Dagens turmål for Trond Holtvedt og hans kjære lå litt utenfor allfarvei i hovedstaden. Vi snakker om Revierhavnen Kro ute på Hovedøya i Oslo.

Dit kommer du verken med bil eller med sykkel – kun med båt. Og de serverer ikke hvem som helst: Enten må du være medlem i båtforeningen og ha nøkkelkort til porten i gjerdet mot Hovedøya – eller så må du ankomme med egen båt.

Trond og kona er ikke medlemmer i båtforeningen. Men de har gummibåten Lille Krill på ni fot, med fem hesters Yamaha-motor.

trond-holtvedt-30836

Og ikke minst: De har hver sin sykkel, som kan frakte både dem selv og båten de seks kilometrene fra Tåsen til Frognerkilen.

– Vi låste syklene i Frognerkilen, bar båten ut på en flytebrygge, la mobilen i en vanntett pose – og putret ut på tur. Vi holdt oss nær land, inn til Aker Brygge og Rådhuset og Akershus Festning, og deretter ut til Hovedøya og restauranten.

– Hjemover dro vi ut mot Lindøya, så nesten bort til Nakholmen og til slutt forbi Lille Herbern ved Bygdøy. En fin tur, før vi dro båten på land og satte oss på syklene, forteller Trond.

VAKKER BY: Her ser du Revierhavna Baatforening med kroa (grønn bygning) på Hovedøya, sett fra toppen av siloen på Vippetangen tidligere i sommer – da jeg var der oppe for å fotografere noe helt annet. Nakholmen bak til høyre, med Nesodden langt bak til venstre.

VAKKER BY: Her ser du Revierhavna Baatforening med kroa (grønn bygning) på Hovedøya, sett fra toppen av siloen på Vippetangen tidligere i sommer – da jeg var der oppe for å fotografere noe helt annet. Nakholmen bak til høyre, med Nesodden langt bak til venstre.

For ordens skyld: Jeg kjenner ikke Trond, men møtte ham tilfeldigvis nederst i Bygdøy Allé i ettermiddag – der han var på vei hjem fra sjøen med båten bak sykkelen. Jeg skulle egentlig ut på E18 mot sentrum fra Bygdøylokket, men kjørte sporenstreks tilbake samme vei som jeg kom, for å få sett nærmere på ekvipasjen.

trond-holtvedt-30839

– Det er bare en enkel barnetilhenger, som jeg har rigga om, forteller Trond da jeg stopper ham et stykke lengre opp i gata.

– Understellet er som det var, men resten av rørene måtte jeg kappe av og flytte litt rundt på, før jeg festet dem igjen. I tillegg skrudde jeg på noen trebord som støtte, med biter av gamle sykkeldekk på toppen – for å skåne båten og hindre at den sklir. Det lange røret som gir nok klaring framover, hadde jeg liggende hjemme. Da var det ikke vanskelig å skjøte originalstaget.

– Hvordan er dette å sykle med?

– Dette er vår første testtur, og den funker over all forventning. Den er lang og litt tung, så den napper litt i sykkelen på vei nedover. I motbakkene funker det helt fint, selv om lasten er både bred og veier en del. Det er bare å tråkke hardere.

trond-holtvedt-30842

– Hvordan er responsen fra medtrafikantene?

– Bare smil og blide fjes! En kar laget sirkeltegn med tommel og pekefinger og sa «ti poeng!» i forbifarten. Noen sa at «dette så deilig ut». Men så sykler jeg jo ordentlig, følger trafikkreglene og kommer til å velge ruter med omhu på vei hjem til Tåsen.

– Og hvor er båtmotoren?

– Ser du dama på sykkel der borte? Det er kona mi, med påhengsmotoren i tilhengeren sin!

En stor takk til Trond (og kona – beklager at jeg ikke rakk å fotografere henne også!) som tok seg tid til å stoppe for en lynkjapp fotografering midt i trafikken. (Dette er forøvrig ikke det eneste han har skrudd sammen i garasjen hjemme).

Trond er naturlig nok ikke alene om å modifisere tilhengere for båt-transport.

Mange har bygget liknende løsninger, selv om jeg aldri før har sett noen midt i Oslotrafikken. De fleste frakter dog lettere båter, oftest kajakker. Den vanligste løsningen er å bruke en vanlig kajakktralle – og feste baugen direkte til sykkelen.

Klikk her for å se en Oslosyklist med en fin og rimelig løsning for kajakktransport.

trond-holtvedt-30854

Trond frakter dog en tyngre båt, og bruker dermed et langt stag for å koble hengeren direkte til sykkelen for mer stabilitet.

Vil du ha noe slikt uten å bygge selv, kan denne løsningen fra West System Norge gjøre susen – eller denne tilhengeren fra amerikanske Paddleboy

Surly Bill er en virkelig heavy duty-tilhenger som også tar slike oppdrag med letthet. Les mer om hvordan Ole Blokhus bruker sin her.

Se ellers Transportsykkels egen oversikt over varetilhengere hvis du vil se etter andre løsninger.

Og vil du ta båten til Revierhavnen for å nyte et måltid med sjøutsikt? Da finner du veien her:

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

One Comment

  1. Hva er maks lengde for sykkeltilhenger i Norge ?
    Veitrafikkloven har en maksimumslengde for tilhengere til motorsykler, men har ikke funnet noen maksimumslengde for sykler.

    Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *