Surly Big Dummy har straks vært på markedet i hele ti år, med bare marginale endringer. Nå utvider Surly menyen med enda en longtail: Big Fat Dummy er en videreutvikling av Big Dummy – og langt fra bare en spesialversjon med tjukkere dekk.

Niks: Selv om de to kan se like ut, er dette en helt ny sykkel. Den har knapt noe annet enn sideveskene felles med originalmodellen.

surly-bigfatdummy-3241-3

Alle produktfotos: Surly

Mange Big Dummy-eiere har byttet til bredere gaffel og fatbike-hjul foran for bedre grep, men bak ble det verre: Der skrubber kjedet i ekstra brede dekk. Big Fat Dummy er blitt til på brukernes ønsker, og er altså verdens første serieproduserte longtail-fatbike.

Hele ramma er designet på nytt, med bredere og mer vridningsstiv bakende, større avstand mellom pedalene (for å få kjedet langt nok ut og forbi det brede dekket) – og en lang rekke nye finesser.

To spørsmål for de som lurer:

surly-bigdummy-3221-overlay

OLD AND NEW: Slik ser forskjellen ut om du legger en Big Dummy (grønn) opppå en Big Fat Dummy. Her er den grønne i large, mens BFD trolig er i medium. Referansepunktet er der forhjulet møter bakken. Du ser tydelig at selve ramma på nykommeren er høyere ved styret, lavere ved setet – mens bagasjebrettet igjen havner litt høyere.

1: Hvorfor kommer den med så latterlig digre dekk? Svar: Av samme grunn som lastebiler har digre dekk. De tåler tyngre last, takler røffere underlag og gir deg ekstra grep og komfort.

2: Hvorfor kommer den ikke med elektrisk motor integrert, slik som stort sett alle de andre longtailprodusentene tilbyr? Kort svar: Fordi Surly digger enkle, muskeldrevne sykler.

surly-bigfatdummy-2

Surly har faktisk aldri noen gang bygget en elektrisk sykkel, men én gang må bli den første. Derfor spurte jeg Surly om integrert elmotor er noe som de vurderer. Det viser seg at svaret er ja:

– Elektrisk assistanse er noe vi tenker på nå. Vi er alltid på utkikk etter hva folk ønsker med syklene sine, og dette er absolutt en fornuftig løsning på lastesykler, skriver markedssjef Eric Sovern i en epost til Transportsykkel. Dette er første gang jeg ser Surly bekrefte noe slikt.

– Vi er ikke sikre på kostnadene og hvor mye folk er villige til å betale for dette, men dette er noe som vi undersøker, røper Sovern videre.

surly-bigfatdummy-05

OK, dette er altså bare en svært vag og uforpliktende formulering fra en markedssjef som ikke vil utelukke noe, så jeg regner ikke med at vi får se noe slikt med de første. Og at en Big Fat Dummy vil blir kostbar også uten strøm, er det ingen tvil om.

Lanseringsprisen (2950 dollar) er allerede 40 prosent høyere enn Big Dummy (2100 dollar), som pr i dag koster 20 000 kroner her i landet.

(Til sammenlikning: Xtracycle Egderunner koster fra 2000 til 2700 dollar uten Boch-motor (avhengig av gir og bremseutstyr) – og 5500 dollar med Bosch-motor)

Hva er det da som gjør at Surly velger å bygge noe så sært som dette? Det er en lang historie som handler om deres bakgrunn som fatbike-pionérer, men den sparer vi til etterpå.

LES OGSÅ: Fatbikes  – det perfekte turutstyret (fra Transportsykkel.no 2013)

Først må vi ta en kjapp gjennomgang av hva som faktisk er nytt på Big Fat Dummy (heretter kalt BFD for å spare tastaturet mitt for ytterligere slitasje):

surly-bigfatdummy-02

FRITT VALG AV HJUL: Dagens Big Dummy kan ikke brukes med større felger enn standard 26-tommer, som nå er en forlatt standard innen terrengsykling. Dette siste betyr at det beste utvalget av brede vinterdekk, for eksempel, nå kun finnes i 27,5 og 29-tommers diameter.

Fatbikes bruker superbrede 26-tommers felger, men resten av terrengsyklene er altså gått over på 27,5 eller 29-tommers hjul. Big Fat Dummy kan brukes med alle disse variantene, men kommer levert med 26-tommers fatbikehjul og 3,8-tommers dekk. Dermed er standardfelgen klar for vinterdekk som er dobbelt så brede som vanlig.

MER STABIL: Den bakre delen av ramma er nå koblet til fronten med seks rør som skrår direkte utover mot bagasjedelens ytterkanter. Big Dummy har kun fire rør her, som alle går rett bakover. Den nye løsningen er klart stivere, og tillater tyngre last før ramma svaier når du svinger. For å sikre at kjedet går klar av det brede bakhjulet, er krankhuset 100mm bredt.

En ulempe for barnefraktere er at bagasjebrettet kommer ca fem cm høyere, men Surly er åpenbart mest opptatt av at den virkelig tunge bagasjen uansett havner lavere enn som så, nemlig nede i bagene.

surly-bigfatdummy-bakrammer

MER ROBUST FRONT: Gaffelen står i en tre grader slakkere vinkel enn på Big Dummy, noe som gjør sykkelen litt mer stødig – særlig når du skal sykle over en hindring som en kant eller en stein. De to hovedrørene på ramma har også fått ekstra forsterkningsplater der de festes til styrerøret.

MER SOLID BAGASJEBRETT: Siden bakramma er bredere for å gi plass til større hjul og dekk, er også bagasjebrettet bredere. Brettet festes på to stående bøyler, som plugges ned i sokkelrør på ramma. BFD har dobbelt så høye sokkelrør både foran og bak, noe som gir ekstra solid forankring.

surly-bigfatdummy-03-2

KLAR FOR DEMPEGAFFEL: Big Dummy har en gaffel som er 42,5 cm lang. Det er kortere enn dagens standard dempegafler med kort fjæringsvei (100mm). Setter du demper på en Big Dummy, blir styringen merkelig fordi gaffelvinkelen blir feil. BFD har fått en lengre gaffel (46,8 cm), slik at du kan bytte den ut med en dempegaffel uten at styringsgeometrien endres. Selv foretrekker jeg defintivt ballongdekk framfor demper i byen, men det er alltid andre som har andre behov.

KLAR FOR FJERNSTYRT SENKEPINNE: Vil du senke setet på en vanlig sykkel, må du gå av og løsne klemma. En senkepinne, derimot, funker som en kontorstol: Press på en spak på styret, og setet kan heves eller senkes trinnløst mens du sitter på det. Fantastisk i terrenget, og superpraktisk når to av ulik høyde skal dele sykkel. BFD kommer med et hull nede på ramma der vaieren til styrespaken kan gå inn til setepinnen. Digg. Selve seterøret på ramma er også utvidet, nå trenger du setepinne med 30,9 mm diameter (en diameter som de fleste senkepinner fås i) – mens Big Dummy bruker 27,2 mm.

surly-bigfatdummy-02-2

KLAR FOR MODERNE BAKGIR: Big Dummy kan ikke bruke de moderne bakgirene fra Shimano, fordi rammerøret er i veien. På BFD har Surly bøyd dette røret litt innover rett bak hjulakslingen på høyre side, slik at giret får plass til å bevege seg uhindret. Dermed kan du velge de nyeste girene som passer til større drev bak og har mulighet til å låse trinsehjul-armen som strammer kjedet, for eksempel.

KREVER NYE LASTEBØYLER: De stående bøylene som bagasjebrettet festes på, er lik som på Big Dummy. Men de nedre bøylene vi kjenner som U-Tubes eller Wideloaders – de som ligger under sideveskene og støtter bagasjen – passer ikke lenger. For å få plass til digre hjul, måtte ramma forlenges – og det samme gjaldt dermed portene der bøylene plugges inn fra siden. Surly har ikke noen passende bøyler klare nå, men opplyser til meg at de kommer med mer tilbehør etterhvert.

surly-bigfatdummy-01

KREVER BREDERE NAV: Har du lyst til å kjøpe kun ramme og flytte over delene fra din nåværende Big Dummy? Da vil du ikke få hjulene til å passe. BFD er bygget for en 12mm tykk og 197mm lang aksling bak, der Big Dummy bruker den klassiske 135mm-standarden som vanlige sykler har. Foran er det også fatbike-brede nav som gjelder, med 15mm aksling i 150mm bredde.

Big Dummy løsner hjulet via en tynn stikkaksel med vippehendel på den ene siden. Thru-Axle-løsningen på BFD bruker en mye tykkere og mer stabil aksling enn den på Big Dummy – lik den som moderne terrengsykler bruker. Et adapter lar deg dog bruke den klassiske hurtigkoblingen (QR) om du har et slikt hjul stående.

bdf-vs-bigdummy

LAVERE OG LENGRE RAMME: Surly har endret størrelses-utvalget og leverer BFD kun i S, M og L – og dropper XL-størrelsen som Big Dummy finnes i. Årsaken er at Surly mener BFD er enklere å tilpasse til ulike kroppshøyder, fordi ramma er lavere der setepinnen står og samtidig lengre mellom sete og styre. Sammenliknet med Big Dummy i medium, er en BFD i medium 2,5 cm lengre mellom sete og styre, og 2,5 cm kortere i seterøret. Akselavstanden er økt med hele 10,5 cm.

OPPDATERTE DETALJER: Big Fat Dummy har ikke lenger festebraketter for klassiske felgbremser, her passer kun skivebrems. Det blir intet savn. Også skruehullene som brukes til å feste skjermstagene bak er borte, av en eller annen grunn. Vil du ha heldekkende skjermer bak, må du altså sette en såkalt «P-clamp» rundt ramma og sette skruen der.

surly-bd-vs-bfd

OK. Det får holde om det rent tekniske.

Men vi er ikke ferdige ennå! Jeg lovet jo å dra historien om Surly og sære sykler før vi gir oss. Hent deg gjerne en kopp kaffe til, så kjører vi på.

Surly er nemlig ikke som andre lastesykkelprodusenter. I et marked der de aller fleste retter markedsføringen mot småbarnsfamilier og viser store og små på idylliske sykkelturer i urbane strøk, går Surly helt andre veier.

I de ti årene jeg har fulgt markedsføringen av Surly Big Dummy, har de aldri vist sykkelen med barn bakpå.

De har derimot vist den på ekspedisjon i villmarka, eller med surfbrett og ølkasser stroppet fast bak, og har sågar – trolig for å unngå søksmål etter ulykker – advart mot barnefrakt på Big Dummy.

Det gjør de ikke lenger. Nå åpner de for barn bakpå, men gjør ikke så mye ut av det. Dummyen markedsføres fortsatt som en røff pickup, ikke en familievennlig stasjonsvogn – slik resten av lastesykkelbransjen gjør med sine modeller.

Noe av forklaringen er at merker som Xtracycle, Urban Arrow, Babboe og Bakfiets.nl er små og rendyrkede lastesykkelprodusenter, som ikke lager vanlige sykler. De er nødt til å treffe barnefamiliene hjemme for å få solgt syklene sine.

Surly trekker i helt andre retninger.

sverres-fatbike2

Surly Pugsley er en klassiker som fortsatt er høyt elsket av mange. Denne tilhører Sverre Andre Muldsvor, som her har med seg litt bålved på turen over Vettakollen i Oslo.

Surly har rundt 20 sykkelmodeller til terreng- og turbruk – pluss sine to longtailmodeller, samt to tilhengere som ikke er ment for barnetransport. Surly er altså noe helt annet enn Xtracycle.

Surly er merket som gjorde singlespeed (altså sykler med kun ett gir) til en kultbevegelse i terrenget, og som gjorde fatbikes til et globalt fenomen med modellen Pugsley, som i 2005 ble verdens første masseproduserte fatbike.

Da Big Dummy ble lansert året etter, i samarbeid med Xtracycle, var det verdens første masseproduserte, komplette longtailsykkel. Begge lanseringene viste at Surly har en velutviklet nese for nisjeprodukter med større potensiale.

Men denne historien begynte noen år tidligere.

Surly kom inn i sykkelmarkedet som en rebelsk rocker på slutten av 1990-tallet, med en terrengsykkel med stålramme og ett gir, modellen 1×1. Der de etablerte mainstream-sykkelmerkene jaget gram og verdensmestertitler, smalt unge Surly øllen i bordet og skrudde opp musikken til 11.

De var lei av utstyrshysteri og sportskultur, de orket ikke mer bullshit i karbonfasong. De ville tilbake til røttene.

Surly Bikes forbannet seg på kun å selge sykler bygget i stål, uten nymotens jallafinesser. Og de ble straks elsket av både sykkelbud i New Yorks gater og stisyklister i cargoshorts. Og fortsatt er det opposisjon til det etablerte kjøpehysteriet som er den røde tråden inne på hovedkontoret i Bloomington, halvannen mil sør for Minneapolis.

Surly handler om slitestyrke og nyttige detaljer. De opererer ikke med årsmodeller, syklene endres kun når det trengs. De selger kun én av sine terrengsykler med dempegaffel, men er mer opptatt av at de har øljekk på akselfestet i bakramma.

Klistremerkene som Surly fortsatt deler ut til kundene, røper noe av den halvgretne tongue-in-cheek-attituden. Den hyggelige og eksentriske terrengsykkel-pionéren Gary Fisher er kjent for sitatet «Anybody who rides a bike is a friend of mine» – et utsagn Erlend Loe forøvrig brukte som åpningssitat i «Naiv. Super».

På en av sine mange «stickers» svarer like eksentriske Surly med å smelle døra i trynet på sine veltrente bransjekolleger: «Just because we both ride bikes, doesn’t mean we’re friends». Litt barnslig, selvsagt, men viktig for et lite merke som rendyrker outsider-identiteten.

OK, der har vi altså gjengen i Surly. Og der har vi Big Fat Dummy – en modell som ingen andre produsenter ville vurdert å bygge. Hvem i all verden trenger en longtail med traktordekk?

Dette var spørsmålet i 2005 også, da Pugsley kom. Hvem i all verden trenger en sykkel med traktordekk, hvis de ikke skal krysse Alaska? Interessen var laber, og kun de aller ivrigste så poenget med terrengsykkelen med de enorme dekkene.

Seks-sju år senere tok salget av – noe jeg skrev litt om i avisa i 2012, og i dag har alle de store sykkelprodusentene egne fatbikes. Feite dekk er blitt mainstream, og brukes året rundt.

sverre-andre-bigdummy-4143

Sverre har ikke bare Pugsleyen lengre oppe, her er hans Big Dummy – modifisert med fatbike-gaffel foran og plass til digre dekk. Også bak kjører Sverre 50mm felg med 3-tommers dekk.

Men altså: Er nå dette nødvendig på en longtail?

Kanskje. Kanskje ikke. Skal du på langtur langs grusveier og turstier, er det topp. Skal du fram på snøføre, er det gull. De store dekkene flyter svært bra oppå myke underlag, og kan kjøres med lavere lufttrykk for økt komfort.

For meg er uansett ikke de superbrede dekkene i seg selv hovedattraksjonen. For meg er det fleksibiliteten som er det store poenget med Big Fat Dummy.

De siste ti-tolv årene er det nye hjul- og dekkstørrelser som har vært den store driveren i terrengsykkelmarkedet. Dekk som vi før anså som unødvendig digre, er i dag standard. Grensene flyttes hele tiden.

Selv har jeg i dag en terrengsykkel med tre tommer brede dekk i 29-tommers størrelse. Det hadde vært utenkelig for meg for bare noen få år siden. Nå elsker jeg det.

skeikampen-32929

OLD AND NEW: Dette er syklene junior på 13 og jeg selv sykler i skog og fjell med. Den minste venstre har 26-tommers hjul og 2,4 tommer brede dekk – mens jeg har 29-tommers hjul og 3 tommer brede dekk. Det er bare å innse det: Jeg har aldri hatt morsommere utstyr til stisykling.

Big Fat Dummy er en sykkel som er klar for alt som måtte komme av nye hjul og dekkløsninger, og som i tillegg er stødigere bygget med mer moderne løsninger. Personlig trenger jeg ikke 3,8 tommer brede knastedekk for terrengbruk på min longtail, men jeg kan levende forestille meg at BFD er suveren på brustein og trikkeskinner med et par feite 3,5-tommers bydekk som for eksempel Vee Speedster:

vee-speedster3

 

Det ser kanskje latterlig stort ut, men veier altså bare et par hundre gram mer enn et Schwalbe Big Apple i 2.0-bredde. Rullemotstanden er kanskje litt høyere fordi kontaktflaten mot asfalten er større, men til gjengjeld vil du ha komfort i Cadillac-divisjonen – med et rikelig luftvolum som tar støyten mot kanter og humper. Denne komboen kunne jeg levd godt med.

Dog aller helst med en Yamaha-motor mellom pedalene.

Og la det ikke være noen tvil: Dét tipset er overlevert Surly direkte.

LES OGSÅ: Introducing Big Fat Dummy (fra Surlys egen blogg)

Posted by Geir Anders

Geir Anders started Cargobike Magazine – formerly known as Transportsykkel – back in 2012, to stoke up the new boom of electric bikes and cargobikes. He is also co-founder and the first editor of Scandinavia's leading mountain bike magazine Terrengsykkel, and works as an independent writer and photographer in Oslo, Norway.

3 Comments

  1. Fett! Takk for grundige og velformulerte heiarop. Par spørsmål, /kommentar men først en rettelse (?)
    -instigatoren selges vel med squish foran? Den tror jeg satt langt inne i sin tid..
    -apropos pietisme, jeg er fremdeles halvsjokka over at du fikk utav dem vurderingen av å sette el-sykkel i produksjon. Det der er siteringsvennlig stateside, tipper jeg!
    -26x50mm felger med 2,5 dekk burde mao klare overgangen fra Troll til big dummy uproblematisk? Ungene blir større og bildene av den eldre modellen med fett bakdekk får meg til å sikle på en vanlig big dummy-ramme. (Noen fallgruver du veit jeg bør tenke på?)

    Reply

    1. Hei Martin, og takk for korreksjon! Instigatoren har selvsagt dempegaffel. Rettet opp nå. Dine felger og dekk går rett over, originalgaffelen på Big Dummy tar 3.0-bredde foran, og det samme går inn bak. Eneste potensielle problem er heldekkende skjermer bak. Med mine Extraterrestrial 2.5-dekk er det ok klaring til min 60mm brede bakskjerm, men mine Ice Spiker piggdekk i 2.35 bygger faktisk mer i høyden – så der måtte jeg mikke litt ekstra for å unngå at dekket skrubber oppi skjermen ved brakettfestet på setestagene. Foran går de samme piggdekkene aaaakkurat innafor skjerm og skjermstag.

      Med 3.0-dekk er du i ukjent farvann for meg når det gjelder skjermdekning, ellers skulle det ikke være noe problem i det hele tatt. Skjerming mot søle fra bakdekket er ellers ikke veldig vanskelig å fikse bak der, nok av brett og rør å feste ghettomekk-systemer i.

      Reply

      1. Takk! Du skal se det blir dummy-ramme på meg etterhvert..

        Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *