OK, da. Bicicapace er ingen nyhet: Det er allerede ti år siden gründeren Francesco Lombardi begynte å skisse på de første idéene til en ny og superpraktisk bysykkel.

Tre år senere, i 2009, ble den første prototypen bygget – og i 2011 kom Bicicapace endelig på markedet. Nå lanserer merket sin første longtailsykkel, og kobler seg til en norsk forhandler:

Oslo Transportsykkel arbeider i disse dager med den første bestillingen, selv om leveringstid og priser ikke er endelig avklart ennå.

Bicicapace_Family_2015

ZZZZ: En sovende og to våkne ombord på Bicicapace Classic. Det lille forhjulet gjør det mulig å få plass til den store lasteboksen foran, som hviler på en rammemontert bærer.

Responsen på hjemmemarkedet Italia har vært god,

– Jeg ville at bagasjeplassen skulle være romslig og lett tilgjengelig, akkurat som den er på enhver bil. Samtidig ville jeg ha en mest mulig kompakt sykkel, som er lett å håndtere i trange bygater og enkel å få med på toget, sier Francesco til Transportsykkel på epost fra Milano.

bicicapace-blue-orange

FARGERIK: Bicicapace er blitt kjent for sin blå-oransje signaturfargekombo – men fås også i en rekke mer diskrete farger. Alle har dog den fabelaktive Ursus Jumbo parkeringsstøtten, som med hele 35 cm beinbredde sørger for at også tungt lastede sykler står stødig. Legg merke til at du ikke trenger stabiliseringsfjær mellom ramme og gaffel når frontbæreren er festet i ramma, siden bagasjevekta her ikke vil få forhjulet til å snurre til siden.

Det er ingen tilfeldighet at han bruker en pelikan i logoen: Bicicapace har et lite forhjul for å gi plass til et åtti liters vanntett bagasjerom på den solide frontbæreren. Det åpnes enkelt med et lokk, og rommer stort sett alt du måtte trenge å ha med deg til hverdags.

#doglife #easyride #cycling with #dog #happy #time #easytransportation #cyclelogistics #Smart #solution

Et bilde publisert av Utility bicycles (@bicicapace)

Med et barnesete rett bak styret og ett til på bagasjebæreren bak, blir Bicicapace en superpraktisk, kort lastesykkel med plass til to barn i tillegg til handleposer og barnehagesekker.

#toulon city at the end of #rhone #cycle #route #family #holidays on #bicicapace

Et bilde publisert av Utility bicycles (@bicicapace)

Over her ser du Francesco og familien på fire sammen på sykkelferie i Toulon på den franske rivieraen i august i fjor. 

De fikk med seg alt på to egendesignede sykler. Men Francesco ville ha plass til enda mer. Dermed skjedde dette:

På den meget trend-sensitive sykkelmessen Berliner Fahhradschau i mars lanserte han en helt ny longtailsykkel basert på samme konsept som syklene han startet med:

Bicicapace Justlong har 20-tommers hjul både foran og bak, med samme romslige frontboks som Bicicapace Classic.

Justlong

HELT NY: Samme front, ny hekk. Bicicapace Justlong gjør som flere andre longtailer om dagen – går for små hjul og lavt tyngdepunkt. Denne er skreddersydd for frakt av tre barn gjennom Milanos trange bygater, der kompakt format og stødige kjøreegenskaper kommer godt med.

Bakenden, derimot, har fått en 80 cm lang og 14 cm bred lastebærer – som takket være det lille hjulet ligger 55 cm over bakken. Den plasseringen gir et lavere tyngdepunkt og en mer stabil sykkel når smårollingene spreller i setene.

#Justlong #first #frames #mobile #laboratory

Et bilde publisert av Utility bicycles (@bicicapace)

Med enda et ekstra barnesete bak styret kan du dermed ha med deg tre barn på tur, og fortsatt ha god plass til hele piknik-kurven og mer til i boksen foran.

Ekstra lastebøyler nede ved bakhjulet er under utvikling – og de første syklene er allerede solgt. 

Francesco Lombardi og makkeren Stefano har også en yrkesmodell på blokka, med lastebokser montert bakpå – for den som vil ha med verktøy eller annet utstyr, eller bare kunne frakte maksimal med varer.

#comfy #sunset #family #ride with #kids with #facetoface #childseat position fix on #Bicicapace #Justlong

Et bilde publisert av Utility bicycles (@bicicapace)

Vil du ha din Bicicapace elektrifisert, må du dog nøye deg med ettermontert elmotor. Bicicapace er en liten produsent, og har enn så lenge ikke det salgsvolumet som kreves for å kunne investere i integrerte motorløsninger som Bosch og Yamaha.

Justlong var forøvrig ikke den eneste nyheten på Berlin-messa: Bicicapace hadde også lyttet til sykkelpendlerne som elsker den kompakte lastesykkelen, men savnet en litt lettere og raskere versjon.

Bicicapace_Sport

SPORT: De nye sportsmodellene fra Bicicapace har slankere dekk, mer framoverlent sitteposisjon og flere utvendige gir. Den store lasteboksen kan fås som ekstrautstyr, sykkelen kommer bare med frontbærer som standard. En sammenleggbar boks er under utvikling.

Sportride og Sporttour er svaret: To modeller med mer sportslige kjøreegenskaper, blant annet er seterøret brattere – slik at du sitter litt mer rett over pedalene, noe som gjør det lettere å sparke fra i bakkene. Sportride har også utvendige gir med vekt på kjappe girskift under belastning, og muligheten til å velge både tyngre og lettere gir.

Sportride_flatbed

RASK: Dynamonav, kjørelys og skivebremser er også standard på Bicicapace Sportride.

Oslo Transportsykkel forbereder import av en første sending med Bicicapace, men det er foreløpig ikke avklart når syklene ankommer eller hva som blir endelig norsk pris.

#sportride on #bisbino #attack #ride #race #primatraccia #balabiott #team

Et bilde publisert av Utility bicycles (@bicicapace)

Prisene for Classic-modellen starter uansett på rundt 1050 euro hjemme i Italia, mens Justride foreløpig er priset til omlag 1250 euro. Sportsmodellene topper menyen med 1365 euro, pluss frakt.

 

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *