Vi er mange som drømmer om den ultimate longtailen, og Tern gjorde denne uka sitt beste for å levere drømmesykkelen. Den kommer ikke i butikkene før til våren, men det er fullt mulig å sikle digitalt.

Klikk på dette bildet, så ser du en animert GIF som viser de ulike konfigurasjonene:

På nyheten Tern GSD – navnet betyr «Getting Stuff Done» – får du plass til to store barneseter på en sykkel som er nesten halvmeteren kortere enn en Surly Big Dummy, med Bosch Performance-motor og foldeløsninger som lar deg putte den rett inn i stasjonsvogna om det trengs.

 

Sykkelen er offisielt godkjent for opptil 180 kilo med folk og bagasje, noe som betyr at den trolig tåler en god del til uten å ta skade. Har du ikke sett propagandafilmen ennå? Her er’n:

Etter å ha sett denne, kastet jeg meg sporenstreks på Skype for å få en prat med den finske sjefsdesigneren bak Tern GSD, for å høre hvordan de har tenkt i utviklingsprosessen.

Dét intervjuet kommer i løpet av uka – i mellomtiden kan dere kikke på punktene som jeg selv liker best med nyheten.

Det er nemlig ikke bare lengden som gjør GSD lett å like:

LIKE KORT SOM EN VANLIG ELSYKKEL
Dette er GSDs store salgspoeng: Longtailen har en total lengde på 180 cm, tilsvarende en vanlig bysykkel med store hjul. Dette er 45 cm kortere enn min egen longtail, en Surly Big Dummy, og 20 cm kortere enn en Bicicapace Justlong longtail, som har like små hjul som GSD. Resultatet er verdens korteste longtail med en bagasjekapasitet som kan måle seg med de fleste av de større konkurrentene.

KAN PARKERES PÅ HØYKANT
Fire av rammerørene som ender bakerst på Tern GSD er plugget med gummiproppper, slik at de fungerer som føtter når sykkelen stilles på høykant med bakenden ned. Når du først har felt ned styret og senket setet, betyr dette at sykkelen kan plasseres i en krok i leiligheten din – eller inne i en ganske trang bod. Genialt!

STYRET KAN FELLES NED
Dette er ingen unik finesse – det er tvert om standardløsningen for sammenleggbare sykler, og søstermodellen Tern Cargo Node bruker det samme systemet. Det gjør det ikke mindre overlegent for alle som forsøker å få sykkelen med seg inn hjemme, inn i en bil eller i lasterommet på en buss.

TO BATTERIER DOBLER REKKEVIDDEN
Riese & Müller Packster har allerede inntatt podiet som den første lastesykkelen med mulighet for å bruke to batterier samtidig (om du betaler nær ti tusen ekstra…) – men Tern GSD er den første longtailen med denne muligheten. Det er naturlig nok Bosch selv som har utviklet denne DualBattery-løsningen, som lar deg sykle dobbelt så langt mellom hver lading.

ONE SIZE FITS ALL
En teleskopisk setepinne gjør at alle mellom 150 cm og 195 cm kan finne rett høyde, og styreposisjonen kan beveges 270 grader rundt innfestingen takket være Andros styreframspringet, slik at styret kan komme enten nærmere, lavere eller høyere. Selve styrestolpen (Tern kaller den Handlepost) leveres også i to ulike lengder og to ulike vinkler. For ordens skyld: Riese & Müller Load har en styrestolpe som enkelt kan justere vinkelen bakover og framover, noe som selvsagt hadde vært fantastisk på GSD også.

RAMMEMONTERT FRONTBÆRER
Dette er en viktig detalj: Mange frontbærere (min, for eksempel) festes til gaffelen. Det betyr at du også må svinge på alle kiloene med bagasje hver gang du bare vil svinge på hjulet. Når bæreren i stedet festes direkte i ramma, påvirkes ikke styringen av bagasjevekta i det hele tatt. Det betyr en mye kvikkere og lettstyrt sykkel.

UTFELLBARE FOTHVILERE
Denne lille detaljen er lekker: Du kan kjøpe innfellbare forhvilere, motorsykkel-style, som er plassert så langt ned på ramma som mulig, til glede for passasjerer med lengre bein enn smårollingene. Ja, det finnes andre fothvilere som kan ettermonteres på de fleste rammer, men de lar seg ikke plassere så lavt som dette og vil dermed ikke funke for ungdom eller voksne passasjerer.

SIDEKICK LASTEBØYLER
Dette bildet viser fire tilbehør som er klare for GSD ved lansering: Stor frontbærer, nedre lastebøyler, lastebrett bak – og sittepute. Særlig de lastebøylene er i mine øyne et must på longtailsykler for alle som skal kunne ta med seg litt større eller tyngre bagasje. Her kan du legge ting som ikke får plass i veskene direkte på bøylene, og stroppe dem inntil ramma. Og når du stapper veskene fulle av mat og drikke, er det fint å fordele vekten ned på robuste bøyler så veska ikke trenger å holde all vekta alene.

VENDBART LASTEBRETT BAK
Du trenger selvsagt ikke ha barn bakpå for å sette pris på en longtailsykkel. Skal du frakte større ting på bæreren bak, leverer Tern et lastebrett med kanter som du kan feste stropper i. Dette brettet kan også klikkes fast på tvers, hvis du har med høye esker som går høyere enn setet. Konkurrenten Yuba har en bredere lasteplan-løsning, men den krever litt mer skruing for å tas av og på.

LAVT INNSTEG, STØDIG RAMME
En så liten ramme er enkel å løfte beinet over når du skal sette deg på sykkelen – en klar fordel når du ikke kan svinge beinet over setet (fordi du da sparker ungene dine i fleisen). En så kompakt ramme vil også være stivere og mer vridningsstabil enn en større ramme, noe som gir tryggere og stødigere styrefølelse når du har med deg virkelig tung last.

BOOST HJULAKSLINGER
Boost ble lansert som en ny, åpen standard for hjulakslinger på terrengsykler i 2015, og sørger for en langt mer robust innfesting med bredere nav og lengre akslinger, noe som gjør særlig store hjul sterkere og stivere. En annen fordel med økt bredde, er at kjedet også må flyttes litt utover, slik at det blir plass til bredere dekk. GSD er den første lastesykkelen jeg har sett med et så moderne system på bakhjulet.

SPESIALDEKK FRA SCHWALBE
GSD kommer med Schwalbe Super Moto-dekk i dimensjonen 20×2,5 (den samme bredden som på Extraterrestrial-dekkene som Surly nå har oppdatert Big Dummy med), men vent: Du finner jo ikke så brede dekk i 20-tommers størrelse hos Schwalbe? Niks. Derfor fikk Tern dekkprodusenten til å lage en egen støpeform på spesialbestilling, slik at de kunne produsere en egen serie med de lettrullende og supersolide Super Moto-dekkene i GSDs hjulstørrelse. Hatten av for den!

60% BREDERE FELGER 
Brede dekk er mer stabile på brede felger, og velbygde, brede felger tåler mer. For inntil tre-fire år siden var 22-23 mm vanlig bredde for felger, både for terrengsykler og lastesykler. Nå er bredfelgene på vei inn i terrengsyklingen, og Tern ser at dette også har noe for seg for ambisiøse nyttesykler. 36 mm felger matcher bredden på 2,5 dekkene perfekt.


TO SIDEVESKER ER INKLUDERT I PRISEN
En longtail uten sidevesker er en sykkel uten bagasjerom – kun med lasteplan. Terns sidevesker rommer 60 liter hver (rettelse: 30 liter hver, ifølge Tern, selv om de ser større ut), kan lukkes helt og holde regnet unna varene dine, og foldes flatt inntil sykkelen når de ikke er i bruk. Og det beste av alt: De er standardutstyr og følger med på kjøpet. Verken Yuba, Xtracycle, Benno eller Bicicapace har vesker inkludert i prisen.

BREMSER MED DOBLE STEMPLER
Lastesykler med tung last trenger ekstra gode bremser i bakkene. Magura MT5e-bremsene på GSD har ekstra store bremseklosser og to stempler som presser hver kloss inn mot bremseskiva, der vanlige skivebremser kun har ett stempel og dermed mindre areal på bremseklossen. Doble stempler er standard på motorsykler, og i terrengsykling har såpass kraftig utstyr vært mest brukt til utforsykling. Tern har åpenbart skjønt at terrengsykkelutstyr er god match for lastesykler som bærer tungt.

TO STANDARD STØTTEBRAKETTER
Midtstøtter med to bein er mer stabile enn enklere sidestøtter, siden sykkelen da står loddrett uten å lene seg til siden når du lesser på barn og tung bagasje. GSD har ikke bare én, men to standardbraketter under ramma: Én rett foran bakhjulet, og én bak motoren – der den originale Hebie-støtta er montert. Med svært tung last bak kan det være stødigere i ha støtta rett under vekta. Den bakre braketten står dog lavere, og vil løfte sykkelen litt høyere opp.

STRAMMEFJÆR FOR GAFFEL ER STANDARD
En slik fjær som hindrer forhjulet i å snurre til siden når sykkelen står parkert, er gull verdt for oss som lesser tung bagasje på en gaffelmontert frontbærer. Men GSD har jo bæreren montert direkte i ramma, så tung last vil ikke affisere forhjulet i det hele tatt. Men fjæra er der likevel, for å holde forhjulet rettere når du feller ned styret og setter sykkelen på høykant. Fin detalj!

Så, hva er det jeg savner?

For det første:

1: Den mangler brede, kraftige vinterdekk
Muligheten til å sette på brede vinterdekk med skikkelige knaster. Det eneste vinterdekket som leveres i 20-tommer størrelse er Schwalbe Marathon Winter med 1,75 tommers bredde og lave knaster. Dette funker til bybruk, men tung bagasje vil over tid kunne drive piggene inn gjennom gummien slik at de punkterer dekket – slik enkelte allerede har erfart. Jeg ville forsterket dette vinterdekket på innsiden før bruk. Jeg har spurt Schwalbe om de kan lage bredere vinterdekk i 20 og 24 tommer, men etterspørselen er foreløpig ikke stort nok.

2: Den mangler foreløpig barnerekkverk
Tern GSD har mye fint tilbehør, men foreløpig har de ikke noe rekkverk du kan plassere rundt barna bakpå – slik som Yuba, Xtracycle, Bicicapace og Bike Friday har. Det er dog all grunn til å tro at et slikt rekkverk kommer senere. I mine øyne kan 3-4-åringer fint sitte på puter med rekkverk å holde seg fast i, slik at du slipper digre seter med fotstøtter som kommer i veien for sideveskene. Hvis barna trenger å sove litt underveis på litt lengre strekninger, er setene selvsagt smart.

Tern GSD har dog et håndtak bak setet som fremste passasjer kan holde seg fast i, og et lite håndtak montert fremst på bagasjebæreren vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr når sykkelen kommer i butikk, melder Tern.

3: Det er litt plundrete å bruke eget passasjerstyre
Det vil si: Du kan selvsagt sette på et slikt styre ungene holder seg fast i, hvis de ikke skal sitte fastspent i et sete, men da kan du ikke felle ditt eget setet helt ned når GSD’en skal krympes – fordi styreframspringet som festes i setepinnen vil måtte stå skrudd fast et sted omtrent midt på den. Dette er ingen stor sak, siden det bare krever et par kjappe snurr med en unbrakonøkkel å løsne passasjerstyret, som så kan tas av ved å løfte setepinnen helt ut, men om du er avhengig av å slå sammen sykkelen hver dag, er det verdt å ta med i beregningen. Se heller ikke bort fra at en Yuba Rumble Strap kan festes på et vis, og gjøre nytten som erstatning.

Og hva koster moroa? 3990 euro, ifølge Tern – noen norsk pris er ennå ikke klar, men forhandleren Greenspeed i Drammen er garantert i full sving med kalkylene.

Dette var uansett kun min personlige, synsebaserte gjennomgang – i neste episode om Tern GSD møter vi designeren bak: Joakim Uimonen, som har base i Turku i Finland, der han gjerne drar på padletur med sin egen longtail, når han ikke sykler Bullitten rundt i byen. Stay tuned!

Posted by Geir Anders

Geir Anders Rybakken Ørslien startet Transportsykkel.no i 2012 for å fyre opp begeistringen for elektriske sykler og lastesykler. Han er tidligere redaktør i magasinet Terrengsykkel, bor i Oslo og jobber til daglig som frilansjournalist og fotograf – se mer på www.geiranders.com

3 Comments

  1. Dette ER drømmeeltransportsykkelen!

    Reply

  2. Harald Ankerstad 6. August 2017 at 11:32

    Den samlet sett beste longtailen til nå, så vidt jeg kan bedømme. Et lite ankepunkt ved sykkelen er dersom det ikke er mulig med frontsete for barn ved styret som feks Bobike Mini. Vet at frontsete kan monteres på andre foldesykler som Brompton, vil dette være mulig på Tern GSD også?

    Reply

    1. Hei Harald! Dette poenget kom jeg ikke på selv i gjennomgangen, men det er jo i høyeste grad et poeng som bør nevnes. Jeg tror ikke det finnes noe adapter som lar deg feste et barnesete a la Yepp/Thule/Bobike ved styret på en GSD, slik som Brompton har fått laget: http://www.bikebrompton.com/accesorios.aspx?Id=kid%C2%B4s-seat&Ind=adapter-for-the-bobike-mini-plus-on-a-brompton

      Det kan hende at det lar seg gjøre å modifisere den andre versjonen Brompton har, men det vil jo gjøre sammenfoldingen svært plundrete om det er noe du trenger å gjøre regelmessig:
      http://www.bikebrompton.com/accesorios.aspx?Id=kid%C2%B4s-seat

      Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *