Når det handler om å skreddersy en sykkel for daglig bruk der komfort og nytteverdi er viktigere enn fart, kan du være trygg på at de beste løsningene ikke ble lansert i går. De klassiske detaljene som bestemor vokste opp med, finnes fortsatt.

Men de har havnet helt i skyggen av lette og raske trenings– og terrengmodeller, fordi vi digger alt som får oss til å se sprekere ut enn vi er.

Jeg sier ikke et vondt ord om kjappe karbonsykler eller hvasse hybridracere. Jeg elsker dem til sitt bruk.

Men hvis du vil ha et virkelig smart og komfortabelt hverdagsverktøy med maks nytteverdi, er det all grunn til å se én gang til på sykkelen som bestemor ville ha valgt. I moderne utgave er den mye kvikkere og morsommere enn du tror, hvis du bare gir den en sjanse.

bestemors-8368

Dropp treningstankene for én gangs skyld. Glem lettvektsmaset. Tenk på hva som er praktisk, nyttig og hensiktsmessig. Akkurat slik du kanskje ville tenkt når du velger bil til familien, eller innreder en leilighet.

Hvis du betrakter din neste sykkel som et rent lokaltransportmiddel, vil du garantert ha glede av 15 smarte ting som bestemor nok har brukt før deg. Er du hardcore, rendyrket treningssyklist og kjenner allerede tilløp til fnysing i møte med slikt retro-ræl? Les gjerne videre, du også.

Her er de klassiske løsningene jeg selv liker best, i helt tilfeldig rekkefølge:

bestemors-8300
1. KJEDEKASSE: Du har et hurtig roterende kjede med støv og olje på. Noen millimeter ved siden av har du den lyse buksa di. Det er bare et spørsmål om tid før du har en lys bukse med støv og olje på. Selvfølgelig setter du et metalldeksel rundt kjedet! Hvem kom på idéen om at det ser bedre ut med buksa stappet ned i sokkene?

bestemors-8327
2. KURV: Ta en kikk på sykkelen din når du sykler hjem fra butikken og kjenner hvordan handleposene dingler faretruende fra hver sin ende av styret. Legg merke til det ledige området rett foran styret og rett over hjulet. Det er ment for en kurv, som kan bære grovbrødet og potetgullposen din. Eller ta jakka di når du plutselig blir varm. Har du først begynt med kurv, går du aldri tilbake.

bestemors-8341
3. STØTTE: Det er noe litt stakkarslig over transportmidler som ikke kan stå oppreist selv, uten hjelp av en voksen eller et tre eller en vegg eller et stativ. Det er helt forståelig at den ti kilos terrengsykkelen min i karbonfiber leveres uten støtte, eller konkurranseracere som skal vinne gull. Men å ha en bysykkel som ikke enkelt kan parkeres overalt? Niks. Veldig tøysete opplegg.

bestemors-8297
4. BAGASJEBÆRER: En transportsykkel uten bagasjebærer blir litt som en fjellvandrer uten sekk. Det funker for korte turer i godvær. Men har du ambisjoner om å utrette noe på turen – eller du vil være klar for alt, så trenger du selvsagt bagasjeplass. To helt vanlige sidevesker rommer 80 liter bagasje. Det er mer enn du tror. Og det klarer du lett!

bestemors-8290
5. RAMMELÅS: Det er mulig at jeg er den eneste som flere ganger har glemt sykkellåsen hjemme, men det er uansett en begredelig affære. Med en enkel rammelås har du alltid muligheten til å sikre sykkelen mot spontantyverier. Det aller smarteste er å ha én lås til, som kan feste sykkelen til noe annet. Det dummeste er å ikke ha noen.

bestemors-8291
6. DYNAMONAV: De trofaste dynamonavene har levert evig fornybar strøm til sykkellys i snart 70 år nå, og sørget for trygg sykling hver eneste kveld – helt uten at syklisten må huske å bytte eller lade batterier. Dynamonav er så åpenbart mye smartere, tryggere og enklere at det nesten er latterlig at de ikke kommer som standard på alle bysykler. Sett deg på, tråkk – og det blir lys. Hver gang.

bestemors-8295
7. LAV FRONTLYKT: En liten, men fin detalj som har vært brukt siden før bestemor ble født: I stedet for å plassere lykta oppe på styret, der kurven kommer i veien og avstanden til asfalten er større, så kan den plasseres nede ved siden av hjulet, nærmere underlaget. Det betyr mye mer lys på veien, som betyr at du ser bedre i mørket. Lett!

bestemors-8286
8. BAKLYKT: De fleste har glemt det, men én gang satt baklyktene fast på skjermen, med en pære som ble drevet av dynamoen. En baklykt helt bakerst på sykkelen er mye, mye bedre enn en liten refleks på setepinnen. Hva om du stropper fast noe stort på bagasjebæreren? Vips, refleksen blir usynlig. Baklys må være bakerst, og kunne lyse godt og sterkt.

bestemors-8373-2
9. LAVT INNSTEG: Bestemor gidder ikke slenge beinet opp og veggimellom bare for å gå av sykkelen. Niks. Hun vil gjøre det sivilisert, med et enkelt, lite skritt til siden. Det vil du også, hvis du har et barn bak på sykkelen – eller hvis du vil slippe å ta sats. Det med skjørt har jeg ikke prøvd. Men lavt innsteg er digg, også med bukse.

bestemors-8308
10. HELDEKKENDE SKJERMER: Hva går det av folk? De tråkker frivillig skjermløse avgårde mot usikker værmelding, klare for en målrettet sprut kaldtvann opp i rumpa. Noen har småskjermer som kan klipses av, som om de var forbudt og må kunne fjernes raskt ved razzia. Skjermer skal sitte fast, tett inntil dekket – og være lange nok til å holde skoene dine helt tørre gjennom søledammene. Punktum.

bestemors-8310
11. RINGEKLOKKE: Ringeklokker er sykkelkultur, og bestemor er omtenksom. Bruk ringeklokka i god tid før du når igjen de som trenger å vite at du kommer, så slipper de å skvette til siden. Et vennlig pling som lar andre få tid til å oppdage deg og sørge for en smidig passering, er helt i bestemors ånd. Og ikke glem å smile.

bestemors-8323
12. JUSTERBAR STYREHØYDE: Før kunne alle styrefremspring løsnes med et hammerslag mot en bolt, enkelt flyttes til rett høyde og deretter låses med samme bolt. Så kom terrengsyklene, med stivere og lettere løsninger – som slett ikke lar seg justere så lett. Det er ingen tvil om at den gamle løsningen er bedre her. Selv om den er tyngre, og ser mer pinglete ut.

(Denne sykkelen har i tillegg et styrefremspring som kan justere selve vinkelen på den øvre delen som holder styret. Det skjer via skruen du ser rett inn på. Det vi snakker om her nå, er noe annet. Vi snakker om den lille bolten like ved siden av, den som går rett ned i ramma og styrer en ekspanderende kloss inni gaffelrøret. Det er en slik løsning du bør ha på en god bysykkel)

bestemors-8332
13. PEDALER FOR PENSKO: Bestemor husker gamle dagers pedaler med en bred, snill gummikloss på hver side av akslingen. De som hun kunne sykle barbeint på. De som også passet bra til glatte pensko. Dagens pedaler består ofte av en stående, bøyd stålplate med hakkete kanter. Fint for høy fart, dumt for mye annet.

bestemors-8306
14. STABILISERINGSFJÆR: Denne vesle spiralkameraten under ramma er en hjelpsom, liten sak: Den hindrer framhjulet ditt i å snurre sidelengs når du står parkert utenfor butikken og putter noe tungt i kurven. Har du ikke en slik fjær, blir det skikkelig vanskelig å holde styr på sakene. Med fjær? Enkelt.

bestemors-8289
15. NAVGIR (her med pedalbrems): Du kan selvsagt velge gir (og bremser) som ligger utenpå hjulet, der søle, salt, støv, snø og regnvann spruter opp i ett kjør. Men husk at det fortsatt går an å velge tre gir og en pedalstyrt bakbrems som ligger gjemt inni navet. Mindre plunder, enklere bruk og mindre vedlikehold. En god deal, vil jeg si.

 

Lengre nedover i Europa er alle disse punktene nærmest selvsagte som standardutstyr på brukssykler i butikkene. I Tyskland har dynamonav sågar vært påbudt i mange år (helt fram til nå i sommer), på alle sykler over 11 kilo. I kjøpekraftige Norge argumenteres det fortsatt med at folk må få slippe å betale for utstyr de kanskje ikke trenger.

Dermed må kundene betale ekstra for å få ettermontert grunnleggende funksjoner som skjermer, bagasjebærere, parkeringsstøtte og lys, noe de aldri ville akseptere i bilbutikken.

Hvilke av disse punktene betyr mest for deg? Og hvilke klarer du deg godt uten på en transportsykkel til hverdagsbruk?

 

 

TAKK: Takk til Team Sportia i Strømstad, som villig lånte bort sykkelen for testkjøring og fotografering da artikkelidéen oppsto under et tilfeldig besøk i butikken før helgen. Forbrukerinformasjon: Sykkelen er en Crescent Tove som veiledende koster 7499 svenske kroner, men som akkurat nå er på salg. 
bestemors-8381

bestemors-8373

bestemors-8363-3

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

7 Comments

  1. Heisan. Jeg er en Bestemor, som endelig etter mange års leting fant min Bestemor-sykkel i sommer. En Pilen-sykkel, kjøpt på Pedalen i Fredrikstad. Laget etter mine ønsker, og helt fantastisk å sykle på for en gammel Bestemor med sykkel-angst. Og med en mengde nostalgiske detaljer, som gjør sykkelturen til en fornøyelse. Hvite Fat-Frank dekk, dobbel støtte, 7 gir, bakover brems i navet, sort matt lakk og Brooks sete og Brooks kurv foran. Lykt og lås som standard utstyr. For meg handler det om å nyte livet underveis, og ikke bare komme fra A til Å på kortest mulig tid, og med mest mulig svette og følelsen av trening. Jepp, det går ann å nyte livet mens man sykler også. Hilsen Grethe, ei Bestemor som har oppdaget syklingens gleder

    Reply

  2. Den store bakdelen med rammelås er når man har glemt at man har glemt nøkkelen…

    Reply

    1. Hehe… Det er da det gjelder å ha en 100% idiotsikker rammelås, nemlig de versjonene hvor du ikke kan ta ut nøkkelen så lenge låsen er åpen. Først når du låser sykkelen, kan nøkkelen løsnes og tas med. Abus har en slik funksjon på alle sine låser, til glede for sosekopper og dåsemikler verden over.

      Reply

      1. Eller en gammel Cedo-rammelås med kode fremfor nøkkel. Men så går det jo an å glemme denne koden da…

        Reply

  3. Jepp, fine punkter. Vil ha kjedeskjerm, men litt vrient å finne de som ser nøkternt ut og passer 42T, dvs ikke unødige mellomrom og slikt, og slik beskyttelse vil forlenge levetiden til kjedet.

    Skjermer er undervurderte, og et lite irritasjonmoment er butikkene knapt har breie 26″ helskjermer, det mest vanlige er klipsskjermer eller helskjermer for 28″, jeg har spurt og lett i mange butikker i Oslo, men det ser ut som om de ikke har trua på helskjermer eller at folk ikke vil ha de. Før brukte jeg SKS 65mm brede skjermer, men de er borte nå. Nå har jeg 60mm foran og håper å få plass til piggdekk. Jeg liker ikke stålstagene til SKS, de er for myke og flekser, har aluminumstag foran som er stivere og lettere og gjør forskjermen mer stabil.

    Kjøpte engang svindyr aluminiumsskjermsett, fin, stiv og lett, og monterte forskjermen. Etter noen mnd velta jeg skikkelig så forskjermen ble helt ødelagt. Moralen er: Ikke kjøp fine eller dyre skjermer!

    Forskjermene er alltid for korte så jeg klipper en halvsirkel nederst i bakskjermen og putter de foran slik at de rekker helt ned. Blir veldig pent, rekker langt uti foran (~20 cm) og langt nedi til cirka 10cm over bakken, og umulig å vite at det har vært et bakskjerm.
    Neste gang tar jeg 12cm, 10cm er litt for langt ned iforhold til trapper/fortaukanter, eller kanskje en skvettlapp?

    Et lite tips er å ha nedre delen av forskjermen lengre inne mot dekket slik at snøen ikke kiler seg fast.

    Ellers er en fixie mye, mye, mye bedre, og trenger mye mindre vedlikehold.
    Men det passer jo ikke for alle! 🙂

    Reply

  4. Pedalbrems: På min bysykkel har jeg 7 gir og pedalbrems (i tillegg til felgbremser på begge hjul!) Navdynamo er bare fantastisk praktisk. Man behøver ikke stå å plukke deler av sykkelen etter hver bruk.

    Reply

  5. Harald Knudtzon 30. October 2014 at 20:39

    Jeg likte mange av disse punktene. Men noen av dem er ikke gjennomtenkt.
    Punkt 2 – kurv. Jada, praktisk og greit. Men kurven fylles gjerne med ustabil last og den kan gjøre at du mister styringen. fordi man noen ganger sykler litt fortere enn ubalansert last plassert høyt på styret passer til. Det holder med en hump du treffer litt skjevt.
    Punkt 7, lav lykt. Nei, plasser lykta så høyt som mulig, så lyset treffer veien foran i vinkel. Da får du lyst opp mer, og ser bedre. Hvis du har kraftig nok lykt til å lyse opp området foran deg.
    Punkt 9 – lavt innsteg. Ja, det er deilig. Men rammer med lavt innsteg er mindre stabile i sin konstruksjon, og blir derfor mer vinglete. Dette er ikke noe problem på barnesykler, men for voksne blir dette feil, på grunn av større moment.
    Punkt 12 – justerbar høyde på styret med justerbart stem. Dette er veldig bra når det er nytt. Men dessverre har de fleste en tendens til å legge vekt på styret når de sykler. Det er nok til at stemmet etter hvert blir slarkete, og det er da umulig å stramme det opp. Så det er bedre å skifte til et høydejusterbart stem som justeres på gammelmåten, og så sette på et høyere, mer tilbakelent styre, som selges til under hundrelappen på Biltema.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *