler på offentlig utstilling, finner du André Sæther fra Greenspeed i Drammen. Her med en sammenleggbar modell fra Hercules.

Hvorfor er det en forening for elbilens fremme som nå kjemper for å få flere over på elsykkel? Jeg spurte Hulda Tronstad, som nylig gikk fra Syklistenes Landsforening til Norsk Elbilforening for å arbeide med elektrisk mobilitet.

Hun har vært en sentral del av denne kampanjen både på sin gamle og på sin nye arbeidsplass:

Et annet poeng med gårsdagens pressebrief, er at Jobbsykkelen-prosjektet nå knytter seg til det europeiske test-instituttet ExtraEnergy – som var på plass i Tøyenparken for å fortelle om sitt arbeid med å standardisere testkriterier for elsykler og andre lette elektriske kjøretøy.

ExtraEnergy har arbeidet med dette i flere år – og Jobbsykkelen håper nå at også norske sykkelleverandører skal se verdien i å få sine sykler testet hos de tyske ekspertene.

Det skjer mer på elsykkelfronten utover våren: Jobbsykkelen har mer enn én finger med i spillet når det inviteres til Frokostmøte om elsykler og sikkerhet på Mathallen i Oslo 31. mai. 

Et must for alle lastesykkel-interesserte er selvsagt det sosiale test-treffet Transportsykkel 2016 på Schous plass i Oslo lørdag 30. april, der Jobbsykkelen også stiller med vanlige elsykler til demobruk.

Og på torsdag 12. mai skjer det faktisk noe liknende i Bergen:

Da inviterer Sykkelbyen Bergen til Transportsykkelkveld på Litteraturhuset etter modell av den fabelaktige aftenen på Peloton i fjor høst. Jeg gleder meg allerede til å reise over til Bergen for å bidra som kveldens programleder. Mer om det kommer snart.

Håper vi sees, enten her eller der!

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *