Douze Cycles kan kjapt deles i to for transport eller lagring – eller for å bytte lengde på lasteplanet.

Colbeaut hadde arbeidet som designer hos musikkinstrument-avdelingen i Yamaha, og vunnet førsteplassen i designkonkurransen for den nye bysykkel-ordningen i København da han bestemte seg for å starte sitt eget prosjekt.

12. desember 2012 lanserte han Douze Cycles («douze» er «tolv» på fransk – derav ordet dusin), med én eneste modell: En lastesykkel med slanke stålrør formet i rene kurver, som var mulig å dele på midten.

 

douze-cycles-ts-1

Alle foto: Douze Cycles

Året etter møtte han fotografen Bruno Louis på Paris Cargo Bike Meeting – et treff for lastesykkel-entusiaster. Bruno hadde nylig kjøpt seg Bullitt, blitt helfrelst, og syslet med tanker om å starte lastesykkelbutikk.

Men straks han så hva Thomas kom syklende med, kom han på nye tanker. De to slo seg sammen, og begynte utviklingen av en ny og forbedret versjon:

Douze Cycles V2 debuterte på sykkelmessen Berliner Fahrradschau i mars 2014, som du kan se i videoen her. Formen på sykkelen var uforandret, men sykkelen bød nå på to viktige nyheter:

douze-cycles-ts--4

Den kan nå deles i to uten bruk av verktøy. I løpet av et par minutter kan fronten kobles fra bakenden, slik at hele sykkelen får plass inne i en stasjonsvogn eller på et vanlig sykkelstativ bakpå bilen.

Sykkelen kan i tillegg leveres med tre ulike lengder på fronten, der lasteplanet måler 40, 60 eller 80 centimeter. Slik kan du også bytte mellom kort eller langt plan etter behov (hvis du tar deg råd til å kjøpe en ekstra front, vel å merke).

For å gjøre delingen kjapp og enkel, er det klassiske styrestaget byttet ut med vaierstyring. På det litt festlige «businessmann i dress snakker i mobben på vei til flytoget»-promobildet under ser du hvordan staget går fram til gaffelen på den første utgaven av Douze.

douce-cycles-street-

Denne løsningen krever verktøy for å skrus av. For å gjøre delingen enklere, designet Thomas et vaiersystem i stedet. Der styrerøret før ble koblet til staget, klikkes det nå rett ned i senter av et svinghjul koblet til fire vaiere.

To trekker mot venstre, to trekker mot høyre. Alle fire går fram til et annet svinghjul øverst på gaffelen, som dermed er smidig koblet til styret du holder i. Denne nye løsningen har en fin bonus:

douce-cycles-

Svingradiusen er dramatisk mye mindre enn på V1, siden forhjulet nå kan snu seg hele 75 grader sideveis. En klar fordel når du triller sykkelen på trange steder, som her:

Under ser du svinghjulet bak lasteplanet (til høyre) – og den nye fronten med vaierhodene festet rett bak refleksen. Her ser du også litt av tilbehøret Douze kan levere: En sittebenk for to barn, og en kurv som settes ned på planet.

Douze lager også en alternativ sittebenk hvor barna sitter i bredden. Dessverre er begge svindyre, til 170 euro pr stk.

douze-cycles-ts-basket-wires

Grunnmodellen kommer kun med et sett lave bøyler rundt det flate lasteplanet. Du kan også montere en lastebalje som gir deg en lav kant rundt planet, om du vil.

I tillegg kan du kjøpe en ekstra bøyle som går høyere opp, og som lar deg bruke enten den åpne kurven (finnes kun til kort eller standard lengde, ikke ekstra lang) eller en myk bag, inkludert lokk og en absurd prislapp på 392 euro (492 for den lengste versjonen, jeezes!).

Noen høy kalesje for barnetransport har jeg ennå ikke sett, dessverre – men den er jo nødt til å være på vei. Noe annet vil være en skandale.

douze-cycles-ts-

Den høye lastebøylen kommer med en stabiliserende brakett som legges inntil styrerøret og festes i bakkant av lasteplanet.

Den lette og minimalistiske tilnærmingen til Douze er fascinerende, men en tradisjonell kasse har også sine klare fordeler. Som for eksempel i Workcycles Kr8 – der den romslige kassen kommer som standard uten pristillegg og lar deg laste inn barn og bagasje helt uten videre.

Douze har i stedet prioritert fleksibilitet med sitt modulsystem, der du selv velger hvordan du vil bygge opp fronten. Ulempen er som nevnt at tilbehøret er dyrt.

douze-cycles-ts-682

Modellen du ser her har høyt rammerør mellom sete og styre – men Douze har også en versjon med lavt innsteg. Den sistnevnte går under navnet «Traveller», mens den du ser på bildet er en «Messenger».

Er du over 190 cm høy? Da kan du glede deg over at Douze også leverer spesialmodellen Big Boy – med større ramme for store menn. Vekta på standardmodellen er 24 kilo – slett ikke fullgærent sammenliknet med Bullitt på 22,3 (med Alfine girnav).

Douze Cycles kan naturligvis også leveres med elmotor. Enten en navmotor fra kanadiske BionX, eller en krankmotor fra østerrikske MPF Drive – som vist her.

douze-cycles-ts-2

Alle som har forsøkt å henge en vanlig lastesykkel bakpå bilen før ferieturen, vet hvor frustrerende det kan være å få den med seg ut av byen.

En Bullitt måler 243 centimeter i lengden, og stikker dermed ulovlig mye ut på hver side av bilen – hvis du i det hele tatt greier å stroppe den fast.

En løsning er selvsagt å kjøpe takstativet Thule lager for tandemsykler, men det koster jo nærmere fire tusen kroner. Det er ingen tvil om at Douze har gjort smart i å satse hardt på en delbar løsning. Ikke minst med tanke på at mange syklister bor i byen uten egen garasje eller annen sikker parkering, og dermed kunne tenke seg å ta med sykkelen inn.

douze-cycles-ts-4

Den lange versjonen av Douze måler hele 263 centimeter i lengden, men det skal også sies at lasteplanet på 80 cm kun er 9 cm lengre enn Bullitt (jeg har dessverre ikke funnet lengden på Workcycles Kr8s lasteplan). Workcycles Kr8 har til sammenlikning et plan på 68 cm lengde og 40 cm bredde. Der skråner også kasseveggene utover, slik at kasseåpningen måler 100×50 cm øverst (takk til Bjørn Gabrielsen for faktainformasjon!).

Når en Douze er delt i to, tar ikke standardversjonen mer plass enn 125 cm i lengden. Den lengste modellen vil naturlig nok ta 20 cm mer plass.

For ordens skyld: Workcycles Kr8 er også delbar, men er ikke laget for å splittes på to minutter. På Kr8 er delingen primært en løsning som gjør esken mer kompakt når nye, umonterte sykler skal fraktes til forhandlerne.

Har du lyst til å se mer av Douze – ute i trafikken, med barn oppi? Det kan du gjøre her:

En kort Douze kan også beskues i denne litt snodige filmen fra magasinet 200, som har testsyklet.

Det lave, buede rammerøret mellom bakhjulet og kranken er visuelt lekkert, men er samtidig en aldri så liten bommert i mine øyne: Vil du ha utvendige gir, kommer røret i veien for kjedet – siden den nedre delen av kjedet da vil ligge mye lavere på grunn av girarmen der bak.

douce-cycles-derailleur-

Douze løser dette med å montere et trinsehjul som lar kjedet går klar av rammerøret, som du kan se på bildet over. Der ser du samtidig en lett og racing-inspirert Douze, helt uten tilbehør foran. Ser hvass ut!

Men tilbake til rammerøret bak: Douze er dog først og fremst designet for innvendige gir i navet – gjerne med beltedrift, og da er selvsagt ikke dette noen problemstilling.

Her ser du de tre bukkene Douze, klare for å sykle til seters:

douze-cycles-ts--6

Den korte versjonen av sykkelen på 40 cm er søt og helt sikkert kvikkere enn den lange. Personlig ville jeg aldri gått for noe annet enn den lengste utgaven. Noe av moroa med lastesykkel er jo friheten i å spontant kunne frakte nær sagt hva som helst, og da er en smule ekstra tankskip-feeling ingen høy pris på betale.

Apropos pris: Douze har ennå ingen norsk importør, men syklene kan bestilles direkte fra produsenten. Prisen i grunnversjon ligger på 2460 euro – som i skrivende stund tilsvarer 22 000 norske kroner. Frakt til Norge vil koste deg 180 euro i tillegg, altså drøyt 1600 kroner.

Douze selger i dag 90% av syklene til eksportmarkedet (primært Tyskland, Belgia og Nederland), noe som viser at Frankrike henger litt etter sine brødre og søstre lenger nord på kontinentet. Selv gleder jeg meg til å se hvem som blir førstemann på Douze her i landet (slik at jeg kan komme og prøvesykle).

Vet du om noen, gi meg beskjed på transportsykkel@gmail.com!

douze-cycles-ts--2

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

5 Comments

  1. Werner Jonassen 2. August 2015 at 11:05

    Denne var lekker! Smart løsning med vaierstyring, det har jeg ikke sett før.

    Reply

  2. Bjørn Gabrielsen 2. August 2015 at 16:50

    Kr8ens lasteplan er ca 40 x 68 cm i bunn. Kassen skråner utover i alle retninger, så øverst er kassen ca. 50 x 100 cm.

    Reply

    1. Takk skal du ha, Bjørn! Avhandlingen er herved oppdatert!

      Reply

  3. Preben Torbjørnsen 29. January 2017 at 09:59

    Neon som har testet denne?

    Reply

    1. Lars-Kristian Haugen 12. February 2017 at 20:34

      Hei! Boxbike i Halden/Oslo har disse, se fb, instagram @boxbikeoslo eller boxbike.no

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *