Dette er fem av de som deltok på Transportsykkelkvelden i Bergen i mai, og som jeg i all hast rakk å fotografere innimellom prøvekjøringene rundt Festplassen på kvelden etter foredraget i Litteraturhuset.

Svarene du ser her, er dermed tilsendt skriftlig i etterkant. Og det er altså fullt mulig å stille spørsmål om syklene i kommentarfeltet!

Jeg fikk bilder av fem til – de dukker opp i en egen artikkel litt senere. Der kan du se en Urban Arrow, en Salsa Fargo, en Riese & Müller Load, en Babboe City Mountain og en motorisert Workcycles Kr8.


Are og hans Surly Cross Check

Surly Cross Check er en moderne klassiker lansert i 1999, mange år før Surly ble kjent for fatbikes og longtailen Big Dummy. Sykkeltypen kalles cyclocross, en robust racer bygget for alle underlag – med plass til store dekk.

bergen-transportsykler-5045

Sykkelen har også fothvilere og ryggstøtte slik at den kan ta turen innom barnehagen og plukke opp en treåring

NAVN: Are Norhagen

bergen-transportsykler-35105

MIN SYKKEL: Selvbygget Surly Cross Check med Shimano 105 drivverk og shimano v-bremser. Tubus bagasjebærere foran og bak, Planet bike Cascadia 29″ heldekkende skjermer. Sykkelen er 4 år gammel og rammen er kjøpt for litt over 3 000 nkr fra svenske cyclecomponents.com. Dekk fra Schwalbe med litt volum. Sykkelen har også fothvilere og ryggstøtte slik at den kan ta turen innom barnehagen og plukke opp en treåring. Den har foreløpig ingen støtte, men det kommer. Til vintersykling har den et par håndbygde hjul med dynamonav foran som sikrer bra lys på mørke vinterveier. “Utspringet” foran stemmet er for å gi litt bedre plass på selve styret, men jeg er usikker på hvorvidt dette er en særlig forbedring.

bergen-transportsykler-35101

MITT BRUK: Sykkelen brukes primært til jobbsykling, men også til handling og levering i barnehage. Med fire sidevesker fungerte den fint til overnattingstur med alt det innebærer av bagasje. Vekt som avbildet er ca 16 kg. Den er merkbart tyngre i bakkene enn raceren, og ettersom den stort sett brukes på asfalt til og fra jobb, kunne jeg kanskje tenkt meg noe lettere. Merk ellers at den har V-bremser med racerhendler. Dette gir god bremsekraft, men fordrer at klossene står nærme felgen. Her er det ikke mye rom for sidekast. Drømmen er en litt lettere ramme, internt gir, belte, skivebremser og bukkestyre. Skal du derimot kompromisse med det sykling har å by på tror jeg min Surly Cross Check er et fint valg.

bergen-transportsykler-5049


Lea og hennes Blue Label Transporter

Tyske Riese & Müller er kjent for sine påkostede, fulldempede tursykler, men har også undermerket Blue Label – med både praktiske nyttesykler og raffe urban chic-modeller. Blue Label Transporter ble produsert i et begrenset antall i 2013.

bergen-transportsykler-5062

Vi har fått med både ski, bagasje og barn til toget med sykkelvogn på slep – en vogn som kan gjøres om til pulk når vi er fremme på fjellet!

NAVN: Lea Toska Oppedal

bergen-transportsykler-5069

MIN SYKKEL: Dette er en Riese & Müller Blue Label Transporter longtail med Bosch-motor som vi kjøpte hos EVO elsykler i Oslo for to år siden. Den har en lastekapasitet på 50 kg og kan frakte tre barn og masse bagasje. Vi kan ha barnesete både foran og bak og har ettermontert dobbeltstøtte, bagasjebrett fremme, hydrauliske skivebremser og Xtracyclevesker. I tillegg har vi feste til sykkelvogn hvis vi vil ha med oss ekstra mye eller været er spesielt ille, men det bruker vi sjelden.

Vi valgte denne sykkelen fordi vi ville ha en sykkel som gjør at vi ikke trenger bil i det daglige, en sykkel som kan være stasjonsvognen vår. Det hadde vært fint med en kassesykkel for å skjerme passasjerene for regnet og for enkel stabling av varer, men vi liker at denne fungerer tilnærmet som en vanlig sykkel som er lett å manøvrere og lett å parkere.

bergen-transportsykler-5077

MITT BRUK: Vi har ikke bil og bruker sykkelen nærmest daglig året rundt. Vi sykler til jobb og barnehage på strekningen Landås-sentrum (6,4 km én vei, i følge Google Maps), drar på utflukter til andre bydeler, frakter små og store varer hjem fra butikken og posten, sykler katten til dyrlegen og har fått med både ski, bagasje og barn til toget med sykkelvogn på slep – en vogn som kan gjøres om til pulk når vi er fremme på fjellet. I vår har det gått helt fint å sykle som gravid. Jeg slipper å drasse på varer og barn inn og ut av busser og får frisk luft på veien.

bergen-transportsykler-5073

Vi er svært fornøyde med sykkelen. Selv om den er lang og tung, føles det som å sykle på en vanlig sykkel. Jeg tenker på den som en arbeidshest, ikke den raskeste opp bakkene, men sterk og stabil med stor lastekapasitet. Og siden den har motor går det mer enn raskt nok opp bakkene likevel, på vår strekning slår vi bussen stort sett hver gang. Den orginale støtten og bremsene sto ikke helt i stil med sykkelens tyngde, men vi er veldig fornøyde etter å ha skiftet dette ut. Den nye støtten er fra Yuba, ble kjøpt på nettet fra Tyskland og montert av Gengs Sykkelverksted i Bergen, som har modifisert den en del for at den skulle passe. Mye jobb, men den er veldig stødig.

Foran satte vi på en Old Man Mountain bagasjebærer, også den kjøpt på nettet. Vi har i ettertid funnet ut at vi heller skulle kjøpt en rammemontert bærer som ikke påvirker styringen, men vår funker helt fint, den også.

Qibbel barneseter har vi både foran og bak, de kan kjøpes på Oslo Transportsykkel. Xtracycle-veskene passer fint på bagasjebæreren her, vi kjøpte våre i USA da vi bodde der, men de kan også kjøpes hos norske Xtracycleforhandlere.

bergen-transportsykler-5089


Einar og firmasykkelen Bullitt

Bullitt er den danske lastesykkelen som i 2008 redefinerte denne sykkelkategorien. Med fartsvennlige kjøreegenskaper er den blitt populær blant både budsyklister og familier. Fås også med integrert Shimano Steps elmotor.

bergen-transportsykler-35128

Jeg har fraktet en kollega på 90 kilo, noe som gikk veldig greit på grunn av at bagasjen er plassert med et lavt tyngdepunkt.

NAVN: Einar Johan Grieg

bergen-transportsykler-5164

MIN SYKKEL: Dette er en Bullitt med ettermontert Bafang BBS-01 elmotor. Vi i Sykkelbyen Bergen ønsket oss en sykkel som kunne være et blikkfang men også en praktisk transportsykkel i hverdagen. Det var i tillegg et mål å vise at en sykkel kan brukes til så mye, og at en sykkel ikke bare er en sykkel, men at det finnes et stort mangfold av sykler som kan dekke veldig mange ulike behov. Bullitt var en av de første lastesyklene som var på det norske markedet for to år siden og hadde lest mye postivt om denne sykkeltypen. Har montert en original kalesje, som både er vanntett og forseggjort. Vi har måttet bytte motor én gang, så Bafangen er nok ikke helt vanntett. Jeg synes også det virker som om motoren – eller batteriet – ikke presterer like bra over tid. Er spent på utviklingen av motorer til slike typer sykler.

bergen-transportsykler-5173

MITT BRUK: Sykkelen ble kjøpt for rundt to år siden og har vært brukt til mye forskjellig, som frakt av standsmateriell, kasser og forskjellig utstyr. Den har også servert skillingsboller og kaffe til byutviklingskomiteeen i Oslo fra lasteplanet. Jeg har brukt sykkelen på befaring og den har således vært en tur til Sotra over Sotrabroen, 2-3 mil én vei.  Ellers er det variert hverdagsbruk som tjenestesykkel for sykkelsjefen i Bergen kommune, for det meste rundt omkring sentrum i Bergen. Jeg synes ellers at sykkelen er svært lettsyklet og dermed veldig morsom å sykle på. Ramma gir sågar en viss fjæring på grunn av lengden og den går helt greit på brostein. Jeg har fraktet en kollega på 90 kilo, noe som gikk veldig greit på grunn av at bagasjen er plassert med et lavt tyngdepunkt.

bergen-transportsykler-5162


Petter og hans Surly Big Dummy

Surly Big Dummy er en longtailsykkel som er bygget på Xtracycle-standarden for bagasjeløsninger bak. Den kan dermed bruke samme tilbehør som Xtracycle Edgerunner, men har større bakhjul enn sistnevnte.

bergen-transportsykler-35083

Jeg bruker Big Dummyen som familiesykkel til og fra barnehage og skole, til handling og ikke minst som transportmiddel når vi er på bobilturer.

NAVN: Petter Schrøder

bergen-transportsykler-35089

MIN SYKKEL: Dette er en Surly Big Dummy som jeg har satt sammen selv. Jeg kjøpte rammen og et Surly Cargo Kit (bagasjebærer og to vesker) fra Sverige i 2014. Etterpå ble en nyere 26″ terrengsykkel kjøpt inn som donorsykkel som jeg kunne plukke deler fra. Det aller meste passet rett over på Big Dummyen, men som de aller fleste transportsykkelentusiaster opplever, så dukket det opp behov for noen oppgraderinger. 203 mm bremseskive foran ble valgt for økt bremsekraft, Xtracycle Hooptie og pute ble kjøpt inn for å kunne ha barna trygt bakpå. En heavy duty parkeringsstøtte fra bikeshop.no erstattet den litt spinklere standardstøtten, og den holder sykkelen selv med to barn på. Vinteren 2014/2015 så ble et Bafang motorkit kjøpt inn og montert . Motoren passet rett på og gir Big Dummyen et større bruksområde her i det kuperte vestlandet.

bergen-transportsykler-35096

MITT BRUK: Jeg bruker Big Dummyen som familiesykkel til og fra barnehage og skole, til handling og ikke minst som transportmiddel når vi er på bobilturer. En bobil er perfekt når man skal ha med en laaaang sykkel som Big Dummyen, da den er så bred at hjulene ikke stikker ut på siden av bobilen. Det er en befriende følelse å sykle en tur på Big Dummyen etter å ha parkert bobilen for dagen!

bergen-transportsykler-35094


Roar og hans Workcycles Kr8

Workcycles Kr8 er bygget i Amsterdam som en videreutvikling av Bakfiets.nl Cargo, som Workcycles lenge var forhandler for. Kr8 har fullstendig innkapslet drivverk for minimalt vedlikehold, og fås med stor kalesje mot vind og uvær.

bergen-transportsykler-35120

Jeg bruker sykkelen hele året, og på de få dagene det var snø i vinter, var det en ny og morsom opplevelse å kjenne frasparket fra de godt spikrede Schwalbe Marathon Winter-dekkene jeg prøvde for første gang!

NAVN: Roar Stornes

bergen-transportsykler-5106

MIN SYKKEL: Dette er en Workcycles Kr8 2015-modell med kasse foran samt regntrekk, rullebremser og Shimano-nav med 8 gir. Det er dynamo i navet foran, ingen støtdemping på hjulene, men god fjæring på setet som er originalt, og et solid bagasjebrett bak.

Jeg valgte denne sykkelen fordi den har god plass i kassen og et godt regntrekk.  Den er også meget værbestandig med sinkbehandlet stålramme. Jeg ønsket meg en sykkel uten el-bistand og 90% av alle Kr8 blir levert uten el-motor, da sykkelen er designet for å bli tråkket med muskelkraft. Sykkelen har også lukket kjedekasse og gir inne i navet, noe som er veldig viktig for holdbarhet og vedlikehold i Bergens ofte saltede vintergater. I tillegg så har sykkelen et estetisk tiltalende design.

bergen-transportsykler-5114

MITT BRUK: Mitt daglige transportbehov går i å transportere tre barn i alder 11 til 3 år til skole og barnehage. Jeg bruker sykkelen hele året, og på de få dagene det var snø i vinter, var det en ny og morsom opplevelse å kjenne frasparket fra de godt spikrede Schwalbe Marathon Winter-dekkene jeg prøvde for første gang. Etter å ha levert barna, tar jeg turen videre til arbeidsplassen min, avstanden er rundt to km hver vei med litt stigning underveis. Sykkelen har god utveksling nede i andre og første gir, så det går veldig bra uten elmotor, men det går jo ikke så fort.

Den er lett å sykle, jeg sitter veldig behagelig på setet, og sykkelen er lett å manøvrere gjennom Bergens tett turistifiserte gater. Sykkelen brukes også ellers til andre ærend rundt om i byen, og er desidert den raskeste måten å komme seg frem på i byen. Vedlikeholdsmessig er jeg også veldig fornøyd, den er fremdeles like pen etter å ha stått under tak i en bakgård i ett år. Jeg er totalt sett bare fornøyd med mitt valg av sykkel, og har ikke noe  negativt å si om den. Ser frem til å rulle igjennom Bergensgatene med denne i mange år fremover, og fremover går det jo også med sykkelsatsingen i Bergen.

bergen-transportsykler-5110

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

2 Comments

  1. Andreas Madsen 14. June 2016 at 13:07

    Hei,
    Kjekk lesning, med både gamle kjente (Are) og ansikter fra bybildet 🙂 Som fersk innehaver av en Fr8 burde jeg absolutt fått med meg dette treffet! Hvordan kunne jeg plukket opp infoen? Nyhetsbrev? Abb på blogg?

    Mvh
    Andreas Madsen

    Reply

    1. Hei Andreas!

      Så bra at du liker det du leser her! Transportsykkel kan du følge på Facebook om du driver med denslags: https://www.facebook.com/transportsykkel/

      Det finnes også et eget Transportsykkelforum på Facebook, der litt over 600 medlemmer deler tips og erfaringer – og hvor du også kan fange opp noe av det som er på gang:
      https://www.facebook.com/groups/transportsykkel/

      Hvis du ikke bruker Facebook, skal det være mulig å følge nye innlegg på nettsiden via en RSS-leser – du finner linken nederst i høyremargen.

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *