OK, her kommer en kjapp, liten påminnelse om at en velutstyrt sykkel kan frakte mye, mye mer enn de fleste tror. Beviset ser du her:

MUSKELKRAFT: Sverre har ikke elmotor på longtailen, men det stopper ham ikke for å lesse tungt på. Her er totalvekten på rundt 200 kilo.

– Jeg skulle hente noen stokker med hjem, og tok turen med sykkel fordi det føltes som det eneste riktige valget, sier Sverre. Sykkelen er en Surly Big Dummy og hengeren er defintivit av det røffere slaget: En Surly Bill, som hos produsenten er oppført med maks lastevekt på 136 kilo.

Surly Bill kan du lese mer om her.

– Jeg hadde jo både sykkelen og hengeren stående klare, og god trim fikk jeg på kjøpet. I tillegg var jeg nysgjerrig på hvordan tilhenger og sykkel ville oppføre seg med såpass tung last.

FEIT SYKKEL: Sverres Big Dummy har byttet til framgaffel fra en Surly fatbike for å få plass til fett forhjul. Nå bytter han til nye Big Fat Dummy, med feite dekk både foran og bak.

– Hva ble konklusjonen? 

– Balansen mellom henger og sykkel var helt super! Jeg prøvde å sentrere lasten sånn noenlunde, men med denne lange utgaven av hengeren står ikke hjulet på midten. Det betyr at mye av vekta kommer på sykkelens bakhjul. Det gir i alle fall bedre grep, noe som er en fordel med stor last.

– Hvor mye veide dette her?

– Totalvekta ligger nok på rundt 200 kilo. Det var tungt i motbakkene på vei hjem! Strekningen var på omlag tre kilometer, og det hele gikk ganske så uproblematisk.

JULEGRANTENNING: Sverres faste tradisjon med julegrantenning skjer like etter nyttår, når juletreet fraktes ut på nærmeste jorde for å brennes. Også her gjør Surly Bill jobben.

– Var du redd for at noe skulle ryke underveis?

– Nei, det tenkte jeg ikke på. Både sykkelen og utstyret på den er av det solide slaget. Denne sykkelen ble forøvrig solgt ikke lenge etter denne turen.

– Hva blir din neste sykkel?

– Et opplagt valg: Surly Big Fat Dummy!

OPPDATERING 21. MAI: Sverre har nå fått og montert sin nye Big Fat Dummy, og tar den med seg til Transportsykkeltreffet i Torshovparken lørdag 17. juni.

Les mer om Sverres modifiserte Big Dummy i denne artikkelen fra juli 2016

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *