Dapper på Grünerløkka er den nye sykkelbutikken som tar hverdagssyklene på alvor. Johan Brox forklarer hvordan.

Kort sagt: Dapper åpnet i april 2013, og har i løpet av tre måneder solgt langt flere sykler enn de hadde våget å håpe på. Her finner du bare europeiske kvalitetsmerker, bygget for praktisk hverdagsbruk i år etter år. Pluss klær, sko og barbersaker.

En pussig miks?

TRE MENN, TRE INTERESSER: Planen tok endelig form på Sagene en søndags formiddag, der tre bakfulle menn samlet seg over en kaffe og en burger. Andreas Doppelmayr var forretningsmannen blant de tre. Han hadde allerede drevet nettbutikken barbershop.no siden 2006. Nå ville han utfylle driften med en gatebutikk der kundene kan få kjenne på varene.

Kompisen Erlend Simensen hadde nylig vært i Berlin og observert butikkene som skilte seg ut i mengden – både med stil og vareutvalg. Han foreslo å utvide med mer enn bare barbersaker. Hvorfor ikke ta inn kvalitetsklær som ikke koster skjorta?

Erlend arbeidet i markedsavdelingen hos avisa Klassekampen, og hadde nevnt butikkplanene for sin kollega Johan Brox, en journalist med dyp lidenskap for sykkel. Andreas er også syklist, forklarte Erlend. Andreas hadde blant annet syklet fra Nordkapp til Kapp Det Gode Håp i Sør-Afrika, en reise som tok ham nesten et år og lærte ham mye – både om verden og om kvalitetssykler.

PASHLEY: Britisk, funksjonell eleganse fra merket som har produsert sykler siden 1926. Dette er modellen Britannia til 6 795 kroner (seteveska er ekstrautstyr). Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

PASHLEY: Britisk, funksjonell eleganse fra merket som har produsert sykler siden 1926. Dette er modellen Britannia til 6 795 kroner (seteveska er ekstrautstyr). Alle foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

ET TOMROM I MARKEDET: Johan så muligheten. Den pasjonerte sykkelelskeren med sans for lange turer på klassisk utstyr hadde lenge sett et tomrom i det norske sykkelmarkedet. Et marked som er besatt av trening og sportsutstyr, uten å ta på alvor at mange kunder heller vil ha komfortable hverdagssykler av høy kvalitet.

Johan satte seg ned og skrev et detaljert notat der han forklarte hva som manglet. Andreas og Erlend leste. Og nå satt de her, med hver sin burger – og laget en plan.

De skulle starte butikk, sammen. Med barbersaker, klær og sykler. Dapper var født, nå gjensto det bare å jobbe.

Hardt.

PÅ LØKKA: Et pent steinkast fra Mathallen og Akerselva ligger Nordre Gate 13 – der Dapper nå holder hus.

PÅ LØKKA: Et pent steinkast fra Mathallen og Akerselva ligger Nordre Gate 13 – der Dapper nå holder hus.

MER ENN BARE STIL:  Dette var i november 2012. I april 2013 møter jeg tre begeistrede herrer i den nyåpnede butikken på Grünerløkka.

Når du kommer inn døra hos Dapper i Nordre Gate 13, forstår du straks konseptet.

Til venstre: Norges sannsynligvis beste utvalg av klassisk barberutstyr. Til høyre: Norges garantert fineste kolleksjon av klassiske bysykler med tilhørende utstyr: Van Moof fra Nederland. Schindelhauer fra Tyskland. Pashley fra England. I midten: Britiske skjorter, franske sko, vesker og tilbehør, håndplukket for å appellere til kresne, urbane kjennere.

Senere på våren ankommer det finske sykkelmerket Pelago sammen med Creme Cycles fra Gdansk (foreløpig tar de kun inn modellen Café Racer til 8 995). Utvalget sikrer Dapper rollen som Oslos hoffleverandør av stilsikre bysykler.

– Mange tror at dette bare handler om stil, forteller Johan.

– Men jeg vil at det skal vare og være funksjonelt.

Dermed oppsummerer han Dappers sykkelfilosofi: Kvalitet og funksjon først. Lekkert design er en velkommen bonus, som en naturlig ingrediens i kvalitetsbegrepet. Men det er kunnskap som skal selge syklene her.

VAN MOOF: Dapper dyrker ikke nostalgi, men funksjon. Van Moof betyr nederlandsk eleganse med kule detaljer – som frontlykt integrert i rammerøret.

VAN MOOF: Dapper dyrker ikke nostalgi, men funksjon. Van Moof betyr nederlandsk eleganse med kule detaljer – som frontlykt integrert i rammerøret, og et innkapslet kjede som trygt lar deg sykle med vide, lyse bukser om du vil. Denne modellen koster 8 990 kroner.

SELGER LANGT OVER FORVENTNING:  Tre måneder senere – midt i juli 2013 – snakker jeg med Johan Brox igjen, for å høre hvordan det går. De hadde ingen markedsundersøkelser i ryggen, men har utviklet konseptet på intuisjon og sterke interesser.

– Det har gått over all forventning, konstaterer en hardtarbeidende, fornøyd Brox.

– Interessen i markedet har vært langt større enn vi våget å håpe på. De 40 første Pashley-syklene gikk ut i løpet av en måneds tid. Også Pelago er blitt møtt med begeistring. Jeg trodde det ville være helt umulig å selge komfortable damesykler til 13 500 kroner, pluss ekstrautstyr. Dermed tok jeg bare inn to Pelago Capri, toppmodellen med lett og gjennomarbeidet stålramme. Men de gikk rett ut, de også. Med alt av ekstrautstyr i tillegg.

Durkdrevne sykkelpurister vil garantert høre sin indre hipster-alarm ule høyt og smertefullt ved synet av en eksentrisk sykkelbutikk i et tungt gentrifisert strøk, drevet av unge kulturadikalere som dytter bartevoks og franske herresko inn sammen med tohjulingene – og hadde egen hashtag på Instagram (#dapperoslo, forøvrig) lenge før butikken var åpnet.

Selv hørte jeg ikke at alarmen ulte. Men ja, jeg innrømmer at jeg hørte den pipe.

FÅ HIPSTERE, MANGE KVINNER: Alarmen stilnet raskt. Johan Brox viser seg å være en klassisk skolert sykkelmekaniker som åpenbart vet hva han driver med.

– Hvem er den typiske Dapper-kunden?

– Jeg må konstatere at det er svært få sertifiserte sykkelhipstere som dukker opp her. De får nok det de trenger til fixie-syklene sine andre steder. Men vi har en klar overvekt av kvinnelige kunder, som vil ha kvalitet og komfort.

Kvaliteten handler ikke bare om hvordan syklene er konstruert. Ifølge Johan Brox er selve monteringen en ofte nedvurdert faktor. Han har flere ganger sett klokka passere midnatt i verkstedet, der han tar seg god tid med detaljene før syklene leveres til kundene.

GRÛNDERNE: Andreas Doppelmayr, Erlend Simensen og Johan Brox er trekløveret som håper Dapper skal bringe lykke. Lokalene i Nordre Gate 13 huset en gang i tiden både en frisørsalong og en bilrekvisitabutikk. Med barbersaker og sykler tar de tradisjonen videre.

GRÛNDERNE: Andreas Doppelmayr, Erlend Simensen og Johan Brox er trekløveret som håper Dapper skal bringe lykke. Lokalene i Nordre Gate 13 huset en gang i tiden både en frisørsalong og en bilrekvisitabutikk. Med barbersaker og sykler tar de tradisjonen videre.

LIKER Å SKRU PÅ KVALITET:  Mye av kunnskapen har den ferske sykkelhandleren hentet fra Oslos klassiske sykkelverksteder, hos læremestre som Olav Berga på Felgen Sykkelverksted – der Brox jobbet en periode.

I tillegg har han høstet mye lærdom hos guruer som Einar Bowitz på Den Rustne Eike og Erling Van Pham i Eiriks gate Sykkelverksted. Sistnevnte ifølge Brox «en ydmyk og smålåten kar som trolig er Norges beste mekaniker».

I Brox’ egen kjeller befinner det seg til enhver tid en samling gamle bysykler, som han har reparert og restaurert for å forsyne vennekretsen med gode, komfortable transportmidler. Nå kan de som foretrekker klassiske løsninger også velge fabrikknye alternativer fra butikk.

Men som sagt: Det holder ikke at syklene ser lekre ut.

VIL HA SYKLER SOM VARER LENGE  – Jeg har ikke lyst til å være med å selge tynne, utstansede deler, eller kulelagre som ikke er gjennomherdet. Våre sykler skal vare i mange år. Da må detaljene være gjennomført. Det har ikke noe med jåleri å gjøre. Gransker du de billige bysyklene, ser du at mange av dem ikke engang har kulelagre i pedalene – for å nevne ett eksempel. De er bygget først og fremst for å være billige, ikke for å være trofaste i år etter år.

– Men for mange er jo dyre bysykler et håpløst konsept, fordi de uansett blir stjålet?

Det ser ut som om Johan Brox sukker dypt og uhørlig. Men det er fullt mulig at han bare gremmes.

– Hvis folk er redde for at bysykkelen deres skal bli stjålet, så må de skaffe seg en ordentlig god og solid lås, bruke den riktig og parkere sykkelen med omtanke. Det er klart at alle kan ha uflaks, men altfor mange sykkeltyverier starter med at eieren selv gir faen. Tenk hvis folk hadde samme forhold til biler? «Jeg gidder ikke kjøpe en ordentlig bil, jeg kjøper heller en Daihatsu og spraytagger den for å ha den i fred». Det er bare når det gjelder sykler at vi aksepterer at tyvene skal bestemme hva vi skal kjøpe, mener Brox.

KLASSIKER: Setevesker kan romme mye mer enn slange, dekkspaker og unbrakonøkkel. Dapper tar inn romslige modeller som fikser både klesskift og solide nistepakker for den som vil bruke dagen ute.

KLASSIKER: Setevesker kan romme mye mer enn slange, dekkspaker og unbrakonøkkel. Dapper tar inn romslige modeller som fikser både klesskift og solide nistepakker for den som vil bruke dagen ute. Denne veska fra Sør-Koreanske Zimbale rommer sju liter og koster 749 kroner.

Han henter fram en bok fra bakrommet i butikken. Den handler om historien bak DBS. Han har forlengst lest den fra perm til perm. Brox er fascinert av perioden av norsk historie der sykkelen var et vel ansett hverdagstransportmiddel.

KJEMPER MOT BRUK OG KAST: – Det er verdt å merke seg at en dyploddet Diamantsykkel på 1950-tallet kostet omlag en månedslønn for en politikonstabel. Den gang var Diamant et kostbart merke, langt dyrere enn for eksempel DBS. I dag kan du jobbe i to-tre dager og ha råd til en sykkel. Det er blitt forbruksvare. Men de klassiske Diamantene var ikke billige, de var bygget for å vare. Det er derfor du fortsatt ser dem i byen, mener Johan.

– De hadde skinnseter og forseggjorte kjedekasser, men det var ikke staffasjen som kostet mye. De la inn høy kvalitet i hver eneste del. Det er dette jeg er opptatt av når vi selger bysykler. De skal være enkle, solide og fungere uten at eieren noen gang trenger å bekymre seg. Det er derfor vi også har ett års gratis service.

«EN GOD VENN TIL ARBEID OG SKOLE» I historieverket om DBS ser Johan Brox mye mer enn bare gamle kvalitetssykler. Han ser en sykkelkultur som forsvant i løpet av 1970- og -80-tallet, og som han gjerne vil hente tilbake.

– Sjekk annonsene DBS kjørte i 1960: De viste bare by- og nyttesykler, og brukte slagord som «En god venn til arbeid og skole». Sjekk reklamebrosjyrene som de store sportskjedene lager i dag. De handler om superlette sykler, terrengsyklister med søle i trynet og tips til hvordan du kan trene med riktig teknikk. Det er ikke lenger noen gode venner til arbeid og skole der. Det er ikke lenger noen som legger sjela si i å lage et vakkert, solid bagasjebrett

Det er ikke butikkenes feil, mener Brox. Det er distributørleddene som i stor grad avgjør hvilke sykler butikkene skal føre, og disse aktørene dyrker sportssykler fra vegg til vegg.

– Sportsbutikkene og distributørene i Norge er veldig flinke på sport og fritid, men de syklene passer ikke til alt. Jeg mener at Norge trenger flere og bedre alternativer til hverdagssykling.

BLI LYS: Pashley Britannia trenger ikke batterier for å gi deg lys på veien. LED-lykter foran og bak får strøm fra navdynamoen midt i forhjulet, og lyser hver gang du tråkker av gårde.

BLI LYS: Pashley Britannia trenger ikke batterier for å gi deg lys på veien. LED-lykter foran og bak får strøm fra navdynamoen midt i forhjulet, og lyser hver gang du tråkker av gårde.

Johan Brox viser meg rundt i det lille butikklokalet. Vi stopper foran en blå damemodell, en håndbygget Pashely Britannia til 6 795 kroner. Det britiske merket har en lang historie (sjekk gjerne denne 6-minutters kortfilmen også, om du har tid), og får mye oppmerksomhet for sin oppdaterte versjon av 1930-tallets sporty Guv’nor-modell. Men det er de allsidige hverdagssyklene som er de virkelige stjernene på programmet.

Jeg triller den blå ut på gata for en prøvetur.

KJAPPERE ENN DEN SER UT SOM: Den har flettet kurv foran styret, stor ringeklokke og håndgrep i skinn, et dynamonav som driver LED-lys både foran og bak, skinnsete fra Brooks med forkrommede fjærer og matchende seteveske, forseggjort kjedekasse, en skinnende blank pumpe stående bak seterøret, og et fem trinns girnav fra legendariske Sturmey Archer.

PENBUKSAS VENN: Kjedekasse. En gang i tiden hadde alle sykler en sånn. Så skulle alle se ut som verdensmestre. Pashley har alltid hatt detaljen som lar deg sykle ubekymret i pene benklær.

PENBUKSAS VENN: Kjedekasse. En gang i tiden hadde alle sykler en sånn. Så skulle alle se ut som verdensmestre. Pashley har alltid hatt detaljen som lar deg sykle ubekymret i pene benklær.

Like fullt: Jeg forventer en sedat runde rundt kvartalene. Dette er åpenbart en komfortabel sykkel, men den ser på ingen måte rask ut. Kanskje det er derfor jeg blir så overrasket når den skyter fart rundt første sving? Snart tråkker jeg opp Markveien i godt tempo, med henda høyt og setet lavt.

Sturmey Archer-navet er en fest for en sykkelnerd som meg: Det har kontante girskift og gir følelsen av et metall-hardt og bunnsolid spenntak i pedalene. Mitt eget Shimano Alfine 8-nav er svampete i forhold, særlig på lette gir.

Men det er kjørefølelsen som er den store aha-opplevelsen: Sykkelen kjennes både kvikk og lett ut, med påfallende kjapp styrerespons.

KLASSIKERE: Brooks fra Birmingham og Pashley fra Stratford-upon-Avon er begge tett knyttet til britisk sykkelhistorie. På 1990-tallet kjøpte Pashleys eiere opp Brooks og startet omleggingen som ga ny kurs og nytt løft for de tradisjonelle setemakerne. At Pashley Classic kommer med Brooks-sete, er med andre ord selvsagt.

KLASSIKERE: Brooks fra Birmingham og Pashley fra Stratford-upon-Avon er begge tett knyttet til britisk sykkelhistorie. På 1990-tallet kjøpte Pashleys eiere opp Brooks og startet omleggingen som ga ny kurs og nytt løft for de tradisjonelle setemakerne. At Pashley Britannia kommer med Brooks-sete, er med andre ord selvsagt.

 

BYGGET FOR MYE BAGASJE: – Det har med styregeometrien å gjøre, forklarer Johan da jeg kommer tilbake til butikken.

– Disse syklene er designet for å håndtere mye bagasje i kurven foran styret. Legger du mye vekt der, vil det gjøre styre-responsen tregere. Derfor har Pashley jobbet mye med vinkler og mål som påvirker styringen, for å gi en riktig kjørefølelse når du er på vei hjem fra butikken.

Bagasjehåndtering er uten tvil blant sykkelhandlerens favorittfelter. Han vet nøyaktig hvordan han vil ha sykkelveskene sine, og er stor fan av de som er festet bak på setet. Det gjenspeiles i utvalget.

– Det er mange som stusser ved synet av disse, fordi de nesten ikke er i bruk her i landet. Men store setevesker er smarte på mange måter: De rommer mer enn du tror, krever ikke at du har bagasjebærer bak, og kan enkelt tas av og brukes uten sykkel også.

NEDERLANDSK INDUSTRIDESIGN: Neste prøverunde på en Van Moof – en sjugirs dameversjon ved det ytterst kliniske modellnavnet 6.7.28 – skaper en ny begeistring. Denne gang over et rent, moderne industridesign med anodisert ramme og lekre, innebygde detaljer.

Et eksempel: Frontlyset er innbygget i ramma, men bagasjekassa fra tilbehørsmenyen kommer selvsagt i veien. Ikke noe problem: En egen brakett på kassebæreren sørger for at det integrerte lyset i stedet monteres nede på venstre side av kassa – der det fortsatt får strømforsyning fra dynamoen.

Selv sykler Johan Brox en vakker årgangsracer fra Trek, med et ministativ til bagasje foran, samt lange, blanke skjermer i hamret, rustfritt stål.

Begge deler levert fra det amerikanske touring-merket Velo Orange, en nettbasert småprodusent som dyrker både nyttefunksjon og klassisk stil med samme lidenskap som de tre herrene i Nordre Gate 13.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

3 Comments

  1. Veldig inspirerende artikkel. Gleder meg til å avlegge gutta et besøk – og til vi får en sånn butikk i Trondheim!

    Reply

  2. Hei Feil sted etc ? leser noen dette ?

    Reply

  3. Hei jeg ønsker meg en blå Diamant fra rundt 1960 med Sturmey Archer gir.

    Mvh

    Monty Tlf 900 56000

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *