Benno Baenziger er den tysk-sveitsiske designeren som flyttet fra Berlin til California og etablerte sykkelmerket Electra i 1993.

Det ble en braksuksess, med sykler som blåste nytt liv i den litt skranglete cruiser-kategorien. I dag har Electra langt mer enn bare cruisere, men alle modellene har én ting felles: De er laget for å friste ikke-syklister til å velge sykkel til hverdags, med komfortable sittestillinger og lekre farger.

Benno Baenziger og partneren solgte aksjene til et investeringsfirma i 2007, men fortsatte i ledelsen. Først i 2011 hoppet han helt av Electra-eventyret.

Og i fjor kom meldingen i sykkelmiljøet hjemme i California: Benno er på vei tilbake i bransjen med helt nye sykler fra scratch – etter tre år med design- og utviklingsarbeid.

benno-studio

AMERIKADRØMMEN: Benno designet og bygget snowboards hjemme i Berlin, og ville satse på det samme i USA. Der ble det i stedet sykler som fanget den unge designerens interesse. Først nå lanserer han modeller med sitt eget navn.

For et par uker siden kom endelig de konkrete nyhetene:

Hans nye merke Benno Bikes debuterer med en helt ny kolleksjon hverdagssykler, der longtailene Boost E og Carry On – med og uten elmotor – er er de store stjernene i showet.

Benno_Boost_10D_NeonYellow_Angle

BLI LYS: Dette er en strippet førstemodell – produksjonsmodellene kommer med lys som standard foran og bak. Begge lastebærerne kan enkelt skrus av om du vil sykle i minimalist-modus.

Dette er i korte trekk løsningen Benno Baenziger går for med sine longtailsykler:

  • Kortere ramme og litt mindre hjul for lavere tyngdepunkt og enklere parkering
  • Solid, avtagbar bagasjebærer bak kan utvides med ekstra bøyler etter behov
  • Rammemontert bagasjebærer foran kan lastes tungt uten å påvirke styringen
  • Bosch elmotor i kranken på Boost-modellen, med utvendig Shimano girsystem
  • 24 tommers hjul med ballongdekk i hele 2,6 tommers bredde for maks komfort
  • Høyt styre i BMX-stil gir oppreist, avslappet sitteposisjon og dermed god oversikt
UTEN FRONTBÆRER: Du kan velge å sykle med én, to eller ingen lastebærere på din Benno Boost E. Denne modellen fås i gul, svart og den lysegrå-hvite du ser her.

UTEN FRONTBÆRER: Du kan velge å sykle med én, to eller ingen lastebærere på din Benno Boost E. Denne modellen fås i gul, svart og den lysegrå-hvite du ser her.

Det er strengt tatt bare én ting jeg savner på denne lista, og det er vesker. Dermed spør jeg designeren selv på e-post, og får kjapt svar:

Benno_Carry_On_27D_Vintage_Blue_F_R_Rack-1

SØLVBLÅ: Den lyseblå ramma uten motor får blanke bøyler på lastebærerne og metallskjermer som matcher rammelakken – som hos de andre syklene fra Benno. Mens Boost E har hydrauliske bremser, har Carry On fått vaierstyrte, mekaniske bremser for å holde prisen nede.

– Ja, vi arbeider med vesker og annet tilbehør som er spesialdesignet for bruk på våre bagasjebærere, for å gjøre det så enkelt som mulig å frakte din last. Vi jobber også med et utvalg med tilleggsbærere og bøyler som du kan feste på sykkelen for å frakte mer krevende bagasje. Til forskjell fra enkelte andre lastesykler integrerte vi ikke bøylene på selve sykkelen, slik at du enkelt kan endre oppsettet etter ønske, forteller Benno Baenziger til Transportsykkel.

benno3

STUTT: Her ser du tydelig at Benno Bikes-longtailen er mye mer kompakt enn de fleste andre longtailsykler. Her kan det blir trangt med to barneseter, men to barn bør greit få plass på en polstret pute. Men igjen: Med setet såpass tett på bæreren bak, er det ikke bare lett å montere et ekstrastyre til småen bak uten at det strekker seg godt inn på sitteflaten.

– Hva slags bøyler snakker vi om her?

– Som jeg nevnte har vi flere ulike lastebærere [racks], inkludert én med nedre bøyler på høyre og venstre side. I tillegg vil jeg levere lastebøyler som kan utvide flaten på toppen av bæreren bak og i tillegg hindre at bagasjen faller av.

Benno_Carry_On_30D_Putty_Gray_F_R_Rack-1

REN MUSKELKRAFT: Den perfekte bysykkel? Liten nok til å få med ned i kjellerboden, stor nok til å frakte mye, mye mer enn en vanlig sykkel.

– Du går for 24-tommers hjul: Hvilke andre løsninger vurderte du, og hva fikk deg til å velge 24 tommer?

– Alt handler om å holde tyngdepunktet lavt og ha et solid hjul. Tjue tommer er for lite og ikke sterkt nok, det har vært flere problemer med eiker og felger når disse små hjulene belastes tungt, og så små hjul gir heller ikke en smooth kjørefølelse. 26 tommer er for stort, det gjør sykkelen lang og plundrete å håndtere og vanskelig å lagre. Ikke aller trenger en så stor sykkel for å frakte litt mer. Derfor mener jeg 24 tommer er den beste løsningen. Jeg har utviklet et spesielt, superbredt dekk som er solid, triller lett og gir perfekt støtdemping. Jeg er veldig fornøyd med resultatet her, spesielt kombinert med Bosch-motorsystemet.

benno-carryon

– Forventer du å se noen av de virkelig store sykkelmerkene komme med egne lastesykler snart? Specialized-designer Erik Nohlin teaser stadig vekk skisser på Instagram, men melder samtidig at de får tommel ned. Trek ga opp produksjonen av sin longtail, og Kona pusher ikke veldig hardt på sin Ute – som i år ikke en gang selges i Europa. Jeg synes det er knall at små merker som ditt eget ligger i fronten her, men er nysgjerrig på hva de store aktørene tenker om dagen. Hva er ditt syn på markedssituasjonen?

benno-baenziger– De store merkene vil alltid hoppe inn i enhver nisje som er trendy akkurat nå, men de har ikke fokuset og dybden som trengs for å komme med de beste løsningene. Etterhvert innser de også at det krever for mye ressurser og gir for lite finansiell avkastning, og så trekker de seg ut av segmentet. Men jeg ser for meg at noen av dem for en periode vil melde seg med «mee too»-produkter som ikke yter veldig bra. Utfordringen er at lastesykkel-segmentet kan se enkelt ut, men er ekstremt tidkrevende og komplisert for en produktutvikler. For å sikre at alt funker bra sammen og ender opp som en smart og solid løsning, må du hele tiden finne nye grep og deretter revidere dem. Jeg har brukt de tre siste årene på Carry On og Boost E-modellene. Det er kanskje lett å kopiere et eksisterende design, men dette er ikke enkle sykler å designe og få i masseproduksjon. Og vanligvis synes produktsjefer i sykkelbransjen det er mye mer spennende å designe toppmodeller av terreng- eller landeveissykler, siden det er dét de elsker å sykle på selv. Jeg tror det er store muligheter for noen få, små merker å ta eierskap til lastesykkel-markedet, og jeg tror også at lastesykkel-fenomenet vil bidra til å gjøre elsyklene både kulere og nyttigere, skriver Baenziger, og legger til at han definitivt er på utkikk etter forhandlere eller importører i Norge og resten av Europa.

felt-bruhaul--2

KONKURRENT: Felt Brühaul har samme hjuldiameter som Benno-longtailene – men en mye større akselavstand, som prioriterer bagasjeplass framfor parkering i boden.

Benno er dog ikke alene om å ha 24-tommers hjul på longtail: Både Felt Brühaul og Tern Cargo Node bruker denne hjulstørrelsen, selv om ingen av dem har klinket til med 6,6 cm brede dekk ennå.

Nå i 2016 kommer det rundt tjue Felt Brühaul-sykler til det europeiske markedet – og samtlige er allerede bestilt av norske Evo Konsept, som importerer sykler til Evo Elsykler.

KONKURRENT 2: Tern Cargo Node bruker også 24-tommers hjul, men kan skilte med leddet ramme som gjør at sykkelen med et håndgrep kan krympes dramatisk i størrelse.

KONKURRENT 2: Tern Cargo Node bruker også 24-tommers hjul, men kan skilte med leddet ramme som gjør at sykkelen med et håndgrep kan krympes dramatisk i størrelse. Bagasjedelen bak er fra Xtracycle, altså passer alt tilbehør derfra også på Cargo Node.

Tern Cargo Node har Sportpartner i Bergen som importør, men enn så lenge er det ikke noe som tyder på at de satser på denne modellen i Norge.

I tillegg består det norske longtailmarkedet av Surly Big Dummy og Xtracycle Edgerunner, etter at Riese & Müller la ned produksjonen av den elektriske Blue Label Transporter.

Den sistnevnte ble storselger i Norge, men hyllevarmer i resten av Europa – mens fulldemperen Load fra samme produsent selger som varme hveteboller.

Nede på kontinentet betyr lastesykkel nemlig stort sett alltid kassesykkel eller en sykkel med plan foran, mens longtailsyklene i hovedsak leveres fra amerikanske merker til det amerikanske markedet.

VOFF: Benno tok med bikkja i studio, sammen med en av de andre modellene i Benno Bikes-kolleksjonen: Ballooner.

VOFF: Benno tok med bikkja i studio, sammen med en av de andre modellene i Benno Bikes-kolleksjonen: Ballooner.

Jeg bruker longtail selv, og liker at også store barn og ungdommer lett får plass bakpå – i tillegg til at den føles nesten like kjapp og lettkjørt som en vanlig sykkel i bytrafikken og over fortauskanter. Det at store esker kan stroppes fast på sidene mens barna fortsatt har plass i midten, er en annen fordel.

Når det regner derimot, eller når jeg skal få fire-fem handleposer kjapt på sykkelen og rekke hjem til middag – da savner jeg kasse foran.

Longtailsykkelen har ikke kassesykkelens deilige kalesjer og overbygg som lar ungene sitte tørt, og det er heller ikke like kjapt å pakke posene ned i vesker som skal åpnes og strammes – som å slippe dem rett oppi en kasse og rulle avgårde.

benno-studio2

KORT: Benno Bikes-longtailene måler 193 cm i total lengde – mens Surly Big Dummy strekker seg over 220 cm fra ende til ende.

Valget mellom longtail og kassesykkel er med andre ord ikke alltid helt enkelt, men står mellom litt ulike egenskaper til litt ulike behov.

Men skulle jeg handlet ny sykkel i dag, vet jeg at Benno Bikes Boost E hadde stått høyt på lista over syklene jeg MÅ prøve før avgjørelsen tas.

La oss håpe at en norsk importør kommer kjapt på plass. Jeg vet ingen ting, men det skulle ikke forundre meg om noen allerede er på saken. En ting til: Jeg har også spurt Benno Baenziger om amerikanske priser (for å få noe å sammenlikne konkurrentene med), og oppdaterer saken straks jeg får svar.

OPPDATERT: Prisene på Carry On begynner på 1099 dollar for utgaven med 27 gir, mens versjonen med 30 gir koster 1399 dollar – begge med bagasjebærer bak, men uten vesker. Bærer foran er ekstrautstyr på alle modellene.

Til sammenlikning koster tilsvarende utstyrte Xtracycle Edgerunner-sykler uten elmotor 2399 og 2699 dollar, inkludert sidevesker bak og tobeint støtte (Carry On har énbeint støtte). Longtailen Yuba Mundo koster 999 dollar med sju gir, og 1499 dollar med 21 gir og dynamolys.

Boost E kommer på 3999 dollar med Supernova LED-lys foran og bak. Til sammenlikning koster de elektriske Edgerunner-modellene fra 4999 til 5499 dollar, uten skjermer og lys – men med sidevesker. Yuba Spicy Curry koster 4200 dollar i USA.

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

5 Comments

  1. Pål Dixon Sandberg 30. May 2016 at 10:06

    Fanget opp noen tegn til import av disse ennå?

    Reply

    1. Hei Pål, dessverre: Fortsatt stille fra bransjen her hjemme om Benno Bikes, men det er ofte en del som må på plass for å sikre seg et agentur – særlig med aktører som har høye ambisjoner. Så det er fullt mulig at noen er på ballen, uten at jeg har snappet det opp ennå. Dessuten er det fortsatt veldig tidlig, de amerikanske forhandlerne får ikke sykler fra Benno før tidligst i juli/august i år. Vi krysser fingra!

      Reply

  2. Pål Dixon Sandberg 30. May 2016 at 12:15

    Takk, skjønner. Og hvis tålmodigheten min ikke strekker til regner jeg med du fortsatt går god for en Shurly? Behovet er først og fremst varetransport i en kupert “5km by” ettersom ungene begynner å bli selvsyklende til det meste.

    Reply

    1. Jeg er svært fornøyd med kjøreegenskaper og stabilitet på Surlyen, men sjekk gjerne ut Felt Brühaul også. Kommer inn til Evo Elsykler om noen uker. Garantert en bedre motorløsning enn Bafang på Surly, men det gjenstår å se hva slags lastebøyler de tilbyr. Jeg kjører ofte uten siden Surly-bagene er solide og fikser mye, men bøyler er digg når du skal frakte tungt.

      Har du sjans til å komme til Frognerparken 11. juni mellom kl 14 og 16, blir det mye som kan prøvekjøres der – da blir det Transportsykkeltreff. Kommer straks som arrangement på Facebook!

      Reply

  3. Pål Dixon Sandberg 30. May 2016 at 13:31

    Høres bra ut, prøver å komme 11. juni!

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *